Plangere
26 noiembrie 2017Drepturile angajatului
8 decembrie 2017Ghid juridic
Obținerea de fonduri europene nerambursabile
și alegerea unei forme de organizare specifice domeniului IT
Ghid juridic
Obținerea de fonduri europene nerambursabile
- Finanțare europeană
Programul Operațional Regional 2014-2020
Utilizarea fondurilor publice (inclusiv a fondurilor europene) pentru a sprijini o întreprindere, acordându-i astfel un avantaj în detrimentul altor entități (concurente pe piață), poate constitui ajutor de stat. În conformitate cu normele europene, unele ajutoare de stat sunt ilegale tocmai pentru că ele sunt de natură să distorsioneze concurența pe piața comună.
În funcţie de specificul fiecărei axe prioritare/priorităţi de investiţie/operaţiuni, pot exista diferite tipuri de ajutoare aplicabile în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 (în continuare POR), printre care ajutorul de stat regional, alte tipuri de ajutoare de stat, ajutorul de minimis, etc.
În cadrul POR 2014-2020, se lansează apeluri de proiecte competitive cu termen limită de depunere sau apeluri necompetitive cu depunere continuă/la termen.
Înainte de lansarea depunerii de proiecte, AMPOR va publica spre consultare publică, pe site-ul www.inforegio.ro câte un ghid specific pentru fiecare apel în parte. în urma finalizării procedurii de consultare publică şi a aprobării ghidului specific, se va lansa apelul de proiecte aferent prin publicarea unui anunţ de lansare pe site-ul anterior menţionat.
Derularea apelurilor de proiecte în cadrul POR 2014-2020 are la bază prevederile Ghidului solicitantului POR – Condiții generale de accesare a fondurilor, precum şi prevederile ghidurilor specifice apelurilor de proiecte aferente fiecărei priorităţi de investiţii/axe prioritare/operaţiuni şi/sau ghidurilor specifice apelurilor naţionale. Prevederile respectivelor documente se completează sistematic în ceea ce priveşte informaţiile necesare pentru depunerea cererilor de finanţare.
Calendarele pentru lansarea/lansările apelurilor de proiecte precum şi alocările financiare aferente acestora se vor publica şi actualiza periodic pe site-ul www.inforegio.ro.
Momentan, facem trimitere la calendarul apelurilor care se estimează a fi lansate până la 30 iunie 2018, ce poate fi consultat aici: http://www.fonduri-ue.ro/calendar-lansari .
Dintre toate axele prioritare din cadrul POR, pentru desfășurarea unei activități în domeniul IT avem în vedere axa prioritară 2 ”Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii”, prioritatea de investiții 2.1. ”Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri” - 2.1.A Microîntreprinderi.
Obiectivul specific al acestei axe prioritare îl reprezintă consolidarea poziției pe piață a întreprinderilor mici și mijlocii în domeniile competitive identificate în Strategia Națională de Competitivitate şi Planurile Regionale de Dezvoltare.
Pot solicita finanțări în cadrul priorității de investiții IMM-urile din regiunile de dezvoltare Nord Est, Sud Est, Sud Muntenia, Sud Vest Oltenia, Vest, Nord Vest, Centru.
Apelurile de proiecte în cadrul POR 2014-2020 se vor lansa on-line prin utilizarea aplicaţiei MySMIS. Pentru detalii suplimentare legate de diponibilitatea respectivei aplicaţii, vă rugăm să accesaţi site-ul www.fonduri-ue.ro.
Cu toate acestea, până la testarea funcţionalităţii aplicaţiei anterior menţionate şi realizarea documentelor suport necesare pentru adaptarea la sistemul informatic, AMPOR lansează apeluri de proiecte în cadrul cărora cererile de finanţare se vor transmite/depune la sediul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională din regiunea unde va avea loc implementarea proiectului, în intervalul menţionat în cadrul apelului de proiecte.
Modalitatea de depunere a cererilor de finanţare se va stabili la momentul lansării apelurilor de proiecte prin ghidurile specifice şi va depinde de funcţionalitatea aplicaţiei MySMIS.
