Contestatie la executare, Competenta sectiei I civile din cadrul tribunalului
1 aprilie 2020Recalcularea drepturilor de pensie prin luarea in considerare a sumelor mentionate in adeverintele eliberate de angajator
1 aprilie 2020
Pensii militare de stat, Contestatie decizie de pensionare
La data de 01.01.2016 a intrat in vigoare Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat care, la art.109 alin. 1, prevede ca pensiile militarilor, recalculate in baza Legii nr. 119/2010 si revizuite in baza OUG nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare devin pensii militare de stat si se recalculeaza in raport cu vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie si baza de calcul stabilita conform prevederilor art.28.
Ca urmare, incepand cu data de 01.01.2016 cuantumul pensiilor militarilor nu mai este calculat pe baza principiului contributivitatii prin raportare la punctajul mediu anual, ci prin determinarea in procente prevazute de art.29 si art.30 din Legea nr.223/2015 din baza de calcul reglementata de art.28 din Legea nr.223/2015.
In baza de calcul nu au fost incluse veniturile obtinute in calitate de civil angajat, dupa trecerea in rezerva intrucat, potrivit art.28 alin. (1) din Legea nr. 223/2015: „baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate in calitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea persoanelor prevazute la art.3 lit.a)-c)... ”.
Art. 28, 29, 30 din Legea nr.223/2015 O.U.G. nr. 1/2011
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti Sectia a Vnr
a
Conflicte de Munca si Asigurari Sociale sub nr. .../3/2017, astfel cum a fost completata prin cererea depusa la data de
- reclamantul Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (in continuare SCMD) in numele membrului de sindicat [...], a chemat in judecata pe paratii Ministerul Apararii Nationale si Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale, solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa dispuna: anularea Hotararii nr.33467 din data de 19.06.2017 a Comisiei de Contestatii Pensii din cadrul Ministerului Apararii Nationale; anularea deciziilor de recalculare a pensiei nr. [...]/1/02.11.2016 si nr.[...]/2/02.11.2016, privind recalcularea pensiei de serviciu tip limita de varsta + anexele emise de Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale; emiterea unei noi decizii privind drepturile de pensie de catre Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale; obligarea Casei de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale la plata diferentelor drepturilor de pensie ale contestatorului ca urmare a emiterii noii decizii de pensie, cu incepere de la 01.01.2016 la zi, precum si la plata dobanzii legale si a indicelui de inflatie aferenta a sumelor neachitate, pana la data platii efective a acestora.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat, in esenta, ca:
A primit deciziile de recalculare a pensiei nr. [...]/1/02.11.2016 si nr. [...]/2/02.11.2016, in temeiul dispozitiilor Legii nr. 223/2015; a indeplinit procedura prealabila de formulare a contestatiei in termenul legal de 30 de zile de la comunicarea deciziilor la Comisia de Contestatii din Ministerul Apararii Nationale, in temeiul dispozitiilor art. 97 alin.(1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, dovada reprezentand-o contestatia din data de 07.12.2016 si confirmarea de primire din data de 08.12.2016.
De asemenea, a mai sustinut faptul ca nu i s-a raspuns la contestatia formulata pana la data depunerii actiunii de catre Comisia de Contestatii din cadrul Ministerului Apararii Nationale, insa ulterior, in timpul derularii litigiului, i-a fost comunicata Hotararea nr. 33467 din 19.06.2017, pe care, de asemenea, a inteles sa o conteste in cadrul prezentului litigiu.
Reclamantul apreciaza ca nu poate fi identificata aplicarea sau neaplicarea prevederilor art. 29 pct.l lit.b) si art.108 din Legea nr. 223/2015, respectiv sporul aferent de 3%,
6
% sau 9% pentru contributia la Fondul pentru pensia suplimentara si/sau contributia individuala la buget.
Totodata, sustine ca in Hotararea Comisiei de Contestatii se mentioneaza includerea procentului pentru contributia la pensia suplimentara, dar acest procent apreciaza ca trebuia adaugat si nu inclus in procentul de pornire de 65%.
