Solicitarea de daune morale pentru acoperirea prejudiciului moral cauzat prin concedierea nelegala
1 aprilie 2020Contestatie decizii de sanctionare, Temeinicia deciziilor de sanctionare
1 aprilie 2020
Solicitare spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare
Art. 51 alin. 3 din Legea nr. 334/2002 prevedea dreptul personalului din biblioteci, care lucreaza in depozite de carte, colectii care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural national mobil, laboratoare de restaurare si conservare a cartii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu ori in spitale, aziluri de batrani si in orfelinate, de a beneficia pentru conditii periculoase sau vatamatoare, de un spor de pana la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta.
Pentru bibliotecari nu s-au acordat dupa 2010 sporuri pentru conditii periculoase, iar potrivit Legii nr. 63/2011, nu s-au facut determinari ale locurilor de munca si nu s-a stabilit timpul lucrat in conditii vatamatoare la locurile de munca respective, astfel incat acestia nu pot pretinde plata unor sume de bani echivalente cu sporul reglementat de fostul art. 51 alin. 3 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, deoarece nu sunt intrunite cerintele legii pentru acordarea in continuare a acestui spor iar o diminuare a salariilor nu poate fi retinuta de instanta din moment ce reclamanta a beneficiat de o reincadrare si nu a contestat-o, iar dreptul statului de a stabili politica bugetara presupune si o reasezare a salariilor personalului platit din fonduri bugetare fara a se putea retine ca prin aceste masuri este incalcat art. 1 din Protocolul nr.1 la CEDO.
Art. 51 alin. 3 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002
Legea nr. 63/2011 Art. 1 din Protocolul nr. 1 la CEDO
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta, sub nr.6712/118/2014, reclamanta [...], prin Sindicatul invatamantului Preuniversitar FEN Constanta, a solicitat in contradictoriu cu parata Colegiul [...] Constanta obligarea unitatii de invatamant la stabilirea drepturilor salariale neacordate reprezentand sume compensatorii cu caracter tranzitoriu echivalente sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare prevazut de art. 51 alin. 3 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, incepand cu data de 18.09.2011 si pana la data pronuntarii hotararii, actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
In motivarea cererii,
s-a aratat ca prin Legea nr. 330/2009 care a intrat in vigoare la data de 01.01.2010, au fost abrogate prevederile art. 51 alin. 3-6 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002. Urmare a acestui fapt, reclamanta, incepand cu data de 01.01.2010 nu a mai beneficiat de sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de 15% din salariul de baza iar aceasta situatie de fapt contravine principiului nediminuarii salariilor reglementat prin prevederile Legii nr. 330/2009. Astfel, reclamantul a precizat ca in baza Legii 330/2009, parata ar fi trebuit sa mentina salariul din luna decembrie 2009, potrivit dispozitiilor exprese ale art. 30 alin. 5 din Lege. In plus, prin art. 5 alin.1 din O.U.G. nr. 1/2010, s-a prevazut ca, incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 pastreaza salariul avut la aceasta data.
Cu privire la perioada 01.01.2011-13.05.2011,
a invederat ca Legea 285/2010 stabileste la art. 1 ca salarizarea in anul 2011 porneste de la salariile stabilite in luna octombrie 2010, in conformitate cu prevederile Legii 330/2009 si, implicit, cu luarea in considerare a prevederilor Legii nr. 221/2008.
Referitor la perioada ulterioara datei de 13.05.2011,
sustine ca Legea 63/2011 a diminuat salariile personalului didactic la nivelul salariilor din lunile ianuarie-martie 2008, cu incalcarea Legii nr. 221/2008 si a principiului stabilit de Legea nr. 330/2009 si Legea nr. 285/2010, privind mentinerea salariilor la nivelul cuvenit anterior intrarii lor in vigoare.
Prin reducerea discriminatorie a salariilor numai in sistemul de invatamant au fost incalcate prevederile art. 1 din Protocolul nr. 1 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului, intrucat dreptul de a primi un salariu deja stabilit constituie un drept de proprietate in sensul Conventiei.
In drept,
au fost invocate Legea nr. 330/2009, Legea nr. 285/2010, Legea nr. 334/2002.
[...] Constanta a formulat intampinare,
prin care a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata.
Prin sentinta civila nr.3185/15.12.2014, Tribunalul Constanta a respins actiunea ca nefondata.
Pentru a dispune astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele aspecte:
Prin Legea nr. 330/2009, care a intrat in vigoare la data de 1.01.2010 au fost abrogate prevederile art. 51 alin. 3-6 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002.