Cererile de finanţare depuse la sediul Agenţiilor pentru Dezvoltare Regională şi/sau aplicaţiile transmise prin sistemul MySMIS ulterior termenului limită de depunere, în conformitate cu ghidurile specifice, nu vor fi luate în considerare, fiind declarate respinse. Data depunerii este considerată data înregistrării documentului la Agenţia de Dezvoltare Regională şi/sau data transmiterii aplicaţiei prin sistemul electronic MySMIS. Nu se vor lua în considerare cererile de finanţare transmise prin poştă care ajung la sediul Agenţiilor de Dezvoltare Regională după expirarea termenului de închidere a apelului, aşa cum este acesta definit în cadrul ghidurilor specifice.
Condiții de eligibilitate
Criteriile de eligibilitate trebuie respectate de către solicitant începând cu data depunerii cererii de finanţare, pe tot parcursul procesului de evaluare, selecție și contractare, precum și pe perioada de durabilitate a proiectului, în condițiile stipulate de acesta.
Excepții de la această regulă:
- criteriul de eligibilitate a solicitantului referitor la încadrarea solicitantului în categoria microîntreprinderilor, a cărui respectare este obligatorie până la momentul încheierii contractului de finanțare, inclusive;
- criteriul de eligibilitate a proiectului referitor la valoarea minimă eligibilă, a cărui respectare este obligatorie doar până la momentul încheierii contractului de finanțare, inclusive;
- alte criterii menționate în contractul de finanțare.
Solicitantul este societatea sau societatea cooperativă care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii.
Microîntreprinderile sunt definite ca întreprinderi care au un număr mediu de salariaţi mai mic decât 10 şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane de euro, echivalent în lei, în conformitate cu Legea 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării IMM, cu modificările şi completările ulterioare.
Se recomandă o atenţie sporită în aplicarea corectă a prevederilor Legii 346/2004, în special în ceea ce priveşte identificarea întreprinderilor partenere și/sau legate cu întreprinderea solicitantă. Încadrarea datelor solicitantului (a numărului mediu anual de salariaţi şi a cifrei de afaceri anuale nete/ activelor totale) în pragurile prevăzute pentru categoria microîntreprinderilor se verifică abia după luarea în calcul a datelor aferente tuturor întreprinderilor partenere şi legate cu întreprinderea solicitantă, identificate conform legii.
Solicitantul trebuie să se încadreze în categoria microîntreprinderilor, atât la data solicitării finanțării (i.e. data depunerii cererii de finanțare) cât și la data acordării finanțării (i.e. data semnării contractului de finanțare).
Întreprinderi mici, dacă au între 10 şi 49 de angajaţi şi a căror cifră de afaceri anunlă şi/sau al căror rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 10 milioane de euro, echivalent în lei.
Întreprinderi mijlocii, dacă au între 50 şi 249 de angajaţi şi a căror cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al căror rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane de euro, echivalent în lei.
La depunerea cererii de finanţare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul de activitate eligibil (clasa CAEN) vizat de investiție, înscris în obiectul de activitate (conform certificatului constatator ORC), indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii.
Situaţiile de mai sus sunt enumerate cu titlu de exemplu. Pe lângă criteriile amintite, se mai pot adăuga criterii de eligibilitate suplimentare în cadrul ghidurilor specifice apelurilor de proiecte.
Pentru a fi eligibil proiectul trebuie să se încadreze în obiectivele priorităţii de investiţii finanţate prin POR 2014-2020.
Valoarea eligibilă a proiectului trebuie să fie de minimum 25.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data lansării apelului de proiecte. Valoarea maxima eligibila acordata este de 200.000 euro.
Cuantumul finanțării nerambursabile solicitate nu poate depăși plafonul de minimis.
Articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) prevede obligaţia de a notifica Comisiei Europene ajutoarele de stat, astfel încât aceasta să evalueze dacă sunt compatibile cu piaţa comună.
Regula de minimis a fost introdusă pentru exceptarea de la notificare a ajutoarelor de o valoare mică. Astfel, ajutoarele cu o valoare de până la 200.000 euro, acordate unei întreprinderi pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, sunt considerate compatibile cu regulile de concurență pe piața comună.
Prin acest apel de proiecte sunt selectate și finanțate investiții (proiecte) în baza Schemei de ajutor de minimis aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 760/25.05.2016 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 (Schema de ajutor de minimis).