Mentioneaza reclamantul ca perioada de contributie la fondul pentru pensia suplimentara a fost evidentiata separat in deciziile de pensie eliberate anterior.
Considera reclamantul ca veniturile obtinute dupa trecerea sa in rezerva sunt drepturi legal castigate, consacrate prin decizii de recalculare emise de Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale, pana la 31.12.2015, motiv pentru care considera intemeiata evidentierea separata a drepturilor sale de pensie rezultate din veniturile obtinute in calitate de civil angajat, dupa trecerea in rezerva si adaugarea cuantumului acesteia la pensia de serviciu rezultata.
Toate aceste diferente pe care le-a invocat in prezenta actiune contravin prevederilor art.2 lit.b) din Legea nr. 223/2015 referitoare la respectarea principiul egalitatii si art.28 alin. (l) din Legea nr. 223/2015 referitoare la actualizarea pensiilor militare, coroborat cu modificarile din O.U.G. nr. 7/2015.
Fata de cele mentionate mai sus, reclamantul apreciaza ca aceasta noua decizie de pensie reprezinta o noua discriminare si incalcare a principiului egalitatii in drepturi a rezervistilor militari, in conditiile in care ratiunea adoptarii Legii nr. 223/2015 a avut in vedere intre altele alinierea tuturor rezervistilor la conditiile existente de grad si functie.
Mentioneaza reclamantul ca Legea nr. 223/2015 prevede expres la art. 2 lit a) si b) respectarea principiilor
unicitatii
(sistem de pensii militare de stat bazat pe aceleasi norme de drept pentru toti participantii la acesta) si egalitatii (se asigura un tratament nediscriminatoriu intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica).
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 194 C. proc. Civ, precum si dispozitiile Legii nr. 223/2015 privind sistemul unitar de pensii publice.
La data de
7 aprilie 2017
paratul Ministerul Apararii Nationale Reprezentat Prin Directia Pentru Relatia Cu Parlamentul Si Asistenta Juridica, a depus
intampinare
prin care in apararea sa a invocat
doua exceptii
:
exceptia necompetentei teritoriale a Tribunalului Bucuresti
si
exceptia lipsei calitatii procesuale pasive,
iar pe fond a solicitat respingerea actiunii reclamantului ca neintemeiata.
De asemenea, tot la data de
7 aprilie 2017,
paratul Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale a depus
intampinare
prin care a invocat e
xceptia necompetentei teritoriale a Tribunalului Bucuresti
si a solicitat respingerea actiunii reclamantului ca neintemeiata.
La data de
21 aprilie 2017
reclamantul Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate in numele membrului de sindicat [...], a formulat
raspuns la intampinarea
inregistrata sub nr. DLJ .../07.04.2017 a Ministerului Apararii Nationale - Directia pentru Relatia cu Parlamentul si Asistenta Juridica.
Instanta procedand la solutionarea cu prioritate a
exceptiei necompetentei teritoriale a Tribunalului Bucuresti
invocate de parati prin
intampinare
a pronuntat
Sentinta Civila nr. 4172/08 iunie 2017
prin care a admis exceptia necompetentei teritoriale a Tribunalului Bucuresti si a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Constanta.
La data de
26 iulie 2017
reclamantul a depus
cerere completatoare
la cererea de chemare in judecata, aratand in sustinere ca dupa depunerea actiunii a primit Hotararea nr. 33467 din data de 19.06.2017 a Comisiei de Contestatii Pensii din cadrul Ministerului Apararii Nationale comunicata la 03.07.2017, pe care o ataseaza si fata de care solicita anularea.
Urmare a comunicarii cererii completatoare paratii Ministerul Apararii Nationale si Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale, au formulat
intampinare
la
cererea completatoare
, solicitand pe admiterea
exceptiei lipsei calitatii procesual pasive
a Ministerului Apararii Nationale si a Casei de Pensii Sectoriale a Ministerului Apararii Nationale, iar pe fond respingerea cererii de chemare in judecata asa cum a fost completata ca nefondata.
