Constatare caracter politic, Despagubiri materiale
30 martie 2020Consecintele juridice produse de modificarea sediului contribuabilului in cursul derularii procedurii administrativ-fiscale
30 martie 2020
Constatare calitate persoana indreptatita sa beneficieze de prevederile Decretului-Lege nr.118/1990 Conflict de competenta
Art. 10 Decret-Lege 118/1990.
Cererea de constatare a calitatii de persoana indreptatita sa beneficieze de prevederile Decretului-Lege nr. 118/1990 este de competenta instantei prevazute in mod expres de acest act normativ.
Curtea de Apel Bacau - Sectia I Civila Decizia civila nr. 90 din 19 septembrie 2016
Prin incheierea din 16 noiembrie 2015 pronuntata de Tribunalul Bc., sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal s-a admis exceptia necompetentei functionale a Sectiei a II-a civila de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bc. si s-a declinat in favoarea sectiei I civila - competenta de solutionare a cererii precizate formulate de reclamantul M. C. in contradictoriu cu parata A. J. pentru plati si I. S. B.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta a retinut ca prin sentinta civila nr. 2031/31 martie 2015 pronuntata de Judecatoria Bacau in dosarul nr. 15791/180/2014 s-a admis exceptia necompetentei materiale si s-a declinat judecarea cauzei in favoarea Tribunalului Bacau Sectia a II-a Civila si de Contencios Administrativ si Fiscal.
La termenul din data de 21.09.2015, instanta a pus in discutia partilor exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Bacau si a pus in vedere reclamantului sa-si precizeze actiunea in scris pentru verificarea competentei materiale. Reclamantul a depus la dosar precizari scrise prin serviciul Registratura, la data de 15.10.2015, pentru termenul din data de
26.10.2015.
La termenul din data de 16.11.2015, instanta a pus in discutia partilor exceptia necompetentei materiale, ca urmare a precizarilor reclamantului, si a respins-o ca neintemeiata in raport de obiectul precizat al actiunii si de dispozitiile art. 95 pct. 1 raportat la art. 94 pct. 1 Cod procedura civila.
Analizand exceptia necompetentei functionale a Sectiei, invocata din oficiu, instanta a constatat ca aceasta este intemeiata pentru urmatoarele motive:
Cauza de fata are ca obiect constatarea stramutarii fortate a reclamantului pe o anumita perioada cu efectul recunoasterii acesteia ca fiind vechime in munca in conditiile art. 1 lit. e din Decretul nr. 118/1990 rep.
Raportat la obiectul cauzei si la neincidenta in speta a art. 10 alin. 5 din acelasi act normativ sau a dispoz. Legii 554/2004 Tribunalul a apreciat ca solutionarea prezentei pricini revine Sectiei I civile a Tribunalului Bc. intrucat procesul de fata nu constituie unul de contencios administrativ in intelesul Legii 554/2010 sau al art. 10 alin. 5 pomenit si nici un litigiu cu profesionisti, singurele materii in care Sectia a II-a a prezentului Tribunal are caderea sa judece in prima instanta conform Hot. nr. 15/2012 a Colegiului de conducere al Tribunalului Bacau, data in aplicarea art. 36 alin. 3 din Legea 304/2004.
Fata de considerentele expuse instanta a admis exceptia necompetentei functionale a Sectiei a II-a Civila si de Contencios Administrativ si Fiscal, invocata din oficiu, si a
dispus inaintarea cauzei catre Sectia I-a Civila.
Cauza a fost inregistrata sub nr. 15791/180/2014* la Tribunalul Bacau sectia I civila si prin incheierea din 20 mai 2016, instanta a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Sectiei a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bc. S-a constatat ivit conflictul negativ de competenta cauza fiind trimisa pentru solutionarea conflictului de competenta ivit.
