Leziunea Conditii
31 martie 2020Legea nr. 10/2001 si Legea nr. 165/2013 Masuri reparatorii
31 martie 2020
Legea-cadru nr. 153/2017: art.12, art. 38, art. 43, Capitolul I - lit. A) din Anexa nr. VIII
- Legea nr. 207/2017: art. III alin. (1)
Problema de drept in litigiu este legata de data aplicarii - in cazul functionarilor publici incadrati la Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Timisoara - a dispozitiilor din Anexa nr. VIII (Familia ocupationala de functii bugetare "administratie") - Capitolul I - lit. A) (Salarizarea functionarilor publici) - pct. I (Salarii pentru administratia publica centrala) - lit. d) (Functii publice generale de executie) din Legea-cadru nr. 153/2017, precum si a majorarii salariului de baza de 15%prevazute in Nota nr. 3 din Anexa nr. VIII - Capitolul I - lit. A) - pct. I - lit. d) (Functii publice generale de executie) din Legea-cadru nr. 153/2017.
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, si a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, conform art. 43 din acest act normativ.
Avand in vedere mentionarea expresa, in cuprinsul art. 43 din lege, a datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, nu exista controverse privind aceasta data.
Pe de alta parte, desi Legea-cadru nr. 153/2017 a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, art. 38 alin. (1) din lege stabileste ca „Prevederile prezentei legi se aplica etapizat, incepand cu data de 1 iulie 2017”.
In acest sens, art. 38 alin. 2 din lege reglementeaza stabilirea drepturilor salariale pentru anul 2017, prevazand ca „incepand cu data de 1 iulie 2017:
- se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
- prin exceptie de la lit. a), salariile lunare ale personalului prevazut la art. 11 se stabilesc in conformitate cu prevederile acestui articol;
- prin exceptie de la prevederile lit. a), indemnizatiile lunare ale personalului care ocupa functii de demnitate publica se stabilesc prin inmultirea coeficientilor din anexa nr. IX cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata;
- pana la data de 31 decembrie 2017 se acorda drepturile de hrana si tichetele de masa de care beneficiaza, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, unele categorii de personal bugetar, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii ”.
Art. 38 alin. (3) din lege reglementeaza drepturile salariale pentru anul 2018, iar art. 38 alin. (4) prevede ca „Inperioada 2019 - 2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018. Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h) ”.
Prin urmare, aplicarea etapizata reglementata de art. 38 reprezinta sediul materiei in problema salarizarii personalului din sectorul bugetar, iar conform reglementarii din art. 38 alin. (1) - (4) rezulta ca in perioada anilor 2017-2022 nu sunt aplicabile dispozitiile din anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, conform carora salariile de baza mentionate in anexele nr. I - VIII la lege se vor aplica incepand cu anul 2023, iar din dispozitiile art. 38 alin. (1) - (4) rezulta ca in perioada anilor 2017 - 2022 se aplica dispozitiile din acest articol.
In plus, in Decizia inaltei Curti de Casatie si Justitie (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) nr. 82/2018 din 26 noiembrie 2018, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 130 din 19 februarie 2019, instanta suprema a stabilit a stabilit urmatoarele:
„Admite sesizarea formulata de Curtea de Apel Iasi - Sectia contencios administrativ si fiscal in Dosarul nr. 7.568/99/2017, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile si, in interpretarea dispozitiilor Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII a Legii-cadru nr. 153/2017 in corelare cu prevederile art. 38 alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (3) lit. a), alin. (4) si (6) din actul normativ anterior mentionat, stabileste ca:
- majorarea salariului de baza, de 15% pentru complexitatea muncii, nu se acorda pentru perioada 1 iulie 2017 - 31 decembrie 2017 si pentru anul 2018;
- pentru perioada 2019 - 2022, aceasta majorare se acorda in conditiile stabilite la art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017;
- prin exceptie, aceasta majorare se acorda incepand cu ianuarie 2018 sau cu data de la care salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, indemnizatiile de incadrare devin mai mari decat cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022, ca urmare a majorarilor salariale reglementate”.
(Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 364 din 19 martie 2019, rezumata de judecator dr. Diana Duma-Patrascu)
Impotriva Sentintei civile nr. 1308 pronuntate la data de 25.09.2018 de catre Tribunalul Timis in dosarul nr. [,..]/30/2018 au formulat recurs reclamantii, solicitand admiterea acestuia, casarea in tot a sentintei necurate si, pe cale de consecinta, admiterea actiunii formulate.
