Derularea in paralel a doua proceduri pentru stabilirea obligatiilor fiscale
28 martie 2020Dreptul asigurarilor sociale recalculare pensie
28 martie 2020
Dreptul asigurarilor sociale „contributii asigurari sociale revolutionar”
Legislatie relevanta
:
Legea nr. 341/2004; OUG nr. 95/2014; HG nr. 99/2015; art. 154 Legea nr. 227/2015 (Codul fiscal); Legea nr. 95/2006
Rezumat
:
Potrivit art. 5 alin.2 Legea 341/2004 si potrivit Codului fiscal, indemnizatiile acordate in baza Legii 341/2004 sunt venituri neimpozabile. Conform art. 114 Codul fiscal astfel de venituri nu intra in categoria „veniturilor din alte surse” care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate in sensul art. 155 alin.1 Cod fiscal.
Pentru veniturile si indemnizatiile acordate in baza Legii 341/2004 nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Prin sentinta civila nr.616/30.10.2017 Tribunalul Braila a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamantul ... in contradictoriu cu parata ... si a respins cererea de chemare in garantie a ... formulata de parata ...
Pentru a adopta aceasta solutie a avut in vedere urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Braila sub nr.1963/113/2017, la data de 6.06.2017, reclamantul ... a chemat in judecata pe parata ..., solicitand obligarea paratei la restituirea sumelor de bani preluate abuziv, incepand cu luna iunie 2014, prin retinerea nelegala a cotei CASS de 5,5% din drepturile incasate potrivit Legii nr.341/2004 si obligarea paratei la respectarea legii incepand cu luna iunie 2017, in sensul de a nu mai retine aceasta cota din drepturile incasate potrivit Legii nr. 341/2004.
In motivare, reclamantul a aratat ca are calitatea de „Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 - Luptator cu rol Determinant” conform prevederilor Legii nr. 341/2004. Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile aduse de OUG 95/2014 si HG 99/2015, prevede acordarea unor drepturi, printre care si acordarea unor indemnizatii lunare. Potrivit art.5 alin. 2 „Drepturile acordate conform prezentei legi nu sunt considerate venituri, nu se impoziteaza si nu afecteaza acordarea altor drepturi.”
La primirea taloanelor de indemnizatie aferente perioadei 1.06.2014 si pana la zi, a constatat ca retinerile CASS se aplica si drepturilor incasate potrivit legii speciale. Pentru perioada 1.06.2014-31.05.2016, pentru indemnizatia lunara de 1102 lei s-a retinut lunar CASS in valoare de 61 lei. In luna mai 2016 s-au platit drepturile restante pe perioada 1.01.2015-31.05.2016, in valoare de 34340 din care s-a retinut CASS in valoare de 1887 lei. Incepand cu perioada 1.06.2016 si pana in 31.05.2017 indemnizatia pe care a primit-o a fost de 3122 lei lunar, din care s-a retinut lunar CASS in valoare de 172 lei. Astfel, in perioada 1.06.2014-31.05.2016 a avut retineri in valoare de 1464 lei (24 luni x 61 lei), iar in perioada 1.06.2016-3.05.2017 a avut retineri de 2064 lei (12 luni x 172 lei), la care se adauga si retinerea de 1887 lei din mai 2016. Suma totala a acestor retineri este de 5415 lei. Aceasta retinere a CASS-ului incalca dispozitiile Legii speciale nr. 341/2004
,
care prevede faptul ca aceste indemnizatii nu sunt considerate venituri, nu se impoziteaza si deci, nu se poate retine nici aceasta cota lunara CASS. S-a facut referire de catre reclamant si la drepturile de care beneficiaza prevazute de art. 5 lit.i si j din Legea 341/2004. Legea generala se aplica in toate cazurile, mai putin in acelea in care legiuitorul stabileste un regim special, astfel in cazul unui conflict intre legea speciala si legea generala ulterioara, acesta se rezolva prin aplicarea principiilor potrivit carora norma speciala se aplica cu prioritate fata de norma generala, potrivit principiului
specialia generalibus derogant.
