Revizuire Obiect Inadmisibilitate
1 aprilie 2020Salarizare Vechimea in specialitate
1 aprilie 2020
Salarizare Contract individual de munca pe durata determinata
Salariatii cu contracte individuale de munca pe durata determinata beneficiaza de acelasi regim de salarizare cu salariatii aflati pe functii similare , dupa caz adica, pe langa salariu acestia au dreptul si la norma de hrana .
Prin sentinta civila nr. 595 din 29.09.2016, pronuntata de Tribunalul Mehedinti, a fost admisa actiunea precizata de reclamanti, fiind obligat paratul sa achite reclamantilor compensatia baneasca pentru drepturile de hrana pentru perioada 1.04.2016 - 1.07.2016, in cuantum de 18 lei/zi/persoana, sume ce vor fi actualizate cu inflatia de la data scadentei fiecarui drept la data platii efective.
A fost respinsa cererea reconventionala, fara cheltuieli de judecata.
Pentru a se pronunta astfel, Tribunalul a constatat urmatoarele:
Reclamantii sunt angajatii paratei incepand cu data de 16.02.2015, pe postul de asistenti registratori/referent in baza contractelor individuale de munca nr. 77, 78, 79/16.12.2015 incheiate pe o durata determinata de 36 luni la Biroul de inregistrare Sistematica din cadrul OCPI Mehedinti in cadrul Programului National de Cadastru si Carte Funciara 2015-2023, instituit prin art. 9 alin.23 din Legea 7/1996 si HG 294/2015 privind aprobarea programului national de cadastru si carte funciara 2015-2023.
In speta, prin actiunea precizata acestia solicita obligarea paratului la acordarea cuantumului compensatiei banesti pentru norma de hrana si plata compensatiei banesti pentru drepturile de hrana, in perioada 01.04.2016-01.07.2016, in cuantum de 18 lei/zi/persoana, actualizate pana la data platii efective.
Parata, prin intampinare a solicitat respingerea actiunii si pe cale reconventionala a solicitat obligarea reclamatilor la plata catre OCPI Mehedinti a sumei de 1890 lei fiecare, reprezentand contravaloarea normei de hrana incasata necuvenit in perioada 16.12.2015
31.03.2016.
Din actele si lucrarile dosarului rezulta ca, incepand cu data angajarii, respectiv 16.12.2015, reclamantii au beneficiat si de norma de hrana in cuantum de 18 lei/zi.
Urmare a adresei ANCPI nr. 5846/24.03.2016 - referitoare la acordare contravaloare norma de hrana pentru personalul incadrat pentru inregistrarea Programului National de Cadastru in Cartea Funciara 2015-2023 din care rezulta faptul ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei si-a exprimat opinia in legatura cu aceasta categorie de personal, in sensul ca acest personal nu ar avea dreptul la norma de hrana si nu i s-ar cuveni contravaloarea acestuia, a referatului nr. 2221/11.04.2016 si a referatului nr. 2331/14.04.2016, precum si a retragerii de catre ANCPI a acestor sume din bugetul repartizat OCPI Mehedinti pentru plata din fonduri proprii a personalului angajat pe durata determinata, s-a dispus sistarea acordarii contravalorii normei de hrana reclamantilor incepand cu luna aprilie 2016.
Personalul angajat cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata a beneficiat in continuare de acordarea normei de hrana.
Din luna iulie 2016, ca urmare a modificarii HG 294/2015 privind aprobarea Programului National de Cadastru si Carte Funciara, parata OCPI Mehedinti a acordat reclamantilor de fata norma de hrana.
Cererea reclamantilor este intemeiata.
Parata sustine ca reclamantii nu sunt indreptatiti la acordarea normei de hrana si chiar au incasat-o necuvenit pe perioada susmentionata, intrucat, conform art. 6 alin.3 din HG 294/2015 privind aprobarea Programului National de Cadastru si Carte Funciara 2015-2023, posturile prevazute la alin.2 - posturi infiintate pentru reglementarea Programului National pe perioada determinata, pe durata Programului National, cu finantare din venituri proprii - sunt remunerate la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din cadrul Agentiei Nationale sau institutiile subordonate, dupa caz potrivit legii.
Totodata invoca faptul ca norma de hrana nu a fost prevazuta ca element constitutiv al veniturilor salariale ale personalului incadrat pentru reglementarea PNCCF, nefiind inclusa in contractul individual de munca al acestora.