Toate ajutoarele de minimis acordate în baza acestei scheme iau forma finanțării nerambursabile și se supun Regulamentului Comisiei Europene nr. 1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (Regulamentul de minimis).
Calitatea proiectului include acele elemente necesare pentru asigurarea că proiectul va satisface toate cerinţele apelului de proiecte lansat, că va atinge indicatorii asumaţi.
In ceea ce priveşte maturitatea proiectului, atât prin ghidul general, cât şi prin ghidurile specifice apelurilor de proiecte, AMPOR solicită un anumit grad minim de maturitate al proiectelor. Detalierea acestor cerinţe se va realiza în cadrul grilelor de evaluare şi selecţie.
Respectarea principiilor privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de şanse, de gen şi nediscriminarea
- Principiile menţionate sunt protejate prin garantarea acestora în cadrul construcţiei UE şi a dreptului european.
- Dezvoltarea durabilă este „dezvoltarea care satisface nevoile prezentului, fără a compromite posibilitatea generaţiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi”. în acest sens, prin proiectele şi investiţiile propuse a fi finanţate trebuie să se genereze creştere economică şi crearea de noi locuri de muncă, cu condiţia ca respectiva creştere să nu pericliteze posibilităţile de creştere ale generaţiilor viitoare. Dezvoltarea durabilă include trei aspecte - un aspect economic, unul social şi unul de mediu.
Capacitatea financiară şi operaţională a solicitantului - Aceste elemente vor fi detaliate
în cadrul ghidurilor specifice apelurilor de proiecte si vor fi diferenţiate în funcţie de categoria de beneficiar.
Pe lângă criteriile generale de mai sus, în funcţie de specificul fiecărei priorităţi, poate interveni adăugarea/detalierea de criterii suplimentare de evaluare ce vor fi detaliate în cadrul ghidurilor specifice apelurilor de proiecte.
Formatul cererii de finanţare, ce va fi anexat la ghidurile specifice, cuprinde toate informaţiile necesare pentru completarea corectă şi completă a aplicaţiei, indiferent de axa prioritară/prioritatea de investiţii/operaţiunea în cadrul căreia se doreşte solicitarea finanţării.
În acest sens, cererea de finanţare detaliază informaţiile generale privind solicitantul, scopul şi obiectivele proiectului, încadrarea proiectului în obiectivul axei prioritare şi a obiectivului tematic, activităţile proiectului şi a cheltuielilor aferente şi nu în ultimul rând, impactul asupra grupurilor ţintă şi sustenabilitatea proiectului.
Completarea corectă şi completă a tuturor secţiunilor din cererea de finanţare, precum şi anexarea tuturor documentelor solicitate este primul pas în menţinerea cererii de finanţare în procesul de verificare, evaluare şi selecţie.
Ulterior depunerii, cererile de finanţare vor intra într-un sistem competitiv de verificare, evaluare şi selecţie în urma căruia vor fi finanţate doar proiectele care întrunesc toate condiţiile de eligibilitate şi care în urma evaluării tehnice şi financiare se încadrează în alocarea apelului respectiv de proiecte.
Aspectele prevăzute în cadrul prezentului ghid, precum şi în cadrul ghidurilor specifice apelurilor de proiecte se raportează la legislaţia în vigoare. Modificarea prevederilor legale în vigoare poate determina AMPOR să solicite documente suplimentare şi/sau respectarea unor condiţii suplimentare faţă de prevederile prezentului ghid şi/sau ale ghidurilor specifice apelurilor de proiecte, pentru conformarea cu modificările legislative intervenite.
Solicitanţii la finanţare au obligaţia de a respecta legislaţia în vigoare la nivel naţional şi european, inclusiv a modificărilor intervenite pe parcursul procesului de evaluare, selecţie, contractare a proiectelor, modificări intervenite ulterior lansării ghidurilor specifice apelurilor de proiecte.
Anterior depunerii unei cereri de finanțare, consultați Ghidul solicitantului – Condiții generale de accesare a fondurilor (POR), precum și ghidul specific apelului de proiect aferent domeniului de interes, ce vor fi postate și actualizate/modificate aici: http://www.inforegio.ro/ro/ .
