Rezolvarea antecedentelor penale, Legea penala mai favorabila
28 martie 2020Sanctiune disciplinara, retrogradare din functie
28 martie 2020
Salarizare cadre didactice
Legislatie relevanta
:
anexa1 Legea nr.153/2017,
Ordinul nr. 4827/2018
Rezumat
:
Modul de calcul al salariului pentru plata cu ora dupa 01.07.2017 si pana la 31.12.2017 include gradatia de merit, conform art. 38 alin. 2 Legea nr. 153/2017, potrivit caruia se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017. Dupa 1 ianuarie 2018 acest rationament nu mai este valabil intrucat art. 38 alin. 1 este o norma tranzitorie, cu o valabilitate limitata 1.07 – 31.12.2017.
Decizia civila nr. 85/21.02.2019 a Curtii de Apel Galati
Prin sentinta civila nr. 642/08.11.2018 pronuntata de Tribunalul Vrancea a fost admisa in parte cererea formulata de reclamantul …, in numele membrului de sindicat …, in contradictoriu cu paratul …
A fost obligat paratul sa plateasca reclamantului … diferenta dintre drepturile salariale incasate pentru activitatea prestata in regim de „plata cu ora” si drepturile salariale cuvenite pentru acest tip de activitate, prin valorificarea gradatiei de merit, pentru perioada 01.09.2017 – 31.12.2017.
A fost obligat paratul sa plateasca reclamantului … si suma reprezentand actualizarea cu inflatia a sumelor datorate cu titlul de diferenta salariala calculata de la data la care trebuia achitata lunar fiecare diferenta si pana la data achitarii si dobanda legala calculata la sumele reprezentand diferentele de drepturi salariale, de la data la care trebuia achitata lunar fiecare diferenta salariala neta si pana la data achitarii.
A fost respinsa ca nefondata cererea de acordare de diferente de drepturi salariale pentru perioada 01 ianuarie 2018 pana la data pronuntarii hotararii.
Tribunalul a retinut urmatoarele:
Prin cererea inregistrata la data de 13.06.2018 sub numarul 985/91/2018 Sindicatul ..., in numele si in interesul membrului de sindicat ..., a chemat in judecata pe paratul … solicitand instantei ca prin hotararea pe care o va pronunta sa dispuna obligarea acestuia la:
- calculul si plata drepturilor salariale neacordate – gradatia de merit pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora, incepand cu data de 01.09.2017, suma ce urmeaza a fi actualizata cu rata inflatiei la data platii;
- plata pentru viitor a gradatiei de merit pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora, respectiv pe perioada detinerii gradatiei de merit si a mentinerii prevederilor legale care au inclus acest drept in baza de calcul la plata cu ora;
- acordarea dobanzii legale pentru sumele datorate pentru trecut.
In motivarea cererii s-au expus, in esenta, urmatoarele:
- persoana in numele careia s-a introdus actiunea de fata detine Gradatia de merit acordata pentru rezultate deosebite in activitatea desfasurata, drept subiectiv ce isi are temei in prevederile art. 264 alin. 1) din Legea nr. 1/2011;n
- in perioada 13 mai 2011 – 31 iulie 2016 salarizarea personalului didactic de predare in regim de plata cu ora a fost reglementata de Legea nr. 63/2011 care prevedea in mod expres luarea in considerare a indemnizatiei aferente detinerii gradatiei de merit;
- Legea nr. 63/2011 a fost abrogata expres la data de 01.08.2016 prin OUG 20/2016, iar prin HG 582/2016 de punere in aplicare a unor prevederi din OUG 57/2015 s-a stipulat in mod expres luarea in considerare a indemnizatiei aferente detinerii gradatiei de merit in ceea ce priveste cuantumul salarizarii pentru predare in regim de plata cu ora;
- incepand cu 01.07.2017 a intrat in vigoare Legea nr. 153/2017, act normativ care a mentinut dreptul la primirea unei majorari la salariul de baza pentru detinerea gradatiei de merit;
- la art. 12 din Cap. I, subcapitolul II al Anexei I la Legea nr. 153/2017 se prevede ca personalul didactic poate fi salarizat si prin plata cu ora sau prin cumul, potrivit prevederilor Legii nr. 1/2011 cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
- reclamantul … beneficiaza incepand cu 01.09.2013 de gradatie de merit si desfasoara 5 ore pe saptamana activitate in regim de plata cu ora;
- pana la data de 31.08.2017 reclamantului i s-a acordat indemnizatia specifica gradatiei de merit inclusiv pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora, insa dupa acest moment nu i s-a mai recunoscut acest drept;
- art. 8 alin. 3) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 582/2016 instituie in mod expres obligativitatea includerii gradatiei de merit in baza de calcul a drepturilor salariale aferente activitatii in regim de plata cu ora;
- paratul a scos fara nicio motivare si fara nici un temei legal gradatia de merit din calculul drepturilor salariale.
