Indeplinirea conditiilor legale in vederea acordarii pensiei pentru limita de varsta
1 aprilie 2020Contestatie decizie de pensionare pentru limita de varsta
1 aprilie 2020Drepturile cuvenite beneficiarilor certificatelor de revolutionari
Reclamantul a depus in anul 2004 o cerere de preschimbare a certificatului de revolutionar, astfel cum impunea art. 9 din Legea nr. 341/2004
Intrucat certificatul sau a fost obtinut in anul 1997 si a fost emis de catre Comisia pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din 1989 iar legiuitorul impunea ca astfel de certificate sa fie emise de catre Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989,
Incepand cu anul 2015 indemnizatia reparatorie, stabilita initial si pentru cei ce au obtinut certificat de „Luptator remarcat prin fapte deosebite ” nu s-a mai acordat deoarece, prin OUG nr.95/2014, s-a statuat ca vor beneficia de toate drepturile prevazute de aceasta lege numai Ranitii, Retinutii, Luptatorii cu rol Determinant si Urmasii de erou-martir.
Era necesar ca reclamantul sa faca dovada ca s-a adresat Secretariatului de Stat in vederea preschimbarii certificatului si stabilirii calitatii de Luptator cu Rol Determinant pentru a beneficia de indemnizatia de gratitudine, neputandu-se lua in considerare cererea de preschimbare a certificatului de revolutionar din noiembrie 2004 care se baza pe prevederile art. 9 din Legea nr. 341/2004, aceasta neavand nicio legatura cu dispozitiile Legii nr. 252/2016 ce vizeaza numai categoriile de beneficiari ai indemnizatiei de gratitudine prevazute expres si limitativ de art.4, din Legea 341/2004, in forma in vigoare la data completarii.
Legea nr. 341/2004 OUG nr. 95 din 29 decembrie 2014 Legea nr. 252/2016
Prin cererea adresata Tribunalului Constanta la data de 05.04.2017, inregistrata sub nr. ..7118/2017, reclamantul [...], in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Constanta a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna: obligarea paratei la emiterea deciziei privind acordarea indemnizatiei reparatorii conform preschimbarii la data de 08.12.2015 a Certificatului de Luptator Remarcat prin Fapte Deosebite conform Legii 341/2004, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 252/2016, obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea cererii ca nefondata.
Pe cale de exceptie, s-a invocat prescriptia dreptului material la actiune conform art. 2517 C.civ. cu motivarea ca se solicita acordarea unor drepturi de pensie pentru o perioada care depaseste termenul general de prescriptie.
Prin sentinta civila nr. 1580/21.07.2017, Tribunalul Constanta a respins exceptia prescriptiei dreptului material la actiune invocata de parata Casa Judeteana de Pensii Constanta, iar pe fond a respins cererea de chemare in judecata formulata de reclamantul [...], ca nefondata.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarele:
Reclamantul [...] a solicitat obligarea paratei Casa judeteana de Pensii Constanta la calcularea si plata indemnizatiei reparatorii restante prevazuta de art. 4 alin.4 din Legea 341/2004 modificata prin Legea nr. 252/2016. Drepturile solicitate sunt calculate de la data de 01.12.2004, data depunerii documentatiei la Secretariatul de Stat pentru recunoasterea meritelor luptatorilor impotriva regimului comunist, pana la data de 31.12.2011, data de la care aceste drepturi au fost suspendate prin ordonante succesive.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea cererii ca nefondata.
Pe cale de exceptie, parata a invocat prescriptia dreptului material la actiune conform art. 2517 cod pr.civila.
