Model Cerere de reexaminare a despăgubirilor acordate pentru amânarea nejustificată a judecării cauzei sau a executării silite
16 octombrie 2017Impreviziunea excepție în domeniul executării contractului
18 octombrie 2017Extras din Hotărârea C.S.M. nr. 387 / 2005
Extras din Hotărârea C.S.M. nr. 387 / 2005 pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, cu modificările si completările aduse de Rectificarea nr. 387/2005; Hotărârea nr. 352/2006; Hotărârea nr. 635/2006; Hotărârea nr. 46/2007, Hotărârea nr. 614/2008, Hotărârea nr. 1154/2008 şi nr. 1315/2008;
cu privire la unele atribuţii regulamentare ale grefierilor referitoare la: păstrarea confidenţialităţii unor informaţii, unele măsuri de protecţie a scurgerii de informaţii, modalitatea de ţinere a unor registre nedestinate publicităţii, atribuţiile biroului de informare şi relaţii publice
……………………………………………….
ART. 50
(1) Primii-grefieri ai curţilor de apel, ai tribunalelor si ai tribunalelor specializate au următoarele atribuţii:
……
- f) ţin registrele speciale prevăzute de lege pentru instanţa la care funcţionează;
….
- h) duc la îndeplinire măsurile stabilite pentru asigurarea pazei sediului instanţei, securităţii bunurilor, pazei contra incendiilor si protecţiei muncii;
- i) verifica modul în care se respecta regulile de acces al publicului în incinta instanţei;
…………
(2) Primii-grefieri ai curţilor de apel ţin registrele privind controlul averilor, confirmarea si autorizarea interceptării si înregistrării convorbirilor telefonice, autorizarea percheziţiilor, evidenta cererilor privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securităţii ca politie politică, evidenta notarilor publici si a executorilor judecătoreşti.
(3) Primii-grefieri ai tribunalelor ţin registrele privind persoanele juridice, registrele privind confirmarea si autorizarea interceptării si înregistrării convorbirilor telefonice, autorizarea percheziţiilor, evidenta traducătorilor si interpreţilor autorizaţi.
ART. 52
(1) Grefierul sef de secţie are următoarele atribuţii:
…………
- n) tine registrele de evidenta privind arestarea preventiva si celelalte registre prevăzute de lege în materie penala, cu excepţia celor date în competenta primului-grefier;
………………………
- q) verifica si supraveghează modul de înregistrare a şedinţelor de judecata, prin mijloace tehnice audio sau video, în condiţiile legii;
- r) tine evidenta înregistrărilor audio sau video ale şedinţelor de judecata;
………………..
ART. 53
(1) Grefierul sef al judecătoriei are următoarele atribuţii:
……………
- f) tine registrele de evidenta privind arestarea preventiva, precum si celelalte registre prevăzute de lege în materie penala;
…………
- l) duce la îndeplinire masurile stabilite pentru asigurarea pazei sediului instantei, securitatea bunurilor, paza contra incendiilor si protectia muncii;
- m) verifica modul în care se respecta regulile de acces al publicului în incinta instantei;
- n) asigura evidenta, păstrarea si manipularea datelor si documentelor ce nu sunt destinate publicităţii si verifica modul cum se asigura securitatea lucrărilor, cu respectarea normelor legale privind informaţiile clasificate;
………….
- s) tine registrele speciale prevăzute de lege pentru instanţa la care funcţionează;
……………..
5. Biroul de informare si relaţii publice
ART. 77
(1) Biroul de informare si relaţii publice este organizat si funcţionează potrivit dispoziţiilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public si ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobata cu modificări prin Legea nr. 233/2002.
(2) Biroul de informare si relatii publice asigura legaturile instantei cu publicul si cu mijloacele de comunicare în masa, în vederea garantarii transparentei activitatii judiciare, în conditiile legii.
(3) Biroul de informare si relatii publice asigura activitatea de solutionare în termen a petitiilor, în conditiile legii.
ART. 78
(1) Biroul de informare si relaţii publice este condus de un judecător desemnat de preşedintele instantei ori de un absolvent al facultăţii de jurnalistica sau de un specialist în comunicare, numit prin concurs sau examen. Conducătorul biroului îndeplineşte si rolul de purtător de cuvânt.
(1^1) Desemnarea unui judecător sa conducă biroul de informare si relaţii publice se poate face numai cu acordul prealabil al acestuia. In funcţie de volumul de activitate al judecătorului desemnat sa conduca biroul de informare si relatii publice, preşedintele instanţei, cu avizul colegiului de conducere, poate dispune degrevarea partiala sau totala a acestuia de atributiile ce îi revin ca judecator.