Paratul nu a formulat intampinare.
Analizand cererea de chemare in judecata Tribunalul a retinut:
Persoana in numele careia s-a introdus actiunea de fata, reclamantul, are calitatea de cadru didactic si beneficiaza cu incepere din 01.09.2013 de gradatie de merit, astfel cum rezulta din adeverinta aflata la dosar. Reclamantul presteaza activitate didactica in regim de „plata cu ora”, iar pentru aceasta primeste drepturi salariale care nu includ si o majorare acordata in considerarea detinerii gradatiei de merit.
Tribunalul a constatat ca obiectul real al conflictului dedus judecatii se refera la indreptatirea reclamantului de a beneficia de gradatie de merit pentru activitatea didactica prestata in regim de „plata cu ora” in conditiile in care beneficiaza de gradatia respectiva pentru activitatea prestata in regimul de drept comun (ocuparea unui post cu norma intreaga).
Dat fiind ca pretentiile reclamantului se refera la o perioada ulterioara datei de 01.09.2017 si cum temeinicia acestora poate fi recunoscuta numai prin raportare la prevederi legale in vigoare in intervalul de timp respectiv, Tribunalul a constatat ca toate referirile reclamantului la solutii normative care si-au incetat efectele anterior datei de 01.09.2017 nu pot constitui temei pentru admiterea cererii de chemare in judecata, acestea putand constitui cel mult un element care sa fie utilizat in cadrul unui proces de interpretare teleologica a vreunei dispozitii legale care si-a produs efecte juridice dupa 01.09.2017. In acest sens, Tribunalul a retinut ca prevederile Legii nr. 63/2011, ale OUG 57/2015, ale OUG 20/2016 si ale HG 582/2016 nu pot constitui temei juridic pentru admiterea pretentiilor deduse judecatii.
In ceea ce priveste salarizarea personalului angajat in regim de „plata cu ora”, Tribunalul a constatat ca se impune realizarea unei distinctii pe doua perioade de timp diferite, si anume:
- perioada 01.09.2017 – 31.12.2017;
- perioada 01.01.2018 – prezent (data pronuntarii solutiei in dosarul de fata).
Aceasta delimitare este impusa de prevederile art. 38 alin. 1) si 2) din Legea nr. 153/2017, rezultand din cuprinsul acestuia ca pentru intervalul 01.07.2017 – 31.12.2017 nu se aplica prevederile specifice care reglementeaza salarizarea cuprinse in anexele la Legea nr. 153/2017, drepturile salariale mentinandu-se in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, in conditii identice de functie si desfasurare a activitatii.
Examinand perioada 01.09.2017 – 31.12.2017, Tribunalul a constatat ca trebuie sa se raporteze la situatia de fapt si de drept existenta la nivelul lunii iunie 2017.
Tribunalul a retinut din adeverinta depusa la dosar ca reclamantul a prestat in luna iunie 2017 munca in regim de „plata cu ora” si a beneficiat de acordarea gradatiei de merit pentru acest tip de activitate. Luarea in considerare a acestei gradatii in cadrul calculului drepturilor salariale aferente lunii iunie 2017 nu poate fi considerata una vadit nelegala in conditiile in care art. 8 alin. 3) din Normele de aplicare a OUG 57/2015 aprobate prin HG 582/2016 prevedea in mod expres aceasta solutie.
In considerarea acestei situatii si dat fiind ca reclamantul a prestat in perioada septembrie 2017 – decembrie 2017 activitate didactica in regim de plata cu ora, fiind vorba despre conditii juridice identice cu cele din luna iunie 2017, rezulta ca, in aplicarea art. 38 alin. 2) lit. a) din Legea nr. 153/2017, determinarea drepturilor salariale pe perioada septembrie – decembrie 2017 trebuia sa se faca in acelasi mod ca in luna iunie 2017, in concret, trebuind sa i se acorde reclamantului si majorarea specifica detinerii gradatiei de merit.
Prin urmare, cererea reclamantului a fost considerata intemeiata pentru intervalul septembrie-decembrie 2017.