In motivarea cererii critica hotararea recurata pentru netemeinicie si nelegalitate, si sustine ca prima instanta a dispus, in mod nelegal si netemeinic, respingerea actiunii ca neintemeiata, retinand in esenta ca functiile detinute de reclamanti nu au suferit nicio modificare, ele fiind practic aceleasi; astfel, dupa ce instanta de fond sustine ca nu a existat nicio modificare adusa functiilor reclamantilor prin Legea nr. 153/2017, aceeasi instanta observa ca totusi exista o modificare a functiilor, din functii publice teritoriale in functii publice de stat, insa apreciaza ca o asemenea modificare de structura nu poate avea valoare juridica, intrucat functiile se regasesc si in noua lege.
Apreciaza reclamantii recurenti ca o asemenea interpretare a dispozitiilor legale vadeste un dispret total fata de prevederile legale aplicabile in speta si fata de pretentia dedusa judecatii, cu arsenalul de motive care o sprijina, motive pe care instanta le expediaza fara prea multa analiza.
Reclamantii recurenti reitereaza faptul ca prin Legea nr. 153/2017 functiile din cadrul ANAF si a unitatilor teritoriale subordonate, deci si a directiilor generale regionale, au fost calificate ca functii de stat; totodata, cu toate ca majorarile salariale stabilite prin noua lege urmau a fi acordate etapizat, prin art.38 alin. (2) din acest act normativ s-a stabilit ca „
incepand cu data de 1 iulie 2017:
a) se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar,
indemnizatia
bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;”.
Fata de aceste dispozitii, reclamantii recurenti considera ca nu li se putea mentine, in mod legal in plata, salariul aferent lunii iunie 2017, intrucat ulterior intrarii in vigoare a noii legi, au fost incadrati pe functii publice de stat, nu pe functii publice teritoriale, cum fusesera incadrati pe vechea lege, acesta fiind si motivul pentru care au fost emise noi decizii de incadrare, functiile detinute suferind modificari de structura. Avand in vedere acest aspect, respectiv faptul ca a operat o reincadrare a acestora pe functii de o categorie diferita, care in cadrul ANAF era salarizata diferit anterior intrarii in vigoare a legii noi, salariile nu puteau fi mentinute in plata la nivelul lunii iunie 2017.
Invedereaza instantei faptul ca odata cu asimilarea functiilor teritoriale in functii de stat, nivelul salarial aferent acestor functii trebuia sa fie identic cu cel aferent functiilor de stat din cadrul Agentia Nationala de Administrare Fiscala; or, in contextul in care legea mentinea in plata salariile aferente lunii iunie 2017 pentru aceleasi functii, iar ca urmare a aplicarii acestei legi le-a fost modificata functia intr-o categorie superioara incepand cu luna iulie 2017, rezulta ca salariul care trebuia mentinut in plata in acest caz era cel aferent lunii iunie 2017 pentru functia de categorie superioara pe care au fost reincadrati.
In ceea ce priveste sporul de 15%, sustin reclamantii recurenti ca prima instanta nu a inteles petitul formulat intrucat l-a respins ca o consecinta a respingerii petitului prin care s-a solicitat acordarea drepturilor salariale; de altfel, instanta a analizat doar perioada 01.07. " 31.10.2017 si in ceea ce priveste acest spor. Solicita instantei de recurs sa observe ca acest petit vizeaza perioada 1.07.2017si pana in prezent si, de asemenea, in continuare, intrucat acest spor nu le-a fost acordat niciodata.
Analizand actele dosarului, criticile recurentilor prin prisma dispozitiilor art. 499 Cod de procedura civila (aprobat prin Legea nr. 134/2010), Curtea de Apel a constatat ca _referitor la obiectul litigiului, reclamantii A..., B..., C... si altii - functionari publici in cadrul autoritatii parate Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Timisoara - au solicitat:
- anularea Deciziilor de reincadrare nr. 1051, 1052, 1053, 1054, 1055, 1056, 1057, 1058, 1059, 1060, 1061, 1062, 1063, 1064, 1065, 1090, 1929 si 2009, emise de autoritatea parata angajatoare in data de 11.07.2017, intrucat nu respecta intocmai prevederile art. 30 alin. (l) si (2), ale art. 36 alin. (1) si (2), ale art. 38 alin. (2) lit. a), ale art. 39 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si ale art. 8 alin. (l) din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
- emiterea unor noi decizii de reincadrare pe numele fiecarui reclamant, incepand cu data de 01.07.2017, pe noile functii publice de stat pe care le detin in fapt si in drept, cu respectarea intocmai a prevederilor legale, intrucat functiile publice de executie/conducere, pe care ar fi trebuit sa fie reincadrati, sunt prevazute concret si fara echivoc ca functii publice de stat, de executie/de conducere, in Anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, la Capitolul I, lit. A. "Salarizarea functionarilor publici", punctul L "Salarii pentru administratia publica centrala", lit. c) "Functii publice de conducere" si lit. d) "Functii publice generale de executie";
- pe cale de consecinta a reincadrarii, se mai solicita si acordarea pentru perioada 01.07.2017-31,10.2017 a diferentelor dintre salariile de baza brute lunare care li se cuveneau pentru noile functii publice de stat pe care ar fi trebuit sa fie reincadrati reclamantii incepand cu data de 01.07.2017, adica la acelasi nivel cu functiile publice de stat similare de executie de conducere din cadrul aparatului propriu al A.NA.F. aflat in plata pentru luna iunie 2017, si sumele efectiv incasate ca urmare a emiterii in mod nelegal a deciziilor contestate, sume care sa fie actualizate cu rata inflatiei intre data scadentei si data platii efective, precum si dobanda legala penalizatoare pentru plata cu intarziere a debitelor principale, intre data scadentei si data platii efective, conform prevederilor legale, cu respectarea intocmai a prevederilor din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice si din Anexa nr. VIII - Capitolul I, lit. A. "Salarizarea functionarilor publici", punctul I.
