Conditiile deschiderii adoptiei interne prevazuta de legea nr.237/2004 republicata privind procedura adoptiei
19 martie 2020Conditiile legale necesare pentru exigibilitatea TVA.
19 martie 2020
Conditiile deschiderii dreptului la pensie de serviciu anticipata in sistemul pensiilor militare de stat.
Art.16 alin.1 lit. b din Legea nr.223/2015
Art.18 alin.1 lit. a-b din Legea nr.223/2015
Dreptul la pensie de serviciu anticipata este recunoscut militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special, in activitate care indeplinesc cumulativ conditiile de vechime prevazute de art.16 alin.1 lit.b din Legea nr.223/2015, privind pensiile militare de stat si au implinit varsta standard de pensionare pentru limita de varsta diminuata cu 5 ani.
Categoriile de personal prevazute in legea pensiilor militare de stat, beneficiaza de pensie de serviciu anticipata, chiar daca nu au implinit varsta standard de pensionare, dar au o vechime efectiva de minimum 20 de ani, dintre care cel putin 10 ani vechime in serviciu si se afla in una dintre situatiile prevazute de art.18 alin.1 lit.a-b din Legea nr.223/2015 respectiv:
- au fost trecuti in rezerva sau au incetat raporturile de serviciu urmare a reorganizarii unor unitati, a radierii unor functii din statele de organizare, pentru alte motive sau nevoi ale institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si securitatii nationale;
- au fost trecuti in rezerva sau direct in retragere ori au incetat raporturile de serviciu ca urmare a clasarii ca inapt, sau apt limitat pentru serviciul militar potrivit expertizei medico-militara.
Potrivit art.18 alin.1 din Legea nr.223/2015, dreptul la pensia anticipata partial este recunoscut militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special aflati in activitate si care urmeaza sa fie trecuti in rezerva, direct in retragere sau sa le fi incetat raportul de serviciu pentru cazurile expres prevazute de lege.
(Decizia civila nr. 2797/11.10.2017)
Constata ca prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Valcea, la data de 27.10.2016, reclamantul A.I.-B. a chemat in judecata pe parata CPS- SRI, solicitand sa fie obligata la acordarea pensiei de serviciu anticipata partiala, potrivit Legii nr.223/2015.
Reclamantul a invocat dispozitiile art.2 lit. b din Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat, potrivit carora unul din principiile de baza ale sistemului pensiilor militare de stat este principiul egalitatii, conform caruia se asigura tuturor participantilor la sistemul de pensii militare de stat un tratament nediscriminatoriu intre persoanele aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege. A sustinut reclamantul ca se incadreaza in prevederile art.3 din lege, intrucat a fost cadru militar, in prezent pensionar militar beneficiar al unei pensii de invaliditate, indeplinind conditiile de vechime in serviciu, pentru a putea beneficia de pensia de serviciu anticipata partiala. Astfel, a urmat cursurile Institutului National de Informatii Bucuresti in perioada 1994-1998, fiind ulterior incadrat, la data de 3.07.1998 in cadrul S.R.I. Valcea, pana in data de 15.08.2005, cand a fost trecut in retragere, urmare a pensionarii pentru invaliditate, asa cum rezulta din livretul militar, invaliditatea intervenind in baza Deciziei medicale din data de 5.07.2005, prin care a fost declarat inapt pentru serviciul militar.
Potrivit art.11 pct.3 din Legea nr. 223/2015, prevederile pct.1 ale articolului invocat se aplica si militarilor, politistilor care au trecut in rezerva/retragere, respectiv au incetat raporturile de serviciu pana la data intrarii in vigoare a legii.
De asemenea, conform art.18 din lege, au dreptul la pensie de serviciu anticipata partiala, militarii, politistii, care au o vechime efectiva de minimum 20 de ani, dintre care cel putin 10 ani vechime in serviciu si care se incadreaza in urmatoarea situatie, aplicabila in speta, respectiv sunt trecuti in rezerva sau direct in retragere ori au incetat raporturile de serviciu ca urmare a clasarii ca inapt, de catre comisiile de expertiza medico-militara. Astfel, chiar daca in prezent nu mai este in activitate, este indreptatit sa beneficieze de pensia militara anticipata partiala. Totodata, un aspect deosebit de important prevazut de lege si care il indreptateste sa solicite acordarea pensiei de serviciu anticipata partiala, se regaseste in dispozitiile art.45 din lege, in care se arata ca militarii, politistii care au dreptul la pensie de invaliditate pot opta pentru pensia mai avantajoasa dintre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata partiala.