Urmare a acestui fapt, reclamanta, incepand cu data de 01.01.2010, nu a mai beneficiat de sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de 15% din salariul de baza.
Legea nr. 330/2009 a garantat mentinerea in cursul anului 2010 a salariului brut de care personalul in functie a beneficiat la data de 31.12.2009.
Astfel, pentru punerea in aplicare a legii unice de salarizare a fost adoptata O.U.G. nr. 1/2010, care la art. 5 alin. 1 relua principiul nediminuarii salariilor in plata la data de 31.12.2009, pentru ca la alin. 6 sa prevada in mod expres ca reincadrarea personalului didactic din invatamant la data de 1 ianuarie 2010 se face luand in calcul salariile de baza la data de 31 decembrie 2009, stabilite in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 41/2009
privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, aprobata prin Legea nr. 300/2009.
Cu privire la anul 2011
instanta a retinut ca, salarizarea personalului platit din fonduri publice a fost reglementata prin Legea 285/2010, care la art.1 prevede ca
incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%. incepand cu 1.01.2011, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Cuantumul brut al drepturilor prevazute la alin. 1 si 2 se va stabili in anul 2011 tinandu-se seama de gradul sau treapta profesionala, vechimea in munca, vechimea in functie sau, dupa caz, in specialitate, dobandite in conditiile legii pana la 31 decembrie 2010.
Prin urmare, criteriul de referinta in determinarea salariului platit personalului bugetar, cu incepere din luna ianuarie 2011, il reprezinta salariul din luna octombrie 2010, majorat cu 15%. Cum pentru considerentele anterior expuse, s-a retinut ca in anul 2010 reclamantii erau indreptatiti la calcularea salariului cu luarea in considerare a prevederilor Legii nr. 221/2008, aceeasi baza de calcul a fost avuta in vedere si dupa 01.01.2011, cu aplicarea totodata a maj orarii de 15%.
La data de 13.05.2011
a intrat in vigoare Legea nr.63/2011 privind incadrarea si salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, prin care s-au stabilit atat cuantumul brut al salariilor de incadrare, cat si sporurile, indemnizatiile, compensatiile si celelalte elemente ale sistemului de salarizare, precum si metodologia de calcul al acestora. In consecinta, incepand cu data de 13.05.2011 s-a instituit un mod de calcul al salariului cuvenit personalului didactic si didactic auxiliar care nu mai depinde de salariul de baza aflat in plata la momentul intrarii in vigoare a Legii 63/2011, astfel incat majorarile salariale reglementate de Legea 221/2008 nu au mai subzistat noii reglementari.
Prin cererea de fata se sustine ca drepturile salariale cuvenite in baza Legii 63/2011 trebuie calculate tot prin raportare la prevederile art. 51 alin. 3 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, abrogate prin Legea nr. 330/2009, cu inlaturarea diminuarii ce rezulta din aplicarea noului act normativ si care contravin art. 1 din Protocolul nr.1 la CEDO.
Legea nr. 63/2011 a fost declarata constitutionala prin Deciziile nr. 575/04.05.2011, nr. 130/16.02.2012, nr. 31/05.02.2013 si nr. 291/22.05.2014 ale Curtii Constitutionale, iar criticile de neconstitutionalitate au vizat tocmai incalcarea normelor constitutionale si conventionale privind proprietatea privata, formulate din perspectiva unei restrangeri a dreptului la salariu, considerat un
bun.
Curtea Constitutionala a constatat ca, in materia salarizarii personalului didactic si didactic auxiliar, a existat o
situatie juridica specifica, determinata de succesiunea a numeroase acte normative cu acest obiect de reglementare si de practica judiciara neunitara, care a condus la un sistem de salarizare neunitar.
In aceste conditii, Curtea Constitutionala a retinut ca situatia obiectiv diferita a personalului didactic si didactic auxiliar a justificat instituirea unui tratament juridic distinct in ceea ce priveste salarizarea acestei categorii profesionale, fara ca aceasta sa aiba semnificatia incalcarii principiului egalitatii in drepturi.
