Inchiderea procedurii pentru lipsa bunurilor debitorului
17 martie 2020Cerere de inchidere a procedurii formulata de lichidatorul judiciar pentru lipsa de bunuri in patrimoniul debitoarei. Admiterea cererii. Recurs al creditorului pentru lipsa mentiunii in hotararea judecatorului-sindic a radierii debitorului
17 martie 2020
Cerere de închidere a procedurii formulata de lichidatorul judiciar dupa aprobarea raportului final de lichidare. Lipsa de obiecţiuni la planul de lichidare
Procedura poate fi inchisa in situatia in care toate bunurile din patrimoniul debitoarei au fost vandute, la valoarea stabilita prin raportul de expertiza, iar din suma totala rezultata din vanzari au fost acoperite partial cheltuielile administrative, a fost depus raportul final de lichidare, acesta a fost aprobat de catre judecatorul-sindic, Si nu s-au formulat obiectiuni.
(Tribunalul Braila - Sentinta nr. 2 din 7 ianuarie 2005)
Prin cererea inregistrata sub nr. 2485/2004, creditoarea Administratia Finantelor Publice a Municipiului Braila a solicitat deschiderea procedurii de reorganizare judiciara Si faliment a debitoarei SC "F." SRL Braila, potrivit dispozitiilor art. 24 Si art. 29 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.
In motivarea cererii s-a aratat ca debitoarea SC "F." SRL datoreaza suma de 263.753.696 lei, reprezentand creante bugetare, conform titlurilor executorii anexate.
Intrucat debitoarea nu a contestat starea de insolventa, prin Sentinta civila nr. 86/S din 24 iunie 2004 a Tribunalului Braila, s-a deschis procedura de reorganizare judiciara Si faliment a SC "F." SRL Si a fost numit administrator judiciar d-na I.M.
Din raportul de activitate depus la termenul din 3.09.2004 s-a retinut ca SC "F." SRL Braila este inregistrata la Oficiul Registrului Comertului Braila la nr. J.09/489/91, cod fiscal R.2248860 Si capital social 17.370.000 lei, avand ca asociat unic Si administrator pe F.V.
Societatea a desfaSurat activitate de marochinarie, cod CAEN 1920, iar ultimul bilant a fost depus la DGFP in anul 2002. Platile restante la 31.12.2002 sunt de 55.379 mii lei Si sunt datorate bugetului de stat, asigurarilor sociale Si fondurilor speciale, fara a exista furnizori neachitati. Nu au fost debitori de incasat.
Au depus declaratie de creanta Administratia Finantelor Publice a Municipiului Braila, in suma de 263.753.696 lei, Si Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, in suma de 9.852.268 lei, ca echivalent in lei al sumei de 300,39 USD (Adresa nr. 6200 din 30.08.2004).
Debitoarea Si-a indeplinit obligatiile legale, fiind predate administratorului judiciar documente contabile Si bunurile din patrimoniul societatii, care au fost inventariate Si evaluate de expert F.M. la suma totala de 6.880.000 lei.
In privinta cauzelor Si imprejurarilor care au dus la insolventa debitoarei, administratorul judiciar a constatat ca societatea nu a desfaSurat activitate in ultimii trei ani, singurele venituri realizate in aceasta perioada rezultand din executarea silita de catre DGFP a unui autoturism din patrimoniu.
In consecinta, administratorul judiciar a propus deschiderea procedurii de faliment a SC "F." SRL Braila, intrucat nu mai exista Sanse de redresare a societatii. Reprezentantul debitoarei a fost de acord cu declararea in stare de faliment a societatii.
Au fost respectate conditiile de publicitate prevazute de art. 41 - 41
1
din Legea nr. 64/1995, republicata, modificata prin Legea nr. 149/2004, Si a fost depus la dosar procesul-verbal al adunarii creditorilor, potrivit cu care creditoarea DGFP Braila a fost de acord cu propunerea facuta de administratorul judiciar.
Astfel, in temeiul dispozitiilor art. 77 alin. (1) lit. D din Legea nr. 64/1995, republicata, modificata prin Legea 149/2004, prin incheierea nr. 246/S din 12.11.2004 a Tribunalului Braila, s-a deschis procedura de faliment impotriva debitoarei SC "F." SRL Braila, s-a dispus dizolvarea societatii Si ridicarea dreptului debitoarei de a-Si mai conduce activitatea.
