Data suspendarii platii pensiei, pentru cazul in care pensionarul beneficiar al unei pensii de invaliditate gr. I sau II se regaseste in una dintre situatiile prevazute de art.6 alin.1 pct. IV din Legea nr.263/2010, privind sistemul unitar de pensii publice.
19 martie 2020Definitia notiunii de act administrativ.
19 martie 2020
Decontarea cheltuielilor pentru naveta cadrelor didactice
Art.1 din Instructiunile nr.2 din 17 februarie 2011 emisa de Ministerul Educatiei Cercetarii Tineretului si Sportului
Personalul didactic din unitatile de invatamant de stat care nu dispun de locuinta si nici nu i se poate asigura in localitatea unde are postul, beneficiaza de decontarea cheltuielilor pe mijloacele de transport in comun, potrivit art.1 din Instructiunile nr.2 din 17 februarie 2011 emisa de Ministerul Educatiei Cercetarii Tineretului si Sportului.
Decontarea sau plata efectiva a costurilor de transport se efectueaza de catre autoritatea administrativ – teritoriala, dupa propunerea Consiliului de Administratie a unitatii de invatamant, a drepturilor banesti aferente personalului didactic, spre aprobare Consiliului local.
Omisiunea Consiliului de Administratie a scolii de a propune lunar, Consiliului local, aprobarea sumelor necesare decontarii cheltuielilor de transport nu afecteaza dreptul personalului didactic care a dovedit indeplinirea conditiilor de plata.
(Decizia civila nr. 1077/13.04.2017)
Constata ca prin actiunea inregistrata sub nr.765/90/2015 pe rolul tribunalului Valcea, reclamanta U.S.I.Valcea, in numele membrilor de sindicat C.M.D., P.C., T.E., G.A., Z.C.C., O.C., D.I., I.I., U.I., P.N., P.A., P.I. si M.M., au chemat in judecata pe paratele Scoala Gimnaziala A.P. Pausesti-Maglasi si Comuna Pausesti-Maglasi prin primar, solicitand obligarea acestora la plata cheltuielilor de naveta ale cadrelor didactice navetiste, conform dispozitiilor art.105 alin.2 lit. f din Legea nr.1/2011 si ale instructiunilor MECTS nr.2/2011 pentru perioada aprilie-iunie si septembrie-decembrie 2012, ianuarie-aprilie si septembrie-decembrie 2013, precum si ianuarie-decembrie 2014, in suma totala de 32.146 lei, actualizata cu indicele de inflatie la data platii efective si integrale, la care se adauga dobanda legala aferenta, de la data scadentei fiecarei sume si pana la data platii efective si integrale.
Reclamanta a aratat ca, in ciuda demersurilor pe care le-au facut atat cadrele didactice cat si unitatea scolara, autoritatile administratiei publice ale comunei Pausesti-Maglasi au refuzat nejustificat plata acestor drepturi ale cadrelor didactice din unitatea scolara aflata in raza lor teritoriala, drepturi reglementate de art.105 alin.2 lit. f din Legea educatiei nationale nr.1/2011 si de prevederile din Instructiunile MECTS. Institutia primarului si consiliului local aveau obligatia de a deconta aceste sume, obligatie ce le revine in mod direct si imperativ, fara posibilitatea de optiune. Mai mult, cheltuielile cu naveta cadrelor didactice reprezinta o componenta a finantarii completare unitatii de invatamant, finantare ce se asigura din bugetul local conform legii educatiei nationale.
Prin intampinarea formulata parata comuna Pausesti-Maglasi a aratat ca documentele depuse la registratura primariei de Scoala Gimnaziala A.P. nu sunt insotite de aprobarea consiliului de administratie, nu sunt semnate de directorul scolii si nu au anexate nici un fel de acte justificative. Pentru perioada ianuarie-aprilie si septembrie-decembrie 2013 au fost inaintate din partea consiliului de administratie al scolii pentru aprobarea in consiliul local al comunei doar doua solicitari, pentru lunile ianuarie-iunie si septembrie-noiembrie 2014 nu exista nici o solicitare din partea consiliului de administratie privind decontarea transportului, iar pentru luna decembrie 2014 consiliul local a adoptat hotararea nr.5/31.01.2015, prin care s-a aprobat decontarea sumei de 1.163 lei, suma ce va fi platita scolii. In concluzie, consiliul de administratie nu si-a indeplinit obligatia stipulata de art.2 din Instructiunile MECTS nr.2/2011.