In sustinerea acestui argument s-a invocat decizia nr. 33/2008 a Inaltei Curtii de Casatie si Justitie. Avand in vedere ca sunt indeplinite conditiile platii nedatorate conform art. 1341 Noul Cod Civil, s-a solicitat obligarea paratei la restituirea sumelor de bani preluate abuziv prin retinerea nelegala a cotei CASS de 5,5% in valoare totala de 5.415 lei
,
cu dobanda legala si obligarea acesteia ca incepand din luna iunie 2017 sa nu mai retina cota de 5,5% din drepturile incasate potrivit Legii speciale nr. 341/2004, intrucat acestea nu sunt considerate venituri.
In drept, a invocat dispozitiile
art. 1341 N.C.C, art. 194, 451 C.P.C. si Legea 341/2004.
Parata ..., prin intampinare, a solicitat respingerea actiunii ca nefondata. In fapt, s-a aratat ca prin Adeverinta Seria ... nr. ... eliberata de Secretariatul de Stat pentru recunoasterea meritelor luptatorilor impotriva regimului comunist instaurat in Romania in perioada 1945-1989 reclamantului i-a fost acordat titlul de „Luptator Pentru Victoria Revolutiei din Decembrie 1989 - Luptator cu Rol Determinant”
,
titlu prevazut de art.3 alin.1 lit.b pct.3 din Legea nr.341/2004 modificata si completata. S-a mentionat ca avand in vedere prevederile art. 4 alin.4 din Legea nr. 341/2004 s-a emis decizia nr. 176756/25.04.2016 prin care reclamantului i-a fost acordata indemnizatia de gratitudine prevazuta de art. 4 alin.4. Prin aceeasi decizie, reclamantului i-a fost mentinuta si indemnizatia lunara prevazuta de art.5 alin.1 lit.o din acelasi act normativ.
Cu privire la solicitarea reclamantului de acordare a indemnizatiilor aratate fara retinerea cotei de CAS, s-a solicitat sa fie respinsa ca nefondata si lipsita de temei legal. S-au invocat prevederile art. 224 alin. l lit. c din Legea nr. 95/2006 si s-a aratat ca din acest text de lege rezulta ca sunt scutite de plata contributiei de asigurari sociale de sanatate doar persoanele prevazute la art. 3 alin. 1 lit. b pct. 1 din Legea nr.341/2004, respectiv persoanele carora li s-a recunoscut titlul de Luptator Ranit
.
Cu privire la reclamant, acesta nu a facut dovada faptului ca i s-ar fi atribuit titlul de luptator ranit prevazut de art.3 alin.1 lit.b pct.1 din Legea nr.341/2004. Intrucat reclamantului i s-a acordat titlul de Luptator remarcat prin fapte deosebite, in baza art. art. 3 alin. 1 lit. b pct.3 din Legea nr.341/2004
,
acesta nu se incadreaza in prevederile art. 224 din Legea nr. 95/2006 modificata si completata si prin urmare nu exista temei legal pentru ca acesta sa beneficieze de asigurare de sanatate fara plata contributiei sociale de sanatate. Art. 154 din Legea nr. 227/2015 (Codul fiscal) enumera persoanele fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, iar referitor la persoanele care beneficiaza de drepturi acordate conform Legii nr. 341/2004 invoca prevederile art. 154 alin. l lit. d din Legea nr. 227/2015, care au in vedere tot persoanele carora li s-a acordat titlul de luptator ranit.
