Optiunea AVAS pentru inscrierea creantei atat in lei, cat Si in valuta. Inadmisibilitatea
17 martie 2020Obiectiuni la tabelul de creante. Admisibilitate
17 martie 2020
Creante bugetare constand in dobanzi Si penalitati nascute dupa deschiderea procedurii, in ipoteza in care debitorul nu a intrat in reorganizare, ci in faliment. Interpretare a dispozitiilor Legii nr. 64/1995 Si a Codului de procedura fiscala
Nu pot fi inscrise in tabelul suplimentar preliminar accesorii ale creantelor bugetare nascute in perioada de observatie, daca nu a fost aprobat un plan de reorganizare.
Dispozitiile art. 111 alin. (4) din Codul de procedura fiscala (actual 117), invocate de creditoare, nu justifica o solutie contrara celei adoptate de catre lichidator Si confirmate de judecatorul-sindic.
Textul de lege mentionat se refera la calcularea dobanzilor Si penalitatilor de intarziere pentru obligatii fiscale neplatite la termen, inainte Si dupa deschiderea procedurii de reorganizare judiciara. Or, procedura de reorganizare judiciara intervine in cazul in care a fost propus Si confirmat un plan, sintagma respectiva nefiind sinonima cu procedura de insolventa prevazuta de art. 31 din Legea nr. 64/1995, republicata.
Curtea a apreciat ca dispozitiile art. 117 alin. (4) din Cod procedura fiscala nu deroga de la dreptul comun in materie, reglementat de Legea nr. 64/1995, republicata, ci reprezinta o reluare a dispozitiilor art. 90 alin. (7) din lege, cu nuantarea ca legea fiscala se aplica doar in cazul dobanzilor Si penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale, tot in situatia in care a fost propus Si confirmat un plan, deci societatea se afla in procedura de reorganizare judiciara.
Instanta nu este tinuta de interpretarea data de organele administrativ-fiscale prin Decizia nr. 5/2004 a Comisiei fiscale centrale, in sensul ca penalitatile de intarziere Si dobanzile, respectiv majorarile de intarziere, dupa caz, datorate conform prevederilor legale, nu constituie dobanzi sau cheltuieli in sensul art. 37 din Legea nr. 64/1995, republicata.
(Curtea de Apel Constanta - Decizia nr. 108 din 17 februarie 2005)
Prin cererea formulata la data de 9 septembrie 2004, creditoarea Administratia Finantelor Publice Constanta a contestat masura lichidatorului debitoarei SC "L." SRL, de a fi inlaturat creanta sa din tabelul preliminar suplimentar.
In motivarea cererii, creditoarea a aratat ca inlaturarea creantei in suma de 539.391.148 lei, nascuta dupa deschiderea procedurii, este nelegala in raport de dispozitiile Codului de procedura fiscala, care reprezinta dreptul comun in ceea ce priveSte impozitele, taxele, contributiile Si alte sume datorate bugetului de stat. Creditoarea a sustinut ca accesoriile debitelor neachitate la termen sunt datorate atat inainte, cat Si dupa deschiderea procedurii de reorganizare judiciara pana la data deschiderii procedurii falimentului, potrivit art. 111 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, aprobata prin Legea nr. 174/2004, Si art. 60 alin. (7) din Legea nr. 64/1995, republicata.
Prin Sentinta civila nr. 7882/COM/2004, pronuntata in Dosarul nr. 6107/COM/2004, al Tribunalului Constanta, judecatorul-sindic a respins contestatia, retinand ca, prin Incheierea nr. 5490/COM din 13 iulie 2004, s-a dispus falimentul debitoarei SC "L." SRL. Procedand la verificarea creantelor asupra averii debitoarei, nascute dupa deschiderea procedurii, lichidatorul SC "S." SRL nu a inscris in tabelul preliminar suplimentar creanta creditoarei Administratia Finantelor Publice. Judecatorul- sindic a apreciat masura lichidatorului ca fiind corecta, intrucat in cauza nu s-a propus un plan de reorganizare care sa cuprinda derogari de la modul de calcul al dobanzilor Si penalitatilor de intarziere prevazut de art. 37 din Legea nr. 64/1995, republicata, iar contestatoarea nu are o creanta garantata.
Judecatorul-sindic a motivat ca, din interpretarea dispozitiilor art. 37 din Legea nr. 64/1995, republicata, Si a art. 111 alin. (4) din Codul de procedura fiscala se deduce regula potrivit careia dobanzile Si penalitatile de intarziere aferente creantelor bugetare pot fi calculate pana la data deschiderii procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, exceptia fiind situatia in care societatea debitoare se afla in reorganizare judiciara, cand planul poate sa prevada calcularea majorarilor Si penalitatilor de intarziere pana la data intrarii in faliment.
