Act administrativ. Conditii de existenta
17 martie 2020Nedovedirea cazului de revizuire prevazut de art. 453 alin. 1 lit. a. Cod proc.pen.
17 martie 2020
Incetare de drept raport serviciu pe perioada determinata
Index tematic: Contencios administrativ
Legislatie relevanta:
art.1 al.6 din Legea 554/2004
art.4, 57, 97 lit.a, 98 al.1 lit.h din Legea 188/1999
Rezumatul problemei de drept:
Raportul de serviciu incheiat pe perioada determinata nu poate fi transformat in unul pe perioada nedeterminata decât dupa promovarea unui concurs pentru ocuparea unui/unor posturi vacante.
Emiterea unei decizii de numire pe perioada nedeterminata nu produce efecte juridice care sa depaseasca limitele raportului de serviciu initial.
Identificare:
Curtea de Apel Ploiesti – Sectia de contencios administrativ si fiscal
Decizia civila nr. 215 din 25 februarie 2019
Obiectul actiunii cu care a fost investit Tribunalul P. de Institutia Avocatului Poporului, in conformitate prevederile art. 1 alin. 3 din legea contenciosului administrativ, ce a fost insusita de reclamantul AA, este anularea deciziei nr. 93/26.04.2017, prin care Directorul executiv al Directiei pentru Agricultura Judetene P. a decis ca, incepând cu data de 26.04.2017, inceteaza de drept raportul de serviciu al reclamantului, consilier clasa I, grad profesional superior, clasa de salarizare 59, gradatia 5, la Serviciul monitorizare, inspectii tehnice, verificare si control in domeniul agriculturii si industriei alimentare si statistica agricola, monitorizare piata din cadrul Directiei pentru Agricultura Judetene P., ca urmare a expirarii termenului in care a fost ocupata, pe perioada determinata functia publica, conform prevederilor art. 97 lit. a) si art. 98 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 188/1999, republicata, privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin sentinta nr. 1096 din data de 21.05.2018 Tribunalul P. a admis in parte, actiunea formulata de AA, prin Institutia Avocatului Poporului, in contradictoriu cu pârâta Directia pentru Agricultura Judeteana P., a anulat decizia nr. 93 din 26.04.2017 privind incetarea de drept a raportului de serviciu al reclamantului, emisa de pârâta, a dispus reintegrarea reclamantului in functia publica de executie de consilier, clasa I, grad profesional superior, clasa de salarizare 59, gradatie 5, la Serviciul monitorizare, inspectii tehnice, verificare si control in domeniul agriculturii si industriei alimentare si statistica agricola, monitorizare piata din cadrul Directiei pentru Agricultura Judetene P., a obligat pârâta la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si recalculate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat reclamantul, calculate pâna la data platii efective a despagubirii, a respins capatul de cerere privind recunoasterea raportului de serviciu al reclamantului cu Directia pentru Agricultura Judeteana P. si a efectelor acestuia, ca neintemeiat.
Tribunalul P. a apreciat ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 1 alin. 6 teza I din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, ce prevad ca autoritatea publica emitenta a unui act administrativ unilateral nelegal poate sa solicite instantei anularea acestuia, in situatia in care actul nu mai poate fi revocat intrucât a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice, in conditiile in care prin decizia nr. …/30.12.2016 reclamantul a fost numit in functia publica pe perioada nedeterminata, aceasta a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. In masura in care aprecia ca decizia …/2016 a fost emisa in mod nelegal, autoritatea emitenta trebuia sa solicite anularea deciziei mentionate, iar in masura in care urma aceasta cale si se constata nelegalitatea deciziei mentionate, deveneau incidente prevederile art. 98 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 188/1999, conform carora raportul de serviciu inceteaza de drept, ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de numire in functia publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarâre judecatoreasca definitiva si irevocabila.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs pârâta Directia Pentru Agricultura Judeteana P., criticând-o pentru nelegalitate, invocându-se cazul de casare prevazut de art. 488 pct. 8 NCPC.
