Liberare provizorie sub control judiciar. Netemeinicia cererii fata de incidenta dispozitiilor art.160 2 alin. 2 C.proc.pen.
18 martie 2020Revendicarea unui teren pentru care ambele parti, societati comerciale detin certificate de atestare a dreptului de proprietate.
18 martie 2020
Calculul stagiului complet de cotizare . Anexa 3 din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Legea 19/2000
Modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii, se realizeaza prin raportare la dispozitiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia I Civila
Decizia nr. 1314 din 28 septembrie 2015.
Prin decizia civila nr.
1314 din data de 28 septembrie 2015
Curtea de Apel
Ploiesti a respins apelul formulat de Casa Judeteana de Pensii , ca nefondat, retinand urmatoarele :
Prin cererea de chemare in judecata , inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova la data de 16.06.2014, reclamantul D.C., in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Prahova, a solicitat, ca prin hotararea ce o va pronunta, sa se dispuna obligarea paratei la recalcularea drepturilor de pensie, in baza OUG nr.4/2005, prin utilizarea stagiului complet de cotizare de 25 ani si nu de 35; obligarea paratei sa emita decizii de recalculare cu acordarea drepturilor reprezentate si de diferentele dintre pensia recalculata si pensia incasata pe ultimii trei ani.
Tribunalul Prahova, prin sentinta civila nr. 837/1 aprilie 2015
,
a admis actiunea precizata si a obligat parata sa recalculeze pensia reclamantului si sa plateasca acestuia diferente de pensie pe ultimii 3 ani raportat la data formularii actiunii prin utilizarea unui punctaj mediu calculat la un stagiu complet de cotizare de 32/8 ani, urmand ca sa fie emisa decizie de pensie in acest sens.
Pentru a pronunta solutia de mai sus, tribunalul a retinut urmatoarele:
Reclamantul a beneficiat de stabilirea drepturilor de pensie in baza Legii nr. 19/2000, decizia de pensionare fiind emisa de Casa Judeteana de Pensii Prahova, in temeiul Legii nr. 19/2000, modificata si completata.
Varsta standard de pensionare
,
respectiv varsta la care se putea solicita inscrierea la pensie, potrivit art. 41 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, era de 60 de ani pentru femei si de 65 de ani pentru barbati.
De asemenea, Legea 19/2000 statua ca atingerea varstei standard de pensionare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii sale in vigoare, prin cresterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei si de la 62 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3 [art. 41 alin. (2)].
Stagiul complet de cotizare era de 30 de ani pentru femei si de 35 de ani pentru barbati [art. 41 alin. (4)].
Pentru asiguratii care si-au desfasurat activitatea, total sau partial in conditii deosebite sau speciale de munca ori in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat, legiuitorul a instituit norme speciale referitoare la varsta de pensionare si la stagiul de cotizare .
Astfel, prin art. 42 din Legea nr. 19/2000, s-a prevazut ca asiguratii care au realizat stagiul complet de cotizare si care si-au desfasurat activitatea total sau partial in conditii deosebite de munca au dreptul la pensie pentru limita de varsta, cu reducerea varstelor standard de pensionare conform tabelului nr. 1, iar varstele de pensionare astfel reduse, nu pot fi mai mici de 50 de ani pentru femei si de 55 de ani pentru barbati.
De asemenea, asiguratii care si-au desfasurat activitatea in conditii speciale de munca beneficiau de pensie cu reducerea varstelor standard de pensionare, in conformitate cu art. 43 - 46 din lege.
Totodata, persoanele asigurate care au realizat un stagiu de cotizare in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat, in functie de gradul handicapului, beneficiau de reducerea stagiilor de cotizare si a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr. 3
a Legii nr. 19/2000 ( art. 47 ).
Se observa deci, ca varsta standard de pensionare si stagiul minim si stagiul complet de cotizare constituie criterii legale obiective de a caror indeplinire este conditionata exercitarea dreptului la pensie, aplicabile oricaror persoane care au calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.
Aceste elemente obiective cunosc insa, in prezent, modificari etapizate periodic, efect al intentiei legiuitorului, de majorare treptata a varstelor standard la care asiguratii pot solicita pensionarea, precum si a stagiilor complete de cotizare.
Tribunalul a retinut din concluziile raportului de expertiza faptul ca, varstele standard de pensionare si stagiile complete de cotizare prevazute in Anexa nr. 3 la Legea 19/2000, trebuie aplicate in mod unitar tuturor categoriilor de pensionari, in functie de data depunerii cererii de pensionare, nicidecum in functie de data nasterii, deoarece prin raportarea unui standard la data nasterii asiguratilor, ar institui o discriminare fata de asigurati.
