Cheltuieli neeligibile efectuate din bugetele comunitare.
18 martie 2020Societate in insolventa operatiuni contabile facute de asociatul unic, in dauna creditorilor cauza de nulitate.
18 martie 2020
Scutirea de la plata impozitului pe mijloacele de transport.
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, art. 262 lit. d
Pentru a deveni incidente dispozitiile art.262 lit.d din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, privind scutirea de la plata impozitului pe mijloacele de transport, este necesar ca tariful de transport sa fie stabilit in conditii de transport public, prin hotarare a Consiliului Local pentru stabilirea tarifelor pentru serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate, sau hotarare a Consiliului Judetean Buzau pentru stabilirea tarifelor pentru serviciul de transport public judetean de persoane prin curse regulate.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia a II-a civila, de
Contencios Administrativ si Fiscal,
Decizia nr. 2589 din 11 mai 2012.
Prin sentinta nr.4117 din data de 20 decembrie 2011, Tribunalul Buzau - Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal a respins exceptiile invocate de parata PRIMARIA COMUNEI C si a respins actiunea formulata de reclamanta SC SRL.
Reclamanta a solicitat anularea actului administrativ emis de parata prin care a fost respinsa cererea de acordare a facilitatilor prevazute de art.262 din Codul fiscal, obligarea paratei la acordarea scutirii asupra mijloacelor de transport detinute de reclamanta, ce sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri pentru anii 2009, 2010, 2011 si pentru viitor; restituirea impozitului asupra mijloacelor de transport achitat de la 1 ianuarie 2009 si pana in prezent, obligarea la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca a solicitat paratei sa-i acorde scutirea prevazuta de dispozitiile art.262 lit.d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, pentru anii 2009, 2010, 2011 si pentru viitor; autoritatea publica parata nu i-a solutionat favorabil cererea privind acordarea facilitatilor mentionate, precizand ca reclamanta nu face dovada ca tariful de transport este stabilit in conditii de transport public (prin hotarare de consiliu), pentru mijloace de transport care sunt destinate transportului de pasageri in regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri in afara unei localitati, conform Legii nr. 571/2003 art.262 lit.d).
Legea nr. 571/2003 nu face nici o referire la vreo hotarare de consiliu local, si, mai mult, reclamanta indeplineste cumulativ conditiile prevazute de art.4 din Legea serviciilor de transport public local nr.92/ 2007, astfel ca motivatia paratei potrivit careia „tarifele practicate nu sunt stabilite in baza unei hotarari de consiliu” nu este intemeiata. Tariful practicat de reclamanta a fost cel stabilit in conditiile legii ce reglementeaza transportul public local de persoane prin curse regulate, respectiv in conditii de transport public. Nici normele metodologice de aplicare a dispozitiilor art. 262 din Codul fiscal nu fac mentiunea ca tariful de transport sa fie stabilit in baza unei hotarari de consiliu local.
Instanta de fond a retinut dispozitiile art.262 lit.d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, conditiile prevazute de lege pentru ca operatorii de transport, urban, suburban, inclusiv transportul de pasageri in afara localitatii, sa beneficieze de scutirea de impozit pe mijloacele de transport,si anume:utilizarea mijloacelor de transport pentru transportul public de persoane, si tariful de transport sa fie stabilit in conditii de transport public, punctul 104 si punctul 105 al HG nr.44/2004 privind Normele de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, si Legea serviciilor de transport public local nr.92/2007, care stabileste la art.4 alin.1 conditiile cumulative pentru ca transportul public sa fie considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate, la lit.b) fiind prevazuta conditia de a se efectua numai pe raza teritorial-administrativa a unei localitati, in cazul transportului local,sau numai intre localitatile unui judet,in cazul transportului judetean.