Interpretarea data textelor de lege de catre parata este eronata.
Astfel, pe langa art. 6 (3) din HG 294/2015, sunt incidente si disp. art. XVIII pct. 9 din OUG 8/2014 privind modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal bugetare care prevad ca salarizarea personalului angajat cu contract de munca pe perioada determinata se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din Agentia Nationala sau unitatile subordonate, dupa caz, dar si art. 9(2) din Legea 284/2014 potrivit caruia sistemul de salarizare cuprinde salariile de baza, soldele/salariile de functie si indemnizatiile lunare de incadrare, sporurile, premiile, stimulentele si alte drepturi in bani si in natura, corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar.
Daca textele de lege susmentionate fac trimitere expresa la „nivelul de salarizare in plata pentru functii similare”, aceasta reglementarea nu poate fi interpretata in sensul ca inlatura alte drepturi salariale de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in caz contrar s-ar adauga, in mod nepermis, la lege.
Legiuitorul indica modul de salarizare pentru personalul nou incadrat in institutii publice, dispozitiile legale invocate de parata nu exclud si nici nu interzic acordarea drepturilor salariale de care beneficiaza angajatii in baza legislatiei aplicabila in domeniul salarizarii personalului platit din fonduri publice.
Sintagma „ salarizare in plata pentru functii similare” definita in art. 5 alin.2 din OUG 83/2014 in baza caruia s-a facut salarizarea reclamantilor in anul 2015- respectiv in anul 2015, pentru
personalul nou incadrat pe functii,
pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat in functii sau grade / trepte salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din institutie/ autoritate publica in care acesta este incadrat sau din institutiile subordonate acestora, in cazul in care nu exista o functie similara in plata - se refera in mod expres la cuantumul salariului de baza.
Astfel, Legea 71/2015 pentru aprobarea OUG 83/2014, in vigoare de la data de 18.12.2015, a modificat art. 5 din OUG 83/2014 dupa alineatul 1, mentionat mai sus, introducand alineatele (1) ind.1 si (1) ind.2 cu urmatorul cuprins „ Prin nivel de salarizare in plata pentru functiile similare se intelege acelasi cuantum al salariului de baza cu cel al salariatilor avand aceeasi functie, in care au fost incluse, dupa data de 31 decembrie 2009, sumele aferente salariului de incadrare, precum si sumele aferente sporurilor de care au beneficiat inainte de aceasta data, daca salariatul angajat, numit sau promovat indeplineste aceleasi conditii de studii - medii, superioare, postuniversitare, doctorale, de vechime si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii, specifice locului de munca la data angajarii sau promovarii.
Textul de lege susmentionat se refera la cuantumul salariului de baza - asa cum se prevede expres si fara echivoc - si nu poate fi interpretat in sensul ca personalul nou incadrat nu poate beneficia si de alte drepturi prevazute de lege.
In acest sens sunt si HG 294/2015, OUG 8/2014 si Legea 284/2010 care fac trimitere la „ salarizarea in plata pentru functii similare”.
Conform art. 9 alin.2 din Legea 284/28.12.2014 cu modificarile ulterioare, sistemul de salarizare cuprinde salariile de baza, soldele/salariile de functie si indemnizatiile lunare de incadrare, sporurile, premiile, stimulentele si alte drepturi in bani si in natura, corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar”.
Potrivit art. 160 Codul Muncii salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile precum si alte adaosuri.
Compensatia baneasca, respectiv alocatia valorica pentru drepturile de hrana acordata personalului platit din fonduri publice este reglementata distinct si expres prin OUG 81/2011, OUG 83/2014, OUG 57/2015.
Toate aceste acte normative nu fac distinctie intre personalul angajat pe baza de contract individual de munca pe durata determinata ( cazul reclamantilor) si personal angajat pe durata nedeterminata si nu au fost abrogate sau modificate astfel incat parata, in mod nejustificat omite sa le aplice personalului cu contract pe durata determinata, in conditiile in care si disp. art.86-87 din Codul Muncii reglementeaza obligatia angajatorului de a asigura conditiile egale cu cele ale personalului angajat pe perioada nedeterminata, precum si interdictia instituita in sarcina angajatorului de a trata personalul angajat pe perioada determinata mai putin favorabil decat salariatii permanenti comparabili.