"Salarii pentru administratia publica centrala
"; - pe cale de consecinta a reincadrarii, se mai solicita si acordarea, incepand cu data de 01.07.2017, a majorarii de 15% a salariului brut lunar nou rezultat ca urmare a reincadrarii, reprezentand majorare salariala pentru complexitatea muncii, sume care sa fie actualizate cu rata inflatiei intre data scadentei si data platii efective, precum si dobanda legala penalizatoare pentru plata cu intarziere a debitelor principale, intre data scadentei si data platii efective,
In plus, la ultimul termen de judecata din recurs, reclamantii au invocat si Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) nr. 82/2018 din 26 noiembrie 2018, solicitand obligarea paratei la acordarea catre reclamanti, incepand cu data de 01.01.2018, a majorarii de 15% a salariului brut lunar nou rezultat ca urmare a reincadrarii, in temeiul prevederilor de la punctul 3 din Nota la Anexa nr. VIII la
Legea-cadru nr. 153/2017, referitoare la Capitolul I, lit. A. "Salarizarea functionarilor publici", punctul I. "
Salarii pentru administratia publica centrala",
lit. c)
"Functii publice de conducere"
si lit. d)
"Functiipublice generale de executie".
Referitor la cererea reclamantilor de acordare a majorarii de 15% a salariului brut lunar, Curtea a observat ca aceasta cerere a fost formulata in faza recursului, fiind intemeiata pe Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) nr. 82/2018 din 26 noiembrie 2018.
La judecata in prima instanta, prin cererea de chemare in judecata, reclamantii au solicitat acordarea, incepand cu data de 01.07.2017, a majorarii de 15% a salariului brut lunar nou rezultat ca urmare a reincadrarii, reprezentand majorare salariala pentru complexitatea muncii, sume care sa fie actualizate cu rata inflatiei intre data scadentei si data platii efective, precum si dobanda legala penalizatoare pentru plata cu intarziere a debitelor principale, intre data scadentei si data platii efective.
Desi reclamantii au sustinut ca aceasta nu este o modificare a acestui capat de cerere, ci doar o restrangere a pretentiilor initiale - in sensul ca nu le mai solicita a fi acordate din 1.07.2017, ci din 1.01.2018 - Curtea observa ca aceasta ultima pretentie formulata in recurs sa intemeiat pe argumente total diferite de cele pe care s-a intemeiat pretentia formulata prin cererea de chemare in judecata.
Astfel, in cererea de chemare in judecata, reclamantii au sustinut ca au dreptul la aceasta majorare din 1.07.2017, intrucat prin restul punctelor din aceasta nota nu se prevede vreo alta restrictie legata de aplicabilitatea in timp a acestei majorari a salariului de baza, „
majorare care nu are caracterul unui spor salarial, care sa fi fost lasat la latitudinea ordonatorului de credite sau care sa afecteze limita maxima a sporurilor ce pot fi acordate de ordonatorul de credite, singura restrictie fiind aceea prevazuta la punctul 4 din aceeasi „NOTA", in sensul ca respectiva majorare a salariului de baza cu 15%, pentru complexitatea muncii, nu poate fi acordata acelorasi persoane care beneficiaza deja de o majorare a salariului de baza cu procente mult mai mari, pentru activitatea desfasurata in domeniul proiectelor finantate din fonduri europene.
In considerarea principiului prevazut la art. 6 lit. d) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, practic de la data aplicarii noii legi a salarizarii, adica de la data de 01.07.2017, ar trebui ca acest principiu sa fie respectat in integralitatea sa, iar sporul de 15% sa fie acordat incepand cu data de 01.07.2017”
.
Pe de alta parte, prin Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) nr. 82/2018, instanta suprema a retinut urmatoarele:
- In vederea punerii in aplicare a dispozitiilor Legii-cadru nr. 153/2017, prin art. 36 din acest act normativ s-a stabilit ca, la data intrarii in vigoare, 1 iulie 2017, trebuie sa se procedeze la reincadrarea personalului salarizat "pe noile functii, grade/trepte profesionale, gradatie corespunzatoare vechimii in munca si vechime in specialitate/vechime in invatamant avute, cu stabilirea salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare si indemnizatiilor lunare potrivit art. 38".