Pentru a pronunta aceasta incheiere s-a retinut ca prin cererea inregistrata pe rolul Judecatoriei Bacau la data de 31.10.2014 sub nr. 15791/180/2014, reclamantul M.C., in contradictoriu cu paratul A.J.P.S.I.S.B., a formulat o actiune in constatare si obligatie de a face.
In motivarea cererii sale reclamantul a aratat ca a fost urmarit de organele de securitate si persecutat politic, fiindu-i desfacut contractul de munca, fiind supus la permanente stari de presiune psihica si disconfort, aspecte fata de care considera ca trebuie sa beneficieze de prevederile Decretului 118/1990, act normativ ale carei prevederi le invoca in motivarea de drept a actiunii formulate.
La cererea instantei, reclamantul a formulat precizari la actiune, precizari inregistrate la data de 15.10.2015 in dosarul Sectiei a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau prin care a aratat ca a solicitat sa se constate ca perioada 11.10.1985 - 14.08.1987 reprezinta o perioada de stramutare fortata in Mun. Gh. Gh. Dej astfel incat reclamantul este persoana indreptatita sa beneficieze de prevederile art. 4 si 8 din Decretul- Lege nr.118/1990.
La aceste precizari reclamantul a anexat Decizia nr. 1041/01.09.2014 emisa de A.J.P.I.S. Bacau, contestatia administrativa formulata de reclamant impotriva acestei decizii precum si raspunsul primit la aceasta contestatie, raspuns formulat de A.N.P.I.S. cu adresa nr. 17108/06.11.2014 (filele 10-12 dosar Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau).
Dispozitiile relevante cu privire la competenta se regasesc in DECRETUL - LEGE Nr. 118 din 30 martie 1990, Republicat, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri:
ART. 1
- Constituie vechime in munca si se ia in considerare la stabilirea pensiei si a celorlalte drepturi ce se acorda, in functie de vechimea in munca, timpul cat o persoana, dupa data de 6 martie 1945, pe motive politice:
e) a fost stramutata intr-o alta localitate.
ART. 4
(1) Persoanele care s-au aflat in situatiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. a), b) si e) si alin.
- au dreptul la o indemnizatie lunara de 200 lei pentru fiecare an de detentie, stramutare in alte localitati, deportare in strainatate sau prizonierat, indiferent daca sunt sau nu sunt pensionate.
ART. 8
- Persoanele aflate in una dintre situatiile prevazute la art. 1 sunt scutite de plata impozitelor si a taxelor locale.
- De asemenea, persoanele aflate in una dintre situatiile prevazute la art. 1 vor beneficia de urmatoarele drepturi:
- asistenta medicala si medicamente, in mod gratuit si prioritar, atat in tratament ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarilor;
- transport urban gratuit cu mijloacele de transport in comun apartinand societatilor cu capital de stat sau privat (autobuz, troleibuz, tramvai, metrou); in cazul societatilor cu capital privat, costul abonamentelor de transport se deconteaza integral de la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza domiciliaza beneficiarul;
- douasprezece calatorii gratuite, anual, pe calea ferata romana, cu clasa I, pe toate categoriile de trenuri de persoane, cu mijloace de transport auto sau cu mijloace de transport fluviale, dupa caz, la alegere, folosirea acestora fiind posibila si de catre insotitori, membri de familie, in cadrul numarului de calatori stabilit pentru titular;
- un bilet pe an, gratuit, pentru tratament intr-o statiune balneoclimaterica;
- scutire de plata taxelor de abonament pentru radio si televizor;
ART. 10
- Cererile pentru stabilirea drepturilor titularilor, prevazute de prezentul decret-lege, se pot depune la directiile generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pana cel mai tarziu la data de 15 martie 2000. Dupa aceasta data directiile generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor primi spre rezolvare numai cererile depuse de sotii, sotiile celor decedati, prevazuti la art. 5, si de cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, prevazuti la art. 12.
- Organele prevazute la alin. (3) sunt obligate sa se pronunte asupra cererilor in termen de 30 de zile, printr-o decizie motivata.
