Grefier. Vechime in specialitate pentru perioada in care a activat ca secretar al Baroului de avocati.
18 martie 2020Conditii de exercitiu ale actiunii civile. Grupe de munca. Inadmisibilitatea actiunii.
18 martie 2020
Distinctia dintre incetarea de drept a contractului individual de munca si concediere. Regim juridic diferit.
Codul muncii, art. 56
Potrivit art.56 alin.1 lit d) din Codul Muncii, contractul de munca inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si stagiu minim de cotizare pentru pensionare, iar constatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termenele de 5 zile lucratoare .
O decizie de incetare de drept a contractului individual de munca in aceasta situatie nu este lovita de nulitate daca este emisa in perioada cand salariatul se afla in concediu medical, deoarece disp. art. 60 din Codul Muncii nu se aplica cazurilor de incetare de drept a contractului de.
Dispozitiile art.60 se aplica doar concedierilor dispuse in formele reglementate de art. 58 Codul Muncii.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale,
Decizia civila nr. 243 din 9 februarie 2011.
Prin cererea inregistrata sub nr.2795/114/2010 contestatoarea BN a formulat contestatie impotriva deciziei de incetare de drept a contractului individual de munca nr. A4022/13.05.2010 emis de intimata UM, solicitand anularea acestei decizii, obligarea la plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca din bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate potrivit art.12 din OUG nr.158/2005.
In motivarea contestatiei, contestatoarea a aratat ca a fost angajata la UM din anul 1983, in functia de bibliotecara, iar prin decizia nr.A 4022/13.05.2010, angajatorul UM a dispus incetarea de drept a contractului sau individual de munca cu nr.B10/25.04.1983, incepand cu data de 09.05.2010, data la care s-au indeplinit conditiile cumulative privind varsta standard de pensionare si stagiu minim de cotizare realizat in sistemul public, masura luata in baza art.56 lit. b si art. 60 alin 1 lit. a din Codul Muncii .
Contestatoarea considera ca decizia de incetare de drept a contractului de munca a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor legale si astfel, prin emiterea deciziei de incetare de drept a contractului individual de munca la data la care se afla in concediu medical, angajatorul i-a incalcat dreptul legal de a beneficia atat de pensie cat si de indemnizatie pentru incapacitatea temporara de munca .
A mai aratat contestatoarea ca potrivit art.83 alin 1 si 2 din Legea 19/2000 drepturile de pensie se platesc la data indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa cu 30 zile inainte de data indeplinirii acestor conditii. Daca cererile de pensionare se depun cu depasirea termenului prevazut la alin.1, drepturile de pensie se cuvin si se platesc de la data depunerii cererii de pensionare .
Or, a aratat contestatoarea, se afla in concediu medical si implicit si in incompatibilitatea de a depune cererea de pensionare impreuna cu actele care dovedesc indeplinirea coditilor prevazute de Legea nr. 49/2010.
De asemenea, a mai aratat ca la data emiterii deciziei de incetare a contractului de munca, 13.05.2010 se afla in concediu medical, angajatorul fiind anuntat in termen ca se afla in incapacitate temporara de munca, iar incepand cu data 05.03.2010 si pana la 02.06.2010 se afla in concediu medical conform certificatelor medicale anexate.
A precizat contestatoarea ca datorita bolii, fiind diagnosticata cu neoplazie, ceea ce a implicat internarea sa in spital, a fost pusa in imposibilitatea de a depune dosarul de pensionare in termenele legale, cat si in imposibilitatea de a efectua demersurile necesare la arhiva Pitesti pentru obtinerea adeverintelor privind sporurile avute in perioada 1971-1990.
Intr-un alt motiv, contestatoarea a aratat ca prin emiterea deciziei de incetare de drept a contractului de munca la data la care se afla in concediu medical, angajatorul i-a incalcat dreptul legal de a beneficia de indemnizatii pentru incapacitatea temporara de munca .
De asemenea, a mai aratat ca la data de 09.05.2010 prin decizia de incetare de drept a contractului individual de munca a incetat si calitatea sa de salariat ca urmare a indeplinirii conditiilor cumulative privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizate in sistemul public, insa cererea de pensionare nu a fost depusa din motive imputabile intrucat starea de incapacitate temporara de munca intervenita a fost o cauza mai presus de vointa sa si nu de o actiune premeditata , astfel incat, in prezent , nu poate beneficia de indemnizatii de asigurari sociale, desi cuantumul lunar al indemnizatiei pentru incapacitatea temporara de munca ce i se cuvenea este de 100% din baza de calcul stabilita conform OUG nr. 158/2005.
