Cerere formulata de angajator de restituire a diferentei dintre indemnizatiile de boala achitate salariatilor si contributia de concedii medicale
30 martie 2020Cerere de revizuire, Caracterul determinant al inscrisului nou
30 martie 2020
Cerere de stabilire a gradatiei cu luarea in calcul a perioadei studiilor in scoala militara
Cerere de stabilire a gradatiei cu luarea in calcul a perioadei studiilor in scoala militara
Art. 28 lit. a din Legea 360/2002, OG 38/2003, Legea 284/2010
Perioada studiilor in scoala militara nu poate fi luata in calcul pentru stabilirea gradatiilor prevazute de dispozitiile Legii 284/2010, avand in vedere ca potrivit dispozitiilor legale, gradatiile se acorda „ in raport cu timpul servit in calitate de politist”, iar nu in raport cu vechimea in munca.
Curtea de Apel Bacau - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal
Prin sentinta civila nr. 1362/16.12.2015, pronuntata de Tribunalul Bacau in dosar nr. 1629/110/2015, s-a respins exceptia prescriptiei dreptului material la actiune si s-a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamantul H.A.I. in contradictoriu cu paratul Inspectoratul de Politie Judetean Bacau, actiune avand ca obiect cererea prin care se solicita ca durata studiilor sa fie luata in calcul la stabilirea gradatiei.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul H.A.I., reprezentat de S.D.B.R., care a sustinut ca hotararea instantei de fond este nelegala, pentru motive incadrabile in dispozitiile art. 488 pct. 8 Cod procedura civila.
Astfel, recurentul sustine ca au fost aplicate gresit dispozitiile art. 28 alin. 1 lit. a din legea 360/2002, art. 2 si art. 9 din OG 38/2003 si art. 3 din Legea 46/1996, in raport de care se impunea admiterea actiunii.
Intimatul parat Inspectoratul de Politie Judetean Bacau a depus intampinare, prin care a solicitat respingerea recursului ca nefondat, intrucat, pe de o parte, se impunea a fi admisa exceptia prescrierii dreptului material la actiune, iar pe fondul cauzei, solutia este legala, intrucat dispozitiile Legii 284/2010 se interpreteaza in sensul excluderii perioadei de scolarizare la acordarea gradatiei, aceasta fiind avuta in vedere doar la stabilirea pensiei.
Analizand sentinta recurata, sub aspectul criticilor formulate ce se circumscriu motivului de recurs reglementat de art. 488 pct. 8 Cod procedura civila, curtea constata recursul nefondat, pentru considerentele ce urmeaza a fi expuse:
Sub un prim aspect, se impune observatia ca argumentele intimatului, referitoare la solutia data pe exceptia prescriptiei, nu pot fi analizate, intrucat aceasta parte nu a promovat recurs, iar instanta este limitata la analiza criticilor de casare invocate in recurs, (si a apararilor corelative ale partii adverse); cum in cererea de recurs nu s-a facut referire la solutionarea exceptiei prescrierii dreptului la actiune, aceasta problema nu poate fi analizata de catre curte.
Instanta de fond a avut in vedere ca solicitarea reclamantului, de acordare a gradatiei, se impune a fi examinata prin raportare la dispozitiile Legii 248/2010 si art. 28 din Legea 360/2002 (in vigoare la data solicitarii gradatiei).
Potrivit acestora, politistii au dreptul la 1-7 gradatii, acordate din 3 in 3 ani, iar intervalul de timp cuprins intre data acordarii gradului militar si data absolvirii institutiei militare de invatamant se ia in calcul la stabilirea de gradatii.
Intrucat din actele depuse la dosar rezulta ca reclamantului i s-a acordat gradul militar la data de 30.03.2002, la absolvirea scolii militare, rezulta ca practic teza a II-a a art. 11 al 1 referitoare la includerea in perioada necesara stabilirii gradatiei si a perioadei cuprinse intre data acordarii gradului militar si ce a absolvirii, nu este aplicabila in cauza.
Instanta de fond mai retine ca data de la care s-a inceput calcularea duratei legale pentru acordarea gradatiei, este 1.04.2002, avand in vedere numirea in functie la data de 30.03.2002 (data absolvirii), astfel ca, prin calcularea unei gradatii la fiecare 3 ani, reclamantul avea in mod legal la data sesizarii instantei, gradatia a IV-a.
Prin urmare, au fost inlaturate sustinerile reclamantului referitoare la faptul ca in calculul perioadei de stabilire a gradatiei trebuia luata in considerare durata scolii militare, intrucat dispozitiile Legii 284/2010 sunt clare in aceasta privinta, referirea fiind facuta exclusiv la data la care s-a primit gradul militar, si nu la durata de scolarizare, ipoteza din lege (art. 11) fiind aplicabila numai in cazul in care gradul militar s-ar fi obtinut in cursul duratei de scolarizare, insa in speta nu este incidenta o astfel de situatie.
