Nepronuntarea asupra exceptiei. Sanctiunea pentru omisiunea de a pune exceptia in dezbaterea contradictorie a partilor si apoi de a o solutiona motivat.
18 martie 2020Termenul de contestare a tabelului preliminar al creantelor
18 martie 2020
Deschiderea procedurii de insolventa
Legea nr. 85/2006 privind procedura inolventei, art. 3 pct. 6, art. 31
Art. 31 din Legea 85/2006 - 1 Orice creditor indreptatit sa solicite deschiderea procedurii prevazute de prezenta lege impotriva unui debitor prezumat in insolventa poate introduce o cerere introductiva, in care va preciza, cuantumul si temeiul creantei;
Art. 3 pct. 6 din Legea 85/2006 - prin creditor indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolventei se intelege creditorul a carui creanta impotriva patrimoniului debitorului este certa, lichida si exigibila de mai mult de 90 de zile, iar pct. 12 valoare-prag reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea creditorului. Acesta este de 45.000 lei, iar pentru salariati, de 6 salarii medii brute pe economie/pe salariat.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal,
Decizia nr. 687 din 24 martie 2011.
Creditoarea AFPM Ploiesti a solicitat deschiderea procedurii insolventei fata de debitoarea SC MI & S. P. SRL,in temeiul art. 3 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei si art. 197 din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. In motivarea cererii s-a aratat ca debitoarea datoreaza bugetului de stat suma de 34.172 lei reprezentand impozite/ taxe si amenzi stabilite potrivit legislatiei fiscale, dovedita cu titlurile de creanta atasate cererii.
Prin sentinta nr. 180 din data de 2 februarie 2011 judecatorul sindic din cadrul Tribunalului Prahova a respins ca neintemeiata cererea creditoarei, retinand ca pentru deschiderea procedurii de insolventa se impune dovedirea indeplinirii cumulative a conditiilor prevazute de art.1 si art. 3 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei.
In baza art. 3 pct.1 lit. a din lege, insolventa este prezumata ca fiind vadita atunci cand debitorul, dupa 90 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori, iar in baza art.3 pct.12 cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea creditorului, este de 45.000 lei, iar pentru salariati, de 6 salarii medii pe economie.
Acest ultim articol privind valoarea prag a creantei ca si termenul ce se scurge de la data creantei au fost modificate prin Legea 169 din 14 iulie 2010 publicata in Monitorul Oficial nr.505 din 21 iulie 2010, care a intrat in vigoare la data de 25 iulie 2010.
Fata de dispozitiile art. 33 din Legea nr. 85/2006, privind procedura insolventei, judecatorul sindic analizeaza starea de insolventa a societatii, stare determinata de indeplinirea conditiilor amintite mai sus, la momentul la care acesta pronunta sentinta.
Modificarea acestor conditii de catre legiuitor, prin norme de drept substantial si nu de procedura, obliga instanta sa aplice imediat legea noua chiar si cererilor formulate anterior modificarilor legislative mentionate.
Astfel, in situatia tranzitorie determinata de modificarea valorii prag intre data introducerii cererii si data solutionarii cererii, sunt incidente dispozitiile legale in vigoare la data la care se solutioneaza cererea de deschidere a procedurii. Prin urmare s-a retinut ca cererea vizand creanta de 34.172 lei, situata sub valoarea prag prevazuta de lege, de 45.000 lei, nu indeplineste conditia prev. de art. 3 pct.12 din Legea 85/2006.
Creditoarea AFPM Ploiesti, a declarat recurs, aratand ca a solicitat ca debitoarea sa fie supusa procedurii insolventei reglementata de Legea nr. 85/2006, avand in vedere ca este titulara unei creante constand in datorii catre bugetul consolidat al statului in cuantum mai mare de 30.000 RON, valoare prag prevazuta de lege la momentul depunerii cererii, creanta fiind certa, lichida si exigibila, neachitata nici pana in prezent ca o consecinta a starii sale de insolventa care dureaza de peste 30 de zile.
Considera ca judecatorul sindic a apreciat eronat probele administrate in cauza, intrucat valoarea prag a fost majorata de la 30.000 lei la 45.000 lei conform noului act normativ care a intrat in vigoare la dala de 24.07.2010, insa cererea a fost introdusa in data de 28.05.2010, adica cu mult timp inainte de aparitia ultimelor modificari.
Recursul este nefondat .
Dispozitiile art. 3 pct. 12 din Legea nr. 85/2006, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 169/14.07.2010, prevad ca valoarea prag pentru deschiderea procedurii insolventei, este de 45.000 lei si cum creanta recurentei era de 34.172 lei, creanta se situa sub valoarea prag prevazuta de lege, la data solutionarii cererii, si ca atare in mod corect si legal prima instanta a considerat ca valoarea prag ce se are in vedere la declansarea procedurii este de 45.000 lei.
In mod judicios judecatorul sindic a apreciat ca modificarea valorii prag pentru care se poate solicita deschiderea procedurii insolventei reprezinta o norma de procedura, de imediata aplicare, inclusiv in perioada tranzitorie, cuprinsa intre data inregistrarii cererii si data solutionarii acesteia, fiind evidenta intentia legiuitorului de a nu se solicita deschiderea procedurii insolventei pentru o valoarea modica in actualele conditii economice de blocaj financiar, urmarindu-se si degrevarea instantelor de solutionarea unor cauze de mica importanta.
Pe de alta parte, adoptarea acestei solutii inlatura discriminarea ce s-ar putea crea prin aplicarea unui tratament diferentiat debitorilor aflati in aceeasi conjunctura, inrautatindu-se situatia celor care au o datorie mai mica, dar impotriva carora ar trebui deschisa procedura insolventei, conform vechii legi, in raport cu cei care ar avea o datorie mai mare, in speta de peste 30.000 lei, dar nu ar intra sub incidenta Legii nr. 85/2006 rep., asa cum a fost modificata la data de 24.07.2010 prin OUG nr. 169/2010.