--------
Alin. (1^1) al art. 78 a fost introdus de pct. 5 al art. I din HOTARîREA nr. 352 din 10 mai 2006, publicata în MONITORUL OFICIAL nr. 491 din 7 iunie 2006.
(2) In cadrul biroului de informare si relatii publice functioneaza consilieri pentru informatii publice si unul sau mai mulţi grefieri desemnaţi de presedintele instantei.
(2^1) Preşedintele instanţei poate dispune ca un alt judecator sau, dupa caz, unul dintre consilierii prevazuti la alin. (2) sa-l înlocuiască pe purtatorul de cuvînt în situatia în care acesta lipseste din instanta sau este antrenat în alte activitati.
----------
Alin. (2^1) al art. 78 a fost introdus de pct. 6 al art. I din HOTARîREA nr. 352 din 10 mai 2006, publicata în MONITORUL OFICIAL nr. 491 din 7 iunie 2006.
(3) Programul zilnic al biroului coincide cu programul de lucru al instantei, într-o zi pe saptamana fiind obligatorie stabilirea a 3 ore de functionare si dupa-amiaza, dupa încheierea programului de lucru al instantei.
ART. 79
(1) Conducătorul biroului de informare si relatii publice are urmatoarele atribuţii:
- a) conduce si coordonează activitatea biroului;
- b) organizeaza activitatea de furnizare pe loc a informatiilor, atunci cînd acest lucru este posibil;
- c) analizeaza cererile de furnizare a informatiilor publice, dispune cu privire la caracterul acestora - comunicate din oficiu, furnizabile la cerere sau exceptate de la liberul acces - si ia masuri pentru rezolvarea solicitarilor, potrivit legii, si pentru transmiterea răspunsurilor către solicitanti, în termenul legal;
- d) asigura îndeplinirea obligaţiei legale de furnizare din oficiu a informatiilor prevazute de lege, prin afisare în locuri vizibile la sediul instanţei a înscrisurilor care sa cuprinda aceste informatii si prin publicarea lor pe pagina de Internet a instanţei;
- e) analizează petiţiile înregistrate si dispune cu privire la modul de solutionare, de redactare a raspunsului, conexare sau clasare, sub coordonarea presedintelui instantei;
- f) repartizează petiţiile compartimentelor de specialitate, în functie de activitatea acestora, si asigura soluţionarea lor si trimiterea raspunsului în termenul legal;
- g) identifica ştirile difuzate de mass-media locala si nationala, care au un impact negativ asupra activitatii si imaginii instanţei sau judecătorilor ce functioneaza în cadrul acesteia, verifica veridicitatea informatiilor si asigura informarea corecta a opiniei publice, exprimand pozitia instantei fata de problemele semnalate;
- h) redacteaza declaratii de presa si participa la interviuri, furnizand informatiile de interes public, în scopul unei informari corecte si complete;
- i) sprijina judecatorii în exercitarea dreptului la replica.
(2) Conducătorul biroului de informare si relatii publice îndeplineste orice alte atributii stabilite de presedintele instantei, conform legii si regulamentului.
ART. 80
(1) Purtătorul de cuvânt al instanţei are dreptul de a consulta documentele sau dosarele aflate la instanţa, având obligaţia de a respecta secretul de serviciu si de a proteja informaţiile confidenţiale de care ia cunoştinţa.
(2) Furnizarea de informaţii privind activitatea judiciara poate fi restrânsă, în condiţiile legii, atunci când aceasta se face în interesul moralităţii, al ordinii publice ori al securităţii naţionale sau când interesele minorilor ori protecţia vieţii private a părţilor în proces o impun. Dreptul la liberul acces la informaţii poate fi restrâns si atunci când, în împrejurări speciale, instanţa apreciază ca publicitatea ar fi de natura sa aducă atingere intereselor justiţiei.