A mai precizat ca anterior situatiei prezentate, a solicitat ramanerea in activitate, insa angajatorul nu i-a dat acordul .
Intimatul MAN a formulat intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale de exercitiu a UM si a solicitat introducerea in cauza a MAN si citarea acestuia, iar pe fond a solicitat respingerea contestatiei.
Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale de exercitiu a UM, s-a invocat disp art.3 din Legea 346/2006 privind organizarea si functionarea MAN acesta are personalitate juridica si reprezinta in justitie structurile armate care nu au personalitate juridica.
Structurile Ministerului care au personalitate juridica, potrivit legii , pot fi reprezentate in justitie de organele de specialitate ale MAN , in conditiile stabilite prin ordin al Ministrului Apararii si in acest sens s-a emis Ordinul nr. 75/14.07.209 „ Instructiuni privind activitatea legislativa si de asistenta juridica in Ministerul Apararii Nationale „, prin care a delegat pe seful Directiei pentru relatia cu Parlamentul si asistenta juridica , sa reprezinte interesele institutiei in fata instantelor de judecata si a acestor organe cu activitate jurisdictionala – art. 64 alin 1.
Capacitatea procesuala de exercitiu consta in aptitudinea unei persoane care are folosirea in drept, de a valorifica singura acest drept in justitie , exercitand personal drepturile procesuale si indeplinind tot astfel obligatiile procesuale.
Daca nu s-ar face aplicarea actelor normative care reglementeaza reprezentarea acestor entitati in fata instantelor de judecata , ar trebui ca unitatile militare sa angajeze si sa conduca personal procesul, adica sa aiba capacitatea de a sta in judecata, ceea ce ar contraveni statului propriu .
Cat priveste fondul cauzei, paratul MAN a aratat ca in perioada 15.01.2002-09.05.2010 contestatoarea BN a fost angajata la UM.
Conform art.41, art.167 alin.2 din Anexa 3 din Legea 19/2000, contestatoarea, nascuta la data de 09.07.1951 a indeplinit cumulativ conditiile de varsta standard -58 ani si 10 luni si stagiul minim de cotizare pentru pensionare la data de 09.05.2010.
La inceputul lunii martie 2010, contestatoarea a solicitat in conformitate cu art.41 alin.5 din Legea 19/2000, sa fie mentinuta in functie dupa data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare.
UM a inaintat Statului Major al Fortelor Aeriene pentru aprobarea Nota raport nr.A/S331/09.03.2010 la care i-a fost comunicat prin adresa nr.A1 /2995/01.05.2010 a Sefului Serviciului Personal si Mobilizare din SMFA, raspunsul transmis de catre loctiitorul sefului Directiei Management Resurse Umane prin fax-ul G 210/29.03.2010 privind imposibilitatea mentinerii personalului civil dupa indeplinirea conditiilor cumulative de varsta standard si a stagiului minim de cotizare .
Acest raspuns i-a fost adus la cunostinta contestatoarei la data de 08.04.2010 , cand a fost prezenta la sediul unitatii desi se afla in concediu medical, ocazie cu care i s-au comunicat si modificarile aduse de art.56 alin 1 lit. d din Codul Muncii prin Legea 42/2010.
Prin Notificarea nr.A3470/28.04.2010, unitatea i-a comunicat contestatoarei data la care indeplineste cumulativ conditiile de varsta si stagiu minim de cotizare pentru pensionare, precum si solicitarea de a depune cererea de pensionare la Casa Judeteana de Pensii in raza careia domiciliaza, in termenele prevazute de art. 82 si 83 din Legea 19/2000.
Aceasta notificare i-a fost comunicata personal contestatoarei la data de 28.04.2010 cand a fost prezenta la sediul unitatii, cu toate ca se afla in concediu medical la acea data , la rugamintea reprezentantilor unitatii de a-si depune cererea de pensionare conform art.82 si 83 din Legea 19/2000 cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a beneficia de drepturile de pensie de la data indeplinirii conditiilor de pensionare, contestatoarea a mentionat ca „ isi asuma riscurile nedepunerii cererii de pensionare inainte de data de 09.05.2010”.
Intimatul considera ca a respectat disp art.56 alin.1 lit.d din Codul Muncii care stipuleaza ca, contractul individual de munca inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si stagiu minim de cotizare pentru pensionare.
