Obligativitatea existentei unor sporuri sau stagii nefructificate
1 aprilie 2020Respingere contestatie decizie de pensionare pentru limita de varsta
1 aprilie 2020
Recalculare pensie prin adaugarea veniturilor si stagiilor de cotizare nevalorificate
Potrivit principiului contributivitatii reglementat de art. 2 lit. c) din Legea nr. 263/2010fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, iar drepturile de asigurari sociale se cuvin in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
In aplicarea acestui principiu la stabilirea drepturilor de pensie trebuie avute in vedere toate veniturile asupra carora s-a calculat contributia asigurarilor sociale, inregistrate in carnetul de munca sau evidentiate in adeverintele eliberate de unitatile la care asiguratul si-as desfasurat activitatea.
Principalul element obiectiv apt sa conduca la o justa si egala stabilire si reactualizare a pensiilor provenind din fostul sistem de asigurari sociale de stat il reprezinta contributiile de asigurari sociale platite, astfel ca la stabilirea si reactualizarea drepturilor de pensie trebuie luate in calcul toate sporurile si alte venituri de natura salariala pentru care angajatorul/angajatul a platit contributia pentru asigurarile sociale de stat.
Art. 2 lit. c) din Legea nr. 263/2010 Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 19/2012 - RIL Art. 107alin.(3) si (5) din Legea nr. 263/2010
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta, sectia I civila, sub nr. .../118/2016, reclamantul [...], in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Constanta, a solicitat anularea deciziei nr. ..724.11.2015, obligarea paratei la emiterea unei noi decizii de pensie, cu plata diferentelor dintre pensia incasata si cea cuvenita, actualizarea sumelor cuvenite cu indicele de inflatie pana la data platii efective a drepturilor restante, cu cheltuieli de judecata.
in fapt, reclamantul a sustinut ca a depus la dosarul de pensie adeverinta nr. ..724.07.2015, care nu i-a fost luata in considerare.
in data de 16.02.2016 a formulat contestatie impotriva deciziei emise si urma sa primeasca in termen de 45 de zile o hotarare din partea Casei Nationale de Pensii Publice.
Reclamantul invedereaza ca acest termen a expirat fara sa primeasca un raspuns.
Pentru veniturile expuse in adeverinta unitatea a achitat contributia de asigurari sociale, dupa cum reiese din cuprinsul acestui inscris, iar acceptarea ipotezei ca aceste venituri nu ar face parte din baza de calcul conduce la incalcarea principiului contributivitatii reglementat de art. 2 lit. c) din Legea nr. 263/2010.
A sustinut reclamantul ca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 27/1996, plata contributiei de asigurari sociale era datorata de catre angajator, iar aceasta contributie se calcula prin raportare la venitul realizat de angajat.
Reclamantul a mai aratat ca trebuie avute in vedere si dispozitiile art. 1 din Decretul nr. 389/1972, conform caruia se impunea angajatorilor sa verse la bugetul asigurarilor sociale o contributie de 15% asupra castigului brut realizat de personalul angajat.
Parata Casa Judeteana de Pensii Constanta nu a depus la dosar intampinare, dar a anexat note scrise prin care a invocat in prealabil doua exceptii si anume: exceptia inadmisibilitatii actiunii, conform art. 149 alin. 1 si 2 din Legea nr. 263/2010, respectiv exceptia tardivitatii formularii actiunii, conform art. 149 alin. 1 din Legea nr. 263/2010.
Pe fond, parata a sustinut ca adeverinta nr. .../24.07.2015 a fost avuta in vedere la emiterea deciziei nr. .../24.11.2015, necontestata de reclamant in termenul legal.
A invederat parata ca nu sunt intrunite cerintele prevazute de art. 107 din Legea nr. 263/2010, care stabileste conditiile in care se poate solicita recalcularea.