Prin sentinta civila nr.1822 din 9.12.2016, Tribunalul Valcea a admis actiunea si au fost obligati paratii sa plateasca reclamantilor - membrii de sindicat contravaloarea cheltuielilor de naveta, pentru perioadele aprilie-iunie si septembrie-decembrie 2012, ianuarie-aprilie si septembrie-decembrie 2013, ianuarie-decembrie 2014, in suma totala de 32.146 lei, conform centralizatoarelor anexe, sume actualizate cu indicele de inflatie calculat pana la data platii efective si integrale, la care se adauga si dobanda legala, calculata de la data scadentei fiecarei sume si pana la data platii efective si integrale.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta a retinut ca reclamantii sunt cadre didactice la Scoala Gimnaziala A.P. din comuna Pausesti-Maglasi si fac naveta intre localitatea de resedinta si locul de munca, astfel cum este specificat in cererile depuse, in vederea decontarii. Unitatea scolara a aprobat decontarea acestor sume celor indreptatiti si a calculat sumele necesare, acestea fiind in cuantum total de 32.146 lei pentru lunile aprilie-iunie, septembrie-decembrie 2012, ianuarie-aprilie, septembrie-decembrie 2013 si ianuarie-iunie, septembrie-decembrie 2014. La dosar au fost depuse acte din care rezulta ca au fost formulate cereri pentru decontarea cheltuielilor de transport, cereri aprobate de Consiliul de administratie al scolii, insa in mod nejustificat aceste sume nu au fost decontate de catre autoritatile administratiei locale ale comunei Pausesti-Maglasi.
A mai retinut tribunalul ca, potrivit art.105 alin.2 lit. f din Legea nr.1/2011 „finantarea complementara se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale de care apartin unitatile de invatamant preuniversitar din sume defalcate din taxa pe valoare adaugata, printre altele si pentru cheltuielile cu naveta cadrelor didactice”, conform legii.
Instructiunile MECTS nr.2/2011 prevad la art. I urmatoarele „
personalului didactic din unitatile de invatamant de stat care nu dispune de locuinta si caruia nu i se poate oferi o locuinta corespunzatoare in localitatea unde are postul, i se vor deconta cheltuielile pe mijloacele de transport in comun, din localitatea de resedinta la locul de munca si de la locul de munca in localitatea de resedinta.
In cazul in care nu exista mijloace de transport in comun intre localitatea de resedinta si sediul unitatii de invatamant, urmeaza a i se deconta contravaloarea a 7,5 l. benzina premium la 100 km parcursi daca transportul se face cu autoturismul proprietate personala.
In cazul in care exista mijloc de transport in comun dar personalul didactic prefera sa circule cu autoturismul proprietate personala, urmeaza a se deconta contravaloarea abonamentului lunar pe respectivul mijloc de transport in comun.
Atunci cand transportul mai multor cadre didactice se face cu un singur autoturism plata se face numai posesorului autoturismului respectiv.
Decontarea sau plata echivalenta costurilor de transport se va efectua de catre autoritatile administratiei publice locale din unitatea administrativ teritoriala pe raza careia se afla unitatea de invatamant la care isi desfasoara activitatea cadrul didactic in urma solicitarilor adresate autoritatilor administratiei publice locale”.
In raport de aceste dispozitii legale, tribunalul a concluzionat ca reclamantii sunt indreptatiti sa primeasca contravaloarea cheltuielilor de naveta, intrucat au depus documentatia necesara, respectiv cererile aprobate de consiliul de administratie si centralizatorul cu sumele solicitate, situatie fata de care a admis actiunea, conform celor de mai sus.