Cu privire la apararea paratei, si respectiv temeiul cererii sale reconventionale in sensul ca norma de hrana a fost sistata si pentru ca aceasta nu a fost prevazuta in contractul individual de munca al reclamantilor, instanta retine ca si aceasta sustinere este fara suport legal.
Temeiul acordarii normei de hrana il constituie prevederile OUG 81/2011, OUG 8/2014 si OUG 11/2014.
Conform art. 40 alin.2 lit.c Codul Muncii angajatorului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii: sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca.
Totodata, conform art. 87 alin.1 si 2 Codul Muncii referitor la conditiile de angajare si de munca, salariatii cu contract individual de munca pe durata determinata nu vor fi tratati mai putin favorabil decat salariatii permanenti comparabili, numai pe motivul duratei contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor in care tratamentul diferit este justificat de motive obiective. In sensul alin.(1) salariatul permanent comparabil reprezinta salariatul al carui contract individual de munca este incheiat pe durata nedeterminata si care desfasoara aceeasi activitate sau una similara, in aceeasi unitate, avandu-se in vedere calificarea/aptitudinile profesionale.
Ca atare, in calitate de angajator, parata are obligatia acordarii drepturilor ce decurg din lege, pentru toti angajatii, in conditii nediscriminatorii, de egalitate de sanse si de tratament.
Or, asa cum recunoaste si parata - reclamant reconventional - nici angajatii cu contract de munca pe perioada nedeterminata nu au prevazut in contractul individual de munca compensatia baneasca pentru drepturile de hrana.
Sunt argumente pentru care va admite actiunea principala, va obliga paratul sa achite reclamantilor compensatia baneasca pentru drepturile de hrana pentru perioada 1.04.2016 -
- in cuantum de 18 lei/zi/persoana, sume ce vor fi actualizate cu inflatia de la data scadentei fiecarui drept la data platii efective.
In consecinta, va respinge actiunea reconventionala formulata de parat, nefiind incidente disp. art. 256 alin.1 Codul Muncii privind restituirea sumelor reprezentand contravaloare norma de hrana pentru perioada 16.12.2015-31.03.2016, intrucat nu reprezinta sume nedatorate.
Ia act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
impotriva acestei sentinte a declarat apel paratul Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Mehedinti criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In motivare s-a retinut:
Potrivit prevederilor art.9 alin. (23) din Legea nr.7/1996 a cadastrului si publicitatii imobiliare republicata, „ Se instituie Programul national de cadastru si carte funciara in scopul inregistrarii gratuite a imobilelor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, realizarii planului cadastral al imobilelor si deschiderii cartilor funciare la nivelul tuturor unitatilor administrativ-teritoriale".
Alin.(28) al aceluiasi articol prevede urmatoarele: „in vederea realizarii Programului national de cadastru si carte funciara mentionat la alin. (23):
a) se organizeaza in cadrul Agentiei Nationale si al structurilor subordonate compartimente functionale de inregistrare sistematica a proprietatilor imobiliare, structuri fara personalitate juridica, ale caror atributii se stabilesc prin ordin al directorului general si care urmaresc, in principal, coordonarea la nivel national a serviciilor de inregistrare sistematica;
b) Agentia Nationala poate angaja personal cu contract de munca pe perioada determinata, cu finantare din venituri proprii. Salarizarea personalului angajat cu contract de munca pe perioada determinata se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din Agentia Nationala sau unitatile subordonate, dupa caz.
La data de 29 aprilie 2015 a aparut Hotararea Guvernului nr. 294/2015 privind aprobarea Programului national de cadastru si carte funciara 2015-2023.
Potrivit prevederilor art.6 (1) din H.G. nr.294/2015 „ in vederea realizarii Programului national, in cadrul Agentiei Nationale si institutiilor subordonate se organizeaza compartimente functionale de inregistrare sistematica a proprietatilor imobiliare, ale caror atributii se stabilesc prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale, conform reglementarilor in vigoare ".
Alin.(2) al aceluiasi articol prevede ca„" Pentru implementarea Programului national, in cadrul Agentiei Nationale si institutiilor sale subordonate se infiinteaza un numar de maximum 600 de posturi pe perioada determinata, pe durata Programului national, cu finantare din venituri proprii, distinct fata de numarul de posturi aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.288/2012 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, cu modificarile ulterioare.
Potrivit alin (3) „Posturile prevazute la alin. (2) sunt remunerate la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din cadrul Agentiei Nationale sau al institutiilor subordonate, dupa caz, potrivit legii".
