Respingerea obligarii ORC la emiterea certificatului constatator al dreptului de proprietate
31 martie 2020Solicitare acordare stimulent de insertie pentru crestere copil
31 martie 2020
Schimbarea apartenentei politice a unui consilier local
9 9
Imposibilitatea analizarii calitatii procesuale active a Institutiei Prefectului in cadrul unei cai de atac inadmisibile.
Legea nr. 393/2004 este o lege speciala in materia alegerilor, scopul legiuitorului fiind acela de a inlatura insecuritatea si provizoratul intr-un domeniu cu implicatii largi in viata sociala. In acest scop a stabilit termene speciale scurte si calitati active speciale, cum este in cazul prevazut la art. 9 alin. 2 lit. h
1
din lege.
Institutia Prefectului nu poate, in temeiul unei legi generale in baza careia isi desfasoara activitatea raportat la Legea 393/2004, sa se prevaleze de o alta lege generala care prevede alte termene de solutionare si alte cai de atac, si anume Legea nr. 554/2004, incalcand astfel scopul legii nr. 393/2004 si marind perioada de insecuritate juridica si provizorat in cadrul unui consiliu local.
Instanta nu poate insa analiza calitatea procesuala activa a Institutiei Prefectului in cadrul unei cai de atac inadmisibile, inadmisibilitate apreciata in raport de art. 9 alin. 4 din Legea nr. 393/2004.
Scopul legiuitorului a fost acela de definitivare a litigiului intr-un termen scurt prin reglementarea calitatii active numai in persoana consilierului interesat, precum si a unor termene speciale pentru exercitarea actiunii, hotararea devenind „ definitiva si irevocabila ” in prima instanta.
Art. 248 Noul Cod de procedura civila Art. 9 alin. 2 lit. h
1
si alin. 4 din Legea nr. 393/2004
OUG nr. 55/2014
Avand in vedere ca sesizarea instantei s-a facut sub imperiul legii noi de procedura, in cauza sunt aplicabile disp. art.499 NCPC, potrivit cu care
„
Prin derogare de la prevederile art.425 alin.1 lit. b, hotararea instantei de recurs va cuprinde in considerente numai motivele de casare invocate si analiza acestora, aratandu-se de ce s-au admis ori, dupa caz, s-au respins. "
Prin cererea adresata Tribunalului Constanta - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, inregistrata sub nr. 2462/118/2015, reclamanta Institutia Prefectului Judetului Constanta a chemat in judecata Consiliul Local al Comunei [...], solicitand instantei ca prin hotararea ce va pronunta sa dispuna anularea HCL 6/19.03.2015 prin care s-a luat act de incetarea mandatului consilierului local X, respectiv HCL 9/19.03.2014 prin care a fost validat mandatul de consilier local al numitului Y, ca urmare a incetarii mandatului consilierului local X.
Prin
sentinta civila nr.1703/15.12.2015,
pronuntata de Tribunalul Constanta - Sectia de contencios administrativ si fiscal, s-a respins actiunea ca nefondata.
Cererea paratului de obligare a reclamantei la plata cheltuielilor de judecata a fost respinsa ca nedovedita.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs INSTITUTIA PREFECTULUI — JUDETUL CONSTANTA,
criticand-o pentru nelegalitate din perspectiva art. 488 punctul 8 NCPC, pentru urmatoarele motive:
Urmare a intrarii in vigoare a OUG nr. 55/2014 privind reglementarea unor masuri privind administratia publica locala, publicata in M.O. in data de 02.09.2014, numitul X si-a exprimat, in termenul prevazut de lege, optiunea de a deveni independent, fara a-si pierde mandatul de consilier local, in acest sens fiind formulata cererea nr.549/11.09.2014 depusa prin intermediul secretarului, singura conditie impusa de OUG nr. 55/2014, in vigoare la acea data.
Numitul X a avut calitatea de membru pana in data de 10.09.2014, iar incepand cu data de 11.09.2014, potrivit OUG nr. 55/2014, acesta a dobandit calitatea de consilier independent, nefiind aplicabile prevederile art. 9 alin. 2, lit. h
l
din statutul alesilor locali. Mai mult, Primaria comunei [...], prin adresa nr. 619/24.10.2014, potrivit prevederilor alin. (4) din OUG nr. 55/2014, a adus la cunostinta Institutiei Prefectului - Judetul Constanta faptul ca numitul X si-a schimbat optiunea politica, devenind independent.
Arata recurentul-reclamant ca autoritatea locala a avut la cunostinta faptul ca X si-a schimbat apartenenta politica inca de la data de 11.09.2014 si a functionat, pana la data adoptarii actului administrativ dedus judecatii, in cadrul consiliului local, ca si consilier independent; prin urmare, adresa nr. 32/03.03.2015 emisa de PDL nu putea fi temei pentru adoptarea de catre Consiliul local [...] a HCL nr. 6/2015.
Numitul X a avut calitatea de consilier independent incepand cu data de 11.09.2014 si pana la data adoptarii actului administrativ dedus judecatii, 19.03.2015, cand formatiunea politica, in mod gresit a inteles faptul ca cererea nr. 549/11.09.2014 reprezinta demisia consilierului local din calitatea de membru al PDL.
A precizat recurentul-reclamant ca s-a luat act de catre consiliul local de incetarea mandatului de consilier local al domnului X in baza adresei PDL, fara sa existe o hotarare de excludere din partid sau o demisie inregistrata la aceasta formatiune politica, astfel incat sa fie aplicabile prevederile art. 9 alin. 2 lit. h
l
, alin. 3 si ale art. 12 din Legea nr.393/2004 privind statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare.