Cu privire la invocarea de catre reclamant a dispozitiilor art. 5 alin. 2 din Legea 341/2004, s-a aratat ca nu au relevanta in speta, legiuitorul neprevazand sub nici o forma faptul ca aceste indemnizatii ar fi scutite de la plata asigurarilor sociale de sanatate. In acest sens s-a aratat ca textul de lege vorbeste doar despre neimpozitarea acestor indemnizatii si nicidecum despre neretinerea cotei de contributie de asigurari sociale de sanatate, care reprezinta o contributie la bugetul asigurarilor sociale de sanatate, iar nu un impozit. S-a aratat ca prin art. 2 alin. 2 lit. b din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate sunt incadrate in categoria contributiilor sociale, si nu in cea a impozitelor. Legea nr.341/2004 prin art. 5 reglementeaza in mod expres si limitativ drepturile de care pot beneficia persoanele ale caror drepturi s-au stabilit conform acestei legi, iar in acest sens s-a aratat ca printre drepturile conferite de lege nu se numara si scutirea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Cu privire la legislatia in vigoare la data de 01.06.2014 s-a solicitat sa se constate ca dispozitiile art. 224 alin. l lit. c din Legea nr.95/2006 se regaseau in forma in vigoare la acea data a Legii nr. 95/2006 la art. 213 alin. l lit. c.
In drept s-au invocat dispozitiilor Legii nr.95/2006 si a Legii nr.227/2015.
Avand in vedere solicitarea reclamantului de restituire a sumelor retinute cu titlu de asigurari sociale de sanatate incepand cu data de 1.06.2014, parata .., prin intampinare a formulat cerere de chemare in garantie a ..., pentru ca in cazul in care se va admite cererea reclamantului, cel chemat in garantie sa fie obligat sa o despagubeasca cu sumele retinute cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate.
Prin intampinarea formulata la cererea de chemare in garantie, ... a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata. A invocat exceptia lipsei calitatii pasive de chemat in garantie a ..., avand in vedere talonul de plata a indemnizatiei lunare acordate reclamantului in temeiul Legii nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
talon din care reiese ca institutia care retine si vireaza contributia de asigurari sociale de sanatate, este
..., care este organizata si functioneaza ca serviciu public descentralizat, in subordinea ...
,
fiind investita cu personalitate juridica, in baza prevederilor
Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii si a HG nr.118/2012. Intre ... si reclamant nu exista un raport juridic civil, ... nu are nici o atributie directa in colectarea sumelor de bani datorate de asigurati la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si nu intra in relatii de natura juridica cu persoanele fizice care au obligatia de plata a contributiei de asigurari de sanatate.
... invoca exceptia inadmisibilitatii cererii de chemare in garantie.
S-a facut referire la decizia nr.10/2011 a ICCJ si s-a sustinut ca intre ... si titularul cererii de chemare in garantie din prezenta cauza nu exista nici o obligatie legala sau contractuala de garantie ori despagubire,
astfel incat cererea de chemare in garantie este inadmisibila.
S-a apreciat ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de
art. 72
din Codul de procedura civila, astfel ca s-a solicitat admiterea exceptiei inadmisibilitatii.
Pe fondul cauzei, s-a solicitat respingerea cererii de chemare in garantie ca neintemeiata, invocandu-se prevederile art.154 alin.1 lit. d) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. In conformitate cu prevederile legale, numai persoanele care au dobandit titlul de Luptator Ranit sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru drepturile banesti acordate de Legea nr.341/2004. In contextul actualei legislatii, celelalte categorii de persoane beneficiare de drepturile acordate de Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, din care face parte si reclamantul, avand in vedere faptul ca acesta a dobandit titlul de „Luptator cu Rol Determinant”, au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru aceste drepturi. In drept
s-au invocat dispozitiile art.205-206 C.P.C. si a tuturor actelor normative invocate in cuprinsul cererii de chemare in garantie
Din analiza actelor si lucrarilor dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Reclamantul ... este posesorul Certificatului seria ... nr. ... prin care se confirma calitatea de „Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 - Luptator cu rol determinant”. Acest titlu este prevazut la art.3 alin. 1 lit.b pct.3 din Legea nr. 341/2004.