ART. 81
(1) Grefierul din cadrul biroului de informare si relaţii publice are următoarele atribuţii:
- a) primeşte si înregistrează cererile de furnizare a informaţiilor publice;
- b) primeste si înregistrează petitiile adresate instanţei;
- c) prezinta conducatorului biroului, zilnic, petitiile si cererile înregistrate;
- d) transmite catre compartimentele de specialitate solicitarile de informatii si petitiile, spre solutionare;
- e) urmareste solutionarea la timp a solicitarilor si petitiilor si aduce la cunostinta conducatorului biroului orice problema ivita în derularea activitatii;
- f) comunica raspunsurile catre petitionari si solicitanti;
- g) redacteaza si pune la dispozitie publicului înscrisurile cu informatiile care se comunica din oficiu, precum si formularele pentru solicitarile de informatii publice si pentru reclamatiile administrative;
- h) furnizeaza pe loc, atunci cînd este posibil, informatiile publice solicitate;
- i) face mentiunile în registrul de petitii si în registrul pentru înregistrarea cererilor si raspunsurilor privind accesul la informatiile publice;
- j) pastreaza în mape separate petitiile si cererile, precum si raspunsurile date acestora.
(2) Grefierul din cadrul biroului de informare si relatii publice îndeplineste orice alte atributii stabilite de conducatorul biroului, potrivit legii si regulamentului.
SECŢIUNEA a VIII-a
Evidenţa activităţii instanţei
……………
ART. 83
(1) Pentru evidenta activităţii instanţelor se întocmesc si se păstrează:
- Registrul de evidenta a sesizarilor privind autorizarea efectuarii perchezitiilor date de judecator în cursul urmaririi penale
In acest registru se vor face urmatoarele mentiuni: numarul curent, numarul si data adresei parchetului, numarul dosarului instantei, numarul si data încheierii, numarul de autorizatie, data si ora emiterii, numele si prenumele persoanei, sediul unitatii publice sau al persoanei juridice la care se efectueaza perchezitia, a sistemelor informatice si a suporturilor de stocare a datelor informatice, perioada de valabilitate a autorizatiei de perchezitie, numele si prenumele judecatorului care a emis autorizatia.
Registrul de evidenta a sesizărilor privind autorizarea efectuarii perchezitiilor nu este destinat publicitatii.
- Registrul de evidenta a sesizarilor privind confirmarea si autorizarea interceptarilor si înregistrarilor pe banda magnetica sau pe orice alt tip de suport
In acest registru se vor face urmatoarele mentiuni: numarul curent; numarul si data adresei parchetului, data înregistrarii cererii persoanei vatamate; numarul dosarului instantei; data pronuntarii încheierii; numarul de autorizatie, data si ora emiterii; numele, prenumele, mijlocul de comunicare sau locul supus supravegherii; judecatorul care a emis autorizatia; data comunicarii de catre parchet a finalizarii operatiunii de interceptare si înregistrare; data efectuarii comunicarii catre persoana a carei convorbire sau comunicare a fost interceptata; data prelungirii.
Registrul de evidenta a sesizarilor privind autorizarea efectuarii interceptarilor si înregistrarilor pe banda magnetica sau pe orice tip de suport nu este destinat publicitatii.
……………
In acest registru se înregistreaza corespondenta care nu are legatura cu dosarele. Corespondenta de serviciu care nu este destinata publicitatii se va inregistra într-un registru separat.
La fiecare instanta se tine un singur registru de intrare-iesire a corespondentei administrative.
- Registrul de evidenta a petitiilor
In acest registru se vor înscrie în ordinea primirii toate petitiile adresate instantei, cu mentionarea datei primirii, a termenului fixat pentru solutionare, a compartimentului caruia i-au fost repartizate si a datei inaintarii la acest compartiment, a datei la care raspunsul redactat a fost înaintat spre semnare persoanei competente, a datei la care raspunsul a fost comunicat petitionarului sau, dupa caz, cu mentionarea altei solutii date petitiei (conexare sau clasare).
- Registrul de evidenta pentru înregistrarea cererilor si raspunsurilor privind accesul la informatiile de interes public
Acest registru cuprinde: numarul si data cererii, numele si prenumele solicitantului, informatiile solicitate si raspunsul comunicat. La rubrica raspuns se va trece:
- a) da - acces liber la informatii;
- b) termen - 30 de zile, daca solutionarea necesita un termen de raspuns;
- c) trimis la alta institutie;
- d) nu - informatie exceptata;
- e) nu - informatie inexistenta.
……………………….
ART. 85
La judecătorii, tribunale, tribunale specializate si curţi de apel se înfiinţează dosarele administrative prevăzute de lege, cu respectarea normelor tehnice privind înregistrarea, selecţionarea si păstrarea documentelor, precum si mapele ce cuprind dările de seama statistice.
ART. 86
(1) La sfârşitul fiecărui an, după ultima operaţie, în fiecare registru se va întocmi un proces-verbal de închidere, care va fi semnat de preşedintele instanţei si primul-grefier, respectiv grefierul-sef sau, după caz, preşedintele de secţie si grefierul sef de secţie, aplicându-se stampila instanţei.