Potrivit raportului final Si bilantului general depuse de administratorul judiciar I.M., bunurile din patrimoniul debitoarei au fost valorificate la pretul total de 8.187.200 lei care include TVA, iar soldul in casa era de 1.812.800 lei, astfel incat in contul de avere s-a incasat suma de 10.000.000 lei.
Din aceasta suma au fost achitate cheltuielile de procedura reprezentand: anunturile la ziarul "Obiectiv" Si la "Monitorul Oficial" in suma de 1.533.000 lei, onorariu, expert tehnic - 500.000 lei, TVA aferenta vanzarii - 1.307.000 lei, iar diferenta de 6.659.800 lei - onorariu administrator judiciar.
Nu s-a achitat nici o suma creditorilor inscriSi la masa credala.
Prin Adresa nr. 136899 din 24.12.2004, creditoarea Administratia Finantelor Publice a Municipiului Braila Si-a majorat creanta bugetara de la suma de 263.753.696 lei la suma de 275.005.804 lei.
Copii de pe raportul final Si bilantul general au fost comunicate creditoarelor Administratia Finantelor Publice a Municipiului Braila Si AVAS BucureSti, care nu au formulat obiectiuni.
Fiind indeplinite conditiile prevazute de art. 128 - 129 din Legea nr. 64/1995, republicata, judecatorul-sindic a aprobat raportul final intocmit de lichidatorul judiciar.
in drept, potrivit dispozitiilor art. 131 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, "O procedura de faliment va fi inchisa atunci cand judecatorul-sindic a aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea debitorului au fost distribuite Si cand fondurile nereclamate au fost depuse la banca. In urma unei cereri a lichidatorului, judecatorul-sindic va pronunta o sentinta, inchizand procedura, iar in cazul persoanelor juridice dispunand Si radierea acestora."
Avand in vedere situatia de fapt retinuta in cauza s-a constatat incidenta prevederilor legale mentionate, intrucat toate bunurile din patrimoniul SC "F." SRL Braila au fost vandute, la valoarea stabilita prin raportul de expertiza, iar din suma rezultata au fost acoperite partial cheltuielile administrative.
Fata de considerentele expuse, judecatorul-sindic a dispus in temeiul dispozitiilor art. 131 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, inchiderea procedurii de faliment a debitoarei SC "F." SRL Braila Si radierea societatii din Registrul Comertului Braila.
Sentinta de inchidere a procedurii a fost notificata in conditiile prevazute de art. 134 din Legea nr. 64/1995, republicata, Si a fost afiSata in extras la sediul Tribunalului Braila.
Daca la expirarea termenului pentru inregistrarea cererilor de admitere a creantelor impotriva averii debitoarei nu s-au formulat alte cereri decat cererea initiata de creditorul petent, hotararea de deschidere a procedurii urmeaza a fi revocata, judecatorul-sindic fiind indreptatit a pronunta sentinta de inchidere a acesteia, pe considerentul ca, in situatia analizata, creditoarea poate exercita procedura executionala silita individuala, ratiunea urmarii procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, nefiind justificata cata vreme ea este instituita in scopul asigurarii platii pasivului debitorului aflat in stare de insolventa, aSa incat sa se satisfaca interesele creditorilor, fiind o procedura esentialmente concursuala. In consecinta, dreptul creditorului de a opta intre procedura executionala individuala Si procedura colectiva concursuala reglementata de Legea nr. 64/1995, republicata, subzista numai in contextul existentei mai multor creditori care sa invoce creante asupra averii debitoarei. In ipoteza in care dreptul de creanta al creditorului petent are caracter singular, acest drept de optiune nu mai subzista, el urmand a fi executat dupa regulile procedurii executionale individuale reglementate de Codul de procedura civila Si de legile speciale in materie, in raport de calitatea urmaritorului.
(Tribunalul Comercial Cluj - Sentinta nr. 143 din 26 ianuarie 2005)
Prin Sentinta civila nr. 49/2004 s-a dispus deschiderea procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, privind pe debitoarea SC "P." SRL Dej.