- Impotriva deciziei persoana interesata poate face contestatie potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform precizarilor formulate de reclamant, intitulate „intampinare” si inregistrate la 15.10.2015 precum si inscrisurilor anexate acestor precizari, cererea formulata reprezinta o contestatie impotriva deciziei nr.1041/01.09.2014 emisa de A.J.P.I.S. Bc. intrucat reclamantul este nemultumit nu doar de perioada cu privire la care prin aceasta decizie s-a constatat ca reclamantul trebuie sa beneficieze de vechime in munca dar si de faptul ca emitentul deciziei a respins solicitarile reclamantului referitoare la
celelalte drepturi
prevazute de art.4 si 8 din D.-L. nr.118/1990, dispozitii legale la care se face trimitere expresa atat in cuprinsul cererii initiale cat si in cuprinsul precizarilor or, competenta de solutionare a acestei contestatii revine sectiei de contencios administrativ potrivit dispozitiilor art.10 alin.(5) din acelasi act normativ.
Pentru a se constata ca actiunea reclamantului reprezinta o actiune de drept comun, avand ca obiect recunoasterea drepturilor decurgand din constatarea perioadei 11.10.1985 - 14.08.1987 ca fiind o perioada de stramutare fortata in mun. Gh. Gh. Dej, deci o alta perioada decat cea la care se refera sentinta civila nr. 3673/2014 pronuntata in dosarul 204/32/2014 de Judecatoria Bacau, era necesar ca reclamantul sa precizeze in mod expres faptul ca nu intelege sa conteste Decizia nr. 1041/01.09.2014 avand in vedere ca precizarile denumite „intampinare” nu contin toate elementele unei cereri de chemare in judecata distincta (motivele de fapt ale cererii, potrivit art. 194 lit. d Cpc) iar singurele inscrisuri anexate acestei precizari se refera la Decizia amintita.
Examinand cauza cu privire la competenta de solutionare a acesteia, Curtea de Apel a retinut urmatoarele:
Obiectul cererii de chemare in judecata il reprezinta constatarea faptului ca reclamantul M. C. detine calitatea de persoana indreptatita sa beneficieze de prevederile Decretului Lege nr. 118/1990 si obligarea paratei A.J.P.I.S.B. la emiterea unei decizii in conformitate cu dispozitiile art. 4 al.1, art. 8 al.1 si art. 8 al.2 literele a,b,c,d si e din Decretul Lege 118/1990.
Ca temei de drept al actiunii formulate reclamantul invoca Decretul - Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945 precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri.
Reclamantul a solicitat a se constata ca este indreptatit sa beneficieze de prevederile Decretului - Lege nr. 118/1990 decret - lege care prevede o anumita procedura pentru cererile formulate pentru stabilirea drepturilor titularilor, prevazandu-se ca urmare a cererilor formulate in conditiile actului normativ mentionat se emite o decizie (art. 10 al.3 Decretul -
Lege 118/1990) decizie ce poate fi contestata potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.
Or, chiar daca in cauza nu s-a contestat in mod expres o decizie emisa in conditiile prevazute de Decretul - Lege nr. 118/1990, cererea de obligare a paratei de a emite o astfel de decizie si de a se constata ca este indreptatit sa beneficieze de prevederile acestui act normativ, este de competenta aceleiasi instante prevazute in mod expres de Decretului - Lege nr. 118/1990 respectiv instanta de contencios administrativ (art. 10 al.5 din Decretul - Lege 118/1990).
Aceasta intrucat toate aspectele invocate de reclamant vizeaza acordarea drepturilor persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata la 6 martie 1945 si a celor deportati in strainatate ori constituite in prizonieri, drepturi prevazute in Decretul - Lege nr. 118/1990, act normativ care prevede o procedura speciala cu privire la acordarea acestora.
Avand in vedere cele retinute anterior Curtea de apel in baza art. 135 NCPC va stabili competenta de solutionare a cauzei in favoare sectiei II-a civila de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bc.