Examinand perioada 01.01.2018 si pana la data pronuntarii hotararii, Tribunalul a constatat ca temeinicia cererii trebuie examinata prin raportare la dispozitiile specifice din Legea de salarizare nr. 153/2017, fiind relevante in aceste sens prevederile art. 5 alin. 1) si 12 din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017 (art. 12 in forma modificata prin OUG 91/2017).
Comparand acest text cu prevederile art. 264 din legea nr. 1/2011, se observa o identitate de reglementare normativa in ceea ce priveste personalul didactic din invatamantul preuniversitar, diferenta intre continutul celor doua norme juridice manifestandu-se pe alt plan, si anume, adaugandu-se in categoria persoanelor cu vocatie la primirea gradatiei de merit si alti beneficiari.
Se poate retine astfel existenta unei duble reglementari in privinta personalului didactic din invatamantul preuniversitar in ceea ce priveste dreptul la acordarea gradatiei de merit, fiind inutil a examina in cadrul procesual de fata daca prevederea din Legea nr. 153/2017 a abrogat sau nu implicit norma cu continut identic din Legea nr. 1/2011.
Tribunalul a retinut doua elemente esentiale ce caracterizeaza institutia juridica a „gradatiei de merit” intalnita in materia salarizarii personalului didactic, si anume:
- gradatia de merit se acorda pentru un numar determinat de posturi didactice, fiind, asadar, strans legata de un criteriu obiectiv si relativ stabil (numarul de posturi), iar nu de un criteriu fluctuant (numarul cadrelor didactice);
- gradatia de merit confera dreptul la primirea unei cresteri de 25% a salariului de baza.
In privinta personalului didactic ce presteaza activitate didactica in regim de plata cu ora, Tribunalul a constatat ca prevederile Legii nr. 153/2017 nu mentioneaza expres daca gradatia de merit detinuta de acesta trebuie sau nu sa fie luata in considerare la stabilirea salariului brut.
In acest sens, textul art. 12 din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017 (continutul normei in forma modificata prin OUG nr. 91/2017) prevede doar ca personalul didactic poate fi salarizat si prin plata cu ora sau prin cumul, potrivit prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, calculul pentru plata cu ora sau prin cumul urmand a se face la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, modalitatea de aplicare a prevederilor alin. (1) urmand a fi stabilita prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Ordinul la care face referire art. 12 din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017 a fost emis la data de 30.08.2018, fiind publicat in M. Of. din data de 06.09.2018 (Ordinul nr. 4827/2018), prin acesta fiind adoptate normele metodologice privind salarizarea prin plata cu ora pentru personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control, precum si pentru cadrele didactice metodiste din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si unitatile conexe.
In cuprinsul normelor se reglementeaza modul de determinare a salarizarii pentru predarea in regim de plata cu ora, nefiind mentionat si dreptul la acordarea gradatiei de merit.
In acelasi timp, art. 12 alin. 1) din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017 prevede cu caracter de generalitate ca salarizarea personalului ce realizeaza activitatea de predare in regim de plata cu ora „se face la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare”, interpretarea logica a textului in discutie conducand la concluzia ca raportarea se face la norma didactica prevazuta la art. 262 alin. 3) din Legea nr. 1/2011.
Pornind de la salariul de baza aferent normei didactice prevazute la art. 262 alin. 3) din Legea nr. 1/2011 se stabileste salarizarea pentru activitatea prestata in regim cu plata cu ora, in functie de numarul orelor prestate.
Art. 5 alin. 1) din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la legea nr. 153/2017, prevede ca personalul didactic din invatamant, inclusiv personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare, beneficiaza de gradatie de merit, acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar, bibliotecilor centrale universitare, respectiv al institutiei de nivel superior si reprezinta o crestere cu 25% a salariului de baza detinut. Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 5 ani.
Legiuitorul si-a exprimat vointa de a reglementa dreptul la gradatia de merit raportandu-se la un criteriu obiectiv, tehnic si relativ stabil (numarul de posturi), iar nu la un criteriu ce tine de persoana cadrelor didactice, respectiv un criteriu fluctuant (numarul cadrelor didactice). Se subintelege ca legiuitorul a avut in vedere si o alta componenta a dreptului, si anume, resursa financiara, putandu-se determina cu certitudine la momentul proiectarii bugetare sumele de bani necesare pentru plata gradatiei de merit.
