Acord de recunoastere a vinovatiei. Respingerea de catre prima instanta. Motivare.
18 martie 2020Radierea unui autovehicul de pe numele fostului proprietar, in cazul constatarii vanzarii printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila.
18 martie 2020
Aplicarea dispozitiilor art. 52 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei. Compensarea creantelor fiscale ale debitorului . Conditii.
Legea nr. 85/2006 privind privind procedura insolventei, art. 52
Potrivit dispozitiilor art. 116 din OG nr. 92/2003 – Codul de procedura fiscala, alin. 2 , 4 , creantele fiscale ale debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1), compensarea operand de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
Totodata, dispozitiile alin. 5 precizeaza momentul de la care creantele sunt exigibile , pentru cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata - la data cererii de restituire , in limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii sau la termenul prevazut de lege pentru depunerea decontului cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in limita sumei aprobate la rambursare prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii ; conform dispozitiilor alin. 6 , compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia a II-a civila, de
Contencios Administrativ si Fiscal,
Decizia nr. 2919 din 24 mai 2012.
Administratorul debitoarei S.C. B. S.R.L. a formulat contestatie impotriva tabelului preliminar al creantelor intocmit de lichidatorul judiciar.
In motivarea contestatiei a aratat ca, in tabel , creditoarea Administratia Finantelor Publice P. a fost inscrisa cu suma de 20.857 lei, fara sa se tina seama ca aceasta creditoare trebuie sa ramburseze debitoarei TVA in suma de 14.414 lei. Contestatorul a solicitat , in scris , creditoarei efectuarea unei inspectii fiscale in scopul stabilirii corecte a obligatiilor fiscale.
Lichidatorul judiciar a formulat intampinare, prin care a aratat ca, desi debitoarea a solicitat creditoarei efectuarea unui control fiscal, acest lucru nu s-a realizat si, in baza art.116 C.proc.fiscala , a solicitat instantei sa compenseze debitul cu TVA de rambursat.
Creditoarea a formulat intampinare , prin care a solicitat respingerea contestatiei. A aratat ca suma din titlul executoriu reprezinta obligatii fiscale neachitate, conform fisei de evidenta a platilor comunicate de organul fiscal la data deschiderii procedurii. Cererea debitoarei de efectuare a controlului fiscal nu poate fi avuta in vedere , deoarece este facuta ulterior deschiderii procedurii , contravenind dispozitiilor art. 36 din Legea nr. 85/2006.
Prin sentinta nr. 536 din 12 aprilie 2012 Tribunalul a admis contestatia si a dispus inscrierea in tabelul creantelor a creantei AFP P. in suma de 6.443 lei.
Judecatorul-sindic a retinut ca, dupa cum rezulta din fisa sintetica totala vizand situatia decontului de TVA, intocmita de AFP P., debitoarea trebuie sa incaseze de la creditoare TVA de rambursat in suma de 14.414 lei.
Conform art.116 alin. 1 si 4 din C.proc.fiscala, prin compensare se sting creantele statului reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat de la buget, cand ambele parti dobandesc reciproc calitatea de creditor si pe cea de debitor, cu conditia ca ambele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica, iar compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva lichide , certe si exigibile.
Cum in cauza ambele creante coexista la data deschiderii procedurii, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile , compensarea opereaza de drept si , astfel, contestatia este intemeiata ; inscrierea creditoarei in tabelul creantelor se va face cu suma de 6.443 lei , rezultata din compensarea debitului de plata in suma de 20.857 lei cu TVA de rambursat catre debitoare in suma de 14.414 lei.
A mai retinut tribunalul ca art.36 din Legea nr. 85/2006 , invocat de creditoare , nu are incidenta in cauza, deoarece vizeaza ipoteza existentei unor proceduri judiciare de realizare a creantelor sau de executare silita impotriva debitoarei la momentul deschiderii procedurii insolventei, ceea ce nu este cazul in speta.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs creditoarea.
Recurenta isi intemeiaza recursul pe dispozitiile art. 304 ind. 1, 304 pct.9 Cod de procedura civila si invedereaza ca
prin incheierea din 12.09.2011 , pronuntata de Tribunal in dosarul nr. 4019/114/2011 , s-a dispus deschiderea procedurii simplificate de insolventa impotriva debitoarei SC B. SRL .