Prin sentinta civila nr. 1580 din 21 iulie 2017 pronuntata de Tribunalul Constanta, s-a respins exceptia prescriptiei dreptului material la actiune invocata de parata si s-a respins ca nefondata cererea formulata de reclamantul [...] in contradictoriu cu parata Casa judeteana de Pensii Constanta.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarele :
Exceptia prescriptiei dreptului material la actiune, invocata de parata, a fost respinsa ca nefondata, retinandu-se ca reclamantul a solicitat plata indemnizatiei reparatorii incepand cu 01.12.2004, in cauza fiind incidente dispozitiile vechiului cod civil, deoarece potrivit art.6 alin.4 din noul cod civil, prescriptiile, decaderile, uzucapiunile incepute si neimplinite la data intrarii in vigoare a legii sunt in intregime supuse dispozitiilor legale care le-au instituit. Prescriptia dreptului material la actiune in cauza de fata cade sub incidenta Decretului nr.167/1958 care in art.1 prevede ca dreptul la actiune avand un obiect patrimonial se stinge prin prescriptie, daca nu a fost exercitat in termenul stabilit in lege, iar conform art. 3 si art. 7 alin. 1 termenul de prescriptie este de 3 ani si incepe sa curga de la data cand se naste dreptul la actiune.
In cazul reclamantului, dreptul pretins la plata indemnizatiei reparatorii se naste la data eliberarii certificatului doveditor, ce constituie fundamentul pretentiilor sale, anume la data d 08.12.2015.
In raport de acest moment, promovarea actiunii la data de 05.04.2007 este in termenul legal de 3 ani.
Pe fondul cererii, instanta a retinut ca reclamantului i s-a conferit prin certificatul seria LRM-S nr. .../08.12.2015 titlul de "Luptator pentru victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 - Luptator remarcat prin fapte deosebite" , titlu reglementat de art. 3 alin. 1 lit. b pct. 4 din Legea nr. 341/2004.
In referire la cererea care vizeaza acordarea indemnizatiei lunare reparatorie prevazuta de art. 4 alin. 4 din Legea 341/2004, incepand cu data 01.01.2012, prin art.18 din OUG nr. 80 din 8 septembrie 2010 (*actualizata*) pentru completarea art. 11 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, precum si pentru instituirea altor masuri financiare in domeniul bugetar, s-a prevazut ca „ indemnizatiile prevazute la art. 4 alin. (4) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987, nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se acorda”.
Referitor la anul 2013, potrivit art. 9 din OUG nr.84/2012, prevederile art. 15, art.18, art.19 si art.20 ale art. II din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 80/2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 283/2011, se aplica in mod corespunzator si in anul 2013.
Din acest motiv, interdictia legala a acordarii acestui drept a fost mentinuta si in anul 2013.
De asemenea, prin OG nr. 29/2013, interdictia platii indemnizatiilor reparatorii pe anul 2014, a fost mentinuta.
Incepand cu anul 2015 indemnizatia reparatorie, de natura celei solicitate in cauza, nu s-a mai acordat deoarece, prin OUG nr.95/2014, s-a statuat ca vor beneficia de toate drepturile prevazute de aceasta lege numai ranitii, retinutii, luptatorii cu rol determinant si urmasii de erou- martir.
Luptatorii Remarcati prin Fapte Deosebite care nu obtin calitatea de Luptatori cu Rol Determinant nu beneficiaza de indemnizatia de gratitudine, dar raman cu toate celelalte drepturi prevazute de lege, inclusiv cu acordarea unei indemnizatii lunare, adaugata la pensia pentru limita de varsta, echivalenta cu un coeficient de 0,6. Prin inscrisurile depuse la dosar, parata a dovedit ca reclamantul beneficiaza de aceasta din urma pensie.
Pentru a beneficia de indemnizatia de gratitudine lunara, categoria de revolutionari ce detin certificat de Luptatorii Remarcati prin Fapte Deosebite trebuia sa solicite Secretariatului de Stat, in termen de 90 de zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a OUG nr. 95/2014, preschimbarea certificatului si stabilirea calitatii de Luptator cu Rol Determinant.
In cauza, reclamantul nu a facut dovada ca s-ar fi adresat Secretariatului de Stat in vederea preschimbarii certificatului si stabilirii calitatii de Luptator cu Rol Determinant, astfel incat pretentiile sale sunt nefondate.