- Prin raportare la dispozitiile legale mai sus enuntate rezulta ca stabilirea salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare si indemnizatiilor lunare se efectueaza in conditiile art. 38 din Legea nr. 153/2017.
- Art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 cuprinde dispozitii prin care se determina in mod specific conditiile de aplicare in timp a legii.
- Prin alin. (1) al acestui articol este instituita regula aplicarii etapizate a legii, incepand cu data de 1 iulie 2017, iar etapele temporare apar descrise in alin. (2) - (6).
- Prima etapa, reglementata prin art. 38 alin. (2) lit. a), priveste perioada 1 iulie 2017 - 31 decembrie 2017. Pentru aceasta perioada s-a adoptat masura mentinerii in plata, la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, a cuantumului brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
- Exceptiile de la aceasta regula sunt expres prevazute la art. 38 alin. (2) lit. b) si c) si se refera la personalul din cadrul administratiei publice locale, salarizat potrivit art. 11 din Legea-cadru nr. 153/2017, prin hotarare a consiliului local/judetean, dupa caz, si la indemnizatiile lunare ale personalului care ocupa functii de demnitate publica, stabilite prin inmultirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata cu coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017.
- A doua etapa, reglementata potrivit art. 38 alin. (3) lit. a), priveste anul 2018, incepand cu luna ianuarie 2018. Pentru acest an se prevede acordarea cuantumului brut al salariilor de baza si al celorlalte drepturi salariale avute in luna decembrie 2017, majorate cu 25%, fara a se depasi limita prevazuta de art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, in masura in care personalul respectiv isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
- Fac exceptie de la aceasta regula, potrivit art. 38 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017, urmatoarele categorii de personal:
- personalul care ocupa functiile de medic, asistent medical si ambulantier/sofer de autosanitara (pentru aceste categorii de personal, salariile de baza se majoreaza la nivelul salariului de baza stabilit potrivit legii pentru anul 2022) - lit. b);
- personalul didactic din unitatile de invatamant preuniversitar si universitar de stat, inclusiv unitatile conexe, precum si personalul din cadrul Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in invatamantul Superior, care beneficiaza, de la 1 martie 2018, de majorarea suplimentara de 20% fata de nivelul pentru luna februarie 2018, cu respectarea prevederilor art. 38 alin. (6) din Legea nr. 153/2017 - lit. d); de aceeasi majorare beneficiaza incepand cu luna mai 2018 si personalul incadrat pe functiile de inspector scolar - lit. d );
- personalul care ocupa functiile prevazute la anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. I lit. b), incepand cu 1 aprilie 2018, beneficiaza de salarii ce se stabilesc la nivelul salariilor de baza prevazute de Lege pentru anul 2022 - lit. d
1
); - personalul din cadrul administratiei publice locale - lit. e);
- personalul care a ocupat o functie de demnitate publica, a carui indemnizatie a fost stabilita prin inmultirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare cu coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexa IXla Legea-cadru nr. 153/2017 - lit. f).
Se remarca faptul ca, in categoria personalului care este exceptat de la regula aplicarii etapizate a Legii-cadru instituite prin art. 38 alin. (2) si (3), nu se regasesc functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale.
- A treia etapa priveste perioada anilor 2019 - 2022, reglementata prin art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017. Pentru aceasta perioada salariile de baza vor fi determinate utilizand salariile de baza si majorarile salariului de baza stabilite prin lege, inclusiv in anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, si salariile de baza avute in luna decembrie 2018. Astfel, in perioada 2019 - 2022, se preconizeaza acordarea unei cresteri anuale a salariilor de baza, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza prevazut de lege pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2018. incepand cu anul 2019, celelalte_drepturi salariale prevazute de Legea-cadru nr. 153/2017 (sporuri, indemnizatii, majorari etc.) vor fi determinate prin aplicarea procentelor prevazute in continutul legii si in anexe asupra salariului de baza, rezultand cuantumul acestora care va fi acordat anual. Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat, cu respectarea principiului sustenabilitatii financiare, prevazut de art. 6 lit. h) din Legea-cadru nr. 153/2017.
- Potrivit art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017, in situatia in care, incepand cu 1 ianuarie 2018, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, indemnizatiile de incadrare sunt mai mari decat cele stabilite, potrivit acestei legi, pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari, ca urmare a majorarilor salariale reglementate, se acorda cele stabilite pentru anul 2022.
