Insolventa - Situaţia unor acte juridice ale debitorului
11 martie 2020Lichidatorul judiciar - Insolvență
11 martie 2020
Administratorul special - Insolvență
Art. 52
După deschiderea procedurii, adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor/membrilor debitorului va desemna, pe cheltuiala acestora, administratorul special.
Comentariu
Instituţia administratorului special a fost reglementată pentru prima dată în materia insolvenţei prin Legea nr. 85/2006 şi a înlocuit adunarea generală a membrilor sau asociaţilor, respectiv acţionarilor şi a reprezentantului membrilor sau asociaţilor/acţionarilor debitorului, persoană juridică.
Potrivit art. 5 pct. 4 din Legea nr. 85/2014, administratorul special este persoana fizică sau juridică desemnată de adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor/membrilor debitorului, împuternicită să le reprezinte interesele în procedură şi, atunci când debitorului i se permite să îşi administreze activitatea, să efectueze, în numele şi pe contul acestuia, actele de administrare necesare. El este un mandatar al acţionarilor/asociaţilor/membrilor, mandatul său având un conţinut legal şi unul convenţional.
Desemnarea administratorului special are loc după deschiderea procedurii, de către adunarea generală a acţionarilor sau asociaţilor sau membrilor debitorului, costurile aferente fiind în sarcina acestora.
În tăcerea legii, administratorul special va fi desemnat de către adunarea generală a acţionarilor sau asociaţilor sau membrilor debitorului cu votul majorităţii acționarilor asociaților sau membrilor persoanei juridice, prezenţi la şedinţă, această desemnare neputând fi legal calificată ca o modificare a actelor constitutive, ca să poată atrage un cvorum deliberativ special
[76]
.
Problema suportării remunerației administratorului special a suscitat dezbateri contradictorii în practica judiciară: pe de o parte s-a susținut că
este o cheltuială a procedurii și deci administratorul special trebuie plătit din averea debitorului, pe de altă parte că este o sumă ce trebuie suportată de acționari/asociați, deoarece acestora le profită activitatea administratorului special
[77]
.
Dispozițiile art. 52 din Legea nr. 85/2014 tranșează această divergență, stabilind că remunerația administratorului special se suportă de către acționarii/asociații/membrii debitorului care l-au desemnat.
Art. 53
(1)
Adunarea generală a acţionarilor, asociaţilor sau membrilor persoanei juridice va fi convocată de administratorul judiciar ori de lichidatorul judiciar pentru desemnarea administratorului special, în termen de maximum 10 zile de la notificarea deschiderii procedurii de către administratorul judiciar/lichidatorul provizoriu.
(2)
Adunarea generală va fi prezidată de administratorul judiciar sau de lichidatorul judiciar, după caz. Dacă adunarea asociaţilor/acţionarilor/membrilor, convocată potrivit alin. (1), nu desemnează un administrator special, debitorului i se va ridica dreptul de administrare, dacă acesta nu a fost deja ridicat, iar debitorul, respectiv asociaţii/acţionarii/membrii sunt decăzuţi din drepturile recunoscute de procedură şi care sunt exercitate prin administrator special.
(3)
Dacă un administrator special nu a fost desemnat, pentru soluţionarea acţiunilor prevăzute la art. 117-122 ori a celor rezultând din nerespectarea art. 84, debitorul va fi reprezentat de un curator special desemnat dintre organele de conducere statutare aflate în exerciţiul funcţiunii la data deschiderii procedurii. Desemnarea se va face de către judecătorul-sindic în camera de consiliu şi fără citarea părţilor. În cazul în care ulterior adunarea generală a asociaţilor/acţionarilor/membrilor alege un administrator special, acesta va prelua procedura în stadiul în care se găseşte la data desemnării.
Comentariu
Dispozițiile art. 53 reglementează procedura desemnării administratorului special de către adunarea generală a acţionarilor, asociaţilor sau membrilor persoanei juridice. În cazul în care nu se desemnează un administrator special, debitorului i se va ridica dreptul de administrare, dacă acesta nu a fost deja ridicat, iar debitorul, respectiv asociaţii/acţionarii/membrii sunt decăzuţi din drepturile recunoscute de procedură şi care sunt exercitate prin administrator special.
Pentru soluţionarea acţiunilor în anularea actelor frauduloase sau a celor care vizează anularea plăţilor efectuate după deschiderea procedurii, dacă adunarea generală nu a reuşit desemnarea administratorului special, debitorul va fi reprezentat de un curator special desemnat dintre organele statutare de conducere, aflate în funcţie la data deschiderii procedurii.