Incepand cu data angajarii, respectiv 16.12.2015 reclamantii au beneficiat si de norma de hrana in cuantum de 18 lei/zi.
Arata ca la data de 24.03.2016 a fost comunicata adresa forului tutelar A.N.C.P.I. nr. 5846/24.03.2016, referitoare la acordare contravaloare norma de hrana pentru personalul incadrat pentru implementarea Programului National de Cadastru si Carte Funciara 20152023, din care rezulta faptul ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si-a exprimat opinia in legatura cu aceasta categorie de personal in sensul ca, acest personal nu ar avea dreptul la norma de hrana si nu i s-ar cuveni contravaloarea acesteia.
Urmare a adresei mentionate anterior, a referatului nr.2221/11.04.2016 si a referatului nr.2331/14.04.2016 precum si a retragerii de catre ANCPI a acestor sume din bugetul repartizat OCPI Mehedinti pentru plata din fonduri proprii a personalului angajat pe durata determinata, s-a dispus sistarea acordarii contravalorii normei de hrana reclamantilor incepand cu luna aprilie 2016.
Cu privire la norma de hrana precizeaza :
Angajatii Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (A.N.C.P.I.) si institutiile subordonate incadrati pe durata nedeterminata, care se incadreaza in numarul de posturi aprobate de HG. nr. 1288/2012, finantate din subventii de la bugetul statului, beneficiaza de norma de hrana din perioada in care A.N.C.P.I. se afla in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor.
Arata ca, odata cu trecerea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, in conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2011, in vigoare de la data de 20 octombrie 2011 ulterior, in subordinea Guvernului, in conformitate cu prevederile Art. VIII punctul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2012, in vigoare de la data de 10 mai 2012, iar incepand cu data de 21 martie 2014, in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, in conformitate cu prevederile art.7 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2014, personalul preluat al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si institutiilor subordonate, existent la momentul respectiv, a beneficiat, in continuare, de salariile precum si de drepturile avute la data intrarii in vigoare a actelor normative enuntate, drepturi in care este inclusa si norma de hrana, a carei valoare financiara zilnica este de 18 lei pentru Norma nr. 1 aferenta functiei de executie si de 24 lei pentru Norma nr. 6 aferenta functiei de conducere.
Astfel in anul 2011, prin O.U.G. nr.81/2011 Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara a trecut din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Potrivit art.2(1) din actul normativ invocat anterior,
- Personalul si patrimoniul Agentiei Nationale se preiau integral, iar Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului se substituie in toate drepturile si obligatiile Ministerului Administratiei si Internelor privind activitatea Agentiei Nationale.
- Personalul Agentiei Nationale si al institutiilor sale subordonate beneficiaza in continuare de salariile si drepturile avute la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, potrivit prevederilor legale in vigoare,.
Conform prevederilor art. II. din Legea nr.219/2012 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 81/2011 privind trecerea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, precum si pentru modificarea unor acte normative " (1) Personalul si patrimoniul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara se preiau integral de catre Secretariatul General al Guvernului, impreuna cu toate drepturile si obligatiile.
(2) Personalul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si al institutiilor sale subordonate beneficiaza in continuare de salariile si drepturile avute la data trecerii in subordinea Guvernului si in coordonarea primului-ministru, cu finantarea asigurata integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului."
In conformitate cu prevederile art.7 alin.(1) si alin.(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2014, privind adoptarea unor masuri de reorganizare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative:
Art. 7 (1) ,, Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, institutie publica cu personalitate juridica, trece din subordinea Guvernului si din coordonarea secretarului general al Guvernului in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
Personalul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si al institutiilor sale subordonate beneficiaza in continuare de salariile si drepturile avute la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta”.
Salarizarea reclamantilor s-a facut conform prevederilor art.5 (1) din OUG. nr.83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice , conform caruia " in anul 2015, pentru personalul nou-incadrat pe functii, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din institutia/autoritatea publica in care acesta este incadrat sau din institutiile subordonate acestora, in cazul in care nu exista o functie similara in plata.