Obiectul cererii este stabilit in mod neechivoc de contestator iar actiunea tinde la valorificarea unei adeverinte care a fost avuta in vedere la stabilirea drepturilor de pensie, motiv pentru care aceasta nu poate justifica admiterea unei cereri de recalculare.
Prin sentinta civila nr. 604/20.03.2017 Tribunalul Constanta a respins actiunea formulata de reclamantul [...] in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Constanta, ca nefondata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut urmatoarele:
Reclamantul [...] este beneficiarul deciziei emise de parata sub nr. .../24.11.2015, prin care s-a respins cererea de recalculare a pensiei, prin valorificarea salariilor din adeverinta nr.
.. ./24.07.2015, cu motivarea ca acestea nu fac parte din baza de calcul a pensiei conform legislatiei anterioare datei de 01.04.2001 si contravin dispozitiilor Legii nr. 263/2010 coroborate cu H.G. nr. 257/2011, Anexa 15. ’ ’
impotriva acestei decizii reclamantul a formulat contestatie administrativa, iar cu adresa nr. 7453/P691/18.02.2016 parata a raspuns ca termenul de depunere a contestatiei a fost depasit, iar decizia a ramas definitiva.
Instanta a respins exceptiile invocate de parata prin notele scrise, fata de prevederea art. 193 alin. 2 Cod procedura civila, insa, pe fond este tinuta sa acorde eficienta juridica apararii paratei in sensul ca, potrivit art. 149 alin. 4 din Legea nr. 263/2010 decizia de pensionare necontestata in termen este definitiva.
Sub acest aspect, Tribunalul a luat act ca la dosar a fost depusa o confirmare de primire din cuprinsul careia reiese ca la data de 27.11.2015 fiul contestatorului a semnat personal de primire a deciziei.Aceasta mentiunea face dovada in fata instantei pana la inscrierea in fals.
La data de 18.02.2016 a fost inregistrata sub nr. ... contestatia reclamantului impotriva deciziei de pensionare, iar acesta a invocat in aparare O.U.G. nr. 13/2013 privind serviciile postale, potrivit cu care scrisoarea recomandata se inmaneaza doar destinatarului.
Conform art. 75 din H.G. nr. 257/2011, „
admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisa de casa teritoriala de pensii, respectiv de casa de pensii sectoriala, in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii la institutia competenta. Decizia casei teritoriale de pensii sau a casei de pensii sectoriale se comunica persoanei care a solicitat pensionarea, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in termen de 5 zile de la data emiterii
’.
Este lipsita de relevanta raportarea reclamantului la prevederile O.U.G. nr. 13/2013 privind serviciile postale, cata vreme legea speciala si normele acesteia de aplicare nu impun ca destinatarul sa semneze personal de primire a corespondentei.
Tinand seama de aceste dispozitii legale cu caracter special in materie, parata a emis adresa nr. .../P691/18.03.2016, din care reiese ca termenul de depunere a contestatiei a fost depasit, iar decizia necontestata in termen este definitiva.
De altfel, in cuprinsul deciziei nr. .../24.11.2015 s-a inserat mentiunea ca, potrivit art. 149 alin. 4 din Legea nr. 263/2010, decizia de pensionare necontestata in termen este definitiva.
Prin expirarea termenului de depunere a contestatiei administrative, decizia emisa de parata a dobandit caracter definitiv cu toate elementele sale, inclusiv sub aspectul nevalorificarii adeverintei nr. 7451/24.07.2015 emise de S.C. [...] S.A.
Pentru motivele anterior expuse, Tribunalul Constanta a respins actiunea ca nefondata.
In termen legal, impotriva sentintei civile nr. 604/27.03.2017 a Tribunalului Constanta a formulat apel reclamantul [...], considerand-o netemeinica si nelegala.
In motivarea apelului, reclamantul apelant arata ca, asa cum a sustinut si pe fondul cauzei, a depus la dosarul de pensionare adeverinta nr. .. ./24.07.2015 si nu i-a fost luata in considerare.
