Caile extraordinare de atac. Revizuirea. Admiterea in principiu. Art. 459 cod procedura penala. Participarea procurorului la examinarea admisibilitatii in principiu. Obligativitate.
18 martie 2020Exceptia de nelegalitate .Cercetarea exceptiei de nelegalitate, potrivit art.4 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ se poate face oricand in cadrul unui proces , putandu-se admite daca au fost incalcate dispozitiile legale la data emiterii actului administrativ.
18 martie 2020
Beneficiari ai dispozitiilor Legii nr. 341/2004 – Legea recunostintei fata de eroii martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit de pe urma revoltei muncitoresti anticomuniste din Brasov din noiembrie 1987. Modul de calcul al indemnizatiilor cuvenite recurentilor reclamanti.
Legea nr. 341/2004, art. 4, art. 5
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia I Civila,
Decizia civila nr. 817 din 1 martie 2012.
Prin Decizia nr. 817 din 1 martie 2012 a Curtea de Apel Ploiesti – Sectia I civila a admis recursul declarat de reclamanti impotriva Sentintei civile nr. 1530 din 14 noiembrie 2011 pronuntata de Tribunalul Buzau – Sectia I civila, in contradictoriu cu parata C. J. P. B. si a modificat in tot hotararea mentionata in sensul ca pe fond admite actiunea in parte.
Pe cale de consecinta instanta a obligat parata la calcularea incepand cu luna ianuarie 2011 a indemnizatiilor cuvenite recurentilor reclamanti in temeiul Legii nr. 341/2004 in functie de castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale potrivit Legii nr. 287/2010 si sa plateasca acestora diferenta dintre indemnizatia calculata conform prezentei hotarari si cea efectiv incasata incepand cu luna ianuarie 2011.
A fost respinsa cererea recurentilor reclamanti privind anularea raspunsurilor emise de intimata parata.
Pentru a pronunta aceasta decizie instanta de recurs a retinut ca recurentii reclamanti sunt beneficiarii dispozitiilor Legii nr. 341/2004 – Legea recunostintei fata de eroii martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit de pe urma revoltei muncitoresti anticomuniste din Brasov din noiembrie 1987.
La baza raportului juridic litigios a stat modul de interpretare si de aplicare a dispozitiilor art. 4, respectiv art. 5 din respectivul act normativ in ceea ce modul de calcul al indemnizatiilor cuvenite recurentilor reclamanti.
Potrivit art. 4 al. 2 din Legea nr. 341/2004 persoanele care au obtinut titlurile prevazute la alineatul 1 au dreptul la o indemnizatie lunara reparatorie, calculata pe baza coeficientilor de multiplicare care vor fi aplicati asupra salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, aferent anului pentru care se face plata.
Alineatul 4 al aceluiasi articol prevede ca de o indemnizatie lunara reparatorie, calculata prin aplicarea coeficientului de 1,10 la salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, aferent anului pentru care se face plata, beneficiaza si persoanele care au obtinut titlurile prevazute la art. 3 al. 1 lit. b pct. 3 numai daca au un venit mai mic decat salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
La randul sau art. 5 al. 1 lit. m din actul normativ mentionat dispune ca anumite categorii de persoane beneficiaza de acordarea unei indemnizatii lunare echivalenta cu un coeficient de 0,6, calculat conform prevederilor art. 4 al. 2.
Dintr-o interpretare coroborata a dispozitiilor legale aratate rezulta ca baza de calcul a drepturilor la care sunt indreptatiti beneficiarii Legii nr. 341/2004 este data de salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, aferent anului pentru care se face plata.
Ori, pentru anul 2011 bugetul asigurarilor sociale de stat a fost aprobat prin Legea nr. 287/2010.
Potrivit art. 15 din acest din urma act normativ castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei.
Imprejurarea ca aferent anului 2011 legea bugetului asigurarilor sociale de stat utilizeaza sintagma „ castig salarial mediu utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat”, in loc de „ salariu mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat”, nu poate conduce la concluzia ca suntem in prezenta unui vid legislativ, iar indemnizatiile trebuie raportate la sumele prevazute pentru anul 2010, asa cum sustine in mod eronat intimata.
In realitate, actele normative trebuie interpretate in mod coroborat si in scopul pentru care au fost edictate.
In cauza pendinte legiuitorul prin dispozitiile speciale cuprinse in Legea nr. 341/2004 a urmarit sa stabileasca un criteriu la care sa se raporteze indemnizatiile cuvenite si anume suma utilizata la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat aferent anului pentru care se face plata.
De altfel, acesta nu este singurul act normativ care foloseste ca indicator de referinta salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Tocmai pornind de la aceasta situatie a fost adoptata
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 11/2011 privind utilizarea indicatorului de referinta castigul salarial mediu brut in actele normative din domeniul muncii si protectiei sociale.
Chiar daca acest din urma act normativ nu face referire in mod expres la Legea nr. 341/2011 din preambul sau se retine ca la adoptare s-a avut in vedere imprejurarea ca
Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010 utilizeaza la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat indicatorul de referinta castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, ca exista acte normative care stabilesc drepturi in raport cu indicatorul de referinta salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si ca nepromovarea sa poate conduce la aparitia unor disfunctionalitati in aplicarea unor alte legi.
Fata de cele invederate Curtea a apreciat ca fondate criticile recurentilor privitoare la modul in care trebuie calculate indemnizatiile cuvenite acestora.
De asemenea au fost considerate ca fondate si criticile vizand retinerea in mod gresit de catre instanta de fond ca incidente in solutionarea cauzei a dispozitiilor art. 14 lit. d din Legea nr. 118/2010 si art. 5 al. 2 din Legea nr. 285/2010.
Primul din cele doua acte normative reglementeaza unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar.
Imprejurarea ca la art. 14 lit. d din aceasta se mentioneaza ca de la data intrarii in vigoare a legii se reduc cu 15% si indemnizatiile prevazute de Legea nr. 341/2004 nu are nici o legatura cu baza de calcul a respectivelor indemnizatii.
Pe de alta parte, chiar art. 16 al. 2 din Legea nr. 118/2010 face trimitere pentru anul 2011 la respectarea prevederilor legii bugetului asigurarilor sociale de stat.
In ceea ce priveste Legea nr. 285/2010 acesta reglementeaza materia salarizarii in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, categorie in care nu pot fi incadrati recurentii.
Sub aspectul petitiul referitor la anularea raspunsurilor emise de catre intimata Curtea a constatat ca acestea nu reprezinta in fapt acte care sa se bucure de forta juridica si care sa poata face obiect de contestare pe cale judiciara.
In realitate, respectivele raspunsuri reprezinta simple punte de vedere ale intimatei fata de cererile adresate acesteia de catre recurenti.
(Judecator Adriana Maria Radu)