(2) Pentru registrele de evidenta a valorilor se aplica în mod corespunzător normele generale referitoare la inventarierea bunurilor materiale si băneşti.
CAP. III
Desfăşurarea activităţii administrativ-judiciare a instanţelor
SECŢIUNEA I
Raporturile de serviciu cu publicul
ART. 87
- Personalul instanţelor este obligat sa îndeplinească îndatoririle ce îi revin potrivit legii si regulamentelor.
……………………
ART. 92
(1) Scoaterea din incinta instanţelor a dosarelor, actelor si lucrărilor, în afara cazurilor prevăzute de lege si de prezentul regulament, este interzisa.
(2) Dosarele si evidentele instantei privitoare la activitatea de judecata pot fi consultate de persoanele care justifica un interes legitim, cu respectarea ordinii de solicitare si a masurilor de asigurare a integritatii documentelor. Cererea, cu datele de identificare ale solicitantului, se aproba de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva. Cererile formulate de ziaristi se aproba de purtatorul de cuvînt sau, în lipsa acestuia, de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva.
(2^1) Cererile prevazute la alin. (2) se depun în dosarul cauzei.
(3) Accesul la dosar si la evidentele instantei este permis cu respectarea dispozitiilor art. 31 din Constitutia Romîniei, republicata, si ale art. 14 din Legea nr. 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public.
(4) Documentele prevazute la alin. (2) se studiaza numai în arhiva, dupa identificarea solicitantului, prin verificarea actului de identitate, a procurii sau a delegatiei si notarea numelui si prenumelui acestuia. Dupa studiere, se verifica integritatea documentelor.
(5) Au prioritate la consultarea dosarului cauzei partile, avocatii sau reprezentantii partilor, expertii si interpretii desemnati în cauza.
(5) Au prioritate la consultarea dosarului cauzei, în următoarea ordine: avocatii, partile sau reprezentantii partilor, expertii si interpretii desemnati în cauză.
(6) Dosarele privind cauzele care au fost sau sunt judecate în sedinta secreta, cele privind adoptiile, precum si cele privind autorizarea efectuarii perchezitiilor si confirmarea si autorizarea interceptarilor si înregistrarilor convorbirilor telefonice pot fi consultate numai de catre persoanele mentionate la alin. (5), în conditiile legii. In acelasi mod pot fi consultate documentele si evidentele speciale ale instantei care presupun confidentialitate.
SECŢIUNEA a II-a
Activitatea premergatoare şedinţei de judecata si de rezolvare a lucrărilor cu caracter administrativ
ART. 93
………….
(8) Înregistrarea, evidenta si pastrarea documentelor ce nu sunt destinate publicitatii se vor face în conditiile prevazute de lege.
(9) Plicurile continînd corespondenta cu caracter confidential se înregistreaza în registrul de intrare a corespondentei, cu aceasta mentiune, fara a fi desfacute, dupa care se predau destinatarului.
…………………………………………………………….
SECŢIUNEA a III-a
Raspunderea personalului auxiliar de specialitate
ART. 148
Personalul auxiliar de specialitate răspunde civil, disciplinar, administrativ si penal, după caz, în condiţiile legii.
ART. 149
(1) Personalul auxiliar de specialitate răspunde disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu, precum si pentru comportările care dăunează intereselor serviciului sau prestigiului justiţiei.
(2) Sunt abateri disciplinare ale personalului auxiliar de specialitate:
…………….
- e) nerespectarea confidenţialităţii lucrărilor care au acest caracter;
- f) nerespectarea dispoziţiilor legale care reglementeaza modul de comunicare fata de terte persoane a datelor si informaţiilor referitoare la activitatea instanţelor judecătoreşti;
………….
(3) Sanctiunile disciplinare ce se pot aplica personalului auxiliar de specialitate în raport cu gravitatea abaterilor sunt:
- a) avertismentul;
- b) reducerea cu 5-15% a salariului si/sau a indemnizatiei de conducere pe o durata de 1-3 luni;
- c) retrogradarea în gradul profesional sau treapta profesionala în cadrul aceleiasi functii, pe o durata de 1-3 luni;
- d) revocarea din functia de conducere ocupata;
- e) mutarea disciplinara la o alta instanta din circumscriptia aceleiasi curti de apel, pe o durata de 1-3 luni;
- f) excluderea din profesie
Extras din Hotărârea C.S.M. nr. 387/2005