Precizeaza apelantul reclamant ca, pe data de 16.02.2016, cu AWB ..., a formulat contestatie impotriva deciziei emise si urma sa primeasca in termen de 45 de zile de la momentul depunerii contestatiei hotarare emisa de Comisia Centrala de contestatii. Termenul de 45 de zile stabilit de art. 140 alin. 4 din Legea nr. 263/2010 este depasit, neprimind nicio hotarare pana la acest moment.
Reclamantul apelant considera ca solutia primei instante este eronata in raport de urmatoarele:
Conform art. 165 din Legea nr. 263/2010:
„(1) La determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inscriere a acestora in carnetul de munca, astfel:
- salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977;
- salariile nete, de la data de 1 iulie 1977pana la data de 1 ianuarie 1991;
- salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor lunare, pe langa salariile prevazute la alin. (1) se au in vedere si sporurile cu caracter permanent care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inscrise in carnetul de munca sau sunt dovedite cu adeverinte eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare
”.
Conform art. 165 alin.2 din Legea nr. 263/2010 se au in vedere la determinarea cuantumului pensiei si adeverintele eliberate de catre unitatea angajatoare.
Adeverinta despre care face vorbire este prezenta la dosarul privind stabilirea cuantumului pensiei si este eliberata de unitatea unde a activat cu contract de munca.
Pentru cele mentionate in adeverinta s-a platit CAS, aspect care reiese chiar din adeverinta sus-mentionata, CAS care a fost achitat in conformitate cu dispozitiile legale in materie la acel moment.
Considera apelantul reclamant ca se impune anularea deciziei sus-mentionate si revizuirea drepturilor sale de pensie, precum si plata drepturilor de pensie de care a fost lipsit.
De asemenea, considera ca se impune actualizarea sumelor cuvenite cu indicele de inflatie la momentul achitarii drepturilor de pensie cuvenite.
Intimata parata Casa Judeteana de Pensii Constanta nu a formulat intampinare.
Analizand sentinta apelata din prisma criticilor formulate Curtea a admis apelul ca fondat pentru urmatoarele considerente:
Prin cererea formulata la Tribunalul Constanta reclamantul [...] a formulat contestatie impotriva deciziei nr. .../24.11.2015 emisa de Casa Judeteana de Pensii Constanta.
Potrivit art. 201 alin. (1) Cod procedura civila paratul are obligatia de a depune intampinare, sub sanctiunea prevazuta de lege, care va fi indicata expres, in termen de 25 de zile de la comunicarea cererii de chemare in judecata in conditiile art. 165.
In conformitate cu prevederile art. 208 alin.(1) Cod procedura civila, intampinarea este obligatorie, in afara de cazurile in care legea prevede in mod expres altfel.
Prin alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca nedepunerea intampinarii in termenul prevazut de lege atrage decaderea paratului din dreptul de a mai propune probe si de a invoca exceptii in afara celor de ordine publica, daca legea nu prevede altfel.
In cauza, parata nu a formulat intampinare in termen de 25 de zile de la comunicarea cererii de chemare in judecata desi a fost citata cu aceasta mentiune, sub sanctiunea decaderii.
Decaderea poate fi invocata atat de reclamant, cat si de instanta de judecata din oficiu, deoarece interesul protejat nu este unul de ordine privata, ci unul de ordine publica si anume buna desfasurare a procesului civil.
In cauza parata a invocat exceptia inadmisibilitatii actiunii pentru neindeplinirea procedurii prealabile si exceptia tardivitatii actiunii, prin note scrise, peste termenul de 25 de zile.
Prin incheierea din 12.12.2016 Tribunalul Constanta respinge exceptia inadmisibilitatii si exceptia tardivitatii actiunii, retinand faptul ca parata nu a depus intampinare.