Ulterior datei de 13.05.2011, reclamanta a primit drepturi salariale calculate potrivit actului normativ aplicabil in materia salarizarii personalului didactic si didactic auxiliar, conform Constitutiei si jurisprudentei C.E.D.O., astfel incat cererea de chemare in judecata a fost respinsa ca neintemeiata.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamanta [...] prin Sindicatul Invatamantului Preuniversitar FEN Constanta care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
Apelantii considera ca instanta de fond a retinut gresit ca aparitia legii nr. 63/2011 reprezinta un impediment in acordarea sumelor compensatorii cu caracter tranzitoriu reprezentand sporul de conditii vatamatoare sau periculoase, raportat la urmatoarele:
Dupa intrarea in vigoare a legilor unitare de salarizare, trecerea de la noul sistem de salarizare s-a realizat cu respectarea principiului nediminuarii salariilor, asa cum s-a reglementat expres prin art. 7 alin. 2 din Legea nr. 330/2009, art.6 alin. 1 OUG nr.1/2010, art. 1 din Legea nr. 285/2011 si punctului II din Ordinul nr. 42/1977 privind aprobarea Normelor Metodologice pentru aplicarea prevederilor legii nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice publicat in M.Of. nr. 48/19.01.2011. Aceste prevederi legale au reglementat dreptul reclamantei de a beneficia de compensatia baneasca cu caracter tranzitoriu reprezentand sporul de conditii periculoase si vatamatoare in cuantum de 15% din salariul de baza.
Ulterior, la data de 13.05.2011, a intrat in vigoare Legea nr. 63/2011 care a reglementat drepturile salariale ale cadrelor didactice si didactice auxiliare. Prin acest act normativ a fost eliminata majorarea salariului reglementa prin Legea nr. 221/2008, insa Legea nr. 63/2011 nu a eliminat sumele compensatorii cu caracter tranzitoriu, ci dimpotriva a reglementat legal acordarea acestora in continuare, astfel cum rezulta din prevederile art. 1 si 2.
Art.8 cap. II din Metodologia de calcul a drepturilor salariale care se acorda personalului didactic si personalului didactic auxiliar prevede in mod expres faptul ca sporul de vechime si compensatiile tranzitorii fac parte din salariul de baza. Apelanta beneficia in luna decembrie 2009 de sporul de conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de 15% din salariul de baza, iar ulterior abrogarii temeiul juridic din legea bibliotecilor, in temeiul actelor normative care au
reglementat salarizarea trebuia sa beneficieze de compensatia tranzitorie aferenta acestui spor.
Asa cum a retinut si instanta de judecata, Legea nr. 63/2011 a dat expresie unei masuri de politica bugetara determinata de impactul financiar major asupra cheltuielilor de personal aprobate pentru anul 2011, avand in vedere consecintele modificarilor legislative si ale solutiilor pronuntate de instantele judecatoresti, urmarind sa elimine inechitatea in stabilirea salariilor din sistemul national de invatamant. Prin urmare, Legea nr. 63/2011 a uniformizat cuantumul salariului personal personalul didactic si personalul didactic auxiliar, facand aplicabile din acel moment dispozitiile Legii nr. 221/2008.
Insa, sporul de conditii periculoase si vatamatoare nu isi avea izvorul juridic in dispozitiile legii nr. 221/2008, ci in dispozitiile legii bibliotecilor, coroborate cu legile unitare de salarizare aplicabile tuturor categoriilor de bugetari, prin speta dedusa judecatii, apelanta nu a solicitat cresteri salariale, ci a solicitat acordarea unei compensatii tranzitorii la care este indreptatita ca urmare a abrogarii art. 51 alin. 3 din Legea nr. 334/2002.
Concluzionand, avand in vedere faptul ca Legea nr. 63/2011 reglementeaza in mod expres dreptul personalului didactic auxiliar de a beneficia de compensatii tranzitorii, faptul ca actele normative care reglementeaza salarizarea in perioada 2012 - 2014 prevad mentinerea drepturilor salariale stabilite prin Legea nr. 63/2011, precum si faptul ca ulterior lunii decembrie 2009, reclamanta era indreptatita la compensatia tranzitorie reprezentand sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de 15% din salariul de baza, solicita admiterea apelului, schimbarea in tot a sentintei atacate si pe cale de consecinta, sa se admita actiunea asa cum a fost formulata.
Apelul este nefondat.
Reclamanta a solicitat obligarea Colegiului [...] Constanta la plata drepturilor salariale reprezentand
sume compensatorii cu caracter tranzitoriu, echivalente sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare
prevazut de art. 51 alin. 3 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002,
incepand cu data de 18.09.2011
si pana la data pronuntarii hotararii, actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
Art. 51 alin. 3 din aceasta lege prevedea dreptul personalului din biblioteci, care lucreaza in depozite de carte, colectii care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural national mobil, laboratoare de restaurare si conservare a cartii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu ori in spitale, aziluri de batrani si in orfelinate, de a beneficia pentru conditii periculoase sau vatamatoare,
de un spor de pana la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta.