- Interpretarea sistematica, logica si gramaticala a dispozitiilor art. 38 alin. (2), (3), (4) si (6) privind aplicarea etapizata a legii, mai sus prezentate, impun concluzia ca majorarea salariului de baza cu 15% pentru complexitatea muncii, prevazuta de dispozitiile Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, pentru functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, nu poate fi acordata de la momentul intrarii in vigoare a legii, 1 iulie 2017 pana la sfarsitul anului 2017 sau pentru anul 2018, pentru ca sar incalca prevederile art. 38 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind mentinerea in plata a drepturilor salariale in anul 2017, la nivelul celor din luna iunie 2017, precum si prevederile art. 38 alin. (3) din acelasi act normativ, care determina majorarea in anul 2018 a drepturilor salariale avute in luna decembrie 2017 cu un procent de 25%. Aceasta majorare va deveni aplicabila si va fi acordata in momentul in care salariile de baza vor fi determinate utilizand salariile de baza prevazute in anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, anexa prin care se instituie majorarea de 15%, incepand cu anul 2019, in conditiile detaliate prin art. 38 alin. (4) din actul normativ mentionat.
- In mod exceptional, in situatia in care, incepand cu 1 ianuarie 2018, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, indemnizatiile de incadrare sunt mai mari decat cele stabilite, potrivit prezentei legi, pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari, ca urmare a majorarilor salariale reglementate, se acorda cele stabilite pentru anul 2022.”
Din considerentele Deciziei nr. 82/2018 rezulta ca reclamantii nu si-au intemeiat pretentia lor de acordare a majorarii de 15
%
pe argumentele retinute de Inalta Curte de Casatie si Justitie, avand o pozitie total diferita.
Astfel, reclamantii au sustinut ca Legea nr. 153/2017 prevede acordarea acestui drept salarial inca de la intrarea sa in vigoare, din 1.07.2017, fara a se intemeia pe dispozitiile art. 38 din acelasi act normativ, care reglementeaza aplicarea etapizata a Legii nr. 153/2017 si pe care s-a intemeiat si rationamentul instantei supreme.
In al doilea rand, intemeindu-i cererea modificata pe dispozitia Deciziei nr. 82/2018 - potrivit careia „
aceasta majorare
(respectiv majorarea salariului de baza, de 15% pentru complexitatea muncii)
se acorda incepand cu ianuarie 2018 sau cu data de la care salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, indemnizatiile de incadrare devin mai mari decat cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022, ca urmare a majorarilor salariale reglementate ”
- reclamantii au sustinut ca salariile lor de baza au devenit, din 1.01.2018, mai mari decat cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022.
Prin urmare, Curtea constata ca aceasta solicitare nu este o simpla restrangere in timp a pretentiilor initial formulate prin cererea de chemare in judecata, ci o modificare a motivelor pe care s-a intemeiat aceasta pretentie initiala, implicand si o probatiune diferita, respectiv dovada ca incepand din data de 1.01.2018 salariile de baza ale reclamantilor au devenit mai mari decat cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022.
Or, Curtea retine ca prin dispozitiile art. 478 Cod de procedura civila (aprobat prin Legea nr. 134/2010) sunt reglementate limitele efectului devolutiv determinate de ceea ce s-a supus judecatii la prima instanta, textul fiind aplicabil si in recurs, conform art. 494 Cod de procedura civila.
Curtea retine ca, potrivit art. 478 alin. (2) Cod de procedura civila,
„partile nu se vor putea folosi inaintea instantei de apel de alte motive, mijloace de aparare si dovezi decat cele invocate la prima instanta sau aratate in motivarea apelului ori in intampinare. Instanta de apel poate incuviinta si administrarea probelor a caror necesitate rezulta din dezbateri”.
Prin urmare, raportat la aceste dispozitii legale, nu se poate admite invocarea unor noi pretentii si nici a unor noi motive de nelegalitate direct in recurs.
In consecinta, raportat la art. 478 alin. (2) Cod de procedura civila si la art. 494 Cod de procedura civila, Curtea retine inadmisibilitatea cererii reclamantilor de obligare a paratei la acordarea catre reclamanti, incepand cu data de 01.01.2018, a majorarii de 15% a salariului brut lunar nou rezultat ca urmare a reincadrarii - cerere intemeiata pe dispozitiile Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII a Legii-cadru nr. 153/2017 in corelare cu prevederile art. 38 alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (3) lit. a), alin. (4) si (6) din actul normativ anterior mentionat, astfel cum au fost interpretate prin Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) nr. 82/2018 din 26 noiembrie 2018.
Ca urmare a retinerii inadmisibilitatii acestei cereri, Curtea o va respinge fara a fi analizata, ceea ce nu impiedica formularea ei intr-un alt litigiu judiciar, cu respectarea reglementarilor legale privind interdictia modificarii actiunii in calea de atac.
