Fonduri europene Constatare nereguli/fraude, Prejudicierea bugetului UE, Obligatia de restituire
30 martie 2020Pretentii banesti stabilite prin hotararea judecatoreasca
30 martie 2020
Eliberare din functie urmare a reorganizarii autoritatii publice si a participarii la o testare profesionala
- Legea nr. 554/2004: art. 1 alin. (1)
Nu exista un drept vatamat in sensul art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, daca eliberarea din functia publica este consecinta testarii profesionale organizate cu ocazia reorganizarii paratei.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 6591 din 24 noiembrie 2015, R.O.
Prin sentinta civila nr. 983/24.VI.2015 pronuntata in dosar nr.2712/30/2014 Tribunalul Timis a admis actiunea formulata de reclamantul L.A.N. in contradictoriu cu paratii Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Cluj-Napoca, si Directorul General al Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Cluj-Napoca, Anuleaza Decizia nr. 147/02.08.2013, emisa de directorul DGRFP Cluj-Napoca, a obligat paratii la reintegrarea reclamantului in functia publica de executie detinuta anterior emiterii deciziei contestate, aceea de Consilier Superior Cl. I, Gr. 3.
A obligat pe paratul DGRFP Cluj-Napoca sa ii plateasca reclamantului o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si recalculate, precum si a celorlalte drepturi banesti legale cuvenite, de la data eliberarii sale din functia publica detinuta si pana la data reincadrarii sale, precum si sa ii plateasca reclamantului 1000 lei, cheltuieli de judecata.
Prin decizia civila nr. 6591/24.11.2015 Curtea de Apel Timisoara a admis recursul declarat de parata DGRFP Cluj-Napoca, prin AJFP Bihor si Directorul General al DGRFP Cluj-Napoca ambii cu sediul in Cluj-Napoca, impotriva sentintei civile nr. 983/24.VI.2015 pronuntata in dosar nr.2712/30/2014 al Tribunalului Timis, in contradictoriu cu reclamantul intimat L.A.N. cu domiciliul procedural ales in Oradea, la sediul profesional al avocatului L.L.
A casat sentinta si respinge actiunea reclamantului L.A.N. impotriva paratilor DGRFP Cluj-Napoca, prin AJFP Bihor si Directorul General al DGRFP Cluj-Napoca.
In motivare Curtea de Apel Timisoara a retinut ca
Potrivit dosarului, prin actiune reclamantul L.A.N. a chemat in judecata paratii DGRFP Cluj-Napoca si Directorul General al DGRFP Cluj-Napoca, solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa se dispuna: anularea DECIZIEI NR.147/02.08.2013, emisa de Directorul General al DGRFP Cluj-Napoca; obligarea paratului de ord. 2 la reintegrarea reclamantului in functia publica de executie detinuta anterior emiterii deciziei contestate, aceea de CONSILIER SUPERIOR, CL.I,GR.3; obligarea paratilor la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate isi recalculate , precum isi a celorlalte drepturi banesti legale cuvenite, de la data eliberarii mele din functia publica detinuta isi pana la data reincadrarii efective si suspendarea executarii Deciziei nr. 147/02.08.2013, emisa de Directorul General al DGRFP Cluj-Napoca pana la solutionarea definitiva isi irevocabila a cauzei, cu cheltuieli de judecata.
Prin decizia nr. 147 emisa la data de 02.08.2013 de catre DGRFP Cluj- Napoca reclamantul a fost eliberat din functia publica de executie de consilier superior cl I gr 3 din cadrul Activitatii de Inspectie Fiscala a Directiei Generale a Finantelor Publice Bihor, Serviciul Inspectie Fiscala Persoane Juridice 5 la data expirarii termenului de 30 de zile de preaviz.
Decizia de eliberare din functie s-a intemeiat pe urmatoarele:
- prevederile O.U.G. nr.74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative:
- Ordinul nr. 1104/2013 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea structurii organizatorice a directiilor generale regionale ale finantelor publice si a structurilor din cadrul acestora;
- Ordinul nr.1112/2013 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea statului de functii al Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Cluj Napoca;
- prevederile art. 97 lit. c), art. 99 alin. 1) lit. b), alin. 2)-7), art. 103 si art.106 din Legea nr. 108/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se constata ca in baza acestor acte administrative de reorganizare enumerate in preambulul deciziei atacate si a prevederilor art. 23 din HG nr.520/2013 directiile generale judetene ale finantelor publice se reorganizeaza prin fuziune prin absorbtie in cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, iar ca entitati, si-au pierdut personalitatea juridica.