Legea 341/2004 a fost completata prin Legea 252/2016, in sensul ca la art. 4 s-a introdus alin. 4 potrivit caruia ,,
Indemnizatia lunara reparatorie prevazuta pentru beneficiarii ale caror certificate au fost preschimbate se acorda la cerere, incepand cu luna urmatoare celei in care a fost depusa la Secretariatul de Stat documentatia ce a stat la baza preschimbarii certificatului
Din analiza coroborata a dispozitiilor legale citate, instanta a retinut ca, alin.4 al art. 4 introdus prin Legea 252/2016 nu poate fi interpretat singular, in sensul precizat de reclamant, anume ca se refera la toate categoriile de revolutionari ce si-au preschimbat certificatele de luptator, ci numai prin raportare necesara la art. 4 ce reglementeaza categoriile de beneficiari ai unei indemnizatii lunare de gratitudine. Fiind o norma de completare, aceasta se raporteaza strict la continutul legii la momentul completarii, neputandu-se extinde altor categorii de revolutionari, cu atat mai mult neputandu-se aplica reclamantului, care la data adoptarii Legii 252/2016, nu mai era titularul unui drept la indemnizatia de gratitudine.
In lipsa unei dispozitii exprese, dispozitiile Legii 252/2016 vizeaza numai categoriile de beneficiari ai indemnizatiei de gratitudine prevazute expres si limitativ de art.4, din Legea 341/2004, in forma in vigoare la data completarii si nu pe cei care are au beneficiat de dispozitiile acestei legi, in forme anterioare.
Impotriva acestei sentinte a formulat apel reclamantul [...].
In motivarea apelului, apelantul reclamant arata ca norma de drept invocata in cauza este reprezentata de art. 4, 4 si 5 alin. 1 lit. m si n din Legea nr. 341/2004
Prima modificare a Legii nr. 341/2004 are loc prin Legea nr. 346/2006, pentru modificarea si completarea Legii 341/2004, publicata in Monitorul Oficial nr. 650/2006.
Aceste modificari ale normei de drept mentionate aveau drept scop evitarea prescriptiei extinctive, pentru indemnizatiile ce urmau a fi platite dupa 3 ani de la intrarea in vigoare a Legii nr. 341/2004, deoarece preschimbarea celor peste 40.000 de certificate se facea intr-un ritm lent, cate 400- 500 pe an si in acest sens a convocat la sediul Guvernului Romaniei toti consilierii-juridici ai ordonatorilor de credite ce urmau a face plati ale celor doua tipuri de indemnizatii reparatorie - 1.10 si cea pentru limita de varsta-0.6 din salariul mediu brut, respectiv de la SSPR, SGG, Ministerul Muncii, M.Ap.N, M.I, S.R.I., iar dupa adoptarea formei si continutului a fost consultat si Consiliul Legislativ. Noua norma de drept avea urmatorul continut: * 3. Dupa articolul 4 se introduc trei noi articole, articolele 4 - 4
Utilizand aceasta norma de drept, toti ordonatorii de credite au facut plati ale celor doua tipuri de indemnizatii, fara a invoca prescriptia. Pentru a nu opera prescriptia, in anul 2010 s-a emis OUG nr.53, privind esalonarea platii indemnizatiilor prevazute de Legea recunostintei.
Dovada datei la care a fost depusa documentatia care a stat la baza preschimbarii certificatului doveditor a fost facuta cu adeverinta eliberata de Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989.
Legea nr. 252/23.12.2016 prevedea la articolul 4 din Legea recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista din Valea Jiului - Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat (4), cu urmatorul cuprins: "Indemnizatia lunara reparatorie prevazuta pentru beneficiarii ale caror certificate au fost preschimbate se acorda la cerere, incepand cu luna urmatoare celei in care a fost depusa la Secretariatul de Stat documentatia care a stat ta baza preschimbarii certificatului”.