2. Alegerea unei forme de organizare: SRL sau SRL-d?
Cadrul legislativ: În vederea desfăşurării de activităţi cu scop lucrativ, persoanele fizice şi persoanele juridice se pot asocia şi pot constitui societăţi cu personalitate juridică, în conformitate cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societățile și OUG nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri.
-
Societatea cu răspundere limitată
1.Constituire: se constituie prin contract de societate şi statut. Societatea cu răspundere
limitată se poate constitui şi prin actul de voinţă al unei singure persoane. În acest caz se întocmeşte numai statutul.
Contractul de societate şi statutul pot fi încheiate sub forma unui înscris unic, denumit act constitutiv.
Actul constitutiv va cuprinde:
a) datele de identificare a asociaţilor;
b) forma, denumirea şi sediul social;
c) obiectul de activitate al societăţii, cu precizarea domeniului şi a activităţii principale;
d) capitalul social, cu menţionarea aportului fiecărui asociat, în numerar sau în natură, valoarea aportului în natură şi modul evaluării. Se vor preciza numărul şi valoarea nominală a părţilor sociale, precum şi numărul părţilor sociale atribuite fiecărui asociat pentru aportul său;
e) asociaţii care reprezintă şi administrează societatea sau administratorii neasociaţi, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit şi dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat; dacă sunt numiţi cenzori sau auditor financiar, datele de identificare ale primilor cenzori, respectiv ale primului auditor financiar;
f) partea fiecărui asociat la beneficii şi la pierderi;
g) sediile secundare - sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică -, atunci când se înfiinţează o dată cu societatea, sau condiţiile pentru înfiinţarea lor ulterioară, dacă se are în vedere o atare înfiinţare;
h) durata societăţii;
i) modul de dizolvare şi de lichidare a societăţii.
Numărul asociaţilor nu poate fi mai mare de 50, dar poate avea și asociat unic.
O persoană fizică sau o persoană juridică nu poate fi asociat unic decât într-o singură societate cu răspundere limitată.
O societate cu răspundere limitată nu poate avea ca asociat unic o altă societate cu răspundere limitată, alcătuită dintr-o singură persoană.
În caz de încălcare a regulilor menționate mai sus, statul, prin Ministerul Finanţelor Publice, precum şi orice persoană interesată poate cere dizolvarea pe cale judecătorească a unei societăţi astfel constituită.
Capitalul social nu poate fi mai mic de 200 de lei si se divide in parti sociale egale care nu pot fi mai mici de 10 lei.
Înregistrarea firmei la Registrul Comerțului se realizează prin depunerea documentelor indicate la următoarea adresă: http://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv/ .
2. Funcționare
Hotărârile asociaților se iau în adunarea generală. Dacă are asociat unic, acesta exercită atribuțiile adunării generale:
a) să aprobe situaţia financiară anuală şi să stabilească repartizarea profitului net;
b) să desemneze administratorii şi cenzorii, să îi revoce/demită şi să le dea descărcare de activitate, precum şi să decidă contractarea auditului financiar, atunci când acesta nu are caracter obligatoriu, potrivit legii;
c) să decidă urmărirea administratorilor şi cenzorilor pentru daunele pricinuite societăţii, desemnând şi persoana însărcinată să o exercite;
d) să modifice actul constitutiv.
Un asociat sau un număr de asociaţi, ce reprezintă cel puţin o pătrime din capitalul social, va putea cere convocarea adunării generale, arătând scopul acestei convocări.
Asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societăţii cu răspundere limitată al cărui asociat unic este.
Asociaţii care reprezintă majoritatea absolută a capitalului social pot alege unul sau mai mulţi administratori dintre ei, fixându-le puterile, durata însărcinării şi eventuala lor remuneraţie, afară numai dacă prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
Asociatul care, într-o operaţiune determinată, are, pe cont propriu sau pe contul altuia, interese contrare acelora ale societăţii, nu poate lua parte la nici o deliberare sau decizie privind această operaţiune.
Asociatul care contravine dispoziţiilor anterior mentionate este răspunzător de daunele cauzate societăţii, dacă, fără votul său, nu s-ar fi obţinut majoritatea cerută.
