Pensie de invaliditate Stagiu potential. Indeplinirea conditiilor referitoare la stagiul de cotizare necesar, Succesiuni legi
31 martie 2020Onorarii de avocat, Criteriile de stabilire a cuantumului lor
31 martie 2020
Ore suplimentare in zile de repaus Politist
- Ordonanta Guvernului nr. 38/2003: art. 16
- Legea nr. 360/2002: art. 39, art. 44
- Legea nr. 188/1999: art. 31alin. (2), art.. 33 alin. (1)
- Ordin MAI nr. 577/2008: art. 2 alin. (1)
Potrivit O.G. nr. 38/2003, orele efectuate de politisti in zilele nelucratoare se pot plati doar daca efectuarea acestora s-a dispus in scris de seful ierarhic.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia Contencios administrativ si fiscal Decizia civila nr. 740 din 11 februarie 2014, R.O.
Prin sentinta civila nr. 53 din 16 ianuarie 2013 pronuntata in dosarul nr. 2042/30/2012 Tribunalul Timis a respins actiunea reclamantului, politist, in contradictoriu cu paratii Ministerul Administratiei si Internelor, Inspectoratul de Politie al Judetului Timis si Ministerul Finantelor Publice - sa dispuna obligarea paratilor la plata sumei cuvenita si neachitata ce reprezinta valoarea financiara neimpozabila a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, ca urmare a nealocarii acesteia, pentru perioada de 01.08.2008 pana la data de 31.07.2011 cand au incetat raporturile de serviciu cu drept de pensie, care sa fie actualizata cu indicele de inflatie pana la data efectuarii platii precum si plata lunara a acestora incepand cu acea data cu cheltuieli de judecata, conform actelor normative, precum si obligarea paratului Ministerului Finantelor Publice la alocarea fondurilor necesare acordarii drepturilor solicitate.
Recursul declarat de reclamant a fost respins ca nefondat conform art. 312 alin. (1) C. pr. civ., prin decizia civila nr. 740 din 11 februarie 2014 pronuntata in dosarul nr. 2042/30/2012 al Curtii de Apel Timisoara retinandu-se ca salarizarea politistilor a fost reglementata initial - raportat la perioada in litigiu - prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 2 februarie 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 353/2003 - act normativ care a fost in vigoare pana la data de 31.12.2009, fiind abrogat prin Legea - Cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
In conformitate cu prevederile art. 16 din OG nr. 38/2003, in forma existenta pana la data de 31.12.2009, „
orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de politistii incadrati in functii de inalti functionari publici, functionari publici de conducere si functionari publici de executie se vor plati cu un spor din salariul de baza, dupa cum urmeaza:
- 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale de lucru;
- 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare.
Munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fost platite.
Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si sporurile prevazute la alin. (1) se pot plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa in scris de seful ierarhic, fara a se depasi 120 de ore anual, iar in cazuri cu totul deosebite se poate aproba efectuarea orelor suplimentare si peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite si cu incadrarea in fondurile bugetare aprobate’’.
In cursul anului 2010 au fost aplicabile prevederile Legii nr. 330/2009 si ale
O.G. nr. 1/2010, iar in cursul anului 2011 sunt aplicabile prevederile Legii nr. 284/2010 si ale Legii nr. 285/2010.
Legea nr. 360/2002 privind statutul politistului prevede la art. 44 ca:
"(1
)Serviciul politienesc are caracter permanent si obligatoriu.
- Politistul este obligat sa se prezinte la programul de lucru stabilit, precum si in afara acestuia, in situatii temeinic justificate, pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, cu compensarea timpului lucrat, potrivit legii
".
De asemenea, prevederile art. 39 alin. (1) si (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului statueaza ca:
..Durata programului de lucru al politistului este de 8 ore pe zi si 5 zile pe saptamana
".
Potrivit dispozitiilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 republicata si actualizata
„pentru orele lucrate din dispozitia conducatorului autoritatii sau institutiei publice peste durata normala a timpului de lucru sau in zilele de sarbatori legale ori declarate zile nelucratoare functionarii publici de executie au dreptul la recuperare sau la plata majorata cu un spor de 100% din salariul de baza. Numarul orelor platite cu sporul de 100% nu poate depasi 360 intr-un an
.
"
In aplicarea acestor prevederi legale, programul de lucru, formele de organizare ale acestuia si acordarea repausului saptamanal s-au stabilit prin ordin al ministrului administratiei si internelor, respectiv prin Ordinul M.A.I. nr. 577/08.08.2008 referitor la programul de lucru al politistilor, care prevede urmatoarele:
Art. 2 „(1)
Durata programului de lucru al politistului este, de regula, 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana, cu un repaus saptamanal de 2 zile, de regula sambata si duminica.
- Acordarea zilelor de odihna saptamanala ce se cuvin politistului, in zile consecutive, poate fi amanata, in mod exceptional, numai daca interesele serviciului o impun, cel mult de doua ori intr-o luna, fara a depasi 30 de zile de la data la care persoana a fost la program.
- Durata maxima legala a programului de lucru nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare. Prin exceptie, durata programului de lucru poate fi prelungita peste 48 de ore pe saptamana, cu conditia ca media orelor de munca, calculata pentru o perioada de referinta de 3 luni calendaristice, sa nu depaseasca 48 de ore pe saptamana
".
In plus, in privinta salarizarii functionarilor publici, Curtea retine ca, potrivit, art. 31 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, privind Statutul functionarilor publici,
„functionarii publici beneficiaza de prime si alte drepturi salariale,
in conditiile legii”, iar alineatul al treilea din art. 31 stabileste, de asemenea,
„salarizarea functionarilor publici se face
in conformitate cu prevederile legii
privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici’.
De asemenea, Curtea a retinut ca in materia salarizarii functionarilor publici nu sunt incidente dispozitiile din Codul muncii, ci reglementarile speciale aplicabile politistilor si functionarilor publici.