Contractul individual de munca a incetat de drept, chiar daca, contestatoarea se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, deoarece in conformitate cu prev. art.60 alin 1 lit. a din Legea 53/203, concedierea salariatilor nu poate fi dispusa pe durata incapacitatii temporare de munca, stabilita prin certificatul medical conform legii, nu prin incetarea de drept a contractului.
Intimatul a mai aratat ca decizia nr.A 402/13.05.2010 de incetare de drept a contractului individual de munca, adeverinta de sporuri pentru perioada 191-2001, copii ale raspunsurilor primit de la Directia de Legislatie a Muncii , Contencios si Relatii cu Parlamentul din cadrul ministerului muncii , Familie si Protectie Sociale , au fost comunicate si contestatoarei la data de 16.05.2010 , in termenul legal de 5 zile prevazut de art.56 alin.2 din Codul Muncii, prin intermediul sefului Sectiei Invatamant din cadrul UM, aceasta a semnat de primirea deciziei , dar a refuzat sa primeasca carnetul de munca cu seria ID nr.0235118 care a ramas la dispozitia acesteia la structura de personal a unitatii militare.
Ca atare, intimatul a solicitat sa fie respins acest capat de cerere ca neintemeiat.
Cu privire la cel de-al doilea capat de cerere prin care contestatoarea solicita obligarea la plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca din Bugetul fondului National unic de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 12 din OUG nr. 158/2005 , intimatul a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a MAN si a solicitat respingerea acestei cereri ca fiind introdus impotriva unei persoane lipsite de calitate procesuala pasiva .
Astfel, a aratat ca in conformitate cu disp art. 12 din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatia pentru incapacitatea temporara de munca se suporta de angajator , din prima zi pana in a 5 zi de incapacitate temporara de munca
din bugetul Fondului National unic de asigurari sociale de sanatate incepand cu ziua urmatoare celei suportate de angajator , conform lit.a si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia ; prima zi de incapacitate temporara de munca , in cazul persoanelor asigurate prev la art. 1 alin 1 lit. c si alin 2 .
Avand in vedere ca, la data incetarii de drept a contractului individual de munca 09.05.2010 contestatoarea se afla in concediu medical pentru incapacitate de munca, potrivit art.12 din OUG nr 12/205, indemnizatia aferenta se suporta de Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate si se platesc de Casa teritoriala d Pensii Buzau.
Potrivit art.32 alin 2 din OUG 158/2005, in situatia in care a expirat termenul pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, drepturile prev. la art.2 alin .1 care s-au nascut anterior iesirii acestor situatii, se achita de la bungetul Fondului National unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate .
Dupa administrarea probatoriilor, prin sentinta civila nr.1337 din data de 12 noiembrie 2010 pronuntata de Tribunalul Buzau, s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a UM privind primul capat de cerere ; s-a respins primul capat de cerere al contestatiei, ca neintemeiat ; s-a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a UM si MAN privind cel de-al doilea capat de cerere ce vizeaza obligarea la plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca si in consecinta s-a respins acest capat de cerere ca atare.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, instanta de fond a apreciat in ceea ce priveste contestatia impotriva deciziei de incetare de drept a contractului de munca al contestatoarei, ca intimata UM are calitate procesuala pasiva cat si calitate procesuala de exercitiu.
Capacitatea procesuala de exercitiu consta in oportunitatea unei persoane care are folosinta in drept, de a valorifica singura acest drept in justitie, exercitand personal drepturile procesuale si indeplinind tot astfel obligatiile procesuale .
Capacitatea procesuala de exercitiu este urmarea fireasca a capacitatii de folosinta , pentru ca in lipsa unui drept nu este de conceput nici exercitiul lui .
Calitatea de parti in proces trebuie sa corespunda cu calitatea de titular al dreptului si respectiv al obligatiei ce favorizeaza continutul raportului de drept national dedus judecatii .
In cauza, obiectul pricinii il constituie anularea deciziei de incetare de drept a contractului de munca , emisa de UM.
Prin urmare, calitatea procesuala o are UM Boboc care a emis actul a carui anulare se cere .
Daca UM nu ar fi avut capacitatea de exercitiu, nu ar fi putut exercita dreptul de a dispune asupra unui drept ce formeaza continutul raportului de dreptul muncii.