Prin decizia nr. 176756/25.04.2016 emisa de ... s-au stabilit pentru reclamantul ... urmatoarele drepturi: indemnizatie de gratitudine de 2020 lei prevazuta de art.4 alin. 4 din Legea nr.341/2004; indemnizatia lunara de 1102 lei prevazuta de art. 5 alin. 1 lit. o din Legea nr.341/2004.
Potrivit taloanelor de pensie atasate la dosar, se observa ca din drepturile acordate in temeiul Legii nr.341/2004 reclamantului i se retine contributia de asigurari sociale de sanatate de 5,5%.
In drept, potrivit art.224 alin.1 lit.c din Legea nr.95/2006, asa cum a fost modificata si completata, beneficiaza de asigurare de sanatate, fara plata contributiei, persoanele prevazute la art.3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi.
Aceasta prevedere legala este in vigoare din 1.01.2011, aceleasi dispozitii fiind reglementate la art. 213 alin.1 lit.c) din Legea nr. 95/2006, in forma asa cum a fost modificata si completata prin OUG nr.107/2010.
Totodata art.154 alin.1 lit.d) din Codul fiscal prevede printre categoriile de persoane fizice care sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si persoanele prevazute la art.3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru drepturile banesti acordate de aceste legi.
Tribunalul a retinut ca, potrivit dispozitiilor legale mentionate, doar persoanele prevazute la art.3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea 341/2004, respectiv cele care au obtinut titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989-Luptator ranit, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Prin urmare, reclamantul, care a obtinut titlul prevazut de art.3 alin.1 lit.b) pct.3 din Legea nr.341/2004, nu se incadreaza in categoria prevazuta de lege pentru a fi scutit de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, astfel ca trebuie sa plateasca contributia lunara pentru asigurari de sanatate.
Cat priveste dispozitiile art.5 alin.2 din Legea nr.341/2004 conform carora „Drepturile acordate conform prezentei legi nu sunt considerate venituri, nu se impoziteaza si nu afecteaza acordarea altor drepturi”, tribunalul a apreciat ca nu au nici o relevanta in cauza, intrucat in acest articol se prevede ca drepturile nu se impoziteaza fara a se face vreo mentiune ca nu s-ar retine cota de contributie la asigurarile sociale de sanatate. Prin urmare, aceste drepturi sunt avute in vedere la calculul contributiei pentru asigurarile de sanatate deoarece, in caz contrar, nu s-ar fi prevazut in lege exceptia pentru persoanele mentionate la art.3 alin.1 lit.b) pct.1.
Cele doua notiuni de „impozit pe venit” si „contributie pentru asigurari sociale de sanatate” sunt diferite, avand o reglementare distincta in Codul fiscal, astfel impozitul pe venit este prevazut la art.2 alin.1 lit.c), iar contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate sunt prevazute la art.2 alin.2 lit.b).
Nefiind stabilita vreo obligatie in sarcina paratei si nesubzistand astfel in sarcina chematului in garantie vreo obligatie de a despagubi, se constata ca cererea de chemare in garantie este fara obiect, nemaifiind necesara analizarea celorlalte aparari invocate de chemata in garantie ... Prin urmare, tribunalul a respins si cererea de chemare in garantie.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamantul ..., solicitand ca in rejudecare sa se admita actiunea.
In motivare, a aratat ca instanta a facut o apreciere gresita a dispozitiilor legale in materie, respectiv a dispozitiilor art. 3 alin. 1 lit. b) pct. 3 coroborat cu disp. art. 5 alin. 2 din Legea 341/2014. A invocat dispozitiile art. 137 din Codul fiscal care prevede veniturile pentru care platitorii de venit la sistemul public de pensii datoreaza contributia de asigurari sociale. Din modalitatea de redactare a normei rezulta ca doar veniturile sunt supuse contributiilor de asigurari sociale, iar potrivit art. 5 alin. 2 din Legea 341/2004 drepturile acordate conform acestei legi nu sunt venituri.