Reclamantul a formulat si depus
concluzii scrise,
solicitand admiterea actiunii asa cum a fost formulata si completata.
Prin sentinta civila nr.2361 din data de 01.11.2017, pronuntata in dosarul civil nr. .../3/2017, Tribunalul Constanta a respins exceptia lipsei calitatii procesual pasive invocata de parata Ministerul Apararii Nationale.
A respins cererea de chemare in judecata formulata de reclamantul Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD) in numele si pentru membrul sau [...], in contradictoriu cu paratii
Ministerul Apararii Nationale si Casa De Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale, ca nefondata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut urmatoarele:
In ceea ce priveste
exceptia lipsei calitatii procesuale pasive
invocata de paratul Ministerul Apararii Nationale Reprezentat Prin Directia Pentru Relatia Cu Parlamentul Tribunalul a constatat ca aceasta este neintemeiata si a respins-o ca atare avand in vedere faptul ca Ministerul Apararii Nationale are calitatea de emitent al Hotararii nr. 33467 din 19.06.2017.
In vederea solutionarii actiunii, instanta a incuviintat si administrat, atat pentru reclamant cat si pentru parati, proba cu inscrisuri.
In ceea ce priveste fondul cererii, instanta a retinut urmatoarele:
Reclamantul a trecut in rezerva la data de 15.07.2001, cu drept de pensie militara de serviciu.
Astfel, potrivit prevederilor art. 1 lit.a) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor si ale O.U.G. nr.1/2011, pensiile militare de stat au devenit pensii in sistemul public de pensii, pensia reclamantului a fost recalculata si revizuita, incepand cu data de 01.01.2011, prin decizia nr.[...]/09.09.2014.
In baza dispozitiilor art.107 alin.(4) si (5)/Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, pentru stagiile de cotizare realizate in calitate de civil angajat (in perioada 01.06.2002 - 01.03.2008 potrivit adeverintei nr.9469/06.03.2012) dupa data inscrierii la pensia militara pentru limita varsta (15.07.2001), urmare a cererii nr.16378/03.04.2012 formulate de pensionar, Casa Pensii Sectoriala a emis decizia nr.[...]/09.09.2014 privind recalcularea pensiei pentru limita de varsta
.
Prin decizia mentionata s-au stabilit drepturi de pensie incepand cu data de 01.05.2012 (luna urmatoare celei in care a fost inregistrata cererea nr.16378/03.04.2012), adaugandu-se la punctajul mediu anual (stabilit prin ultima decizie de revizuire nr.[...]/09.09.2014) un stagiu de 0.12441 puncte, pentru perioada lucrata in calitate de civil dupa data inscrierii la pensie (in perioada 01.06.2002 - 01.03.2008).
La data de 01.01.2016 a intrat in vigoare Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, iar art.109 alin.(l) prevede ca pensiile militarilor recalculate in baza Legii nr.119/2010 si revizuite in baza O.U.G. nr. 1/2011, aprobata prin Legea nr.165/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, devin pensii militare de stat si se recalculeaza in raport cu vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie si baza de calcul stabilita conform prevederilor art. 28.
Astfel, incepand cu data de 01.01.2016 pensiile militarilor care au fost revizuite in baza O.U.G. nr. 1/2011 (cum este si cazul reclamantului), nu mai fac parte din categoria pensiilor din sistemul public de pensii, revenind in categoria pensiilor speciale asa cum au fost si anterior aparitiei Legii nr.119/2010 si O.U.G. nr.1/2011.
Cu data de 01.01.2016, cuantumul pensiilor militarilor nu mai este calculat pe baza principiului contributivitatii prin raportare la "punctajul mediu anual
ci,
prin determinarea in procente (prevazute de art. 29 si art. 30 din Legea nr. 223/2015) din baza de calcul reglementata de art. 28 din Legea nr. 223/2015.