Facand referire la acordarea gradatiei de merit pentru 16% din „posturile didactice aferente” Tribunalul a retinut ca legiuitorul a avut in vedere notiunea de „post” in semnificatia ce rezulta din cuprinsul art. 89, 90, 254 alin. 2), alin. 5) si alin. 7) din Legea nr. 1/2011, adica acel post caruia ii corespunde o norma didactica completa, conform conditiilor prevazute la art. 262 alin. 3) din Legea nr. 1/2011.
In mod logico-juridic, au vocatie la primirea gradatiei de merit doar acele cadre didactice care ocupa un post intreg, indiferent de regimul de incadrare, deci acele cadre didactice care efectueaza norma didactica completa aferenta postului ocupat.
O alta interpretare ar conduce la incalcarea prevederilor art. 5 alin. 1) din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017 din perspectiva resurselor bugetare.
Tribunalul a retinut urmatoarea concluzie: prevederile art. 5 alin. 1) din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017 confera dreptul la primirea gradatiei de merit doar acelor cadre didactice care presteaza activitate didactica corespunzatoare unei norme didactice complete, aferente unui post infiintat cu respectarea conditiilor legale, fiind irelevant modul in care postul respectiv este ocupat, respectiv, prin contract pe perioada determinata, prin contract pe perioada determinata, prin detasare ori in regim de plata cu ora.
Tribunalul a constatat ca in baza contractului de munca in regim de plata cu ora reclamantul nu presteaza activitate corespunzatoare unei norme didactice complete (integrale), din cuprinsul adeverintei depusa la dosar rezultand ca numarul de ore saptamanal este mai mic de 18, ceea ce inseamna ca nu este acoperita integral norma reglementata la art. 262 alin. 3) din Legea nr. 1/2011.
In consecinta, Tribunalul a retinut ca reclamantul nu este indreptatit la acordarea gradatiei de merit pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora pe perioada 01.01.2018 pana la data pronuntarii hotararii.
Diferenta de drepturi salariale cuvenita reclamantului pe perioada septembrie – decembrie 2017 trebuia platita odata cu plata salariului, adica in luna urmatoare celei in care s-a prestat activitatea.
Principiul repararii efective a prejudiciului cauzat ca urmare a neplatii la timp a dreptului salarial respectiv impune ca reclamantul sa primeasca suma datorata de angajator, intr-un cuantum reactualizat in raport de indicele de inflatie, de la data cand trebuia platit acest drept, pana la data achitarii efective.
In consecinta, s-a admis cererea de actualizare in raport cu inflatia a sumelor cuvenite lunar cu titlu de diferente salariale aferente perioadei septembrie – decembrie 2017.
Reclamantul a solicitat acordarea de dobanda legala pentru neplata la timp a diferentelor salariale, dobanda calculata de la data la care trebuia achitata lunar fiecare suma si pana la data platii efective. Pretentia este intemeiata.
Astfel, potrivit art. 1535 alin. 1) Cod civil „in cazul in care o suma de bani nu este platita la scadenta, creditorul are dreptul la daune moratorii, de la scadenta pana la momentul platii, in cuantumul convenit de parti sau, in lipsa, in cel prevazut de lege”.
Principiul raspunderii civile contractuale presupune astfel repararea integrala a prejudiciului suferit, ceea ce inseamna atat acordarea prejudiciului efectiv, cat si a beneficiului nerealizat, prevederile art. 1535 Cod civil citate mai sus constituind o aplicare practica a prevederilor art. 1530 si 1531 din Codul civil, toate aceste dispozitii fiind aplicabile partilor conform art. 278 alin. 1) din Codul muncii.
In conditiile in care intre parti nu exista conventie care sa stabileasca nivelul daunelor moratorii urmeaza a se retine ca acesta este determinat de lege, in speta fiind vorba despre dobanda legala, conform art. 2 din OG nr. 13/2011.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel …, in numele membrului de sindicat …, solicitand admiterea apelului si, in rejudecare, admiterea in tot a actiunii, respectiv si pentru perioada ulterioara datei de 1 ianuarie 2018.
In motivare, a aratat ca art. 8 alin. 3 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 582/2016 instituie expres includerea gradatiei de merit in baza de calcul a drepturilor salariale aferente activitatii la plata cu ora, asa cum anterior dreptul era reglementat expres de dispozitiile art. 10 alin. 1 din Anexa 5, cap. I la Legea nr. 63/2011.