Sintagma ,, nivel de salarizare in plata pentru functiile similare", folosita de legiuitor, are intelesul stabilit de Legea nr. 71/2015 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, in vigoare la data de 18 decembrie 2015, a incheierii contractului individual de munca al paratei.
in conformitate cu prevederile Art. 1 punctul 6 din Legea nr. 71/2015 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice:
Art. I. - Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83 din 12 decembrie 2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 925 din 18 decembrie 2014, cu urmatoarele modificari si completari:
6. La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
(11) Prin nivel de salarizare in plata pentru functiile similare se intelege acelasi cuantum al salariului de baza cu cel al salariatilor avand aceeasi functie, in care au fost incluse, dupa data de 31 decembrie 2009, sumele aferente salariului de incadrare, precum si sumele aferente sporurilor de care au beneficiat inainte de aceasta data, daca salariatul angajat, numit sau promovat indeplineste aceleasi conditii de studii - medii, superioare, postuniversitare, doctorale -, de vechime si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii specifice locului de munca la data angajarii sau promovarii.
Aceasta prevedere, referitoare la modul de salarizare, se regaseste si in art. 6 ilin.3 din HG. nr.294/2015, conform caruia: Posturile prevazute la alin. (2) sunt enumerate la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din cadrul Agentiei Nationale sau al institutiilor subordonate, dupa caz, potrivit legii.
Cu alte cuvinte, personalul angajat pentru implementarea Programului national de cadastru si carte funciara care se deruleaza in perioada 2015-2023, beneficiaza de acelasi cuantum al salariului de baza cu cel al salariatilor Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Mehedinti avand aceeasi functie, in care au fost incluse, dupa data de 31 decembrie 2009, sumele aferente salariului de incadrare, precum si sumele aferente sporurilor de care au beneficiat inainte de aceasta data, cu conditia ca salariatii angajati pentru implementarea Programului national de cadastru si carte funciara 2015-2023, sa indeplineasca aceleasi conditii de studii - medii, superioare, postuniversitare, doctorale -, de vechime si sa isi desfasoare activitatea in aceleasi conditii, specifice locului de munca la data angajarii ca si salariatii Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Mehedinti avand aceeasi functie, fara a beneficia si de alte drepturi.
Solicita a se avea in vedere faptul ca Norma de hrana nu face parte din salariul de baza si nici nu reprezinta vreun spor.
Mai mult, potrivit prevederilor art.55 din Legea privind Codul fiscal nr. 571/2003, aplicabil la data angajarii' reclamantei, (1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.
Potrivit prevederilor alin. (4) al aceluiasi articol, „ Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: b) drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare."
Totodata, potrivit art. 17 din Codul Muncii, angajatorul are obligativitatea ca, in contractul individual de munca, precum si in actele aditionale ale acestuia, sa cuprinda salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale. precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul.
In consecinta, avand in vedere ca norma de hrana nu a fost prevazuta ca element constitutiv al veniturilor salariale ale personalului incadrat pentru implementarea PNCCF, aceasta nu a fost inclusa in contractul individual de munca al acestora.
Solicita a se avea in vedere si repartizarile de credite bugetare pentru OCPI Mehedinti pentru lunile martie, aprilie, mai si iunie 2016 din care rezulta ca pentru lunile aprilie, mai si iunie 2016 suma alocata la articolul bugetar 10.02.02 " Norma de hrana " salariatilor finantati din venituri proprii este zero.
Avand in vedere necesitatea incadrarii in fondurile alocate de ordonatorul principal de credite - Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, faptul ca pentru OCPI Mehedinti si pentru celelalte oficii teritoriale din tara nu s-au mai inclus in fila de buget aceste sume, tinand seama si de adresa ANCPI nr. 5846/24.03.2016 si de dispozitiile art. 9 pct. 28 lit. b din Legea nr. 7/1996 privind Legea cadastrului si publicitatii imobiliare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 6 alin.(3) din H.G.294/2015, pentru aprobarea programului national de cadastru si carte funciara 2015-2023, art. 5(1) din OUG nr.83/2014 si oct. 6 art 5 alin.(11) din Legea 71/2015, pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice nr.83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, apreciem ca personalul incadrat pe perioada determinata pentru implementarea Programului national nu are dreptul la norma de hrana si nu se cuvine.
Solicita totodata admiterea cererii reconventionale asa cum a fost formulata si obligarea intimatilor la restituirea sumei de 1890 lei fiecare, catre O.C.P.I. Mehedinti, reprezentand contravaloarea normei de hrana incasata necuvenit in perioada 16.12.2015
31.03.2016.