Prin decizia de recalculare nr.[...]/1 din data de 02.11.2016, s-au stabilit reclamantului drepturi incepand cu data de 01.01.2016, emisa ca urmare a comunicarii de catre U.M. [...] Constanta (Centrul Militar Zonal Constanta) a Situatiei soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza, actualizate, in perioada ianuarie 2001 - iunie 2001 de [...] nr. [...]/04.10.2017. La intocmirea Situatiei nr. [...]/04.10.2017, pentru perioada de
6
luni aleasa de reclamant, au fost avute in vedere drepturile salariale realizate prevazute la art.28/Legea nr.223/2015.
De asemenea decizia de recalculare nr.[...]/2 din data de 02.11.2016 a fost emisa ca urmare a comunicarii de catre Centrul Militar Zonal Constanta (U.M. [...] Constanta) a cererii reclamantului nr. [...]/19.01.2016 si a Fisei cu locurile de munca in care a lucrat domnul colonel [...] nr. [...]/25.03.2016, intocmite in baza Ordinului M.Ap.N. nr. 123/2015 si a H.G. nr. 1294/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin Hotararea nr. 33467/19.06.2017, Comisia de Contestatii din cadrul M.Ap.N. a respins ca neintemeiata Contestatia nr. [...]/08.12.2016 formulata de reclamant impotriva Deciziilor de recalculare a pensiei nr.[...]/1/02.11.2016 si nr. [...]/2/02.11.2016.
Comisia de Contestatii a analizat deciziile de recalculare a pensiei contestate prin raportare la documentele justificative care se aflau la dosarul de pensionare si a hotarat ca veniturile realizate si incadrarea in conditii de munca au fost valorificate corect, potrivit dispozitiilor Legii nr. 223/2015.
Deciziile contestate de reclamant au fost emise in baza Legii nr.223/2015, cu modificarile si completarile, care la art.109 alin.(1) prevede ca: „
Pensiile militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special recalculate in baza Legii nr.119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, cu modificarile ulterioare, revizuite in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata prin Legea nr.165/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, cele platite in baza Legii nr.241/2013 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, cu modificarile ulterioare, precum si pensiile stabilite in baza Legii nr. 80/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, devin pensii militare de stat si se recalculeaza potrivit prevederilor prezentei legi, in raport cu vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie si baza de calcul stabilita conform prevederilor art.28, actualizata conform prevederilor legale care reglementeaza salarizarea militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
"
Din anul 2016, pensiile militarilor, recalculate in baza Legii nr. 119/2010, revizuite in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2011, stabilite in baza Legii nr. 263/2010, cele platite in baza Legii nr. 1/2013, precum si pensiile stabilite in baza Legii nr.80/1995, devenite pensii militare de stat, in temeiul prevederilor art.109 alin. (1) si art.110 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, se majoreaza cu 5%, in conformitate cu dispozitiile art.14 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal- bugetare.
Referitor la cuantumul pensiei de serviciu stabilite in favoarea reclamantului Tribunalul constata ca potrivit art. 29 si 30 din Legea nr. 223/2015, acesta este de 65% din baza de calcul prevazuta la art. 28, la care se adauga un procent de
1
% pentru fiecare an care depaseste vechimea de 25 de ani, insa pensia stabilita, recalculata si actualizata in conditiile legii
nu poate depasi 85% din baza de calcul
.
Astfel din compararea situatiei soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza, actualizate, in perioada ianuarie 2001- iunie 2001 de catre Centrul Militar Zonal Constanta , deciziile de recalculare contestate, se observa ca parata Casa de Pensii Sectoriala a preluat intocmai toate datele cuprinse in aceasta, baza de calcul fiind in cuantum de 4440 lei preluata si la pct. B7/pag.1/deciziile de recalculare contestate.