Desi prima instanta respinge aceste exceptii printr-o incheiere interlocutorie asupra careia nu se mai putea reveni, in loc sa examineze cauza pe fond, respinge cererea ca nefondata, insa in considerentele hotararii retine ca termenul de depunere a contestatiei a fost depasit, iar decizia necontestata in termen este definitiva.
Prin cererea inregistrata sub nr. .../30.07.2015 reclamantul a solicitat recalcularea pensiei cu valorificarea salariilor din adeverinta nr. .. 724.07.2015.
Prin decizia nr. ..724.11.2015 parata a respins cererea de recalculare a pensiei cu motivarea ca veniturile mentionate in adeverinta nu fac parte din baza de calcul conform legislatiei anterioare datei de 01.04.2001 si contravin prevederilor Legii nr. 263/2010 coroborata cu H.G. nr. 257/2011 Anexa 15.
Din adeverinta nr. ..724.07.2015 emisa de S.C. [...] S.A. Constanta rezulta veniturile brute realizate de reclamant pe perioada cat a fost angajatul acestei societati, mentionandu-se ca s-a achitat CAS, corespunzator legislatiei in vigoare.
Prin adresa nr. 569/28.02.2017 emisa de fostul angajator la solicitarea Tribunalului Constanta se precizeaza ca sumele mentionate in adeverinta nr. .. 724.07.2015 au intrat in fondul de salarii iar contributia de asigurari sociale si contributia pentru pensia suplimentara au fost retinute si virate de catre angajator la bugetul de stat, la valoarea bruta a salariilor.
Potrivit principiului contributivitatii reglementat de art. 2 lit. c) din Legea nr. 263/2010 fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, iar drepturile de asigurari sociale se cuvin in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
In aplicarea acestui principiu la stabilirea drepturilor de pensie trebuie avute in vedere toate veniturile asupra carora s-a calculat contributia asigurarilor sociale, inregistrate in carnetul de munca sau evidentiate in adeverintele eliberate de unitatile la care asiguratul si-as desfasurat activitatea.
Prin Decizia in interesul legii nr. 19/2012 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-a stabilit in interpretarea si aplicarea prevederilor art. 2 lit.c) si art. 164 alin.(2) si (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si pct. V din Anexa la OUG nr. 4/2005 ca sporurile si alte venituri suplimentare realizate anterior datei de 01.04.2001 vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public daca au fost incluse in baza de calcul conform legislatiei anterioare, sunt inregistrate in carnetul de munca sau in adeverintele eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare si pentru acestea s-a platit contributia de asigurari sociale.
In motivarea acestei decizii prima instanta a retinut ca principalul element obiectiv apt sa conduca la o justa si egala stabilire si reactualizare a pensiilor provenind cin fostul sistem de asigurari sociale de stat il reprezinta contributiile de asigurari sociale platite, astfel va la stabilirea si reactualizarea drepturilor de pensie trebuie luate in calcul toate sporurile si alte venituri de natura salariala pentru care angajatorul/angajatul a platit contributia pentru asigurarile sociale de stat.
Desi Legea nr. 19/2000 a fost abrogata, Legea nr. 263/2010 a preluat identic dispozitiile art. 2 lit.c) si art. 164 alin. (2) si (3) din Legea nr. 19/2000, prin urmare se impune aceeasi interpretare a acestor dispozitii legale, pentru aceleasi aspecte de principiu.
In conformitate cu prevederile ar. 107 alin.(3) si (5) din Legea nr. 263/2010 pensia poate fi recalculata prin adaugarea veniturilor si/sau a stagiilor de cotizare prevazute de lege, nevalorificate la stabilirea acesteia, iar sumele rezultate se acorda incepand cu luna urmatoare celei in care a fost inregistrata solicitarea.
Pentru considerentele expuse mai sus, potrivit art. 480 alin.(2) Cod procedura civila Curtea a admis apelul formulat si a schimbat in tot sentinta apelata conform celor dispuse prin dispozitiv.
Decizia civila nr. 544/AS/14.19.2017 Judecator redactor Jelena Zalman