Astfel, potrivit art. 256 alin. (1) din Codul muncii, republicat cu modificarile si completarile ulterioare, salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie. Aceasta dispozitie instituie obligatia de restituire a sumelor nedatorate platite de angajatori salariatilor sai. Spre deosebire de raspunderea patrimoniala propriu-zisa, :are se intemeiaza pe o fapta savarsita de angajat cu vinovatie, obligatia de restituire are la baza plata lucrului nedatorat, respectiv imbogatirea fara justa cauza.
Astfel, singurele conditii necesare a fi indeplinite pentru forma speciala de raspundere prevazuta la art.256 alin.(1) din Legea nr.53/2003-Codul muncii, republicata, modificarile si completarile ulterioare sunt: existenta unei plati catre salariat si caracterul nedatorat al acestei plati, fiind irelevanta vinovatia sau nevinovatia salariatului in incasarea acestor sume.
In acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 274/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 355/2011, in solutionarea exceptiei de constitutionalitate a dispozitiilor art. 272 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, (in prezent art.256 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare), prin care a retinut ca:
„Textul de lege criticat nu da o definitie exacta a notiunii de «suma nedatorata» si nici i detaliaza conditiile in care se naste obligatia de restituire. El vine sa acopere insa, prin excluderea tuturor celorlalte situatii prevazute de lege care antreneaza raspunderea patrimoniala a salariatului, cazurile cand, fara a fi retinuta vinovatia acestuia, este obligat la restituirea unor sume incasate de la angajator, intrucat acestea nu i se cuveneau, neexistand o justa cauza."
Potrivit prevederilor art.169 alin. 1 si 2 din Codul muncii, nici o retinere din salariu nu poate fi operata in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege si retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida, exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si revocabila.
Acordarea unor sume de bani cu ignorarea dispozitiilor legale creeaza un prejudiciu in patrimoniul autoritatii publice, astfel ca se impune restituirea acestora.
Dispozitiile legale mai sus citate, dau dreptul angajatorului de a urmari in principal pe beneficiarul direct al acestei sume nedatorate.
Avand in vedere ca intimatii au refuzat returnarea sumei pe cale amiabila, prin semnarea unui angajament de plata, am fost nevoiti sa apelam la instanta de judecata in vederea recuperarii acestei sume nedatorate.
De asemenea, luand in considerare si urmatoarele: - Angajatorul poate pretinde unui salariat restituirea sumelor de bani ce i-au fost remise fara a fi datorate, indiferent daca exista sau nu vreun control - anterior si vreo constatare facuta de o institutie abilitata in control financiar al institutiilor publice;
- Obligatia de restituire poate interveni atunci cand salariatul a primit o suma de bani la care nu era indreptatit;
Actele normative care reglementeaza salarizarea personalului angajat pentru implementarea Programului national de cadastru si carte funciara 2015-2023 respectiv, Legea nr.7/1996, republicata, cu modificarile ulterioare precum si Hotararea Guvernului nr.294/2015, invocate, nu fac referire si la alte drepturi de care ar putea sa beneficieze acest personal pe langa salarii, in care au fost incluse, dupa data de 31 decembrie 2009, sumele aferente salariului de incadrare, precum si sumele aferente sporurilor de care au beneficiat inainte de aceasta data salariatii Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si institutiilor sale subordonate avand aceeasi functie ca si personalul angajat pentru implementarea Programului mentionat;
- Drepturile de hrana nu sunt incluse in veniturile salariale, precum si faptul ca, in perioada 16.12.2015 -31.03.2016, reclamantii au incasat suma de bani in cuantum de 1890 lei, reprezentand valoarea financiara a normei de hrana, respectiv cate 18 RON/zi, la care nu aveau dreptul, astfel ca este evident ca, s-a realizat o imbogatire fara justa cauza a acestora in dauna OCPI Mehedinti, fapt ce da nastere la obligatia de restituire a respectivelor sume pe care le-au incasat de la angajator fara a fi datorate, in temeiul art. 256 alin 1 C. muncii.
In drept, invoca: Legea nr.7/1996 republicata privind cadastrul si publicitatea imobiliara, HG nr.294/2015 privind aprobarea Programului national de cadastru si carte funciara 2015 - 2023, HG nr. 1288/2012 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a ANCPI, OUG nr.81/2011, OUG nr.16/2012, OUG nr.11/2014, OUG nr.83/2014, Legea nr.71/2015 si prevederile Codului Muncii si Codului Fiscal.
La data de 23.11.2016 intimatii reclamanti au formulat intampinare prin care au solicitat respingerea apelului si mentinerea sentintei apelate ca fiind legala si temeinica.