In ceea ce priveste vechimea valorificata la recalcularea pensiei, in Decizia nr. [...]/1/02.11.2016, in baza dispozitiilor art.109/Legea nr. 223/2015, Casa de Pensii Sectoriala a utilizat vechimea din ultima decizie de pensie emisa anterior intrarii in vigoare a Legii nr.223/2015, respectiv vechimea din decizia nr. [...]/09.09.2014 privind recalcularea pensiei pentru limita de varsta (emisa in baza art.107/Legea nr.263/2010), fiind inclusa si perioada de activitate realizata in sistemul public de pensii, stagiul total de cotizare (inclusiv cel realizat in calitate de civil dupa inscrierea la pensie militara) fiind de 50 ani si
6
luni, vechime ce este mentionata si in decizia nr. [...]/1/02.11.2016 la pct.2/anexa, vechime rotunjita potrivit art.25 alin.(3)/Legea nr.223/2015 la 51 ani astfel cum se mentioneaza la rubrica - Vechime cumulata de la pct. B7/decizie.
In decizia nr.[...]/2/02.11.2016 vechimea mentionata la pct. 2/anexa este mai mare - 53 ani si
8
luni - rotunjita potrivit art. 25 alin.(3)/Legea nr. 223/2015, la 54 ani (Vechime cumulata mentionata si la pct. B7/decizie).
Cresterea anilor de vechime de la 51 ani la 54 ani s-a datorat modificarii incadrarii in grupe de munca a perioadei in care reclamantul a fost militar, potrivit
Fisei cu locurile de munca
nr.[...]/25.03.2016 intocmita de catre Centrul Militar Zonal Constanta (U.M. [...] Constanta). Noua
Fisa cu locurile de munca
a fost emisa de centrul militar ca urmare a
cererii
reclamantului nr. [...]/19.01.2016 si a fost intocmita in baza Ordinului M.Ap.N. nr. 123/2015 si a H.G. nr.1294/2001. Drepturile de pensie calculate in urma valorificarii ultimei
Fise cu locurile de munca
au fost stabilite incepand cu data de 01.02.2016 (prima zi a lunii urmatoare celei in care a fost depusa cererea), conform art. 63 alin. (1) lit.b)/Legea nr. 223/2015 si art.
6
alin. (7)/anexa/M. 123/2015.
Astfel procentul pentru contributia la pensia suplimentara trebuia adaugat si nu inclus in procentul de pornire de 65%. Potrivit dispozitiilor art.29 si 30/Legea nr.223/2015 cuantumul pensiei de serviciu este de 65% din baza de calcul prevazuta la art.28, la care se adauga un procent de 1% pentru fiecare an care depaseste vechimea de 25 de ani,
insa pensia stabilita, recalculata si actualizata in conditiile legii nu poate fi mai mare decat 85% din baza de calcul.
Conform dispozitiilor art.108/Legea nr.223/2015, pentru militarii care au platit contributie la
Fondul pentru pensia suplimentara,
la recalcularea sau actualizarea pensiei militare se acorda un spor in functie de vechimea contributiei, iar in cazul reclamantului, care are o vechime a contributiei de 40 de ani, la recalcularea pensiei militare s-a avut in vedere un spor de 9%. Acest aspect este mentionat de asemenea in deciziile de recalculare a pensiei la pct. B5.
In conformitate cu dispozitiile art. 29 alin. (1)/Legea nr. 223/2015 pentru militarii cu vechime cumulata de cel putin 25 de ani, procentul este in cuantum de 65% din baza de calcul prevazuta la art.28 lege (in speta de fata baza de calcul fiind de 4440 lei), pentru fiecare an care depaseste vechimea cumulata de 25 de ani, la cuantumul pensiei se adauga cate 1% din baza de calcul prevazuta la art. 28/lege.
Avand in vedere ca reclamantul are o vechime cumulata de 54 de ani (fapt confirmat si de pct. B7/Decizia nr. [...]/1/2016), rezulta ca vechimea cumulata de 25 de ani e depasita cu 29 de ani, fapt pentru care se adauga un procent de 29% (cate un an pentru fiecare an care depaseste vechimea de 25 de ani), la se adauga si sporul de 9% pentru contributia la pensie suplimentara prevazut de art.108/ Legea nr.223/2015.