Nu se face nicio trimitere la prescriptia sumelor aferente perioadei 01.12.2004 - 31.12.2011, reprezentand indemnizatia reparatorie la care avea dreptul conform normei de drept mentionate.
Apelantul reclamant solicita respingerea exceptiei prescriptiei dreptului la actiune pentru urmatoarele considerente: fiind vorba de exceptie este obligatorie forma scrisa si nu orala; parata nu a invocat nici pe cale de exceptie si nici pe fond prescriptia drepturilor de indemnizatie reparatorie, aferente perioadei 01.12.2004 - 31.12.201; nu a invocat prescriptia nici prin intampinarea, depusa la dosarul cauzei si potrivit prevederilor art. 208, este decazuta din dreptul de a mai invoca exceptii, deoarece neinvocand prin intampinare exceptia respectiva, printr-un act juridic semnat de conducatorul autoritatii publice, prin delegare sub niciun motiv nu putea sa o invoce; exceptia, ca act juridic, este de acelasi ordin cu cererea de chemare in judecata, intampinarea, cererea reconventionala, adica acele documente pe care in mod obligatoriu le semneaza doar conducatorul autoritatii publice si nu o persoana delegata.
Fata de toate aceste considerente, solicita sa se constate nulitatea de drept si de fapt a exceptiei invocata oral.
In situatia in care nu se va respinge exceptia pe nulitate, apelantul reclamant solicita respingerea, apreciind ca prescriptia a fost invocata cu rea credinta, pe care nu o fundamenteaza in drept. Parata nu face nicio referire la norma de drept invocata in sustinerea contestatiei, respectiv prevederile art. 4 din Legea nr. 341/2004; norma de drept invocata este o norma speciala, dispozitiva si imperativa; deoarece norma generala reprezinta situatia de drept comun, iar norma speciala constituie exceptia, trebuie respectate doua reguli: norma speciala deroga de la norma generala - specialia generalibus derogant, norma generala nu deroga de la norma speciala - generatia specialibus non derogant.
Conform acestui principiu, cu incalcarea normei generale, cea a prescriptiei, parata a platit, conform prevederile art. 4 din Legea nr. 341/2004, indemnizatiile beneficiarilor in perioada 20042015, fara a mai invoca prescriptia.
Deoarece SSPR a emis adeverinta nr. 18/50/19.02.2015, prin care se face dovada datei la care a fost depusa documentatia care a stat la baza preschimbarii certificatului doveditor, respectiv 15.IJ.2004. parata avea obligatia de a face calculul indemnizatiei reparatorii si a introduce in plata indemnizatia incepand cu data de 01.12.2004.
In completarea acestei norme de drept, legiuitorul promoveaza OUG nr. 53/2010, dispunand plata indemnizatiilor reparatorii restante aferente perioadei 2004-2012, esalonat in 2 sau 3 rate, deci evident cu incalcare art.3 din Decretul nr.167/1958 si art. 2517 din NCC.
In considerentele hotararii nu se face trimitere la norma de drept care prevede dreptul la indemnizatie si nici nu se tine cont de termenul de constituire, respectiv art.4 din Legea 341/2004, norma speciala de drept ce deroga de la cea generala.
Se confunda termenul de constituire a dreptului cu termenul de depunere a cererii si astfel se sustine ca la data depunerii cererii dreptul era deja prescris.
Nu poate subzista, sub niciun motiv, vreo culpa privind pasivitatea in realizarea si beneficiul dreptului prevazut de norma de drept mentionata, care este in vigoare si produce efecte juridice. Dreptul se naste odata cu depunerea cererii de preschimbare, in 2004, dar dreptul de beneficiu, s-a nascut odata cu eliberarea certificatului doveditor preschimbat si cu adeverinta ce atesta data nasterii dreptului. De la data eliberarii certificatului se calculeaza termenul de prescriptie si nu de la data depunerii cererii de preschimbare la autoritatea competenta.