In ce priveste indeplinirea conditiilor de vechime necesare acordarii pensiei de serviciu anticipata partiala, sustine reclamantul ca acestea sunt indeplinite, intrucat a realizat un stagiu efectiv de cotizare in perioada in care a fost angajat al SRI, de 10 ani si 11 luni, la care, se adauga si perioada studiilor anterioare angajarii, iar ulterior declararii ca inapt al serviciului militar, a lucrat ca salariat, realizand o vechime totala de 25 ani si 11 luni.
Anterior sesizarii instantei, s-a adresat cu cerere paratei, in vederea acordarii pensiei de serviciu anticipata partiala, insa cererea i-a fost respinsa, conform adresei nr.2608547/7.07.2016, pe motiv ca nu se afla in activitate pentru a putea beneficia de prevederile legii speciale. Impotriva raspunsului reclamantul a formulat contestatie, la care i s-a raspuns, prin adresa nr.1195519/19.09.2016, ca S.R.I. – C.P.S. nu are competenta de solutionare, competenta sa limitandu-se doar la contestatiile formulate impotriva unor decizii de pensii.
Prin intampinarea formulata parata a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, cu motivarea ca dispozitiile art.16 din Legea nr.233/2015, privind pensiile militare de stat stabilesc ca „Au dreptul la pensie de serviciu pentru limita de varsta militarii politistii si functionarii publici cu statut special in activitate, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:...” De asemenea, art.18 din Legea nr.233/2015 prevede ca „(1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipata partiala militarii, politistii si functionarii publici cu statut special, in activitate, care au o vechime efectiva de minimum 20 de ani, dintre care cei putin 10 ani vechime in serviciu, si care se afla in una dintre urmatoarele situatii:...” Rezulta ca domeniul de aplicare al respectivelor dispozitii legale este restrans prin insasi textul lor la categoria militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special, in activitate. Dreptul de optiune intre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata ori anticipata exista doar la momentul deschiderii dreptului la pensie, conform art.45 alin.1 din Legea nr.233/2015: „(1) Militarii, politistii si functionarii publici cu statut special care au dreptul la pensie de invaliditate pot opta, la deschiderea dreptului de pensie, pentru pensia mai avantajoasa dintre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata sau anticipata partiala, dupa caz, daca indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege pentru acordarea acestora.”
Totodata, conform art.45 alin.1 din Legea nr.223/2015 dreptul de optiune intre pensia de serviciu si pensia de invaliditate se naste doar la implinirea varstei de pensionare prevazuta de lege: „(2) La implinirea varstei prevazute de prezenta lege pentru obtinerea pensiei militare de serviciu pentru limita de varsta, beneficiarii pensiei de invaliditate pot opta pentru pensia care ii avantajeaza.” In speta, prin raportarea varstei reclamantului la dispozitiile art.16 alin.2 din lege, coroborate cu cele din anexa aceluiasi act normativ, rezulta ca dreptul de optiune intre cele doua forme de pensie, in cazul sau, se va naste la data de 5.09.2035.
Prin sentinta civila nr.354/21.03.2017 a fost respinsa actiunea.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta a retinut ca prin decizia nr.87158/31.10.2016, S.R.I. – C.P.S., urmare a examinarii actelor din dosarul de pensionare nr.2610339, a dispus, in baza art.64 alin.1 din Legea nr.223/2015, recalcularea pensiei de invaliditate de gradul III, in beneficiul reclamantului Anghel I. Ion Bogdan, stabilindu-i drepturi de pensie in cuantum de 1.328 lei, incepand cu data de 1.01.2016.
Prin cererea nr.2583855/23.06.2016, reclamantul a solicitat CPS a SRI ca, in temeiul art.122 din Legea nr.223/2015, sa constate indeplinite conditiile de vechime efectiva si conditiile de vechime cumulata, potrivit art.18 alin.1 lit. b, art.39 alin.3 lit. b si c si art.26 alin.2 din Legea nr.223/2015 si sa dispuna stabilirea pensiei de serviciu anticipata partiala, in conformitate cu dispozitiile art.45 alin.1 si art.18 lit. b din Legea nr.223/2015. Prin adresa nr.2608547/7.07.2016 parata a comunicat reclamantului ca, potrivit art.18 alin.1 lit. b din Legea nr.223/2015, dreptul la pensie anticipata partiala se acorda cadrelor militare in activitate, iar conform art.45 alin.1 si alin.2 din lege, reclamantul are posibilitatea de a formula cerere in vederea acordarii pensiei de serviciu la implinirea varstei standard de pensionare pentru limita de varsta.