Societatea este administrată de unul sau mai mulţi administratori, asociaţi sau neasociaţi, numiţi prin actul constitutiv sau de adunarea generală.
- Administratorii sunt obligaţi să convoace adunarea asociaţilor la sediul social, cel puţin o dată pe an sau de câte ori este necesar.
- Administratorii nu pot primi, fără autorizarea adunării asociaţilor, mandatul de administrator în alte societăţi concurente sau având acelaşi obiect de activitate, nici să facă acelaşi fel de comerţ ori altul concurent pe cont propriu sau pe contul altei persoane fizice sau juridice, sub sancţiunea revocării şi răspunderii pentru daune.
- Dreptul de a reprezenta societatea aparţine fiecărui administrator, afară de stipulaţie contrară în actul constitutiv.
- Dacă actul constitutiv dispune ca administratorii să lucreze împreună, decizia trebuie luată în unanimitate; în caz de divergenţă între administratori, vor decide asociaţii care reprezintă majoritatea absolută a capitalului social.
3. Obligații fiscale
Societatea cu răspundere limitată datorează bugetului de stat impozit pe profit, cota de
impozitare fiind de 16%.
Este plătitoare de tva, în condițiile art. 268, 269, 291 Cod fiscal și poate beneficia de regimul special de scutire reglementat de art. 310 Cod fiscal
Regimurile speciale de scutiri de taxă au în vedere operațiunile taxabile, și nu persoanele taxabile. Așadar, pot beneficia de regimurile reglementate de art. 293 ( scutiri pentru importuri de bunuri și achiziții intracomunitare) și art. 294 (scutiri pentru exporturi sau alte operațiuni similare, pentru livrări intracomunitare, și pentru transportul internațional și intracomunitar)
2. Societatea cu răspundere limitată debutant
În materia societății cu răspundere limitată debutant, rămân aplicabile în mare parte
dispozițiile legale ce vizează societatea cu răspundere limitată, fiind totuși instituite anumite diferențe prin OUG nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri.
Așadar, SRL-d este înfiinţată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 întreprinzători debutanţi asociaţi, pe perioada nedeterminată.
Întreprinzătorul debutant în afaceri, beneficiar al programului prevăzut de ordonanța anterior menționată, este persoana fizică majoră care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitate juridică deplină de exerciţiu;
b) anterior datei înmatriculării societăţii în registrul comerţului nu a mai deţinut şi nu deţine calitatea de acţionar sau asociat al unei întreprinderi constituite în Spaţiul Economic European;
c) înfiinţează pentru prima dată o societate cu răspundere limitată în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă;
d) completează o declaraţie pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale, că îndeplineşte condiţiile prevăzute la lit. b), pe care o depune la registrul comerţului odată cu cererea de înmatriculare a societăţii.
Pentru încadrarea în program, microîntreprinderea înfiinţată de întreprinzătorul debutant trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) este societate cu răspundere limitată care funcţionează pe durată nedeterminată, în condiţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale ordonanţei de urgenţă nr.6/2011;
b) se încadrează în categoria microîntreprinderilor în condiţiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă;
c) este înfiinţată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 întreprinzători debutanţi asociaţi. Condiţiile pentru întreprinzătorul debutant trebuie îndeplinite de fiecare dintre asociaţi;
d) este administrată de asociatul unic, de unul sau mai mulţi administratori dintre asociaţi;
e) are în obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităţilor din economia naţională în vigoare (CAEN). În cele 5 grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiecte de activitate ale societăţii următoarele: intermedieri financiare şi asigurări, tranzacţii imobiliare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, precum şi activităţile excluse de normele europene pentru care nu se
poate acorda ajutor de stat.
Calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant se obţine la data înmatriculării în registrul comerţului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.
Capitalul social nu poate fi mai mic de 200 de lei si se divide in parti sociale egale care nu pot fi mai mici de 10 lei.
Înregistrarea firmei la Registrul Comerțului se realizează prin depunerea documentelor indicate la următoarea adresă: http://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv?id=48 .