In mod gresit s-a mentionat in referatul secretarului comunei [...], ce a stat la baza adoptarii H.C.L. nr. 6/2015, faptul ca adresa nr. 549/11.09.2014, prin care consilierul local X si-a exprimat optiunea de a deveni consilier independent in temeiul OUG nr. 55/2014, reprezinta de fapt demisia acestuia din calitatea de membru al partidului pe a carui lista a fost ales, astfel incat actul administrativ dedus judecatii nu-si gaseste reglementare in prevederile art. 9 alin2 lit h
l
din Legea nr.393/2004.
Referitor la HCL nr. 9/19.03.2015 privind validarea mandatului de consilier local in cadrul Consiliului local [...] a domnului Y, fiind un act subsecvent HCL nr. 6/19.03.2015, apreciaza recurentul-reclamant ca este nelegala.
In mod eronat instanta de fond a retinut ca, prin schimbarea optiunii politice a numitului X, calitatea de consilier inceteaza de drept, in conditiile in care, in urma declararii neconstitutionale a dispozitiilor OUG nr.55/2014, prin Decizia nr. 761/17.12.2014 a Curtii Constitutionale, s-a statuat in sarcina Parlamentului obligatia de a reexamina dispozitiile respective pentru a le pune de acord cu decizia Curtii Constitutionale.
In aparare Consiliul Local al Comunei [...] depune intampinare prin care solicita respingerea recursului ca nefondat.
La termenul din 16.06.2016 instanta invoca din oficiu exceptia inadmisibilitatii caii de
atac, exceptie care va fi analizata cu prioritate potrivit art. 248 NCPC.
In aparare recurenta invoca mentiunea din cuprinsul hotararii atacate, prima instanta aratand ca hotararea poate fi atacata cu recurs.
Exceptia a fost admisa pentru urmatoarele considerente:
Mandatul consilierului local X a incetat in temeiul art. 9 alin. 2 lit. h
1
din Legea nr. 393/2004, ca urmare a pierderii calitatii de membru in partidul politic pe listele caruia a fost ales.
Prin Hotararea nr. 6/19.03.2015 s-a constatat de catre Consiliul local al Comunei [...] aceasta stare de fapt.
Intrucat locul consilierului local a devenit vacant, a fost emisa Hotararea nr. 9/19.03.2015 prin care s-a validat mandatul de consilier local al unei alte persoane; asa cum arata si recurenta, Hotararea nr. 9/2015 este accesorie primei, neputand sa aiba o existenta de sine statatoare.
Potrivit art. 9 alin. 4 din Legea nr. 393/2004,”
in cazurile prevazute la alin. (2) lit. c) - e) si h
A
1), hotararea consiliului poate fi atacata de consilier, la instanta de contencios administrativ, in termen de 10 zile de la comunicare. Instanta se va pronunta in termen de cel mult 30 de zile. In acest caz, procedura prealabila nu se mai efectueaza, iar hotararea primei instante este definitiva si irevocabila
Legea nr. 393/2004 este o lege speciala in materia alegerilor, scopul legiuitorului fiind acela de a inlatura insecuritatea si provizoratul intr-un domeniu cu implicatii largi in viata sociala. In acest scop a stabilit termene speciale scurte si calitati active speciale, cum este in cazul prevazut la art. 9 alin. 2 lit. h
1
din lege.
Este logic ca masura incetarii calitatii de consilier local ca urmare a pierderii calitatii de membru in partidul pe listele caruia a fost ales sa poata fi contestata numai de catre consilierul in cauza, singurul interesat si care poate dovedi situatia contrara.
Institutia Prefectului nu poate, in temeiul unei legi generale in baza careia isi desfasoara activitatea raportat la legea 393/2004, sa se prevaleze de o alta lege generala care prevede alte termene de solutionare si alte cai de atac, si anume Legea nr. 554/2004, incalcand astfel scopul legii nr. 393/2004 si marind perioada de insecuritate juridica si provizorat in cadrul unui consiliu local.
Instanta nu poate insa analiza calitatea procesuala activa a Institutiei Prefectului in cadrul unei cai de atac inadmisibile, inadmisibilitate apreciata in raport de art. 9 alin. 4 din Legea nr. 393/2004.
Astfel, chiar daca hotararile Consiliului local nu au fost atacate de persoana indreptatita, trebuie sa avem in vedere intentia legiuitorului exprimata in cuprinsul art. 9 alin. 4 din Legea nr. 393/2004, acesta stabilind ca hotararea primei instante in cazul in care se ataca masura incetarii calitatii de consilier local ca urmare a indeplinirii conditiei de la art. 9 alin. 2 lit. h
1
,este „definitiva si irevocabila”.
Procedand contrar, ar insemna ca intr-o situatie expres reglementata sa se procedeze diferit, cu consecinte grave asupra desfasurarii activitatii unui consiliu local (ne referim la cazul in speta), in functie de persoana care este titularul actiunii, fiind date drepturi extinse Institutiei Prefectului, desi scopul legiuitorului a fost acela de definitivare a litigiului intr-un termen scurt prin reglementarea calitatii active numai in persoana consilierului interesat, precum si a unor termene speciale pentru exercitarea actiunii, hotararea devenind „definitiva si irevocabila” in prima instanta.
Decizia civila nr. 646/CA/22.09.2016
Judecator redactor Ecaterina Grigore