Ghid juridic privind plângerea prealabilă
7 august 2018Ghid Juridic Schimbarea numelui pe cale administrativa
7 august 2018Ghid juridic privind soluționarea petițiilor
Sediul materiei: ordonanța nr. 27/2002
- Ce este o petiție?
Petiția este cererea, reclamația, sesizarea sau propunerea formulată în scris ori prin poștă electronică, pe care un cetățean sau o organizație legal constituită o poate adresa autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor și ale celorlalte organe centrale, companiilor și societăților naționale, societăților comerciale de interes județean sau local, precum și regiilor autonome.
- Pot trimite petiții anonime?
Nu. Petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiționarului nu se iau în considerare și se clasează.
- Ce se întâmplă cu petițiile greșit îndreptate?
Petițiile greșit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare către cei care au obligația de a le soluționa.
- În cât timp trebuie comunicat răspunsul de către autoritățile publice?
Autoritățile și instituțiile publice sesizate au obligația să comunice petiționarului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiției, răspunsul, indiferent dacă soluția este favorabilă sau nefavorabilă.
În situația în care aspectele sesizate prin petiție necesită o cercetare mai amănunțită, conducătorul autoritătii sau instituției publice poate prelungi termenul cu cel mult 15 zile.
- Ce trebuie să conțină răspunsul autorității publice?
Răspunsul trebuie să fie semnat de către conducătorul autorității sau instituției publice ori de persoana împuternicită de acesta, precum și de șeful compartimentului care a soluționat petiția. În răspuns se va indica, în mod obligatoriu, temeiul legal al soluției adoptate.
- Care sunt faptele care constituie abateri disciplinare?
Constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici sau, după caz, potrivit legislației muncii următoarele fapte:
- nerespectarea termenelor de soluționare a petițiilor
- intervențiile sau stăruințele pentru rezolvarea unor petiții în afara cadrului legal
- primirea direct de la petiționar a unei petiții, în vederea rezolvării, fără să fie înregistrată și fără să fie repartizată de șeful compartimentului de specialitate
Ghid juridic privind soluționarea petițiilor