In cazul reclamantului, procentul ce s-ar fi aplicat la baza de calcul pentru recalcularea pensiei, ar fi de 103% (65%+29%+9%), insa deoarece art.30/Legea nr.223/2015 stabileste o
limita maxima a procentului de 85%,
pensia reclamantului a fost recalculata
prin aplicarea la baza de calcul (4440 lei) a procentului maxim de 85% , astfel
cuantumul brut al pensiei de 3774 lei a fost stabilit in mod corect,
prin luarea in calcul si a sporului pentru contributia la pensie suplimentara
(4440 lei x 85%). La acest cuantum s-a adaugat suma aferenta Ordinului/Semnului onorific (755 lei) si cea aferenta majorarii cu 5% prevazuta de art.14 alin. 2 O.U.G. nr. 57/2015 (226 lei).
Prin deciziile contestate a fost stabilit un cuantum total brut al pensiei 4755 lei , fata de dispozitiile art.111/Legea nr.223/2015, avand in vedere ca sunt diferente intre cuantumul stabilit potrivit art.109/lege (4755 lei) si cuantumul pensiei aflate in plata (4913 lei), reclamantul a ramas in plata cu cuantumul mai avantajos, respectiv cu suma de 4913 lei.
Fata de situatia de fapt retinuta si textele de lege mentionate Tribunalul, constatand ca deciziile contestate au fost legal emise a respins cererea de chemare in judecata ca nefondata.
Impotriva acestei hotarari in termen legal a declarat apel reclamantul [...] prin Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD), pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie sub urmatoarele aspecte:
Considerentele pe care le invoca cu privire la nelegalitatea si netemeinicia sentintei civile pronuntate de prima instanta sunt legate de interpretarea gresita a instantei cu privire la actele normative aplicabile si anume:
Contestatorul a desfasurat dupa trecerea in rezerva activitati pentru care a primit adeverinte de venit, pe care le-a valorificat la calculul pensiei. Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale a emis pana la sfarsitul anului 2015 decizie de pensie prin care i-a recunoscut perioada lucrata dupa trecerea in rezerva. Considera aceasta valorificare a veniturilor obtinute dupa trecerea in rezerva un drept castigat, care nu s-a regasit in noua decizie de pensie emisa in baza Legii nr.223/2015, contestata in prezenta actiune. Invedereaza instantei ca in ultima decizie de pensie emisa in baza Legii nr.223/2015 se regaseste vechimea lucrata dupa trecerea in rezerva, fara suma de bani aferenta care a fost calculata in decizia de pensie emisa anterior anului 2016. Instanta de fond a respins apararile contestatorului motivand ca veniturile obtinute dupa trecerea acestuia in rezerva pana la 31.12.2015 se valorifica in sistemul public de pensii. Asa cum perioada lucrata dupa trecerea in rezerva a fost adaugata la vechimea totala in decizia de pensie emisa in temeiul Legii nr.223/2015, considera ca suma aferenta recunoscuta si platita pana la 31.12.2015 trebuia sa fie adaugata la pensia militara calculata conform aceluiasi act normativ sus aratat.
In mod gresit prima instanta nu a avut in vedere apararile contestatorului legate de situatia mentionata mai sus. Consecinta directa a acestei omisiuni este diminuarea cuantumului pensiei reclamantului, cu imposibilitatea de a valorifica la casa de pensii civila vechimea civila in conditiile in care ea a fost retinuta in decizia de pensia militara.
Apreciaza ca veniturile obtinute dupa trecerea in rezerva a reclamantului [...] sunt drepturi legal castigate, consacrate prin decizii de recalculare emise de Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apararii Nationale, pana la 31.12.2015, motiv pentru care considera intemeiata evidentierea separata a drepturilor sale de pensie rezultate din veniturile obtinute in calitate de civil angajat, dupa trecerea in rezerva si adaugarea cuantumului acesteia la pensia se serviciu rezultata.
In cauza, considera ca sunt aplicabile urmatoarele:
Art.2 lit.b) din Legea nr. 223/2015 stipuleaza principiul egalitatii, potrivit caruia
„se asigura tuturor participantilor la sistemul de pensii militare de stat un tratament nediscriminatoriu intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege”.