Examinand hotararea recurata prin prisma motivelor de recurs, Curtea observa ca problema de drept in litigiu este legata de data aplicarii - in cazul functionarilor publici incadrati la Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Timisoara - a dispozitiilor din Anexa nr. VIII
(Familia ocupationala de functii bugetare "administratie
") - Capitolul I - lit. A)
(Salarizarea functionarilor publici)
- pct. I
(Salarii pentru administratia publica centrala)
- lit. d)
(Functii publice generale de executie)
din Legea-cadru nr. 153/2017, precum si a majorarii salariului de baza de 15% prevazute in Nota nr. 3 din Anexa nr. VIII - Capitolul I - lit. A) - pct. I - lit. d) (
Functii publice generale de executie)
din Legea-cadru nr. 153/2017.
Astfel, reclamantii sustin ca au dreptul la salarizarea corespunzatoare functiilor publice de stat (iar nu teritoriale) incepand de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 153/2017, respectiv de la data de 1.07.2017, avand in vedere mentiunea din finalul pct. I
(Salarii pentru administratia publica centrala)
al Capitolului I - lit. A) din Anexa nr. VIII a Legii-cadru nr. 153/2017, mentiune conform careia la pct. I sunt prevazute „
Functii publice de stat, stabilite si avizate potrivit legii in cadrul aparatului Administratiei Prezidentiale, al Parlamentului, al Guvernului, al ministerelor, al Academiei Romane, al Avocatului Poporului, al inaltei Curti de Casatie si Justitie, al Consiliului Concurentei, al Curtii de Conturi, al Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, al Consiliului National al Audiovizualului, al Consiliului Legislativ, al Casei Nationale de Pensii Publice, al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, al Inspectiei Muncii, al Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, al Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si structurilor subordonate, al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului si structurilor subordonate, al Autoritatii pentru Reforma Feroviara, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si unitatilor subordonate, al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, organismele intermediare pentru programe operationale, precum si pentru functiile publice corespunzatoare inaltilor functionari publici din cadrul institutiei prefectului”.
In primul rand, Curtea observa, examinand deciziile de incadrare a caror anulare se cere (anexate de la fila 11 si urmatoarele din dosarul Tribunalului Timis), ca incadrarea reclamantilor s-a facut conform dispozitiilor din Anexa nr. VIII (
Familia ocupationala de functii bugetare "administratie
") - Capitolul I - lit. A)
(Salarizarea functionarilor publici)
- pct. I
(Salarii pentru administratia publica centrala)
- din Legea-cadru nr. 153/2017, astfel incat nu se poate retine o incadrare eronata a reclamantilor cu incepere din data de 1.07.2017. In acest sens, nu s-a dovedit ca reclamantii au fost incadrati dupa data de 1.07.2017 conform dispozitiilor de la pct. II
(Salarii pentru personalul din unitatile teritoriale)
din Anexa nr. VIII, Capitolul I, lit. A) din Legea-cadru nr. 153/2017.
Insa Curtea constata ca reclamantii contesta mentinerea - dupa data de 1.07.2017 - a salarizarii anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 153/2017, respectiv faptul ca - in pofida incadrarii pe functii publice de stat conform Anexa nr. VIII, Capitolul I, lit. A), pct. I
(Salarii pentru administratia publica centrala)
din Legea-cadru nr. 153/2017 - reclamantilor nu li sau acordat drepturile salariale conform dispozitiilor din Anexa citata, pct. I.
In acest sens, Curtea retine ca indiscutabil faptul ca, potrivit art. 1 alin. (3) din Legea- cadru nr. 153/2017, „
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, drepturile salariale ale personalului prevazut la alin. (1) sunt si raman, in mod exclusiv, cele prevazute in prezenta lege".
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, si a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, conform art. 43 din acest act normativ.
Avand in vedere mentionarea expresa, in cuprinsul art. 43 din lege, a datei intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, nu exista controverse privind aceasta data.
Pe de alta parte, desi Legea-cadru nr. 153/2017 a intrat in vigoare la 1 iulie 2017, art. 38 alin. 1 din lege stabileste ca
„Prevederile prezentei legi se aplica etapizat, incepand cu data de 1 iulie 2017”.
In acest sens, art. 38 alin. (2) din lege reglementeaza stabilirea drepturilor salariale pentru anul 2017, prevazand ca
„incepandcu data de 1 iulie 2017:
- se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie
- cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
- prin exceptie de la lit. a), salariile lunare ale personalului prevazut la art. 11 se stabilesc in conformitate cu prevederile acestui articol;
- prin exceptie de la prevederile lit. a), indemnizatiile lunare ale personalului care ocupa functii de demnitate publica se stabilesc prin inmultirea coeficientilor din anexa nr. IX cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata;
- pana la data de 31 decembrie 2017 se acorda drepturile de hrana si tichetele de masa de care beneficiaza, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, unele categorii de personal bugetar, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii ”.
Art. 38 alin. 3 din lege reglementeaza drepturile salariale pentru anul 2018, iar art. 38 alin. (4) prevede ca „In
perioada 2019 - 2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie
- Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h) ”.