In drept isi intemeiaza intampinarea pe prev. art.471 si urm. C.pr.civila.
Analizand sentinta civila apelata prin prisma criticilor din apel , a apararilor formulate si in raport cu dispozitiile legale aplicabile, Curtea constata ca apelul este nefondat si urmeaza a fi respins pentru considerentele ce vor fi expuse in cele ce urmeaza:
Problema esentiala care se cere a fi rezolvata pentru solutionarea prezentului apel este aceea daca reclamantii - angajati cu contracte individuale de munca pe durata determinata - de la 16 12.2015 in cadrul OCPI Mehedinti - in Programul National de Cadastru si Carte Funciara - beneficiaza de acelasi regim de salarizare cu salariatii aflati pe functii similare din ANCPI sau unitatile subordonate, dupa caz - adica, pe langa salariu acestia au dreptul si la norma de hrana
sau
acestia din urma, reprezentand o categorie distincta de salariati au, corespunzator, un regim de salarizare distinct, care nu cuprinde aceasta norma de hrana.
Interpretarea forului tutelar ANCPI potrivit careia personalului incadrat pentru implementarea Programului National de Cadastru si Carte Funciara 2015-2023 nu are dreptul la norma de hrana este nelegala, astfel cum a stabilit, de altfel, si instanta de fond .
Potrivit alin. 28 litera b al art. 9 din legea 7/1996 a cadastrului si publicitatii imobiliare, republicata - prin care s-a instituit Programul National de Cadastru si Carte
Funciara in scopul inregistrarii gratuite a imobilelor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara si realizarea planului cadastral al imobilelor si deschiderii cartilor funciare la nivelul tuturor unitatilor administrativ-teritoriale -
s-a prevazut ca personalul angajat cu contract de munca pe durata determinata in compartimentele functionale de inregistrare sistematica a proprietatilor imobiliare va avea o salarizare la nivelul salarizarii in plata pentru functiile similare din Agentia Nationala sau unitatile subordonate, dupa caz.
Dispozitia cu caracter general din legea cadastrului a fost preluata in dispozitiile art. 6 alin3 din HG 294/2015 privind aprobarea Programul National de Cadastru si Carte Funciara 2015-2023, art. XVIII pct. 9 din OUG 8/2014 privind modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal -bugetare si art. 9 alin.2 din legea 284/2010 .
Curtea constata ca interpretarea data de intimat prin motivele de apel, in sensul ca, prin formularea art. 6 alin 3 din HG nr. 294/2015 privind aprobarea Programului national de cadastru si carte funciara 2015-2023 si cea cuprinsa in art. XVIII, pct. 9 din OUG nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare - in sensul ca posturile de tipul celor ocupate de reclamantii din cauza de fata „ sunt remunerate la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din cadrul Agentiei Nationale sau al institutiilor subordonate, dupa caz, potrivit legii echivaleaza cu suprimarea dreptului la acordarea compensatiei banesti pentru drepturile de hrana categoriei de salariati din care fac parte reclamantii este gresita, solutia instantei de fond fiind una corecta, in acord cu legislatia in vigoare.
Astfel , se are in vedere faptul ca, potrivit art. 9 alin 2 din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, sistemul de salarizare cuprinde
salariile de baza, soldele/salariile de functie si indemnizatiile lunare de incadrare, sporurile, premiile, stimulentele si alte drepturi in bani si in natura
, corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar de unde rezulta concluzia ca sistemul de salarizare cuprinde : salarii si alte drepturi in bani si in natura.
Prin urmare, reglementarea invocata de apelanta este supusa principiilor de ordine publica „la munca egala sau de valoare egala se cuvine un salariu egal” dar si aceluia potrivit caruia
este inadmisibila discriminarea salariala fata de salariatii angajati cu contract individual de munca pe durata determinata in raport cu cei angajati in temeiul unuia pe durata nedeterminata.
Principiul nediscriminarii intre cele doua categorii de salariati este prevazut in mod expres in dispozitiile art. 87 C.M. - principiul egalitatii de tratament ce consacra interdictia tratarii mai putin favorabile a salariatilor angajati cu contract de munca pe durata determinata, dispozitia reprezentand o norma de armonizare a dreptului intern national cu Directiva 1999/70/CE, de punere in aplicare in Uniunea Europeana a
Acordului - cadru referitor la munca pe durata determinata
,
incheiat intre organizatiile interprofesionale cu vocatie generala.