Microîntreprinderea aparţinând întreprinzătorului debutant beneficiază de următoarele facilităţi:
a) acordarea de către Departamentul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism, prin O.T.I.M.M.C. în a cărui rază de competenţă îşi are sediul social, a unei alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro sau echivalentul în lei din valoarea proiectului aferent planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanţare. Alocaţiile financiare nerambursabile se acordă în limita sumelor aprobate cu această destinaţie în bugetul Departamentului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism;
b) garanţii acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii - S.A. - I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate de A.I.P.P.I.M.M., cu respectarea condiţiilor prevăzute în normele şi procedurile interne ale instituţiilor de credit şi ale F.N.G.C.I.M.M., până la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, în limita sumei de 80.000 euro sau echivalentul în lei;
c) scutirea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariaţi, angajaţi pe perioadă nedeterminată. Aceasta perioadă constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea şi calculul drepturilor prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, se utilizează câştigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plăteşte contribuţia individuală de asigurări sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acordă pentru veniturile salariale lunare care depăşesc cuantumul câştigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;
d) scutirea de la plata taxelor pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate la oficiile registrului comerţului pentru înregistrarea microîntreprinderii, precum şi de la plata tarifului pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a;
e) consiliere, instruire şi sprijin din partea O.T.I.M.M.C. în a cărui rază de competenţă îşi are sediul social.
Calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant se pierde, prin efectul legii:
a) la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc 3 ani de la data înregistrării;
b) la data la care oricare dintre autorităţile competente constată că societatea nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile menționate anterior.
c) la data la care activitatea microîntreprinderii aparţinând întreprinzătorului debutant a încetat voluntar sau când a fost declanşată procedura de insolvenţă;
d) la împlinirea a 45 de zile lucrătoare de la data scadenţei unei obligaţii fiscale neîndeplinite;
e) la data depunerii situaţiei financiare semestriale sau anuale, dacă cifra de afaceri pe anul în curs a atins echivalentul în lei al sumei de 500.000 euro. La atingerea acestui prag, microîntreprinderea are obligaţia de a notifica în scris, cel mai târziu până la sfârşitul lunii următoare, oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.
În termen de cel mult 45 de zile lucrătoare de la pierderea calităţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant, societatea comercială respectivă are obligaţia să procedeze la schimbarea denumirii potrivit prevederilor art. 36 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Srl-d, fiind o microîntreprindere, va datora bugetului de stat impozit pe venitul microintreprinderilor, in conformitate cu conditiile si cotele de impozitare prevazute de art. 51 Cod fiscal. În ceea ce privește TVA, rămân aplicabile dispozițiile menționate în secțiunea „Societate cu răspundere limitată”.
Dacă urmărești să pui bazele unui proiect în ideea obținerii unei finanțări nerambursabile, deși ambele forme de organizare pot fi constituite de către un asociat unic, pentru buna funcționare a afacerii, este de recomandat să ai in vedere si următoarele aspecte:
- Trebuie îndeplinite cumulative condițiile de eligibilitate a solicitantului, dar și a proiectului
- Este necesar să te încadrezi în bugetul aprobat, precum și în termenul estimat pentru finalizarea proiectului
- Mai mult decât atât, trebuie să fii pregătit pentru orice alte obligații ce pot fi stabilite prin contractul de finanțare.
Având în vedere considerentele enumerate mai sus, te poți orienta către constituirea unei echipe de proiect, formată din specialiști pe diferite domenii:
- Managerul de proiect – pentru buna coordonare și monitorizare a desfășurării activităților din cadrul proiectului
- Responsabilul financiar – pentru gestionarea eficientă a resurselor financiare, distribuirea acestora în mod echilibrat, prioritar și util. Contabilul este indispensabil într-un asemenea proiect, remarcând necesitatea unei personae specializate pentru a se ocupa de evidența contabilă a proiectului
- Responsabilul tehnic – facilitează achiziționarea resurselor materiale necesare dezvoltării proiectului
- Responsabilul juridic – fiecare afacere implică încheierea unor acte juridice, iar pentru asigurarea valabilității acestora, juristul verifică desfășurarea activității în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.
Pentru informații suplimentare, consultați Ghidul solicitantului (POR) – Condiții generale pentru accesarea fondurilor, Legea nr. 31/1990 privind societățile, OUG nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri.
Pentru mai multe informații, nu ezitați să ne contactați.