Model Act constitutiv societate pe acțiuni administrată în sistem unitar
28 septembrie 2018Model Statut Fundație
28 septembrie 2018Model Asociație pentru cumpărarea de acțiuni
Model Asociație pentru cumpărarea de acțiuni
STATUTUL
Asociației "............"
(model)
CAPITOLUL I
Scopul și denumirea, sediul, durata
ARTICOLUL 1
Scopul și denumirea
Pentru dobândirea de acțiuni ale Societății "...................", care se privatizează, denumită în continuare societate, se constituie Asociația "............................", în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/1997.
ARTICOLUL 2
Sediul
Sediul Asociației "................" este în localitatea ..................., str. ............................. nr. ....., județul (sectorul) ......... .
ARTICOLUL 3
Durata
Durata asociației este de .............. luni (ani), începând de la data înscrierii în Registrul special de evidență a persoanelor juridice de la instanța în a cărei rază teritorială își are sediul societatea*).
Durata poate fi prelungită prin hotărârea adunării generale a asociaților.
___________
*) Durata inițială a asociației trebuie să fie cel puțin egală cu perioada de eșalonare a ratelor, solicitată în oferta de cumpărare a acțiunilor de la Fondul Proprietății de Stat.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate, patrimoniul
ARTICOLUL 4
Obiectul de activitate
Obiectul de activitate al asociației este achiziționarea unui pachet de acțiuni emis de Societatea ".............".
În acest scop, asociația:
a) primește contribuțiile în numerar depuse de membrii asociației în scopul cumpărării de acțiuni ale societății;
b) contractează credite la bănci pentru cumpărarea acțiunilor, după caz;
c) negociază și încheie cu Fondul Proprietății de Stat contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni, pentru distribuirea acestora membrilor asociației.
d) deține, până la achitarea lor integrală, acțiunile dobândite în condițiile art. 19 lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997;
e) organizează distribuirea acțiunilor în condițiile stabilite de adunarea generală a asociației.
ARTICOLUL 5
Patrimoniul
Patrimoniul inițial al asociației se constituie din sumele depuse de membrii acesteia.
Bilanțul contabil și bugetul de venituri și cheltuieli ale asociației se întocmesc anual, conform dispozițiilor legale.
CAPITOLUL III
Administrarea asociației
ARTICOLUL 6
Adunarea generală
6.1. -Adunarea generală, constituită din toți membrii asociației, este organul suprem de conducere al acesteia. În acest scop adunarea generală are următoarele atribuții:
a) aprobă și modifică statutul asociației;
b) alege și revocă membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori;
c) aprobă raportul anual al consiliului de administrație al asociației, bilanțul contabil și bugetul de venituri și cheltuieli;
d) stabilește și modifică criteriile de distribuire către membrii asociației a acțiunilor cumpărate de asociație și aprobă programul de distribuire;
e) hotărăște excluderea din asociație;
f) aprobă angajarea de credite;
g) hotărăște dizolvarea asociației;
h) hotărăște plata indemnizațiilor membrilor consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, precum și suportarea altor cheltuieli ocazionate de exercitarea acestei activități;
i) adoptă orice alte hotărâri, care, conform statutului, sunt de competența exclusivă a adunării generale.
6.2. -Fiecare membru al asociației dispune de un vot în adunarea generală. Dreptul de vot se exercită direct sau prin mandat.
6.3. -Adunarea generală este convocată cel puțin o dată pe an, la cererea consiliului de administrație, în ședințe ordinare și, ori de câte ori este necesar, în ședințe extraordinare.
6.4. -Adunarea generală extraordinară poate fi convocată la cererea consiliului de administrație sau a unei treimi din numărul membrilor săi.
6.5. -Adunarea generală este legal constituită, dacă la ședință participă jumătate din numărul total al membrilor asociației, și adoptă hotărâri valabile cu votul a jumătate plus unul din numărul celor prezenți.
6.6. -Convocarea pentru adunarea generală, cu precizarea ordinii de zi, trebuie făcută cu cel puțin 14 zile înainte de data ținerii acesteia, prin înștiințarea în scris a tuturor membrilor asociației sau prin înștiințări afișate la sediul societății.
6.7. -Hotărârile adunării generale se iau prin vot deschis.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administrație și a cenzorilor sau pentru revocarea acestora.
ARTICOLUL 7
Consiliul de administrație
7.1. -Consiliul de administrație este organul executiv de conducere al asociației, format din ..... membri**) ales de adunarea generală, pentru o perioadă de ..... luni/ani***). Consiliul este alcătuit din ...... membri, dintre care un președinte și un vicepreședinte.