Instanta a interpretat gresit dispozitiile art. 224 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 95/2006 si art. 154 alin. 1 lit. d) din Codul fiscal care prevad care sunt persoanele scutite de la plata contributiei. Instanta trebuia sa aplice art. 5 alin. 2 din Legea 341/2004, care este lege speciala fata de Legea nr.95/2006 si Codul fiscal.
In drept, a invocat art. 466 Cod de procedura civila.
Intimata a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat. A invocat exceptia autoritatii de lucru judecat, intrucat, prin sentinta civila nr. 804/26.06.2013 pronuntata de Tribunalul Braila s-a constatat, cu autoritate de lucru judecat, ca reclamantul nu beneficiaza de scutirea de la plata contributiei de sanatate in limita sumei de 740 lei. Cu atat mai mult, nu poate beneficia de scutirea de la plata contributiei de sanatate asupra intregii indemnizatii primite in baza Legii 341/2004. In baza art. 431 alin. 1 Cod de procedura civila, a solicitat sa se retina autoritatea de lucru judecat.
Pe fond, a solicitat respingerea apelului ca nefondat, aratand ca titlul pe care reclamantul il detine este prevazut de art. 3 alin. 1 lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004. Din prevederile art. 224 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 95/2006 rezulta ca sunt scutite de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate doar persoanele prevazute la art. 3 alin. 1 lit. b pct. 1 din Legea nr. 341/2004.
Art. 154 din Legea nr. 227/2015 enumera printre persoanele fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate persoanele prevazute la art. 3 alin. 1 lit. b) pct. 1 din Legea 341/2004.
Art. 5 alin. 2 din Legea 341/2004 se refera la impozitare si nu la contributia de asigurari de sanatate.
In drept, a invocat Legea nr. 95/2006 si Legea nr. 227/2015.
Analizand legalitatea sentintei apelate prin prisma motivelor de apel invocate, Curtea a retinut ca apelul este intemeiat.
Sub un prim aspect, se impune a fi analizata exceptia autoritatii de lucru judecat, invocata de intimata. In dosarul 10/113/2013, derulat intre aceleasi parti, obiectul cauzei a fost calcularea indemnizatiilor de care reclamantul beneficia in baza Legii nr. 341/2004 in functie de castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si plata diferentelor rezultate. Instanta nu a fost sesizata cu un capat de cerere privind scutirea de la plata contributiilor de asigurari de sanatate pentru aceste indemnizatii. Cu toate acestea, avand in vedere calculul diferentelor cuvenite reclamantului, instanta a analizat, pe cale incidenta, scutirea de la plata contributiei de sanatate in limita sumei de 740 lei, in temeiul asimilarii acestor drepturi cu cele de pensie, in baza art. 213 ind. 1 lit. c) din Legea 95/2006 si art. 4 ind. 3 alin. 2 din Legea 341/2004. A constatat, prin dispozitivul sentintei civile nr. 10/113/2013, ca reclamantul nu beneficiaza de scutirea de la plata contributiei de sanatate in limita sumei de 740 lei. In prezenta cauza, scutirea de plata contributiei se solicita in temeiul art. 5 alin. 2 din Legea 341/2004. Prin urmare, nici in privinta obiectului, nici in privinta cauzei nu exista identitate intre dosarul 10/113/2013 si prezentul dosar. Conditiile impuse de art. 431 alin. 1 Cod de procedura civila nu sunt indeplinite, exceptia autoritatii de lucru judecat este neintemeiata. Fiind intemeiata pe cauze diferite, solutia instantei referitoare la scutirea de la plata contributiei nu poate fi retinuta nici macar ca putere de lucru judecat.