Sintagma "deschiderea procedurii de reorganizare judiciara" se refera, in mod neechivoc, la reorganizarea judiciara pe baza de plan, Si nu la deschiderea procedurii in temeiul art. 31 din Legea nr. 64/1995, republicata. Un argument in acest sens fiind dispozitiile art. 60 alin. (7) din Legea nr. 64/1995, republicata, cuprins in sectiunea "Planul" care contine prevederi asemanatoare cu cele de la art. 111 alin. (4) din Codul de procedura fiscala.
Impotriva sentintei mentionate a declarat recurs creditoarea Administratia Finantelor Publice Constanta, care a criticat solutia judecatorului-sindic ca fiind netemeinica.
Recurenta a sustinut ca legea speciala in materie, respectiv art. 111 din Codul de procedura fiscala, prevede clar termenul pana la care se calculeaza majorari Si penalitati de intarziere, pana la data intrarii in faliment. Penalitatile de intarziere Si dobanzile, respectiv majorarile de intarziere, dupa caz, datorate conform prevederilor legale, nu constituie dobanzi sau cheltuieli in sensul art. 37 din Legea nr. 64/1995, republicata, astfel cum s-a pronuntat Si Ministerul Finantelor prin Ordinul nr. 1365/2004 pentru aprobarea Deciziei nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adaugata Si probleme de procedura fiscala.
Analizand cauza sub aspectul motivelor invocate, instanta a constatat ca recursul este nefondat.
Astfel, creanta in suma de 539.391.148 lei, solicitata a fi inscrisa in tabelul preliminar suplimentar, reprezinta contravaloarea dobanzilor Finantelor Publice Constanta dupa data deschiderii procedurii de insolventa fata de debitoarea SC "L." SRL Si pana la momentul intrarii societatii in faliment.
Potrivit art. 37 din Legea nr. 64/1995, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, "Nici o dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor nascute anterior deschiderii procedurii Si negarantate ..., de la data deschiderii procedurii, in afara de cazul in care, prin programul de plata a creantelor cuprins in planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de mai sus."quot;
Fata de aceste dispozitii, in mod corect, lichidatorul a luat masura de a nu inscrie in tabelul preliminar suplimentar creanta declarata de AFP Constanta, care consta tocmai in dobanzi Si penalitati calculate dupa deschiderea procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata.
Dispozitiile art. 111 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, invocate de creditoare, nu justifica o solutie contrara celei adoptate de catre lichidator Si confirmate de judecatorul-sindic.
Textul de lege mentionat se refera la calcularea dobanzilor Si penalitatilor de intarziere pentru obligatii fiscale neplatite la termen, inainte Si dupa deschiderea procedurii de reorganizare judiciara. Or, procedura de reorganizare judiciara intervine in cazul in care a fost propus Si confirmat un plan, sintagma respectiva nefiind sinonima cu procedura de insolventa prevazuta de art. 31 din Legea nr. 64/1995, republicata.
Curtea a apreciat ca dispozitiile art. 111 alin. (4) din Cod procedura fiscala nu deroga de la dreptul comun in materie, reglementat de Legea nr. 64/1995, republicata, ci reprezinta o reluare a dispozitiilor art. 60 alin. (7) din lege, cu nuantarea ca legea fiscala se aplica doar in cazul dobanzilor Si penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale, tot in situatia in care a fost propus Si confirmat un plan, deci societatea se afla in procedura de reorganizare judiciara.
Instanta nu este tinuta de interpretarea data de organele administrativ-fiscale prin Decizia nr. 5/2004, in sensul ca penalitatile de intarziere Si dobanzile, respectiv majorarile de intarziere, dupa caz, datorate conform prevederilor legale, nu constituie dobanzi sau cheltuieli in sensul art. 37 din Legea nr. 64/1995, republicata.
Dispozitiile art. 37 din lege arata ca "nici o dobanda, majorare sau penalitate de orice fel sau cheltuiala" nu poate fi adaugata creantelor nascute anterior deschiderii procedurii, fara a distinge dupa natura creantelor, respectiv daca acestea sunt sau nu fiscale.
Faptul ca art. 37 se refera la creantele fiscale rezulta Si din prevederile art. 60 alin. (7), care instituie un regim special, derogator de la art. 37, pentru creantele bugetare, inclusiv fiscale, in situatia reorganizarii judiciare pe baza de plan.