S-a aratat ca reclamanta nu a facut dovada stabilirii tarifului de transport in conditii de transport public, precizand clar ca tariful de transport este stabilit unilateral, pe baza cererii si a ofertei, in conditiile oferite de piata serviciilor de transport, pe baza de legitimatii de calatorie individuale eliberate anticipat si nu s-a dovedit ca ar exista o hotarare a Consiliului Local al comunei Chiojdu referitoare la stabilirea tarifelor pentru serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate, si nici existenta unei hotarari a Consiliului Judetean Buzau referitoare la stabilirea tarifelor pentru serviciul de transport public judetean de persoane prin curse regulate, astfel ca nu poate fi retinuta ca indeplinita conditia imperativa referitoare la stabilirea tarifului de transport in conditii de transport public.
Curtea a repins ca nefondat recursul formulat de reclamanta.
Curtea a constatat ca refuzul paratei de solutionare a cererii formulata de reclamanta este intemeiat. Scutirea de la plata impozitului pe mijloacele de transport se poate acorda in conditiile art.262 lit.d din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, potrivit carora impozitul pe mijloacele de transport nu se aplica pentru ...d)mijloacele de transport ale persoanelor juridice,care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri in regim urban sau suburban,inclusiv transportul de pasageri in afara unei localitati, daca tariful de transport este stabilit in conditii de transport public.
Dispozitiile punct 104 al HG nr.44/2004 privind Normele de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal prevad, de asemenea, ca intra sub incidenta prevederilor art.262 lit.d din Codul fiscal operatorii de transport public local de calatori a caror activitate este reglementata prin Ordonanta Guvernului nr.86/2001 privind serviciile regulate de transport public local de calatori, iar dispozitiile punct 105 precizeaza ca sunt scutiti de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru autobuze, autocare si microbuze, prevazute in tabelul de la art. 263 alin.2 pct.3 din Codul fiscal, utilizate exclusiv in scopul transportului public local de calatori in conditiile Ordonantei Guvernului nr.86/2001, contribuabilii persoane juridice care au ca profil de activitate servicii de transport public de pasageri, in regim urban sau suburban.
Ordonanta Guvernului nr.86/2001 a fost abrogata insa de Legea nr. 92/2007 privind serviciilor de transport public local, care prevede la art.4 alin.1 ca serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate se efectueaza numai pe raza teritorial-administrativa a unei localitati, in cazul transportului local, sau numai intre localitatile unui judet, in cazul transportului judetean.
Instanta de fond a constatat in mod corect ca tariful de transport nu este stabilit in conditii de transport public.
Sunt incidente dispozitiile art.17 alin.1 lit.i si m din Legea nr.92/2007 privind serviciile de transport public local, care prevad faptul ca printre atributiile consiliilor locale, consiliilor judetene sunt si cele privind acordarea de facilitati si subventii operatorilor de transport rutier si transportatorilor autorizati care efectueaza transport public local de persoane, pentru asigurarea suportabilitatii costurilor de catre utilizatori, sustinerea si incurajarea dezvoltarii serviciului,cu respectarea legislatiei fiscale in vigoare, stabilirea, ajustarea si modificarea tarifelor de calatorie pentru serviciul de transport public local de persoane,cu respectarea prevederilor legale privind modalitatea de gestionare a serviciului.
Ordinul MIRA nr.353/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii serviciilor de transport public local nr.92/2007 precizeaza la art.61 ca operatorul de transport rutier va utiliza tarifele stabilite prin hotarare a consiliului local, consiliului judetean, respectiv a adunarii generale a asociatiei de dezvoltare intercomunitara, calculate in conformitate cu Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice nr.272/2007 pentru aprobarea Normelor-cadru privind stabilirea,ajustarea si modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane.
Or, astfel cum in mod corect a concluzionat instanta de fond, nu exista o hotarare a Consiliului Local al comunei C pentru stabilirea tarifelor pentru serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate, si nici o hotarare a Consiliului Judetean B referitoare la stabilirea tarifelor pentru serviciul de transport public judetean de persoane prin curse regulate.
(Judecator Adriana Florina Secreteanu)