Este o confuzie facuta de parata intre termenul de constituire drept, termenul de solicitare a dreptului, termenul de contestare a dispozitiei platitorului dreptului si termenul de formulare a actiunii in instanta, astfel: termenul de constituire al dreptului la indemnizatia reparatorie se naste cu luna urmatoare celei in care a fost depusa la Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989 documentatia care a stat la baza preschimbarii certificatului doveditor, in cazul sau 01.12.2004.
Termenul de solicitare a dreptului este cel la care a certificat si adeverinta data de autoritatea publica abilitata de Legea nr. 341/2004, SSPR, prin care se face dovada datei la care a fost depusa documentatia care a stat la baza preschimbarii certificatului doveditor, respectiv 15.11.2004; certificat doveditor preschimbat seria LRM-S nr. 01026, emis de SSPR, si eliberat la data de 02.06.2015.
Termenul de contestare a dispozitiei platitorului dreptului, este Decizia la Comisia de Contestatii, fiind inregistrata sub nr. .. ./25.12.2015.
Termenul de formulare a actiunii in instanta se naste la 25.04.2016, data la care se respinge contestatia si este de 90 de zile de la comunicare.
Se poate observa confuzia, deoarece motivarea priveste doar prescriptia extinctiva a sumelor ce compun indemnizatiile restante pentru perioada 01.12.2004-31.12.2011.
Art.4 dezleaga definitiv si irevocabil ilegalitatile, interpretarile eronate si abuzive efectuate de parata de la aparitia O.U.G. 95/2014.
Prin Legea nr. 341/2004 se instituie 2 titluri de: Erou Martir si cel de Luptator pentru Victoria Revolutiei din Decembrie 1989. La cel din urma se instituie calitatile de: Luptator Ranit, Luptator Ranit si Retinut, Luptator Retinut si Luptator Remarcat prin Fapte Deosebite, Pentru toti Luptatorii se stabilesc doua tipuri de indemnizatii: indemnizatia lunara reparatorie si indemnizatia pentru limita de varsta.
Prin O.U.G. nr. 95/2014 este instituita o noua calitate, cea de Luptator cu Rol Determinant si se stabileste indemnizatia lunara de gratitudine.
In cauza, instanta de fond nu face nicio referire la apararile reclamantului privind fondul cauzei, fiind aplicabile astfel dispozitiile art.480 al.3 Cod procedura civila.
Fata de aceste motive, apelantul reclamant solicita admiterea apelului, schimbarea sentintei civile apelate, in sensul obligarii paratei la emiterea unei noi decizii de plata a indemnizatiei reparatorii incepand cu data de 01.12.2004 pana la 31.12.2011.
In sustinerea apelului, apelantul reclamant invoca cu titlu de practica judiciara hotararea pronuntata de Tribunalul Bucuresti in dosarul nr.45071/3/2016, ramasa irevocabila prin neapelare.
Intimata parata nu a formulat intampinare.
In apel nu s-au administrat alte probe.
Analizand sentinta apelata in raport de criticile formulate, de probele administrate si de dispozitiile legale incidente in speta, Curtea constata ca apelul este nefondat.
Reclamantul [...] a investit instanta cu cererea privind obligarea Casei Judetene de Pensii Constanta la emiterea deciziei privind acordarea indemnizatiei reparatorii prevazuta de art. 4 alin.4 din Legea nr. 341/2004 astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 252/2016,
conform preschimbarii la data de 08.12.2015 a Certificatului de Luptator Remarcat prin Fapte Deosebite.
Conform sustinerilor reclamantului de la ultimul termen de judecata in fata instantei de fond, acesta considera ca este indreptatit la plata drepturilor pretinse pentru perioada 01.12.200431.12.2012 desi se prevaleaza de dispozitiile din Legea 252/2016.