Persoana juridica isi exercita drepturile si isi indeplineste obligatiile prin organele sale iar actele juridice facute de organele persoanei juridice sunt actele persoanei juridice insasi ( art. 35 alin D31/1954).
Deci, intimata UM are calitate procesuala pasiva si poate fi reprezentata de MAN, iar potrivit art.3 din Legea 346/2006, instanta de fond a inlaturat astfel confuzia ce o face intimatul MAN intre calitatea de parte in proces si aceea de reprezentat .
Cat priveste fondul solutionarii acestui capat de cerere, referitor la contestatia impotriva deciziei de incetare de drept a contractului de munca nr. A 4022/13.05.2010, instanta de fond a constatat ca este nefondat, potrivit urmatoarelor considerente :
Contestatoarei i-a incetat de drept contractul de munca conform art.56 alin. 1 lit d) din Codul Muncii astfel cum a fost modificat prin Legea 49/2010.
Potrivit art.56 alin.1 lit d) din Codul Muncii, contractul de munca inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si stagiu minim de cotizare pentru pensionare .
La alineatul 2 din acelasi articol statueaza ca pentru situatiile prevazute la alin 1 lit d-k, constatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termenele de 5 zile lucratoare .
In speta, contestatoarea, nascuta la 09.07.1951 a indeplinit cumulativ conditiile de varsta standard – 58 ani si 10 luni si stagiu minim de cotizare pentru pensionare la data de 09.05.2010 conform art 41, art 167 si anexa 3 la Legea 19/2000.
Anterior acestei date, contestatoarea a solicitat conform art 41 alin 5 din Legea 19/2000 sa fie mentinuta in functie dupa data indeplinirii cumulative a conditiilor de pensionare, dar i s-a respins cererea, situatie adusa la cunostinta acesteia
In atare situatie, intimata UM a procedat la emiterea deciziei nr A 4022/13.05.2010 , de incetare de drept a contractului de munca.
Contestatoarea considera ca aceasta decizie este lovita de nulitate deoarece a fost emisa in perioada cand se afla in concediu medical ( 05.03.2010- 02.06.2010), insa instanta de fond nu a retinut punctul de vedere al acesteia intrucat, disp. art. 60 din Codul Muncii de interzicere a concedierii pe durata incapacitatii temporare de munca, stabilite prin certificat medical nu se aplica cazurilor de incetare de drept a contractului de munca prev de art.56 Codul Muncii.
Dispozitiile art.60 se aplica doar concedierilor dispuse in formele reglementate de art 58 Codul Muncii.
E drept ca la art.61 alin.1 lit.e Codul Muncii era reglementata concedierea pentru cazul in care salariatul indeplineste conditiile de varsta standard si stagiu de cotizare, dar acest alineat lit e ) a fost abrogat prin Legea 49/2010 si se regaseste introdus prin aceeasi lege la art 56 lit d) din Codul Muncii astfel cum a fost modificat si completat, la sectiunea incetarii de drept a contractului de munca.
Decizia salariatului ( in speta a contestatoarei ) de a se pensiona sau nu, nu modifica decizia angajatorului de a inceta de drept contractul si obligatia lui de a constata acest fapt .
Pentru angajatorii din sistemul public este o obligatie sa constate incetarea de drept, astfel acestia vor raspunde patrimonial pentru neaplicarea art.56 lit d) din Codul Muncii cat si contraventional in baza art. 17 alin. 1 si art.23 din Legea 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri .
Fiind vorba de o incetare la termen, nu are importanta daca anterior intervenise o situatie de suspendare a contractului de munca fie ea si de drept ( cum este in speta incapacitatea temporara de munca ) acesta nu va amana data incetarii de drept a contractului de munca .
In ce priveste al doilea capat de cerere prin care contestatoarea solicita obligarea la plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca din bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate potrivit art 12 din OUG 158/2005, instanta de fond a respins acest capat de cerere ca fiind introdus impotriva unei persoane lipsite de capacitate procesuala pasiva.
Astfel, la art.12 din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate se stipuleaza ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta de catre angajator, din prima pana in a 5 zi de incapacitate temporara de munca si din bugetul Fondului National unic de asigurari sociale de sanatate incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, pana la incetarea incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia .
Avand in vedere ca la data de 09.05.2010 contractul de munca al contestatoarei a incetat de drept, in acest caz se aplica disp. art.32 alin.2 din OUG 158/2009 care precizeaza ca in situatia in care a expirat termenul pentru care a fost incheiat contractul individual de munca drepturile prev. de art. 2 alin. 1 care s-au nascut anterior ivirii acestor situatii, se achita din bugetul Fondului National unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate .
Raportat la situatia retinuta, instanta de fond a apreciat ca nu intimatele au calitate procesuala pasiva pentru a fi obligate la plata acestei indemnizatii, ci casa de asigurari de sanatate.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs contestatoarea BN, criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate.
Criticand sentinta, recurenta-contestatoare arata ca in mod gresit instanta de fond a retinut ca dispozitiile art.60 se aplica doar concedierilor dispuse in formele reglementate de art.58 Codul Muncii si nu se aplica cazurilor de incetare de drept a contractului de munca prevazut de art.56 Codul muncii.
De asemenea, recurenta-contestatoare arata ca inainte de emiterea deciziei de pensionare de catre U.M., i-a fost suspendat abuziv contractul de munca, conform art.50 lit.b din Legea nr.53/2003 cu modificarile si completarile ulterioare pe durata concediului pentru incapacitate temporara de munca.
Intr-adevar potrivit art.56 alin.1 lit.d din Codul muncii, contractul de munca statueaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si stagiul minim de cotizare pentru pensionare, dar acest articol odata ce este insotit de certificatele de concediu medical nu mai are valoare juridica fata de disp. art.50 lit. b si art. 60 alin.1 lit. a, deoarece nu a renuntat voluntar la privilegiile oferite de lege, acest lucru fiind coroborat si cu art.13 alin.3 lit.b din OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari de sanatate cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru aceste considerente, recurenta-contestatoare solicita admiterea recursului, casarea sentintei si trimiterea cauzei aceleiasi instante de fond, in vederea rejudecarii cauzei.
Curtea, verificand sentinta recurata in raport de criticile formulate de recurenta-contestatoare, de dispozitiile legale incidente in cauza si de mijloacele de proba administrate dar si sub toate aspectele, astfel cum impune art.3041 Cod procedura civila constata ca nu este afectata legalitatea si temeinicia acesteia, pentru considerentele care succed:
La data de 9.05.2010, recurenta a indeplinit cumulativ conditiile de varsta standard si stagiu minim de cotizare pentru pensionare, astfel ca unitatea militara intimata a constatat incetat de drept contractul de munca conform art.56 alin. 1 lit d) din Codul Muncii astfel cum a fost modificat prin Legea 49/2010.
Potrivit art.56 alin.1 lit d) din Codul Muncii, contractul de munca inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si stagiu minim de cotizare pentru pensionare .
Corect a retinut instanta de fond ca la alin. 2 din acelasi articol se statueaza ca pentru situatiile prevazute la alin 1 lit. d-k, constatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termenele de 5 zile lucratoare .
Nu poate fi primita sustinerea recurentei ca aceasta decizie este lovita de nulitate fiind emisa in perioada cand salariata se afla in concediu medical (05.03.2010- 02.06.2010), deoarece disp. art. 60 din Codul Muncii de interzicere a concedierii pe durata incapacitatii temporare de munca, stabilite prin certificat medical nu se aplica cazurilor de incetare de drept a contractului de munca prev. de art.56 Codul Muncii, cum corect a retinut instanta de fond.
Dispozitiile art.60 se aplica doar concedierilor dispuse in formele reglementate de art. 58 Codul Muncii.
In prezenta cauza nu ne aflam, insa, in prezenta unei concedieri ci a unei incetari de drept a contractului de munca, situatii diferite cu regim juridic diferit.
Corect a retinut instanta de fond si faptul ca, fiind vorba de o incetare de drept a contractului de munca, nu are importanta daca anterior intervenise o situatie de suspendare a contractului de munca, fie ea si de drept (cum este in speta incapacitatea temporara de munca) si ca acesta nu va amana data incetarii de drept a contractului de munca.
Corecta este hotararea instantei de fond si cu privire la al doilea capat de cerere, care, facand aplicarea disp. art.12 si 32 din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, raportat la data incetarii de drept a contractului individual de munca, a constatat ca intimatele din prezenta cauza nu au calitate procesuala pasiva, drepturile pentru concediul medical achitandu-se din bugetul Fondului National unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate.
Pentru motivele expuse, curtea, vazand disp. art.304, 3041 si 312 alin.1 C.pr.civ. a respins recursul ca nefondat.
(Judecator Cristina Moiceanu)