Pe fondul apelului, Curtea constata ca Legea nr. 341/2004 nu cuprinde nicio prevedere cu privire la plata contributiilor de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatiile pe care le stabileste. Intimata a invocat ca in art. 224 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si in art. 154 alin. (1) lit. d) Codul fiscal sunt prevazute o serie de exceptii de la plata contributiei, de unde rezulta ca celelalte persoane datoreaza contributia. Or, exceptia este reglementata intotdeauna prin raportare la o anumita regula, deci trebuie verificat daca pentru persoanele enumerate de art. 3 alin (1) lit. b) din Legea nr. 341/2004 (pct. 1-4) exista, ca regula, obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Art. 155 alin. (1) din Codul fiscal enumera categoriile de venituri supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate, si anume: venituri din salarii si asimilate salariilor; venituri din activitati independente; venituri din drepturi de proprietate intelectuala; venituri din asocierea cu o persoana juridica; venituri din cedarea folosintei bunurilor; venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura; venituri din investitii si venituri din alte surse.
Veniturile supuse analizei noastre ar putea constitui venituri din alte surse. Art. 114 din Codul fiscal defineste „veniturile din alte surse” ca fiind ”orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a)-h), altele decat veniturile neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu” (Titlul IV- Impozitul pe venit).
Art. 62, care face parte din capitolul I al titlului IV, enumera veniturile neimpozabile. La lit. a) sunt mentionate „ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, primite de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice sau colectate public, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la organizatii neguvernamentale, potrivit statutelor proprii sau de la alte persoane. Conform Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, in categoria veniturilor neimpozabile prevazute la art. 62 lit. a) din Codul fiscal se cuprind veniturile obtinute de persoanele fizice, potrivit legii, cum sunt: „
n) indemnizatiile acordate in baza Legii recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare”.
Prin urmare, atat potrivit art. 5 alin. 2 din Legea nr. 341/2004, cat si in conformitate cu dispozitiile Codului fiscal, indemnizatiile acordate in baza Legii nr. 341/2004 sunt venituri neimpozabile. Conform art. 114 din Codul fiscal, astfel de venituri nu intra in categoria „veniturilor din alte surse” care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate in sensul art. 155 alin. (1) din Codul fiscal. In consecinta, pentru veniturile din indemnizatiile acordate in baza Legii nr. 341/2004 nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Nu exista un text general care sa prevada plata contributiei pentru indemnizatiile incasate de revolutionari, de la care sa se deroge prin art. 154 alin. 1 lit. d). Este o necorelare legislativa.
In acelasi sens, Codul fiscal anterior, respectiv Legea nr. 571/2003, stabilea care sunt categoriile de venituri, indemnizatii sau ajutoare pentru care exista obligatia de a plati contributia de asigurari sociale de sanatate, iar indemnizatiile primite in temeiul Legii 341/2004 nu se regasesc printre acestea.
Pe de alta parte, in lipsa platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoanele in cauza, ca regula, nu vor beneficia de asigurare de sanatate in sistemul public de asigurari reglementat de Legea nr. 95/2006, cu exceptia cazului in care sunt deja asigurati, cum e cazul pensionarilor. De asemenea, beneficiaza, prin exceptie, de asigurare fara plata contributiei persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea nr. 341/2004, care desi nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru drepturile banesti acordate in temeiul acestei legi, vor beneficia de drepturile de asigurare prevazute lege Legea nr. 95/2006.
Constatand ca motivele de apel sunt intemeiate, in baza art. 480 Cod de procedura civila, Curtea a admis apelul, a schimbat in parte sentinta, in sensul admiterii actiunii.
In prima instanta, parata ... a formulat cerere de chemare in garantie a ..., care a fost respinsa ca efect al respingerii actiunii principale. In apelul declarat de reclamant, intimata ... nu a uzat de dispozitiile procedurale (art. 473, apelul provocat). In aceste conditii, ... nu este parte in apelul declarat de reclamant, iar Curtea nu a putut analiza cererea de chemare in garantie.