Astfel, AFPO P. , care administreaza din punct de vedere fiscal debitoarea, a comunicat creantele cu care figura aceasta la data deschiderii procedurii, DGFP B. inscriindu-se in tabelul creantelor conform titlului executoriu nr. 3935/07.10.2011 , cu suma de 20,857 lei.
Suma din titlul executoriu comunicat de organul fiscal este compusa din obligatii fiscale neachitate , conform fisei de evidenta pe platitor inregistrate la organul fiscal anterior deschiderii procedurii.
Recurenta arata ca prin dispozitiile art. 117 din OG nr. 92/2003 si prin decizia nr. 5/2006 a Comisiei fiscale centrale , aprobata prin Ordinul nr. 1552/2006, se reglementeaza procedura de rambursare , care este laborioasa , in sensul ca trebuie efectuat un control fiscal , care sa stabileasca daca , intr-adevar , sumele sunt corect inregistrate, sunt deductibile sau nu, daca debitorul inregistreaza obligatii fiscale restante sau nu, urmate de compensarea sumelor ori de restituire.
Potrivit dispozitiilor art. 117 alin. 6 si urm. din OG nr. 92/2003 , daca debitorul inregistreaza obligatii fiscale restante, sumele prevazute la alin. 1 si 2 se vor restitui numai dupa efectuarea compensarii.
In speta, imprejurarea ca administratorul debitoarei a inregistrat cerere privind solicitarea unui control fiscal in vederea solutionarii decontului de TVA cu suma negativa de rambursare nu duce automat la concluzia ca a operat compensarea, cu atat mai putin compensarea de drept.
Mai mult decat atat, din momentul in care debitoarea a intrat in procedura de insolventa, in opinia recurentei devin aplicabile dispozitiile art. 36 din Legea nr. 85/2006.
Intimatul a depus intampinare , prin care a solicitat respingerea recursului , sustinand ca recurenta trebuia sa aplice din oficiu prevederile art. 116 alin. 1 si 4 Cod de procedura fiscala, privind compensarea creantelor , care sunt aplicabile in cazul de fata.
Curtea a retinut ca
recurenta-creditoare
a fost inscrisa in mod corect de lichidatorul judiciar la masa credala, in tabelul preliminar al creantelor impotriva averii debitoarei SC B. SRL , aflata in procedura insolventei, cu creanta in suma de 20.857 lei, potrivit titlului executoriu nr. 3935/7.10.2011, titlul executoriu nefiind contestat in cadrul procedurii speciale fiscale.
Ulterior depunerii declaratiei de creanta si intocmirii tabelului preliminar, la data de 3.11.2011 , administratorul statutar al debitoarei a solicitat efectuarea unui control fiscal, mentionand ca organele fiscale trebuie sa ramburseze societatii taxa pe valoarea adaugata in suma de 14.114 lei.
Potrivit dispozitiilor art. 116 din OG nr. 92/2003 – Codul de procedura fiscala , alin. 2 , 4 , creantele fiscale ale debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1), compensarea operand de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
Totodata, dispozitiile alin. 5 precizeaza momentul de la care creantele sunt exigibile , pentru cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata - la data cererii de restituire , in limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii sau la termenul prevazut de lege pentru depunerea decontului cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in limita sumei aprobate la rambursare prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii ; conform dispozitiilor alin. 6 , compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu.
Or, in cauza , organul fiscal nu a emis o atare decizie de restituire in urma unui control fiscal , pentru a putea fi retinut caracterul cert si exigibil al creantei debitoarei, in vederea compensarii creantelor reciproce.
Pe de alta parte , Curtea a constatat ca , potrivit dispozitiilor art. 52 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei , deschiderea procedurii de insolventa nu afecteaza dreptul unui creditor de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa, atunci cand conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite la data deschiderii procedurii.
Asadar , numai creditorul putea invoca , in raport de textul legal mentionat , compensatia creantei sale cu aceea a debitorului asupra sa , ipoteza care nu se regaseste in cauza.
In situatia in care creditoarea nu solicita compensarea , debitoarea - societate in insolventa isi poate recupera , la randul sau , creanta , uzand de mijloacele legale existente la dispozitia sa , in speta pe calea procedurii speciale fiscale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 312 alin. 1-3 Cod de procedura civila si art. 304 pct. 9 Cod de procedura civila, Curtea a admis recursul si a modificat in tot sentinta, in sensul ca, pe fond, a respins contestatia la tabelul preliminar de creante ca neintemeiata.
(Judecator Liliana Felicia Androne)