Totodata, Inalta Curte de Casatie si Justitie a considerat ca trebuie sa se tina cont de actul normativ cu forta juridica superioara, respectiv Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu ordinul emis in aplicarea legii.
In sedinta din data de 04.04.2011, Inalta Cute de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii, in sensul ca modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii, se realizeaza prin raportare la dispozitiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, in sensul ca beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensionare care se determina in functie de data formularii cererii de pensionare.
Varsta standard de pensionare si stagiul complet de cotizare sunt elemente obiective, care se aplica in mod egal tuturor persoanelor care solicita inscrierea la pensie la un moment dat, indiferent de varsta biologica.
Analizand datele reclamantului ce trebuie avute in vedere la stabilirea stagiului de cotizare, respectiv data nasterii, data inscrierii la pensie, stagiu minim de 35 ani, raportate la prevederile Anexei nr.3 la Legea nr.19/2000, expertul a concluzionat faptul ca reclamantul poate beneficia de un stagiu de cotizare de 32/8 ani.
Apelul declarat de parata Casa Judeteana de Pensii a fost respins de Curtea de Apel Ploiesti retinandu-se ca
:
In ceea ce priveste stagiul de cotizare de care beneficiaza reclamantul la calcularea drepturilor din pensie, Curtea a apreciat ca sunt incidente in cauza dispozitiile art. 41 din Legea nr. 19/2000 potrivit carora : „Pensia pentru limita de varsta se acorda asiguratilor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistemul public.
(2) Varsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei si 65 de ani pentru barbati. Atingerea varstei standard de pensionare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin cresterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei si de la 62 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
(3) Stagiul minim de cotizare atat pentru femei, cat si pentru barbati este de 15 ani. Cresterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si de 35 de ani pentru barbati. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin cresterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei si de la 30 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 3.”
Aceasta crestere treptata a valorilor s-a realizat, incepand cu anul 2001, conform graficului de esalonare prevazut de Anexa nr. 3 a Legii nr. 19/2000, potrivit caruia, varsta standard de pensionare, stagiul minim de cotizare si stagiul complet de cotizare erau prevazute in functie de perioada in care se solicita pensionarea.
Spre deosebire de dispozitiile acestei nexe, prin Anexa 9 a Ordinului Ministrului Muncii si Solidaritatii Sociale nr. 340/2001 emis in aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2000, varsta standard de pensionare, stagiul minim de cotizare si stagiul complet de cotizare erau prevazute in functie de data nasterii persoanei asigurate, care solicita deschiderea dreptului la pensie. Anexa 9 a Ordinului nr. 340/2001 este perfect convergenta si produce aceleasi efecte juridice, intocmai Anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 doar atunci cand se aplica persoanelor care solicita inscrierea la pensie pentru limita de varsta si care nu beneficiaza de nicio reducere a varstei standard de pensionare. Insa, ori de cate ori asiguratul beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare ca urmare a activitatii desfasurate in conditii deosebite de munca ( cum este cazul de fata), sau in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat, aplicarea algoritmului continut de una dintre cele doua anexe conduce la rezultate diferite, in sensul ca raportarea, exclusiv la Ordinul nr. 340/2001 conduce la o amanare a deschiderii drepturilor de pensie pentru limita de varsta si deci la o temporizare a beneficiului pe care dispozitiile art. 42, art. 46 si art. 47 din lege le-a recunoscut acestei categorii de salariati, prin reducerea varstei standard de pensionare.
In acest sens, prin Decizia in interesul legii nr. 4 din 4 aprilie 2011 cu privire la modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii, s-a statuat ca
modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public
,
se realizeaza prin raportare la dispozitiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
, in sensul ca beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensionare care se determina in functie de data formularii cererii de pensionare.
In motivarea acestei decizii, obligatorii pentru instantele judecatoresti potrivit dispozitiilor art. 517 alin. 4 C.pr.civ. se mentioneaza si ca trebuie sa se tina cont de actul normativ cu forta juridica superioara, respectiv Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu ordinul emis in aplicarea legii. Prin urmare, Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 are natura juridica a unui act normativ adoptat in executarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel incat trebuia aplicat numai in limitele actului normativ cu forta juridica superioara.
(Judecator
Elena Simona Lazar)