Tribunalul a considerat ca din 01.01.2018 membrul de sindicat nu a mai intrunit numarul minim de ore. Normele metodologice stipuleaza ca numarul de ore de predare saptamanale sunt aprobate la inceputul anului scolar, pana la sfarsitul anului. Plata cu ora este aprobata doar profesorilor care intrunesc deja 18 ore saptamanale, adica ocupa o norma intreaga la una sau mai multe scoli. In consecinta, membrul de sindicat a avut acelasi numar de ore ca in perioada septembrie-decembrie.
In drept, a invocat art. 466 si 468 Cod de procedura civila.
Legal citat, intimatul nu a formulat intampinare.
Apelul este nefondat.
In mod corect, Tribunalul a retinut ca pentru perioada ulterioara datei de 1 ianuarie 2018, salarizarea la plata cu ora pentru cadrele didactice a fost reglementata prin art. 12 din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017, text care a fost modificat in timp. In forma initiala a legii se prevedea:
calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ulterior, prin OUG 91/2017, textul art. 12 a fost completat cu un nou alineat, potrivit caruia modalitatea de aplicare a prevederilor alin. (1) urmeaza a fi stabilita prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Ordinul nr. 4827/2018 referitoare la Normele metodologice privind salarizarea prin plata cu ora pentru personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control, precum si pentru cadrele didactice metodiste din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si unitatile conexe a fost publicat abia in data de 30 august 2018.
Normele metodologice aprobate prin HG 582/2016, invocate de apelant, vizeaza aplicarea prevederilor art. 3
1
alin. (2), (3) si (8), art. 3
3
si 3
4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare. Odata cu intrarea in vigoare a legii 153/2017 si aplicarii acestei legi, etapizat incepand cu 1 iulie 2017, astfel cum se prevede in art. 38 alin. 1, HG 582/2016 si-a incetat aplicarea si nu mai poate constitui temei pentru admiterea actiunii. Acest motiv de apel este neintemeiat.
Spre deosebire de ordinul invocat de sindicatul apelant, Legea nr. 153/2017 nu preia aceeasi solutie legislativa, ca pentru personalul didactic de predare salarizat in sistem de plata cu ora, la calculul drepturilor salariale sa se utilizeze numarul de ore aferent normei didactice de predare si salariul de baza al functiei didactice de predare si, dupa caz, indemnizatia de invatamant special, gradatia de merit, compensatia pentru titlul stiintific de doctor si indemnizatia pentru localitati izolate. Textul legii contine raportarea doar la
norma didactica.
Ulterior, prin Ordinul nr.
4827/2018 s-a prevazut ca
pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizeaza salariul de baza aferent cadrului didactic incadrat, avand in vedere treapta de vechime in invatamant si gradul didactic corespunzator. La salariul de baza se aplica, dupa caz, urmatoarele sporuri: indemnizatie pentru invatamant special, indemnizatie pentru zone izolate, spor pentru activitatea de predare in sistemul penitenciar, spor pentru predare simultana.
Nu a mai fost inclusa si gradatia de merit.
Pastrarea modului de calcul al salariului pentru plata cu ora dupa data de 1.07.2017, pana la 31.12.2017 incluzand si gradatia de merit a fost impusa prin art. 38 alin. 2 din Legea nr. 153/2017, potrivit caruia se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii. Acesta este argumentul pentru care instanta a admis in parte actiunea. Acest argument nu se mai este valabil dupa data de 1 ianuarie 2018, intrucat art. 38 alin. 2 este o norma tranzitorie, cu o valabilitate limitata: 1.07-31.12.2017.
In consecinta, regimul juridic diferit al gradatiei de merit in ceea ce priveste calculul drepturilor cuvenite pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora dupa data de 1 ianuarie 2018 nu s-a datorat numarului de ore efectuate saptamanal de cadrul didactic, ci aplicarii art. 12 din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017. Desi sustinerile din apel in sensul ca membrul de sindicat a avut acelasi numar de ore ca in perioada septembrie-decembrie 2017 sunt corecte, aceasta situatie de fapt nu are ca efect pastrarea aceluiasi sistem de retribuire, intrucat a intervenit o modificare a cadrului legal.
Curtea retine ca odata cu aplicarea art. 12 din Cap. I, lit. B al Anexei 1 la Legea nr. 153/2017 si Ordinul 4827/2018 nu mai exista temei pentru includerea gradatiei de merit in stabilirea sumei cuvenite pentru plata cu ora.
Sentinta este legala. In baza art. 480 Cod de procedura civila, Curtea va respinge apelul ca nefondat.