A mai retinut instanta ca, potrivit art.16 din Legea nr.223/2015, „Au dreptul la pensie de serviciu pentru limita de varsta, militarii, politisti si functionarii cu statut special, in activitate, care indeplinesc urmatoarele conditii: a) au implinit varsta standard de pensionare pentru limita de varsta; b) au o vechime efectiva de cel putin 25 de ani, din care cel putin 15 ani reprezinta vechimea in serviciu. Varsta standard de pensionare pentru limita de varsta, prevazuta la alin.1 lit. a, este de 60 de ani. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege”.
De asemenea, conform art.18 din Legea nr.223/2015 „Au dreptul la pensie de serviciu anticipata partiala militarii, politistii si functionarii publici cu statut special, in activitate, care au o vechime efectiva de minimum 20 de ani, dintre care cel putin 10 ani vechime in serviciu, si care se afla in una dintre urmatoarele situatii: a) sunt trecuti in rezerva ori au incetat raporturile de serviciu, ca urmare a reorganizarii unor unitati si a reducerii unor functii din statele de organizare, precum si pentru alte motive sau nevoi ale institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si securitatii nationale; b) sunt trecuti in rezerva sau direct in retragere ori au incetat raporturile de serviciu ca urmare a clasarii ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar/serviciu de catre comisiile de expertiza medico-militara. Cuantumul pensiei anticipate partiale pentru militarii, politistii si functionarii publici cu statut special in activitate prevazuti la alin.1 se calculeaza pentru numarul anilor de vechime in serviciu stabiliti in conditiile art.3 lit. e, la care se adauga sporurile acordate conform art.24. (3) La implinirea varstei standard de pensionare, prevazuta de prezenta lege, pensia de serviciu anticipata partiala devine pensie de serviciu pentru limita de varsta, iar cuantumul pensiei militare se recalculeaza prin raportare la vechimea cumulata calculata la data trecerii in rezerva ori a incetarii raporturilor de serviciu”.
Totodata, potrivit art.45 alin.1 din Legea nr.223/2005 „Militarii, politistii si functionarii publici cu statut special care au dreptul la pensie de invaliditate pot opta, la deschiderea dreptului de pensie, pentru pensia mai avantajoasa dintre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata sau anticipata partiala, dupa caz, daca indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege pentru acordarea acestora. La implinirea varstei prevazute de prezenta lege pentru obtinerea pensiei militare de serviciu pentru limita de varsta, beneficiarii pensiei de invaliditate pot opta pentru pensia care ii avantajeaza.”
Coroborand toate aceste dispozitii legale, tribunalul a apreciat ca, pentru a beneficia de pensie de serviciu anticipata partiala, destinatarii Legii nr.223/2015, respectiv militarii, politistii si functionarii publici cu statut special, trebuie sa fie in activitate, iar dreptul de optiune intre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata sau anticipata partiala exista doar la momentul deschiderii dreptului la pensie.
In speta, reclamantul beneficiaza de pensie de invalidate gradul III, potrivit deciziei nr.87158/13.10.2016, astfel ca in privinta acestuia nu este indeplinita conditia stipulata de art.18 din Legea nr.223/2015, respectiv aceea ca la momentul formularii cererii privind acordarea pensiei de serviciu anticipata partiala sa se afle in activitate, dispozitiile legale invocate vizand militarii, politistii si functionarii publici cu statut special, in activitate, iar dreptul de optiune intre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata ori anticipata partiala nascandu-se doar la momentul deschiderii dreptului la pensie.
Pentru toate aceste considerente, actiunea a fost respinsa.
In termen legal reclamantul a formulat apel impotriva sentintei tribunalului, pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie, aratand ca instanta de fond a interpretat si aplicat gresit dispozitiile Legii nr.223/2015.
In primul rand, tribunalul trebuia sa aiba in vedere prevederile art.2 lit. b din lege, care instituie principiul egalitatii, conform caruia tuturor participantilor la sistemul de pensii militare de stat trebuie sa li se asigure un tratament nediscriminatoriu.
Pe de alta parte, art.11 pct.3 din Legea nr.223/2015 prevede ca pct.1 al actului normativ, care se refera la stabilirea anumitor locuri de munca cu conditii deosebite sau speciale, se aplica si celor care au trecut in rezerva/retragere, respectiv au incetat raporturile de serviciu pana la data intrarii in vigoare a legii.