Reclamantul in cauza a fost incadrata la DGFP Bihor - AFP Oradea, institutie care a fost reorganizata prin fuziune prin absorbtie in cadrul DGRFP Cluj-Napoca.
Astfel, DGFP Bihor - AFJ Oradea sa desfiintat si sa infiintat o noua institutie AJFP Bihor - in limita posturilor aprobate. Postul reclamantului s-a desfiintat cu tot cu administratie si nu mai exista in statul de functii.
La nivelul judetului Bihor s-au redus un numar de 72 de posturi si s-au dat 273 de preavize. Numarul de posturi aprobate pentru noua structura organizatorica a fost stabilit prin Ordinul nr. 1104/2013.
Reclamantul a fost incadrat inainte de reorganizare la DGFP Bihor - AFP Oradea - Serviciul Inspectie Fiscala Persoane Juridice 5 unde figurau 22 posturi dintre care un post de sef serviciu isi 21 posturi de consilieri isi inspectori de grad profesional superior.
Potrivit procedurii instituite urmare la reorganizarea institutionala si urmare la punerea la dispozitie a listei de posturi vacante existenta la nivelul DGRFP Cluj- Napoca, reclamantul si-a exprimat optiunea pentru unul din cele 8 posturi vacante de consilier superior de la Serviciul inspectie fiscala persoane juridice 3.
Pentru cele 8 posturi vacante isi-au exprimat optiunea un numar de 13 angajati
Prin reorganizare din august 2013, Serviciul inspectie fiscala persoane juridice 5 a fost desfiintat in intregime.
Toti salariatii acestui serviciu au primit preaviz putand opta in termenul legal pe unul din posturile vacante puse la dispozitie in Lista posturilor vacante.
Este incontestabil ca reorganizarea paratilor s-a dispus conform OUG nr.74/20013, care la art. 2 alin. (1) si alin. (2) a prevazut urmatoarele: „Preluarea personalului Autoritatii Nationale a Vamilor in cadrul Agentiei sau in structurile subordonate, dupa caz, se va face in limita numarului de posturi aprobat, in conditiile legii, iar la alin (2) Personalul din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor va fi incadrat pe functii publice generale sau specifice, in limita numarului de posturi aprobat pentru Agentie - aparat propriu si structuri subordonate, in conditiile legii”.
De asemenea se constata ca la data reorganizarii a avut loc o reducere efectiva de personal, astfel ca in baza art. 99 alin. (1) lit. b), din Legea nr. 188/1999, ce constituie unul din temeiurile de drept ale deciziei de eliberare din functie, a fost organizata o testare profesionala la care a participat si reclamantul.
In urma testarii profesionale care a avut loc in perioada: 26.08-28.08.2013 reclamantul a fost declarat respins obtinand un punctaj total de 100 puncte, in conditiile in care punctajul ultimului admis a fost de 107, 67 puncte.
Deci, eliberarea din functie a reclamantului s-a realizat ca urmare a nepromovarii la testarea profesionala organizata de parata pentru posturile vacante pentru care reclamantul si-a exprimat optiunea, rezultatul examinarii nefiind contestat de acesta in instanta.
Este de remarcat, totodata, ca reclamantul nu a contestat actele administrative in baza carora s-a realizat reorganizarea autoritatilor parate, astfel ca acestea si-au produs efectele fata de reclamant.
Asa fiind, Curtea a retinut ca actiunea de fata nu indeplineste cerintele art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, in sensul ca decizia contestata nu vatama nici un drept recunoscut de lege pe seama reclamantului, atat timp cat incetarea raportului de functie este urmarea nepromovarii unei testari profesionale la care acesta a luat o nota mai mica decat ceilalti concurenti care au ocupat astfel posturile vacante puse la dispozitie de parata.
Intrucat decizia de eliberare din functie este motivata in fapt si in drept, cum a retinut si instanta de fond si cum reclamantul nu a demonstrat indeplinirea prevederilor art. 1 alin.(1) din Legea nr. 554/2004 in cauza, Curtea a retinut ca sentinta s-a dat cu incalcarea prevederilor art. 488 pct. 8 din Codul de procedura civila, motiv pentru care recursul paratilor s-a admis cu consecinta respingerii ca nefondata a actiunii, neavand relevanta juridica imprejurarea ca, ulterior reorganizarii, in decursul unui an, cum retine instanta de fond, numarul posturilor de executie a crescut.