Dupa cum precizeaza chiar reclamanta, prin Legea nr. 330/2009, incepand cu data de 01.01.2010, au fost abrogate prevederile art. 51 alin. 3-6 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, ceea ce inseamna ca dupa aceasta data nu se mai poate vorbi de o reglementare a sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare.
Ceea ce se reclama prin cererea de fata este faptul ca inlaturarea acestui spor contravine principiului nediminuarii salariilor reglementat prin art. 30 alin. 5 din Legea nr. 330/2009, deoarece parata ar fi trebuit sa mentina salariul din luna decembrie 2009.
Pe de o parte, trebuie precizat ca potrivit acestei legi, reasezarea salariilor presupunea o reincadrare a personalului care in cazul reclamantei nu a fost contestata cat timp era in vigoare aceasta lege si in termenul stabilit de aceasta, iar pe de alta parte, art. 30 alin.1 stabilea ca sporurile acordate se introduc in salariul de baza, iar noul salariu de baza va fi cel corespunzator functiilor din luna decembrie 2009, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta/aceasta
potrivit anexelor
la prezenta lege;
Nu sunt dovezi ca salariul de baza al reclamantei s-a diminuat dupa ianuarie 2010 si nici nu face obiectul judecatii acest aspect atata vreme cat se solicita plata compensatiilor echivalente sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare dupa data de 18.09.2011, data la care nu mai era in vigoare nici art. 51 alin.3 din Legea nr. 334/2002 si nici legea nr. 330/2009.
La data de 18.09.2011 era in vigoare Legea nr.63/2011 privind incadrarea si salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, prin care s-au stabilit atat cuantumul brut al salariilor de incadrare, cat si sporurile, indemnizatiile, compensatiile si celelalte elemente ale sistemului de salarizare, precum si metodologia de calcul al acestora.
Potrivit acestei legi, modul de calcul al salariului cuvenit personalului didactic si didactic auxiliar nu mai depinde de salariul de baza aflat in plata la momentul intrarii in vigoare a Legii 63/2011, astfel incat majorarile salariale reglementate de Legea 221/2008 nu mai pot fi luate in calcul, dupa cum nu mai pot fi aplicate nici prevederile art. 51 alin. 3 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, care erau abrogate inca din 01.01.2010 prin Legea nr. 330/2009.
In ceea ce priveste sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare, reglementat de noua lege privind incadrarea si salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, in Anexa nr. 5 se prevedea la art. 9 ca:
- In raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, conditii periculoase sau vatamatoare,
personalul salarizat poate primi un spor de pana la 15%
din salariul de baza ...
corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective,
cu respectarea prevederilor legale
in vi
g°
a
re. - Locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului, precum si conditiile de acordare a acestuia se stabilesc de catre ordonatorul de credite,
cu consultarea partenerilor sociali, in limita prevederilor din regulamentul aprobat, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului,
avand la baza buletinele de determinare
sau, dupa caz, expertizare emise de catre autoritatile abilitate in acest sens. - Pana la aprobarea regulamentului prevazut la alin. (2), sporurile pentru conditii de munca, aprobate in conditiile legii, se acorda numai persoanelor care au beneficiat de aceste sporuri
si numai in masura in care activitatea se desfasoara in aceleasi conditii.”
Din moment ce pentru bibliotecari nu s-au acordat dupa 2010 sporuri pentru conditii periculoase, iar potrivit Legii nr. 63/2011 nu s-au facut determinari ale locurilor de munca si nu s-a stabilit timpul lucrat in conditii vatamatoare la locurile de munca respective, acestia nu pot pretinde plata unor sume de bani echivalente cu sporul reglementat de fostul art. 51 alin. 3 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, deoarece nu sunt intrunite cerintele legii pentru acordarea in continuare a acestui spor, iar o diminuare a salariilor nu poate fi retinuta de instanta din moment ce reclamanta a beneficiat de o reincadrare si nu a contestat-o, iar dreptul statului de a stabilii politica bugetara presupune si o reasezare a salariilor personalului platit din fonduri bugetare fara a se putea retine ca prin aceste masuri este incalcat art. 1 din Protocolul nr.1 la CEDO.
Pentru aceste considerente, in temeiul art. 480 Cod procedura civila, apelul declarat impotriva sentintei civile nr. 3185/2014, pronuntata de Tribunalul Constanta, va fi respins ca nefondat.
Decizia civila nr. 580/CM/10.11.2015 Judecator redactor Mariana Badulescu