A mai sustinut apelantul ca instanta de fond a interpretat in mod disparat prevederile art.18 si 45 din Legea nr.223/2015 si a ignorat dispozitiile art.61 pct.3 lit. b din lege, care arata ca pensiile militare de stat se acorda la cererea persoanei indreptatite si cererea de pensionare se depune la centrul militar zonal/judetean, dupa caz, in situatia celor care indeplinesc conditiile de pensionare dupa data trecerii in rezerva ori inceteaza raporturile de serviciu. Aceasta este si situatia reclamantului, care, ulterior declararii ca inapt si trecerii in rezerva, a indeplinit conditiile de vechime pentru a beneficia de pensia anticipata partiala.
In alta ordine de idei, tribunalul a ignorat prevederile art.122 din Legea nr.223/2015, care reglementeaza momentul cand se deschide dreptul la pensie, in speta odata cu aparitia legii, intrucat acela este momentul in care reclamantul a indeplinit conditiile speciale de vechime, anterior nefiind indeplinite aceste conditii si neexistand cadrul legal, astfel ca nu se putea pune problema deschiderii dreptului la pensie.
In mod gresit tribunalul a apreciat ca dreptul la pensie anticipata partiala a reclamantului se deschide doar la implinirea varstei standard de pensionare pentru limita de varsta, invocand dispozitiile art.45, desi conform art.18 pct.3, la implinirea varstei standard de pensionare prevazuta de lege, pensia de serviciu anticipata partiala devine pensie de serviciu pentru limita de varsta.
In fine, apelantul a sustinut ca in mod gresit i-a fost respinsa actiunea pe motiv ca nu se afla in activitate, in acest fel fiind lipsite de eficienta juridica prevederile art.18 lit. b, conform carora au dreptul la pensie de serviciu anticipata partiala cei cu o vechime de minimum 20 de ani, care sunt trecuti in rezerva sau direct in retragere ori au incetat raporturile de serviciu ca urmare a clasarii ca inapt serviciului militar de catre comisiile de expertiza medico-militare (exact situatia reclamantului). Asadar, textul de lege arata in mod expres ca cei declarati inapti pot beneficia de pensie militara anticipata partiala.
Prin intampinarea formulata intimata-parata Casa de pensii Sectoriala a S.R.I. - UM 0994 Bucuresti a solicitat respingerea apelului ca nefondat, aratand ca prevederile art.18 din Legea nr.223/2015 instituie anumite conditii pentru beneficiul pensiei de serviciu anticipate partiale, respectiv ca persoana interesata sa aiba statutul de militar in activitate, sa aiba o vechime efectiva de minim 20 de ani, dintre care cel putin 10 ani vechime in serviciu, si sa fi fost trecuta in rezerva pentru vreunul din motivele prevazute la lit. a si b, toate aceste conditii trebuind intrunite cumulativ. Dat fiind ca reclamantul a fost trecut in retragere in anul 2005, el nu mai avea statutul de cadru militar in activitate la data formularii cererii privind acordarea pensiei de serviciu anticipate partiale.
Prin decizia civila nr.2797/11.10.2017, Curtea de Apel Pitesti – Sectia I civila a respins ca nefondat apelul formulat de reclamant.
Pentru a hotari astfel, instanta de apel a retinut urmatoarele:
Potrivit art.18 din Legea nr.223/2015
„(1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipata partiala militarii, politistii si functionarii publici cu statut special, in activitate, care au o vechime efectiva de minimum 20 de ani, dintre care cel putin 10 ani vechime in serviciu, si care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt trecuti in rezerva ori au incetat raporturile de serviciu, ca urmare a reorganizarii unor unitati si a reducerii unor functii din statele de organizare, precum si pentru alte motive sau nevoi ale institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si securitatii nationale;
b) sunt trecuti in rezerva sau direct in retragere ori au incetat raporturile de serviciu ca urmare a clasarii ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar/serviciu de catre comisiile de expertiza medico-militara."
Textul de lege instituie mai multe conditii ce trebuie indeplinite cumulativ, prima dintre acestea fiind ca solicitantul pensiei anticipate partiale sa fie
„in activitate”.
Cum reclamantul nu indeplineste aceasta prima conditie, deoarece la data aparitiei Legii nr.223/2015 nu se afla in activitate, ci, fiind declarat inapt pentru serviciul militar, era trecut in retragere, in mod corect tribunalul a concluzionat ca acesta nu poate beneficia de pensie anticipata partiala.
In alta ordine de idei, Curtea a apreciat ca in speta nu au fost incalcate prevederile art.2 lit. b din Legea nr.223/2015, care instituie principiul egalitatii. Textul de lege expliciteaza acest principiu, in sensul ca in baza lui se asigura tuturor participantilor la sistemul de pensii militare de stat un tratament nediscriminatoriu „
intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege
”. Nicio clipa in actiunea sa reclamantul nu a invocat ca ar fi fost discriminat fata de alte persoane aflate in situatie identica cu a sa: personal cu statut special aflat in retragere si care sa fi beneficiat de pensie anticipata partiala.