Prin urmare, aplicarea etapizata reglementata de art. 38 reprezinta sediul materiei in problema salarizarii personalului din sectorul bugetar, iar conform reglementarii din art. 38 alin. (1) - (4) rezulta ca in perioada anilor 2017-2022 nu sunt aplicabile dispozitiile din anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, potrivit carora „
Incepand cu anul 2023, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie si indemnizatiile de incadrare se stabilesc prin inmultirea coeficientilor prevazuti in anexele nr. I - VIII cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare
&rrdquo;.
In raport cu dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, salariile de baza mentionate in anexele nr. I - VIII la lege se vor aplica incepand cu anul 2023, iar din dispozitiile art. 38 alin. (1) - (4) rezulta ca in perioada anilor 2017-2022 se aplica dispozitiile din acest articol.
In acest sens, Curtea face trimitere chiar la Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) nr. 82/2018 din 26 noiembrie 2018, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 130 din 19 februarie 2019, prin care instanta suprema a stabilit a stabilit urmatoarele:
„Admite sesizarea formulata de Curtea de Apel Iasi - Sectia contencios administrativ si fiscal in Dosarul nr. 7.568/99/2017, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile si, in interpretarea dispozitiilor Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII a Legii-cadru nr. 153/2017 in corelare cu prevederile art. 38 alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (3) lit. a), alin. (4) si (6) din actul normativ anterior mentionat, stabileste ca:
- majorarea salariului de baza, de 15% pentru complexitatea muncii, nu se acorda pentru perioada 1 iulie 2017 - 31 decembrie 2017 si pentru anul 2018;
- pentru perioada 2019 - 2022, aceasta majorare se acorda in conditiile stabilite la art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017;
- prin exceptie, aceasta majorare se acorda incepand cu ianuarie 2018 sau cu data de la care salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, indemnizatiile de incadrare devin mai mari decat cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022, ca urmare a majorarilor salariale reglementate ”.
Instanta observa ca decizia respectiva a fost pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, instanta suprema fiind sesizata sa pronunte o hotarare
„prin care sa se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizata
", potrivit procedurii reglementate de art. 519 - 520 Cod de procedura civila (aprobat prin Legea nr. 134/2010). Fiind pronuntata pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, aceasta decizie este obligatorie pentru viitor, avand in vedere dispozitiile art. 521 alin. (3) Cod de procedura civila, conform carora „
dezlegarea data chestiunilor de drept este obligatorie pentru instanta care a solicitat dezlegarea de la data pronuntarii deciziei, iar pentru celelalte instante, de la data publicarii deciziei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.
In consecinta, in prezenta cauza Curtea va da eficienta acestor dispozitii legale si va respecta interpretarea obligatorie data de Inalta Curte de Casatie si Justitie.
In acest sens, Curtea remarca faptul ca reclamantii au solicitat acordarea unei salarizari si, respectiv, a unei majorari salariale prevazute in Anexa nr. VIII din Legea-cadru nr. 153/2017, respectiv in Nota nr. 3 din Anexa nr. VIII (
Familia ocupationala de functii bugetare "administratie")
- Capitolul I - lit. A)
(Salarizarea functionarilor publici)
- pct. I
(Salarii pentru administratia publica centrala)
- lit. d)
(Functii publice generale de executie)
din Legea-cadru nr. 153/2017, nota potrivit careia „
Functionarii publici din cadrul aparatului Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, Ministerului Mediului, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, Ministerului Fondurilor Europene, Ministerului Sanatatii, Ministerului Educatiei Nationale, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si din institutiile aflate in subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, functionarii publici din cadrul aparatului Administratiei Prezidentiale, Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Apelor si Padurilor si Ministerului Justitiei, precum si functionarii publici parlamentari din serviciile Parlamentului, cu exceptia celor prevazuti la pct. 1 si 2, beneficiaza, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15% ”.
Fiind o nota din Anexa nr. VIII, aceasta este aplicabila in conditiile stabilite de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Decizia nr. 82/2018 din 26 noiembrie 2018, respectiv:
- majorarea salariului de baza, de 15% pentru complexitatea muncii, nu se acorda pentru perioada 1 iulie 2017 - 31 decembrie 2017 si pentru anul 2018;
- -pentru perioada 2019 - 2022, aceasta majorare se acorda in conditiile stabilite la art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017;
- prin exceptie, aceasta majorare se acorda incepand cu ianuarie 2018 sau cu data de la care salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, indemnizatiile de incadrare devin mai mari decat cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022, ca urmare a majorarilor salariale reglementate.
