Netimbrarea cererii reconventionale
3 august 2017Amenda penala in alt stat
5 august 2017INDICI DE CORECTIE
Prin art. 170 din L 263/2010 acualizata, este statuat modul de calcul al unui indice de corectie care se aplica la punctajul mediu anual, incepand cu 1 ian 2013 (art.193(2). In acelasi timp, indicele de corectie care se utilizeaza la determinarea cuantumului pensiei de catre Casele Teritoriale de pensii este cel precizat in fiecare an de Legea Bugetului Asigurarilor Sociale, care este diferit de cel care ar reiesi daca acest indice s-ar calcula conform art. 170!
INTREBARE: care este indicele de corectie care trebuie aplicat in anul iesirii la pensie, - cel prevazut de L 263/2010 sau cel prevazut anual de Legea Bugetului de Stat? Cand, si in ce situatii mai are valabilitate art. 170?
Va multumesc,
Valentin C
Bună seara!
Pentru a înțelege aplicabilitatea celor două dispoziții legale, voi face întai câteva precizări cu privire la elaborarea bugetului de stat, respectiv al bugetului asigurărilor sociale.
Elaborarea bugetului este o procedură internă a instituțiilor publice, în cadrul căreia acestea redactează o variantă a bugetului propriu, în raport de dispozițiile legale și previziunile economice.
Prima etapă în elaborarea bugetului de stat este elaborarea indicatorilor macroeconomici și sociali de către Comisia Națională de Prognoză, ce are, mai exact, rolul de a elabora studii de prognoze pe termen scurt, mediu și lung privind evoluția economiei românești în ansamblu, pe sectoare și în profil teritorial, sinteze macroeconomice, precum și de a fundamenta principalele măsuri de politică economică proiectate de Guvern, în concordanță cu Programul de guvernare. Indicatorii macroeconomici sunt o serie de informații cheie colectate din economie, care redau tendințele economice, precum produsul intern brut, evoluția acestuia pe ramuri de producție, consumul final, importul, exportul, numărul mediu de salariați, numărul de șomeri înregistrați, câștigul salarial mediu.
Bugetul asigurărilor sociale de stat este planul financiar anual care reflectă constituirea, repartizarea şi utilizarea fondurilor băneşti necesare ocrotirii pensionarilor, salariaţilor şi membrilor de familie.Bugetul asigurărilor sociale de stat este o componentă principală a bugetului public naţional.
Bugetul asigurărilor sociale de stat se fundamentează pe prognoze anuale privind nivelul mediu al pensiilor, salariilor şi altor factori economici. Evoluţia acestor variabile este puţin probabilă în sensul prognozat, chiar în timpul anului şi poate fi substanţial influenţată de creşterea sau scăderea inflaţiei, precum şi de şocurile creşterii şomajului, situaţii care conduc la modificarea nivelului veniturilor şi cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat, cu efecte imprevizibile asupra echilibrului bugetar lunar şi anual.
Este de reținut faptul că aceste bugete se elaborează anual, conform procedurii bugetare. În comparație cu acestea, Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este o lege cu aplicabilitate continuă, fiind în cauză legea cadru, sau altfel spus, această lege stabilește regulile generale în materia acordării pensiilor.
Art. 170 alin. (1) din prezenta lege, așa cum a fost modificat în urma adoptării OUG 1/2013 prevede că:
„(1) Pentru persoanele înscrise la pensie începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, la punctajul mediu anual determinat în condițiile art. 95 se aplică un indice de corecție calculat ca raport între 43,3% din caștigul salarial mediu brut realizat și valoarea unui punct de pensie în vigoare la data înscrierii la pensie, actualizată cu rata medie anuală a inflației pe anul 2011.
(2) Începând cu anul 2013, caștigul salarial mediu brut realizat, prevăzut la alin. (1), este cel definitiv, cunoscut în anul precedent celui în care se deschide dreptul la pensie pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul Național de Statistică.”
Așa cum se poate observa din textul anterior menționat, art. 170 stabilește doar un procent, valoare indicelui de corecție fiind una abstractă, cota reală al acestui indice calculându-se în funcție de caștigul salarial mediu brut, ce poate fi diferit de la un an la altul.
Așadar, în funcție de statisticile comunicate de INS și raportându-se la prognozele amintite la început, anual este adoptată legea bugetului asigurărilor sociale de stat. În cuprinsul acestei legi, va fi stabilită și cota exactă a indicelui de corecție.
Pentru o clarificare finală, putem lua drept exemplu Legea Nr. 7/2017 din 16 februarie 2017 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, care în cuprinsul art. 18 precizează că: „Indicele de corecţie prevăzut la art. 170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, este de 1,14 până la data de 30 iunie 2017 şi de 1,05 începând cu 1 iulie 2017.”
În concluzie, cele două legi se aplică concomitent, cota exactă a indicelui stabilită în legea bugetului asigurărilor sociale fiind calculată anual în funcție de procentul si condițiile stabilite de art. 170 din Legea 263/2010.