In apelul sau, reclamantul a invocat si incalcarea de catre tribunal a prevederilor art.11 din Legea nr.223/2015, potrivit carora
„
(
1) Incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite, speciale si alte conditii se realizeaza pe baza criteriilor si metodologiei de incadrare prevazute de
H.
G. nr.1.294/2001 privind stabilirea locurilor de munca si activitatilor cu conditii deosebite, conditii speciale si alte conditii, specifice pentru cadrele militare in activitate, cu modificarile ulterioare, si de
H.
G. nr.1.822/2004 privind stabilirea locurilor de munca si activitatilor cu conditii deosebite, speciale si alte conditii, specifice pentru politisti, cu modificarile ulterioare. (...)(3) Prevederile alin.1 sunt aplicabile si militarilor, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare care au trecut in rezerva/retragere, respectiv au incetat raporturile de serviciu, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.”
Curtea a apreciat ca acest text nu este aplicabil in speta, deoarece se refera la incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite sau speciale, or obiectul prezentei actiuni este altul.
Curtea a mai observat, contrar sustinerii reclamantului, ca tribunalul nu a retinut in considerentele sentintei apelate ca dreptul la pensie anticipata partiala se deschide doar la implinirea varstei standard de pensionare pentru limita de varsta. Coroborand dispozitiile art.18 cu cele ale art.45, tribunalul a concluzionat ca pentru a beneficia de pensia de serviciu anticipata partiala, destinatarii Legii nr.223/2015 trebuie sa fie in activitate, iar dreptul de optiune intre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata partiala exista dosar la momentul deschiderii dreptului de pensie. Interpretarea data de tribunal este corecta, fata de prevederile art.45 din Legea nr.223/2015, potrivit carora
„(1) Militarii, politistii si functionarii publici cu statut special care au dreptul la pensie de invaliditate pot opta, la deschiderea dreptului de pensie, pentru pensia mai avantajoasa dintre pensia de invaliditate si pensia de serviciu anticipata sau anticipata partiala, dupa caz, daca indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege pentru acordarea acestora.”
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art.61 alin.3 pct. b din Legea nr.223/2015, Curtea a constatat ca acest text prevede:
„(3) Militarii, politistii si functionarii publici cu statut special depun cererea de pensionare impreuna cu actele prin care se dovedeste indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta lege, astfel: (...) b) la centrul militar zonal/judetean/de sector sau la unitatea militara/inspectoratul judetean/structura ori directia judeteana de informatii/institutia sau unitatea din care a facut parte, dupa caz, in situatia celor care indeplinesc conditiile de pensionare dupa data trecerii in rezerva ori incetarea raporturilor de serviciu”.
Textul de lege este cuprins in Sectiunea a 5-a, intitulata
„Stabilirea si plata pensiilor”
si reglementeaza procedura depunerii cererii de pensionare, facand insa trimitere la
„actele prin care se dovedeste indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta lege”,
or aceste conditii sunt, in cazul reclamantului, cele prevazute in art.18, aratate mai sus, conditii pe care acesta nu le indeplineste.
In fine, in apelul sau reclamantul a invocat incalcarea de catre tribunal a prevederilor art.122 din Legea nr.223/2015, conform carora
„Militarii, politistii si functionarii publici cu statut special, precum si urmasii acestora, care la data deschiderii dreptului de pensie, de catre casa de pensii sectoriala competenta, indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege, cat si cele prevazute la data de 1 ianuarie 2016 de Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pot opta in termen de 5 ani, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru modul de calcul
prevazut de Legea nr.263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare la data de 1 ianuarie 2016.”
Textul de lege reglementeaza ipoteza in care un militar, politist sau functionar public cu statut special indeplineste atat conditiile prevazute de Legea nr.223/2015, cat si pe cele reglementate de Legea nr.263/2010, prevazand posibilitatea de a opta in termen de 5 ani de la data intrarii in vigoare a Legii nr.223/2015, pentru modul de calcul prevazut de Legea nr.263/2010. Or, reclamantului nu ii este aplicabil acest text, deoarece nu se afla in categoria functionarilor publici cu statut special care indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr.223/2015 (art.18), asa cum s-a aratat mai sus, astfel ca nu are deschis acest drept de optiune.
Pentru toate aceste considerente, Curtea a apreciat ca solutia tribunalului a fost pronuntata cu respectarea prevederilor Legii nr.223/2015, situatie fata de care a respins apelul ca nefondat, in temeiul art.480 Cod procedura civila.