De altfel, aplicarea dispozitiilor din anexe incepand cu anul 2023 este mentionata si in expunerea de motive a Legii-cadru nr. 153/2017, disponibila pe site-ul Internet al Camerei Deputatilor, la pagina:
http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl pck2015.proiect?idp=16329
Prin urmare, nu se poate retine temeinicia sustinerii reclamantilor, conform careia data intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 (la 1 iulie 2017) este si data intrarii in vigoare a majorarii salariale cuprinse Nota nr. 3 din Anexa nr. VIII
(Familia ocupationala de functii bugetare "administratie
") - Capitolul I - lit. A)
(Salarizarea functionarilor publici)
- pct. I
(Salarii pentru administratia publica centrala)
- lit. d)
(Functii publice generale de executie)
din Legea-cadru nr. 153/2017.
Este adevarat ca exista anumite exceptii de la aceste reguli, insa ele sunt expres mentionate, iar in privinta salariilor de baza cuvenite incepand cu data de 1 iulie 2017, art. 38 alin. 2 lit. a) din lege stabileste clar regula potrivit careia
„se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;”
Acesta fiind sediul materiei salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada lunilor iulie-decembrie 2017, Curtea retine ca nu sunt aplicabile de la 1 iulie 2017 dispozitiile din nota la Anexa nr. VIII invocata de reclamanti, in lipsa unei prevederi speciale care sa stabileasca in mod expres o exceptie, pentru anul 2017, de la regula mentinerii salariilor de baza la nivelul acordat pentru luna iunie 2017.
De altfel, Curtea observa ca una din exceptiile de la salarizarea etapizata a fost reglementata prin Legea nr. 207/2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2017 privind completarea art. II din Legea nr. 152/2017 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 863 din 1 noiembrie 2017.
Astfel, conform art. III alin. 1 din Legea nr. 207/2017,
„incepand cu data de 1 noiembrie 2017, salariile de baza ale personalului din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se stabilesc, prin asimilare, la nivelul salariilor de baza aferente functiilor publice si contractuale din cadrul aparatului central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala”
.
Din aceasta reglementare, Curtea constata ca reclamantii au dreptul la salarizarea la nivelul salariilor de baza aferente functiilor publice din cadrul aparatului central al A.N.A.F. numai incepand cu data de 1 noiembrie 2017, iar nu anterior acestei date, cum se solicita in prezenta cauza. Din acest punct de vedere, Curtea subliniaza ca dispozitiile art. III alin. (1) din Legea nr. 207/2017 prevad aceste drepturi salariale
„incepandcu data de 1 noiembrie 2017”,
ceea ce implica si faptul ca nu se cuveneau aceste drepturi salariale anterior datei de 1 noiembrie 2017, astfel cum s-a solicitat in prezenta cauza.
Raportat la aceste consideratii, Curtea retine ca nu au fost incalcate dispozitiile art. 36 si 38 din Legea nr. 153/2017 prin deciziile de incadrare contestate de reclamanti si ca reclamantilor li se cuvin drepturile salariale aferente functiilor publice din aparatul central al A.N.A.F. numai cu incepere din 1.11.2017, chiar daca incadrarea acestora s-a facut pe functii publice de stat cu incepere din 1.07.2017, respectiv de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 153/2017.
Din acest punct de vedere, Curtea retine ca este legala solutia respingerii, prin hotararea recurata, a primului capat de cerere, referitor la anularea deciziilor de incadrare a reclamantilor emise pentru perioada 1.07.2017-1.11.2017.
De asemenea, Curtea retine ca, in pofida motivarii prin trimitere la solutia data primului capat de cerere, este intemeiata si solutia de respingere a capatului de cerere referitor la majorarea salariului de baza cu 15%, in temeiul Notei nr. 3 din Anexa nr. VIII
(Familia ocupationala de functii bugetare "administratie
") - Capitolul I - lit. A)
(Salarizarea functionarilor publici)
- pct. I
(Salarii pentru administratia publica centrala)
- lit. d)
(Functii publice generale de executie)
din Legea-cadru nr. 153/2017, reclamantii neavand acest drept salarial decat de la data la care salariilor lor de baza devin mai mari decat cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022, conform Deciziei I.C.C.J nr. 82/2018
Pe cale de consecinta, Curtea retine ca intemeiata si solutia de respingere a cererilor accesorii referitoare la emiterea unor noi acte de reincadrare a reclamantilor si de acordare catre reclamanti a diferentelor salariale solicitate - pretentii strans legate de pretentiile principale, referitoare la aplicarea cu data de 1.07.2017 a dispozitiilor de salarizare aplicabile aparatului central al A.N.A.F si a majorarii salariului de baza cu 15%.
In consecinta, Curtea apreciaza ca solutia instantei de fond este temeinica si legala, recursul declarat de reclamantii A..., B..., C... si altii impotriva sentintei civile nr. 1308/25.09.2018, pronuntata de Tribunalul Timis in dosar nr. [,..]/30/2018 fiind respins ca nefondat, in temeiul art. 496 alin. (1) Cod de procedura civila (aprobat prin Legea nr. 134/2010).