Instanta de control judiciar a constatat ca intre reclamant si pârâta s-au derulat raporturi de serviciu, ce sunt guvernate de prevederile Legii nr. 188/1999, care au fost stabilite prin decizia nr. … din 24.09.2010 emisa de Directia de Agricultura P., in baza careia incepând cu data de 27.09.2010, in temeiul dispozitiilor art. 99 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare, reclamantul a fost incadrat, pe perioada determinata la Directia Agricola P. – Serviciul inspectii implementare politici si statistici agricole, pe un post suspendat, beneficiind de un salariu de 2208 lei si un spor de conditii vatamatoare de 10%, decizie emisa in conformitate cu art. 99 alin. 1 lit. b, alin. 3 ,4 ,5 si 7 din legea privind statutul functionarului public.
In derularea acestui raport de serviciu, AA a indeplinit o functie publica, fara insa a avea un post, exercitând atributiile aferente postului persoanelor suspendate din functia pe care o detineau, acestea fiind limitele raportului de serviciu, care la momentul la care postul in cauza a devenit vacant se impune a inceta de drept, in conformitate cu prevederile art.97 lit. a si 98 alin. 1 lit. h din Legea nr. 188/1999.
Este gresita concluzia instantei de fond, conform careia este afectata legalitatea deciziei …/26.04.2017, neputând inceta de drept raportul de serviciu al lui AA atât timp cât aceasta a fost numit pe perioada nedeterminata prin decizia …/30.12.2016 , decizie care se bucura de prezumtia de legalitate, nesolicitându-se anularea sa de directia emitenta in conditiile art. 1 alin. 6 din legea contenciosului administrativ, fara a se observa ca raportul de serviciu intervenit intre parti la data de 27.09.2010 este pe perioada determinata, reclamantul a fost incadrat pe postul din care a demisionat inginerul BB, nu a fost numit in functie publica pe un anumit post urmare promovarii unui concurs pentru respectivul post, in conformitate cu prevederile art. 57 din Legea nr. 188/1999, acesta fiind cadrul si limitele in care s-au derulat relatiile de serviciu intre parti, fara sa se fi transformat intr-un raport de serviciu pe perioada nedeterminata.
Este adevarat ca prin decizia …/30.12.2016, emisa dupa ce a fost dispus transferul in interesul serviciului a lui AA din cadrul MADR la Directia pentru Agricultura P., recurenta l-a numit pe intimat, incepând cu aceeasi data, pe perioada nedeterminata ca functionar public de executie, in functia de consilier, clasa I, grad profesional superior, clasa de salarizare 59, gradatia 5, urmare preluarii prin transfer, insa nu se poate sustine intemeiat ca acest act administrativ cu caracter individual a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice astfel incât sa se impuna promovarea actiunii in anulare, in conditiile art. 1 alin. 6 din Legea 554/2004, intrucât toate modificarile intervenite in derularea raportului de serviciu dintre recurenta si intimat se subsumeaza caracterului acestui raport, care a fost incheiat pe perioada determinata.
Efectele juridice pe care poate sa le produca decizia …/30.12.2016 nu pot depasi limitele raportului de serviciu, ce s-a derulat intre parti, acesta fiind un raport incheiat pe perioada determinata, AA a avut o functie publica, fara insa a avea un post, iar aplicabilitatea prevederilor art. 1 alin. 6 din legea contenciosului administrativ impune o analiza mai riguroasa a acestei decizii emisa in derularea unui raport de serviciu cu o anumita specificitate.
Curtea a constatat ca in mod gresit Tribunalul P. a concluzionat ca se impune anularea deciziei …/2017, emisa ca nesocotirea prezumtiei de legalitate, autenticitate si veridicitate a deciziei …/30.12.2016, in conditiile in care aceasta din urma decizie nu poate produce efecte juridice peste limitele raportului de serviciu incheiat intre parti, care este pe perioada determinata, hotarârea recurata este nelegala, este incident cazul de casare reglementat de art. 488 alin. 1 pct. 8 NCPC, recursul este fondat, in baza art. 496 si 498 alin. 1 NCPC a fost admis, s-a casat in parte sentinta, in sensul ca a fost respinsa in totalitate actiunea dedusa judecatii.
Autorul sintezei,
Judecator Maria Stoicescu