Art. 54
Mandatul administratorilor statutari încetează de la data ridicării dreptului de administrare sau de la data desemnării administratorului special. Încetarea mandatului impune obligaţia predării gestiunii.
Jurisprudență
Dreptul de administrare este exercitat prin organele de conducere statutare. Odată cu ridicarea dreptului de administrare, administratorul social nu mai poate reprezenta în mod legal societatea, acest drept aparţinând administratorului/lichidatorului judiciar.
(Curtea de Apel Constanţa, Decizia nr. 1563/25.11.2009).
Art. 55
După deschiderea procedurii şi numirea administratorului special, adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor/membrilor îşi suspendă activitatea şi se va putea întruni, la convocarea administratorului judiciar, în cazurile expres şi limitativ prevăzute de prezenta lege.
Comentariu
Suspendarea activității adunării generale a acționarilor/asociaților/membrilor debitorului reprezintă un element de noutate al Legii nr. 85/2014, care vine să întărească regula conform căreia reprezentativitatea organului deliberativ societar în cadrul procedurii de insolvență se asigură doar prin intermediul administratorului special. Cu alte cuvinte, caracterul derogatoriu al prevederilor care reglementează procedura de insolvență limitează drepturile acționarilor/asociaților/membrilor debitorului, exercitarea acestora fiind subsumată regulilor specifice impuse de Legea nr. 85/2014, atât în ceea ce privește dreptul de convocare, cât și obiectul acesteia. În acest scop, convocarea se face doar de către administratorul judiciar, iar situațiile în care, pe parcursul procedurii de insolvență, se întrunește adunarea generală a acționarilor/asociațior, țin de propunerea și aprobarea planului de reorganizare.
Art. 56
(1)
Administratorul special are următoarele atribuţii:
a)
participă, în calitate de reprezentant al debitorului, la judecarea acţiunilor prevăzute la art. 117-122 ori a celor rezultând din nerespectarea art. 84;
b)
formulează contestaţii în cadrul procedurii reglementate de prezenta lege;
c)
propune un plan de reorganizare;
d)
administrează activitatea debitorului, sub supravegherea administratorului judiciar, după confirmarea planului, doar în situaţia în care nu i s-a ridicat debitorului dreptul de administrare;
e)
după intrarea în faliment, participă la inventar, semnând actul, primeşte raportul final şi situaţia financiară de închidere şi participă la şedinţa convocată pentru soluţionarea obiecţiunilor şi aprobarea raportului;
f)
primeşte notificarea închiderii procedurii.
(2)
După ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, care îi conduce şi activitatea de afaceri, iar mandatul administratorului special va fi redus la a reprezenta interesele acţionarilor/asociaţilor/membrilor.
Comentariu
Atribuţiile administratorului special sunt limitativ prevăzute de art. 56 din Legea nr. 85/2014.
Legea nu cuprinde modificări esenţiale ale acestora în raport de dispoziţiile Legii nr. 85/2006, cu două excepţii: (i) a fost eliminată atribuţia conform căreia acesta era îndrituit a exprima intenţia debitorului de a propune un plan de reorganizare și (ii) a fost extinsă participarea, în calitate de reprezentant al debitorului, și în privința acțiunilor privind efectuarea de plăți sau operațiuni excedentare sau nelegale, ulterior deschiderii procedurii.
După ridicarea dreptului de administrare, mandatul administratorului special este limitat la a reprezenta interesele acţionarilor/asociaţilor/membrilor, iar debitorul este reprezentat de administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, care îi conduce şi activitatea de afaceri, în timp ce mandatul administratorilor statutari încetează fie la data ridicării dreptului de administrare, fie la momentul desemnării administratorului special.
Pentru prima dată, noua lege prevede că este posibilă angajarea răspunderii administratorului special în anumite condiţii. Astfel, potrivit art. 84 alin. (2), judecătorul-sindic poate dispune ca o parte a pasivului care decurge din încălcarea dispoziţiilor art. 87 să fie suportat de către administratorul special, legitimare procesuală activă având administratorul judiciar, adunarea creditorilor, preşedintele comitetului creditorilor sau un creditor desemnat de acesta ori creditorul care deţine 50% din valoarea creanţelor înscrise la masa credală.
Jurisprudenţă
Administratorul special nu poate avea alte atribuţii decât cele care rezultă expres din prevederile legii, astfel încât acest participant la procedură nu poate fi titularul cererii de înlocuire a administratorului judiciar, pentru motive temeinice. (
Curtea de Apel Cluj, Decizia civilă nr. 2170/18.02.2013
).