In ceea ce priveste exceptia prescriptiei dreptului la actiune ce a fost invocata de parata, instanta de fond a apreciat ca este nefondata intrucat in cazul reclamantului, dreptul pretins la plata indemnizatiei reparatorii se naste la data eliberarii certificatului doveditor, ce constituie fundamentul pretentiilor sale, anume la data de 08.12.2015, astfel ca, in raport de acest moment, promovarea actiunii la data de 05.04.2017 este in termenul legal de 3 ani.
Prin urmare, criticile apelantului in ceea ce priveste prescriptia dreptului la actiune sunt lipsite de obiect atata vreme cat hotararea pe care o apeleaza nu retine ca fiind prescrise pretentiile sale.
Tribunalul a solutionat pe fond cererea si a constatat ca reclamantul nu este indreptatit sa primeasca indemnizatia lunara reparatorie deoarece incepand cu anul 2015 aceasta indemnizatie nu s-a mai acordat iar reclamantul nu a facut dovada ca s-ar fi adresat Secretariatului de Stat in vederea preschimbarii certificatului si stabilirii calitatii de Luptator cu Rol Determinant pentru a beneficia de indemnizatia de gratitudine.
In referire la aceste aspecte retinute de Tribunal, apelantul considera ca apararile sale nu au fost analizate si nu s-au avut in vedere dispozitiile art.4 care dezleaga definitiv si irevocabil ilegalitatile, interpretarile eronate si abuzive efectuate de parata de la aparitia O.U.G. 95/2014.
Fiind o norma speciala aceasta trebuia aplicata in cauza, astfel ca trebuia sa se constate ca dreptul apelantului reclamant s-a nascut la data depunerii cererii de preschimbare a certificatului, respectiv in 2004 intrucat din certificatul emis de Secretariatul de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor nr.18/50/19.02.2015 rezulta ca cererea de preschimbare a certificatului s-a depus la 15.11.2004.
Desi motivele de apel formulate de apelantul reclamant constau in mare parte din redarea textelor de lege invocate, ceea ce intereseaza pentru solutionarea cauzei, sunt cele care vizeaza drepturile solicitate de acesta prin prezenta cerere de chemare in judecata, respectiv cele care fac referire la indemnizatia reparatorie prevazuta de art. 4 alin.4 din Legea nr. 341 2004.
Astfel, reclamantul a obtinut din partea Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din 1989, un certificat inregistrat sub nr. FD ... de „ Luptator pentru victoria revolutiei romane din decembrie 1989 - remarcat prin fapte deosebite ” in 24.04.1997 titlu ce se regasea in art. 3, alin.1 litera b) pct.3 din Legea nr. 341/2004 beneficiind potrivit art. 4 alin.4 din aceeasi lege, de o indemnizatie lunara reparatorie, calculata prin aplicarea coeficientului de 1,10 la salariul mediu brut pe economie din luna anterioara celei in care se face plata.
Potrivit art. 9 din Legea nr. 341/2004 „(1) Certificatele doveditoare care, in perioada 1990 - 1997, au fost eliberate de Comisia pentru aplicarea Legii nr. 42/1990 si de Comisia pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie 1989, dupa verificare, potrivit art. 5 alin. (3), (4) si (5), se vor preschimba, la cererea titularului de catre Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Prin adresa nr. 18/169/07.12.2016 emisa de Guvernul Romaniei se confirma faptul ca reclamantul a inregistrat la data de 01.11.2004 o cerere de preschimbare a certificatului de revolutionar si in baza acestei cereri s-a emis un nou certificat seria LRM nr. ./ 08.12.2015 insa tot pentru „
Luptator pentru victoria revolutiei romane din decembrie 1989 - luptator remarcat prin fapte deosebite”.