In vederea exercitarii atributiilor prevazute de art. 18 din Legea nr. 64/1995, republicata, a fost desemnat administrator judiciar SC "G." SRL Cluj Napoca.
In exercitarea atributiilor conferite de dispozitiile art. 24 lit. a) Si lit. i) din Legea nr. 64/1995, republicata, in baza art. 75 din Legea nr. 64/1995, republicata, administratorul judiciar a emis notificari creditorilor bugetari in vederea intocmirii declaratiilor de creanta in termenul limita statuat conform art. 76 din acelaSi act normativ.
In urma notificarii creditorilor bugetari, in cadrul prezentei proceduri s-a constatat ca doar creditoarea petenta, Administratia Finantelor Publice Dej, a inteles sa mentina cererea sa de admitere a creantei in cuantum de 130.591.731 lei la masa credala a debitoarei.
Procedura reglementata de Legea nr. 64/1995, republicata, este o procedura esentialmente concursuala, instituita pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in stare de insolventa.
Potrivit art. 133 din Legea nr. 64/1995, republicata, in cazul procedurii deschise in urma formularii cererii introductive de catre debitor in conditiile art. 32 din Legea nr. 64/1995, republicata, daca judecatorul-sindic constata, la expirarea termenului pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor, ca nu s-a depus nici o cerere, va pronunta sentinta de inchidere a procedurii Si de revocare a hotararii de deschidere a acesteia.
Ratiunea urmarita de legiuitor prin adoptarea acestei din urma dispozitii legale Si caracterul concursual al procedurii reglementate de Legea nr. 64/1995, republicata, permit interpretarea prin analogie a acestei dispozitii legale Si pentru situatia in care procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995, republicata, a fost deschisa in urma formularii cererii introductive de catre un creditor.
In contextul in care, urmare a notificarilor emise in baza art. 75, 76 din Legea nr. 64/1995, republicata, la expirarea termenului pentru inregistrarea cererilor de admitere a creantelor, impotriva averii debitoarei nu s-au formulat alte cereri decat cererea initiata de creditorul petent, hotararea de deschidere a procedurii urmeaza a fi revocata, judecatorul-sindic fiind indreptatit a pronunta sentinta de inchidere a acesteia, pe considerentul ca, in situatia analizata, creditoarea poate exercita procedura executionala silita individuala, ratiunea urmarii procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, nefiind justificata cata vreme ea este instituita in scopul asigurarii platii pasivului debitorului aflat in stare de insolventa, aSa incat sa se satisfaca interesele creditorilor, fiind o procedura esentialmente concursuala.
ASadar, dreptul creditorului de a opta intre procedura executionala individuala Si procedura colectiva concursuala reglementata de Legea nr. 64/1995, republicata, subzista numai in contextul existentei mai multor creditori ce sa invoce creante asupra averii debitoarei.
In ipoteza in care dreptul de creanta al creditorului petent are caracter singular, acest drept de optiune nu mai subzista, el urmand a fi executat dupa regulile procedurii executionale individuale reglementate de Codul de procedura civila Si de legile speciale in materie, in raport de calitatea urmaritorului.
Pentru toate aceste considerente Si in baza dispozitiilor legale anterior enuntate, judecatorul- sindic a dispus inchiderea procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, Si a revocat hotararea de deschidere a procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, privind pe debitoarea SC "P." SRL Dej.
In baza art. 134 din Legea nr. 64/1995, republicata, a dispus notificarea sentintei de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, Si de revocare a hotararii de deschidere a procedurii cu debitoarea, asociatul debitoarei, creditoarea, oficiul registrului comertului pentru efectuarea mentiunii.
In baza aceluiaSi articol a dispus afiSarea in extras a hotararii la sediul Tribunalului Comercial
Cluj.
In temeiul art. 135 a descarcat administratorul judiciar de orice indatorire Si responsabilitate privind procedura.
In baza art. 4 din Legea nr. 64/1995, republicata, a incuviintat onorariul lichidatorului in cuantum de 10.000.000 lei Si a dispus ca plata acestuia sa se realizeze din fondul special de lichidare.