In ce priveste sustinerea reclamantului ca nu exista nici o prevedere legala care sa interzica luarea in calcul a perioadei studiilor in scoala militara pentru stabilirea gradatiilor, instanta de fond retine ca dispozitiile legii salarizarii unitare, nr. 284/2010, nu pot fi extinse prin analogie, ele fiind, de altfel, clare si prevazand exact care este perioada luata in calcul pentru stabilirea gradatiilor.
De asemenea, instanta mai retine ca nu se poate pune semnul echivalentei intre dispozitiile legale referitoare la vechimea in munca si stagiul de cotizare pe de o parte, elemente care sunt luate in calcul la stabilirea drepturilor de pensie, si perioada luata in calcul pentru stabilirea gradatiei prevazute de art. 11 din Legea 284/2010, pe de alta parte.
Fata de considerentele sentintei atacate, curtea constata ca motivele de recurs nu se raporteaza strict si punctual la argumentele din sentinta, ci sustin doar aplicarea gresita a dispozitiilor legale enumerate in cererea de recurs (fara a detalia motivele pentru care se considera ca respectivele dispozitii ar fi fost interpretate gresit si care ar fi fost interpretarea corecta).
Fiind, totusi, in prezenta unei critici care se circumscrie motivului de casare reglementat de art. 488 pct. 8 Cod procedura civila, curtea constata urmatoarele:
Art. 28 lit. a din Legea 360/2002 stabileste ca politistul are dreptul la salariu lunar, compus din salariul de baza, indemnizatii, sporuri, premii si prime, ale caror cuantumuri se stabilesc prin lege. Salariul de baza cuprinde salariul corespunzator functiei indeplinite, gradului profesional detinut, gradatiile, sporurile pentru misiune permanenta si, dupa caz, indemnizatia de conducere si salariul de merit.
O.G. 38/2003 (forma in vigoare inainte de intrarea in vigoare a Legii 330/2009 - care a abrogat mare parte din dispozitiile ordonantei, inclusiv art. 2 si art. 9 - relevante in speta) stabilea ca salariul de baza cuprinde si gradatiile (art. 2), care se acordau in functie de vechimea in munca legal stabilita (art. 9 alin.2).
In speta, insa, asa cum corect a retinut instanta de fond, reclamantul a formulat cerere de acordare a gradatiei la data sesizarii instantei, data la care erau in vigoare dispozitiile Legii 284/2010 si ale Legii 360/2002, prin prisma carora se impunea a fi analizata cererea.
Potrivit art. 11 alin. 1 din anexa 1 la legea 284/2010, „In raport cu timpul servit in calitate de personal militar, politist sau functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, personalul militar, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare au dreptul la 1 - 7 gradatii, care se acorda din 3 in 3 ani. Intervalul de timp cuprins intre data acordarii gradului militar si data absolvirii institutiei militare de invatamant se ia in calcul la stabilirea de gradatii. Perioada modulului instruirii individuale nu se ia in calcul la stabilirea de gradatii.”
Legea prevede, asadar, posibilitatea ca unui politist sa i se acorde un grad militar pe parcursul scolarizarii, intr-o asemenea situatie fiind avuta in vedere perioada cuprinsa intre data acordarii gradului si data absolvirii institutiei militare de invatamant atunci cand se acorda gradatia; aceasta este singura situatie in care o perioada ce se suprapune cu perioada de scolarizare este avuta in vedere la acordarea gradatiei si este - tocmai de aceea - reglementata expres, ca o exceptie de la regula generala ce rezulta din lege si care este in sensul ca perioada scolarizarii nu se ia in calcul pentru stabilirea gradatiei.
Pe de alta parte, textul citat prevede in mod clar ca gradatiile se acorda „in raport cu timpul servit in calitate de politist”, iar nu in raport cu vechimea in munca, astfel ca nu au relevanta eventuale discutii legate de luarea in considerare a perioadei de scolarizare la stabilirea vechimii in munca, cele doua aspecte fiind diferite.
Totodata, asa cum rezulta din Adresa nr. 924933/18.12.2014 reclamantul a fost numit in functie, incepandu-si carierea de politist la data de 30.03.2002 si fiindu-i acordata prima gradatie in mod legal, la data de 01.04.2002; de asemenea, acelasi act atesta ca reclamantul nu a efectuat stagiu militar si nici nu a fost incadrat in munca anterior intrarii la scoala militara, astfel ca dispozitiile art. 46 din legea 46/1996 ( abrogata, de altfel, inca din anul 2006), nu are nici o relevanta in cauza.
De asemenea, curtea constata ca nici dispozitiile art. 9 alin. 4 din OG 38/20038 pentru perioada cat s-au aflat in vigoare) nu aveau incidenta in situatia reclamantului, acestea facand referire la situatia politistilor care au fost incadrati anterior intrarii in scoala militara (categorie in care reclamantul nu se incadreaza).
Fata de considerentele expuse, curtea constata ca nu pot fi retinute criticile
recurentului, hotararea tribunalului fiind data cu respectarea normelor de drept material.
In consecinta, in temeiul art. 496 alin. 1 raportat la art. 488 pct. 8 Cod procedura civila, curtea a respins recursul de fata, ca nefondat.