Reclamantul a beneficiat de drepturile conferite de art. 4 alin.4 din Legea nr. 341/2004 pana la data de 31.12.2011 insa, incepand cu 01.01.2012 acest drept a fost suspendat prin art. 18 din Legea nr. 283/2011 care a prevazut ca „ In anul 2012, indemnizatiile prevazute la art. 4 alin. (4) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se acorda ” suspendare care a fost mentinuta prin acte normative ulterioare astfel cum in mod corect a precizat si instanta de fond.
Prin OUG nr. 95 din 29 decembrie 2014 s-a modificat Legea nr. 341/2004 astfel:
Titlurile instituite la art. 3 alin. (1) se vor acorda in conditiile prezentei legi avandu-se in vedere calitatile si titlurile atestate, potrivit Legii 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile ulterioare.”
Art. 3 (2) Eliberarea certificatelor persoanelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 se face doar la cerere, in baza certificatului preschimbat.
- Eliberarea certificatelor persoanelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 se efectueaza la cererea expresa a titularului de certificat, potrivit modelelor ce vor fi aprobate prin hotararea de modificare si completare a normelor de aplicare a prezentei legi.
- Odata cu cererea pentru eliberarea certificatului pentru persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3, si pentru obtinerea noului certificat, solicitantul va depune certificatul preschimbat in original, impreuna cu legitimatia aferenta. ”
Art. (4) din acelasi act normativ prevedea de asemenea, ca „Persoanele care au obtinut titlurile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3, carora li s-au eliberat noile certificate potrivit art. 3 beneficiaza de o indemnizatie de gratitudine lunara in coeficient de 1,10, calculata pe baza coeficientilor de multiplicare aplicati asupra castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, aferent anului pentru care se face plata. ”
Art. 4*(1) „Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, beneficiaza de drepturile conferite de aceasta doar persoanele care se incadreaza in prevederile acesteia. ”
Ceea ce reiese din toate aceste dispozitii legale este ca faptul ca reclamantul a depus in anul 2004 o cerere de preschimbare a certificatului de revolutionar, astfel cum impunea art. 9 din Legea nr. 341/2004, intrucat certificatul sau a fost obtinut in anul 1997 si a fost emis de catre Comisia pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din 1989 iar legiuitorul impunea ca astfel de certificate sa fie emise de catre Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989,
Reclamantul a beneficiat de indemnizatia reparatorie prevazuta Legea nr. 341/2004 pana la data de 01.01.2012 cand, prin art.18 din OUG nr. 80 din 8 septembrie 2010, s-a stabilit ca astfel de indemnizatii nu se mai platesc. Prin modificari succesive s-a interzis plata si in 2013 si in 2014.
Incepand cu anul 2015 indemnizatia reparatorie, stabilita initial si pentru cei ce au obtinut certificat de „Luptator remarcat prin fapte deosebite”, nu s-a mai acordat deoarece, prin OUG nr.95/2014, s-a statuat ca vor beneficia de toate drepturile prevazute de aceasta lege numai Ranitii, Retinutii, Luptatorii cu rol Determinant si Urmasii de erou-martir.
Prin urmare, era necesar ca reclamantul sa faca dovada ca s-a adresat Secretariatului de Stat in vederea preschimbarii certificatului si stabilirii calitatii de Luptator cu Rol Determinant pentru a beneficia de indemnizatia de gratitudine, neputandu-se lua in considerare cererea de preschimbare a certificatului de revolutionar din noiembrie 2004 care se baza pe prevederile art. 9 din Legea nr. 341/2004, aceasta neavand nicio legatura cu dispozitiile Legii nr. 252/2016 ce vizeaza numai categoriile de beneficiari ai indemnizatiei de gratitudine prevazute expres si limitativ de art.4, din Legea 341/2004, in forma in vigoare la data completarii.
Pentru aceste considerente, in temeiul art. 480 C.pr.civ. va fi respins ca nefondat apelul declarat impotriva sentintei civile nr.1580/21.07.2017, pronuntate de Tribunalul Constanta.
Decizia civila nr. 671/AS/22.12.2017 Judecator redactor Mariana Badulescu