___________
**) Numărul membrilor consiliului de administrație va fi de minimum 3 și de maximum 7.
***) Perioada pentru care sunt aleși membrii consiliului de administrație va fi de 2-4 ani.
7.2. -Președintele sau vicepreședintele consiliului de administrație reprezintă asociația în fața autorităților publice, în justiție și în relațiile cu terții.
7.3. -Membrii consiliului de administrație sunt răspunzători pentru daunele cauzate din vina lor atât față de terți, cât și față de asociație sau de membrii asociației.
7.4. -Consiliul de administrație are următoarele atribuții:
a) asigură conducerea operativă a activității asociației, între ședințele adunării generale, și realizează actele de administrare a asociației;
b) negociază și semnează contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni;
c) organizează și supraveghează distribuirea acțiunilor către membrii asociației și raportează rezultatul adunării generale;
d) aprobă aderarea ulterioară în asociație a altor persoane, cu respectarea prevederilor art. 10 din prezentul statut, precum și retragerea din asociație;
e) asigură întocmirea bilanțului și a bugetului de venituri și cheltuieli ale asociației, pe care le supune spre aprobare adunării generale;
f) exercită orice alte atribuții și îndeplinește însărcinări stabilite de adunarea generală.
7.5. -Consiliul de administrație se întrunește cel puțin o dată la două luni sau ori de câte ori este necesar, la sediul asociației, la data stabilită de președinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreședinte. Convocarea se face în scris, cu cel puțin 5 zile înainte de data întrunirii.
7.6. -La ședințele consiliului de administrație este necesară participarea a jumătate din numărul membrilor săi, iar hotărârile sunt valabile cu votul majorității celor prezenți.
ARTICOLUL 8
Comisia de cenzori*)
8.1. -Controlul gestiunii patrimoniului asociației este asigurat de o comisie de cenzori, formată din 3 membri aleși de adunarea generală.
8.2. -Comisia de cenzori întocmește rapoarte pe care le prezintă consiliului de administrație sau adunării generale, ori de câte ori este necesar.
___________
*) Constituirea comisiei de cenzori este facultativă. Dacă nu se constituie comisia de cenzori, controlul gestionării patrimoniului asociației este asigurat de adunarea generală.
CAPITOLUL IV
Condițiile de admitere în asociație, de aderare ulterioară,
de retragere și de excludere din asociație
ARTICOLUL 9
Pot dobândi calitatea de membru al unei asociații:
a) salariații cu contract individual de muncă ai societății, încheiat pe durată nedeterminată sau determinată, și cu program de lucru normal sau cu jumătate de normă;
b) membrii consiliului de administrație;
c) pensionarii care au avut ultimul loc de muncă la respectiva societate;
ARTICOLUL 10
Orice persoană care îndeplinește condițiile de la articolul anterior poate adera la asociație și ulterior constituirii acesteia, cu aprobarea consiliului de administrație.
ARTICOLUL 11
Orice membru al asociației se poate retrage oricând din asociație, cu condiția să comunice hotărârea sa consiliului de administrație, cu 3 luni înainte.
ARTICOLUL 12
Adunarea generală poate hotărî excluderea din asociație a unui membru, dacă se constată încălcarea de către acesta a prevederilor statutului asociației sau neîndeplinirea obligațiilor asumate prin cererea de subscriere de acțiuni, iar în cazul salariaților societăților, când li s-a desfăcut contractul individual de muncă din motive imputabile acestora.
CAPITOLUL V
Criteriile de distribuire și modul de transmitere a acțiunilor
ARTICOLUL 13
Numărul de acțiuni care se distribuie fiecărui membru al asociației se stabilește potrivit opțiunii acestuia și în baza vărsămintelor efectuate sau care urmează a fi efectuate, cu respectarea criteriilor stabilite de adunarea generală a asociaților.
ARTICOLUL 14
În conformitate cu criteriile de distribuire, stabilite în condițiile prevăzute la art. 13, contribuția fiecărui membru al asociației este de minimum ..... lei și de maximum ...... lei, care se va plăti astfel: (integral sau în rate, în numerar).
ARTICOLUL 15
Opțiunea de dobândire de acțiuni se exprimă prin cerere de cumpărare de acțiuni, conform formularului din anexa nr. 1.1B la prezentele norme metodologice.
ARTICOLUL 16
Acțiunile dobândite de asociație, conform art. 19 lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997, se transmit membrilor asociației după achitarea lor integrală.
Aceste acțiuni se înregistrează în registrul acționarilor societății, în numele membrilor asociației care au plătit integral acțiunile distribuite și care au drept de vot în adunarea generală a acționarilor societății și dreptul la dividendele distribuite de societatea, corespunzător numărului acțiunilor deținute.
*) Pentru mai multe detalii a se vedea Norma metodologică privind privatizarea societăților și vânzarea de active, publicată în MOF nr. 66 din 12.02.1998, cu moddificările ulterioare.