In termen legal parata Comuna Pausesti-Maglasi a formulat apel impotriva sentintei tribunalului, pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie sub urmatoarele aspecte:
Consiliul de Administratie al Scolii Gimnaziale A.P. nu a respectat dispozitiile art.2 din Instructiunile MECTS nr.2/2011, ce reglementeaza obligatia consiliului de administratie al unitatii de invatamant de a propune lunar spre aprobare consiliului local drepturile banesti aferente personalului didactic ce solicita cheltuieli de deplasare.
Astfel, consiliul de administratie al scolii nu a facut nicio solicitare in anul 2014, cu exceptia lunii decembrie, pentru care s-a si decontat suma de 1.163 lei; in anul 2013 s-au facut solicitari doar pentru lunile ianuarie si februarie; in anul 2012 solicitarea nu este insotita de aprobarea consiliului de administratie, nu este semnata de directorul scolii si nu are anexate niciun fel de documente justificative, iar plata nu se putea efectua deoarece nu existau prevederi bugetare pentru decontarea acestui tip de cheltuiala, o solicitare de suplimentare a creditelor bugetare nefiind facuta de catre scoala.
Prin decizia civila nr. 1077/13.04.2017, Curtea de Apel Pitesti – Sectia I civila a respins, ca nefondat, apelul formulat de parata Comuna Pausesti Maglasi prin primar, impotriva sentintei civile nr.1822 din 9.12.2016 pronuntata de Tribunalul Valcea in dosarul nr.765/90/2015, intimati fiind parata Scoala Gimnaziala A.P. Pausesti Maglasi si reclamanta U.S.I. Valcea pentru membrii de sindicat.
Pentru a hotari astfel, Curtea a retinut urmatoarele:
Conform art.105 alin.2 din Legea educatiei nationale nr.1/2011:
"finantarea complementara se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale de care apartin unitatile de invatamant preuniversitar, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, pentru urmatoarele categorii de cheltuieli:… f) cheltuieli pentru naveta cadrelor didactice, conform legii";.
Art.1 din Instructiunile nr.2/17.02.2011 emise de M.E.C.T.S. prevad: "
Personalul didactic din unitatile de invatamant de stat, care nu dispune de locuinta si caruia nu i se poate oferi locuinta corespunzatoare in localitatea unde are postul, i se vor deconta cheltuielile pe mijloacele de transport in comun, din localitate de resedinta la locul de munca si de la locul de munca in localitatea de resedinta”.
Decontarea sau plata echivalenta costurilor de transport se va efectua de autoritatile administratiei publice locale din unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia se afla unitatea de invatamant la care desfasoara activitatea cadrul didactic, in urma solicitarilor adresate autoritatilor administratiei publice locale.
Apelanta nu a contestat indreptatirea reclamantilor la decontarea cheltuielilor efectuate cu naveta catre si de la locul de munca, ci a invocat numai aspecte legate de nerespectarea de catre consiliul de administratie al scolii a procedurii reglementate de lege pentru decontarea transportului.
Curtea constata, intr-adevar, ca, potrivit art.2 din Instructiunile MECTS nr.2/2011, consiliul de administratie propune lunar spre aprobare consiliului local, drepturile banesti aferente cheltuielilor de deplasare. In speta, nu s-a dovedit ca aceasta obligatie ar fi fost indeplinita de consiliul de administratie in fiecare luna, insa acest lucru nu este imputabil reclamantilor, al caror drept la decontarea cheltuielilor de transport nu a fost contestat in speta.
Pe de alta parte, sustinerea apelantei in sensul ca sumele aferente acestor plati nu au fost aprobate anual prin legea bugetului anual nu constituie un motiv de respingere a pretentiilor reclamantilor, intrucat dreptul acestora este reglementat de lege, iar situatia invocata de apelanta se poate remedia prin rectificare bugetara.
Pentru toate aceste considerente, Curtea a apreciat ca tribunalul a pronuntat o hotarare legala si temeinica, motiv pentru care a respins apelul ca nefondat, in baza art.480 Cod procedura civila.