Aceasta inseamna ca toti pensionarii militari si cei asimilati acestora, indiferent de data pensionarii, daca si-au desfasurat activitatea avand aceeasi situatie juridica, trebuie sa beneficieze de sporuri, avand un tratament nediscriminatoriu. Din denumirea si continutul reglementarii acestor sporuri, avand un tratament nediscriminatoriu. Din denumirea si continutul reglementarii acestor sporuri, rezulta ca ele sunt specifice activitatii militare si se incadreaza in prevederea de la art
.2
lit.f) din Legea nr. 223/2015 privind principiul recunostintei fata de loialitatea, sacrificiile si privatiunile suferite de militari si familiile acestora, pe timpul carierei.
Legea nr.223/2015 modificata, in art.60 alin.1, art.28, art.30, art.109, 110 si in alte texte din lege, foloseste sintagma „se actualizeaza”. Conform Dictionarului Enciclopedic al Romaniei, Vol.I, Editura Enciclopedica Bucuresti, 1993, pag.13, sintagma „actual” inseamna „de acum, de fata, prezent”, iar verbul „a
actualiza”
inseamna „a
face ca ceva sa devina actuaF.
Asadar actualizarea pensiei se face avand in vedere sporurile avute de personalul militar in activitate, cu care pensionarii se afla in situatie de echivalenta, avand aceeasi situatie juridica, conform art.28 alin.1 din lege. A nu recunoaste si introduce in baza de calcul a pensiei sporurile in discutie inseamna a nu recunoaste nici sporurile acestea personalului in activitate, conform principiului simetriei in drept si egalitatii de tratament juridic. Aceasta cu atat mai mult cu cat, art.109 si art.110 din lege, reglementeaza:
Art.109: „(1)
Pensiile militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special recalculate in baza Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, revizuite in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata prin Legea nr. 165/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, stabilite in baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, cele platite in baza Legii nr. 241/2013 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, cu modificarile ulterioare, precum si pensiile stabilite in baza Legii nr. 80/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, devin pensii militare de stat in intelesul prezentei legi si se recalculeaza potrivit prevederilor prezentei legi, in raport cu vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie si baza de calcul stabilita conform art.28, actualizata conform prevederilor legale care reglementeaza salarizarea militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special la data intrarii in vigoare a prezentei legi
”.
Art. 110:
„(1) Pensiile militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special stabilite in baza Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se recalculeaza potrivit prevederilor prezentei legi, in raport cu vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie, devin pensii militare de stat si se recalculeaza potrivit prevederilor prezentei legi, in termen de maximum 24 luni de la intrarea in vigoare a acesteia, in raport cu vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie si in baza de calcul stabilita conform prevederilor art.28, actualizata conform prevederilor legale care reglementeaza salarizarea militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special la data intrarii in vigoare a prezentei legi
”.
Art.123 din lege prevede ca: „
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2016".
Asadar, actualizarea pensiilor militare, indiferent de actul normativ in baza caruia s-a stabilit pensia, se face numai conform prevederilor legale care reglementeaza salarizarea militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special la data intrari in vigoare a prezentei legi -
1
ianuarie 2016. Sporurile in discutie sunt acordate celor in activitate daca indeplinesc conditiile legale. Tot asa conform institutiei juridice a actualizarii pensiei militare, si cei care s-au pensionat anterior reglementarii acestor sporuri, beneficiaza de acordarea acestora in respectarea principiului egalitatii de tratament juridic si nediscriminatoriu, daca indeplinesc conditiile legale (art
.2
lit.b) din lege).
Modificarea, imbunatatirea sau perfectionarea legislatiei in timp nu trebuie sa determine discriminarea unor militari aflati in situatii juridice identice. Aceasta intrucat o lege produce efecte
„erga omnes"",
adica este valabila pentru toti, are caracter general si nu limiteaza exercitarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor. Ordinul comun atacat, emis tocmai in aplicarea legii, dispune arbitrar aplicarea dispozitiilor Legii nr.223/2015 modificata privind pensiile militare.