Ratiunea acestei reglementarii a fost impusa atat de flexibilizarea muncii dar si de asigurarea nediscriminarii in munca , data fiind constatarea la nivelul legislatiilor interne a unor reglementari cu caracter precar in aceasta materie.
In cadrul consideratiilor generale din cuprinsului Acordului-cadru, s-a subliniat ca desi forma generala a relatiilor de munca o constituie contractele de munca pe durata nedeterminata, trebuie tinut seama ca , „contractele de munca pe durata determinata sunt o caracteristica a muncii in unele sectoare, ocupatii si activitati, care pot fi convenabile atat lucratorilor, cat si angajatorilor”.
In clauza a 4-a a Acordului-cadru se consacra principiul nediscriminarii intre cele doua categorii de lucratori:
„Salariatii cu contract individual de munca pe durata determinata nu vor fi tratati mai putin favorabil decat salariatii permanenti comparabili, numai pe motivul duratei contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor in care tratamentul diferit este justificat de motive obiective
“.
Deci prin acest text se consacra intr-un plan specific principiul egalitatii (nediscriminarii) in materia raporturilor de munca.
Cum in cauza, nu se poate retine existenta unor motive obiective ale unui tratament juridic diferit salariatilor incadrati pe durata determinata, ca si celor incadrati pe durata nedeterminata li se aplica acelasi norme juridice referitoare la timpul de munca si timpul de odihna, salarizare, securitate si sanatate in munca, raspundere disciplinara,raspundere patrimoniala, prin salarizare intelegandu-se toate drepturile incluse in sistemul de salarizare, deci si norma de hrana.
Cum temeiul angajarii reclamantilor l-a constituit HG 294/2015 - conform carora se infiinteaza un numar de maximum 600 de posturi pe perioada determinata, pentru implementarea Programului National de cadastru si carte funciara - a carui importanta este recunoscuta prin pct. 31 din Memorandumul de intelegere intre Uniunea Europeana si Romania din 05.11.2013, ratificat prin Legea nr. 31/2014 - reglementarea similara in materia salarizarii reprezinta resortul care a asigurat ocuparea posturilor create cu participarea unor persoane calificate si ea trebuie explicitata in sensul Directivei 1999/70/CE.
Prin urmare apelantul are obligatia - cum facut-o si anterior - si pentru perioada cuprinsa intre 1.04.2016-1.07.2016 sa asigure tuturor angajatilor sai - deci si reclamantilor din cauza de fata - acordarea tuturor drepturilor ce decurg din lege in conditii de egalitate de tratament, inclusiv in ceea ce priveste sistemul de salarizare - norma de hrana reprezentand un astfel de drept.
Ca aceasta a fost ratiunea legii in materia supusa analizei in cauza de fata -rezulta fara putere de tagada si din imprejurarea ca, ulterior , prin O.U.G. 35/2016 -adoptata prin legea 243/2016, prin art. I pct. 7,
Legea
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 24 septembrie 2015, cu modificarile ulterioare, s-a modificat si completat inclusiv pentru inlaturarea unor dificultati de interpretare
prin explicitarea notiunii
„salarizare la nivelul salarizarii
i
n plata pentru functiile similare astfel:
„ La articolul 9 alineatul (28), dupa litera b) se introduc doua noi litere, literele c) si d), cu urmatorul cuprins :
(-)
- intreg personalul Agentiei Nationale si institutiilor subordonate, inclusiv personalul nou angajat (...) beneficiaza de toate drepturile, inclusiv drepturile de natura salariala dobandite anterior de personalul angajat pe perioada nedeterminata” adica, inclusiv compensarea baneasca pentru drepturile de hrana , norma de hrana.
Pentru aceste considerente Curtea, constatand ca sentinta pronuntata de instanta de fond este legala si temeinica, o va pastra, in temeiul art. 480 alin.1 Teza I C.P.civ., respingand apelul paratei ca fiind nefondat.
In raport cu considerentele expuse si solutia pronuntata in apel, in ceea ce priveste cererea de chemare in judecata, nu se mai impune analizarea distincta a cererii reconventionale formulata de parata, aceasta fiind , pe cale de consecinta, nefondata , cum , de altfel, corect a retinut instanta de fond.
(Decizia nr. 151/18 Ianuarie 2017 — Sectia I civila, rezumat judecator Carmen Tomescu)