Asadar, conform dispozitiilor Noului Cod Civil al Romaniei, Legea nr. 223/2015 modificata se aplica si „
situatiilor juridice nascute anterior intrarii in vigoare a acesteia
1
".
Avand in vedere necesitatea corectarii unor neconcordante la nivelul reglementarilor, in privinta modului de calcul si de acordare al pensiilor militare, precum si discriminarea in raport cu cadrele militare pensionate dupa anul 2016, apreciaza ca masura reparatorie trebuie sa priveasca un just echilibru intre interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanelor, echilibru care nu este mentinut ori de cate ori, prin diminuarea drepturilor patrimoniale, persoanele trebuie sa suporte o sarcina excesiva si disproportionata.
In prezenta cauza, considera a instanta a interpretat gresit actul juridic dedus judecatii si a schimbat intelesul lamurit si vadit neindoielnic al acestuia.
Analizand sentinta apelata din prisma criticilor formulate Curtea a respins apelul ca nefondat pentru urmatoarele considerente:
La data de 01.01.2016 a intrat in vigoare Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat, care la art.109 alin.1 prevede ca pensiile militarilor, recalculate in baza Legii nr. 119/2010 si revizuite in baza OUG nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare devin pensii militare de stat si se recalculeaza in raport cu vechimea valorificata prin ultima decizie de pensie si baza de calcul stabilita conform prevederilor art.28.
Astfel, incepand cu data de 01.01.2016 pensiile militare care au fost revizuite in baza O.U.G. nr. 1/2011 nu mai fac parte din categoria pensiilor din sistemul public de pensii revenind in categoria pensiilor speciale.
Ca urmare, incepand cu data de 01.01.2016 cuantumul pensiilor militarilor nu mai este calculat pe baza principiului contributivitatii prin raportare la punctajul mediu anual ci, prin determinarea in procente prevazute de art.29 si art.30 din Legea nr.223/2015 din baza de calcul reglementata de art.28 din Legea nr.223/2015.
In baza de calcul nu au fost incluse veniturile obtinute in calitate de civil angajat, dupa trecerea in rezerva intrucat potrivit art.28 alin.(1) din Legea nr. 223/2015:
„baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate in calitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea persoanelor prevazute la art.3 lit.a)-c)..."".
Pensiile militare de stat nu se mai calculeaza pe baza punctajului mediu anual care este specific sistemului public de pensii.
Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiilor militare de stat este media soldelor lunare alese de pensionar potrivit dispozitiilor art. 28 alin.1 din Legea nr. 223/2015.
In ceea ce priveste vechimea valorificata la recalcularea pensiei, in decizia nr. [...]/1/02.11.2016 in baza art.109 din Legea nr. 223/2015 a fost mentionata vechimea din ultima decizie de pensie emisa anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 223/2015, respectiv vechimea din decizia nr.[...]/09.09.2014 privind recalcularea pensiei pentru limita de varsta emisa in baza art.107 din Legea nr.263/2010 fiind inclusa si perioada de activitate realizata in sistemul public de pensii respectiv 50 de ani si
6
luni rotunjita la 51 de ani.
In decizia nr. [...]/02.11.2016 vechimea mentionata este mai mare de 53 ani si
8
luni, rotunjita la 54 de ani potrivit art.25 alin.3 din Legea nr.223/2015.
Cresterea anilor de vechime de la 51 de ani la 54 de ani s-a datorat modificarii incadrarii in grupe de munca a perioadei in care reclamantul a fost militar potrivit fisei cu locurile de munca nr.[...]/25.03.2016 intocmita de catre Centrul Militar Zonal Constanta (U.M. [...] Constanta).
Dispozitiile Legii nr. 223/2015 au fost aplicate in mod legal tuturor beneficiarilor ei, pensiile militarilor, politistilor si functionarilor publici au fost recalculate devenind pensii militare de stat, fara nicio discriminare.
Pentru considerentele expuse mai sus, potrivit art.480 alin. 1 Cod procedura civila Curtea a respins apelul ca nefondat.
Decizia civila nr. 138/AS/21.03.2018 Judecator redactor Jelena Zalman