Infractiunea de bancruta frauduloasa
17 martie 2020Distributia preliminara
17 martie 2020
Raspunderea organelor de conducere
Cercul persoanelor vizate Art. 138
(1) La cererea administratorului judiciar sau a lichidatorului judecatorul-sindic poate dispune ca o parte a pasivului debitorului, persoana juridica, ajuns in stare de insolventa, sa fie suportata de catre membrii organelor de supraveghere din cadrul societatii sau de conducere precum Si de orice alta persoana care a cauzat starea de insolventa a
debitorului, prin una dintre urmatoarele fapte
Comentarii generale:
Procedura antrenarii raspunderii pentru ajungerea persoanei juridice in stare de insolventa, reglementata de cap. IV din lege, se aplica membrilor organelor de conducere Si de supraveghere ale persoanelor juridice care sunt enumerate la art. 1 din lege, atat in cadrul procedurii generale de insolventa, cat Si in procedura simplificata respectiv: societatilor comerciale indiferent de forma, societatilor cooperatiste, societatilor agricole, grupurilor de interes economic. Datorita faptului ca enumerarea din art. 1 are un caracter limitativ, actiunea pentru stabilirea raspunderii nu va putea fi introdusa in alte cazuri, respectiv pentru membrii organelor de conducere ale altor tipuri de persoane juridice, precum asociatii sau fundatii, ori persoane juridice civile etc.
In ceea ce priveSte categoria persoanelor raspunzatoare, in reglementarea actuala a legii, legiuitorul nu a mai limitat responsabilitatea doar la administratorii judiciari, directori, cenzori, cum era prevazuta in reglementarile anterioare, ci a extins categoria persoanelor raspunzatoare la orice persoana care a contribuit la ajungerea in stare de insolventa a societatii. Referitor la antrenarea raspunderii altor persoane care au contribuit la ajungerea persoanei juridice in stare de insolventa, in afara membrilor organelor de conducere Si de supraveghere ale debitorului, legea nu dispune cu privire la identitatea acestor persoane, astfel incat, in aceasta categorie pot fi incluse Si persoanele actionand in calitate de “administratorul de fapt” al debitorului, respectiv persoanele care, fara a indeplini conditiile legale, au exercitat totuSi atributiile acestei functii. Pentru ca judecatorul-sindic sa poata pronunta o hotarare prin care sa dispuna antrenarea raspunderii membrilor organelor de conducere Si de supraveghere Si/sau a altor persoane care prin activitatea lor au contribuit la ajungerea persoanei juridice in stare de insolventa, acesta trebuie sa fie sesizat in acest sens de catre administratorul judiciar saulichidatorul , In ceea ce priveSte competenta de solutionare a cererilor de antrenare a raspunderii , aceasta revine,.judecatorului sindic, astfel incat nici un alt judecator nu va putea sa treaca la judecarea unei astfel de cereriIn cazul in care aceasta cerinta nu este respectata, partile interesate, precum Si instanta din oficiu vor putea ridica, pe tot parcursul judecarii cauzei, exceptia de necompetenta a instantei privind solutionarea cauzei.
Cererea privind antrenarea raspunderii membrilor organelor de conducere trebuie sa fie introdusa in termenul de prescriptie instituit de art.139 din lege, respectiv in termen de 3 ani de la data la care a fost cunoscuta sau trebuia cunoscuta persoana care a cauzat aparitia starii de insolventa, dar nu mai devreme de 2 ani de la data hotararii de deschidere a procedurii.
Cererea de chemare in judecata formulata in scopul antrenarii raspunderii membrilor organelor de conducere, precum Si a altor persoane care prin activitatea lor au contribuit la ajungerea persoanei juridice in stare de insolventa, trebuie sa cuprinda in mod expres, identificarea exacta a acestor persoane, faptele pentru care sunt considerate a fi responsabile, precum Si dovezile pe care se sprijina cererea (de exemplu: raportul administratorului judiciar sau al lichidatorului, registrele contabile ale societatii, alte inscrisuri, martori etc.).
Atat in situatia in care cererea privind antrenarea raspunderii este introdusa de administratorul judiciar sau lichidator, cat Si in cazul in care cererea este introdusa de comitetul creditorilor, aceasta este de regula fundamentata pe datele Si informatiile furnizate prin raportul administratorului judiciar/lichidatorului, indicat la art.20 (1) lit.b si respectiv art.25 lit.a) din lege .cu indicarea faptelor ilicite pentru care ar putea fi angajata raspunderea personala patrimoniala a persoanelor mentionate la art. 138 alin. (1). Recurgerea la datele cuprinse in raportul administratorului judiciar/lichidatorului se dovedeSte a fi utila Si datorita faptului ca acesta cuprinde o analiza complexa a situatiei economice a societatii din ultimii 3 ani anteriori declanSarii procedurii de insolventa, cauzele Si imprejurarile care au condus societatea in aceasta situatie, precum Si, dupa
caz, persoanele care, prin faptele lor, au condus la aparitia starii de insolventa.
Bune practici:
Raportul va trebui sa cuprinda analiza concreta a conduitei foStilor membri ai organelor de conducere Si de supraveghere ale societatii debitoare Si/sau a oricarei alte persoane care ar fi putut contribui prin faptele sale la ajungerea debitorului in stare de insolventa, dar Si analiza circumstantelor economico-financiare cu care societatea debitoare s-a confruntat.
Administratorul judiciar/lichidatorul va analiza oportunitatea angajarii raspunderii personale patrimoniale a membrilor organelor de conducere Si de supraveghere ale debitorului prin raportare la toate faptele enumerate de art. 138 din lege.
Analiza va cuprinde cel putin perioada „suspecta” de 3 ani anteriori deschiderii procedurii insolventei, in care se poate cere anularea actelor Si transferurilor patrimoniale frauduloase, in conditiile legii.
Pentru delimitarea cercului persoanelor vizate, respectiv pentru identificarea membrilor organelor de conducere ale debitorului din ultimii 3 ani, administratorul judiciar/lichidatorul va solicita informatii actualizate de la oficiul registrului comertului in raza caruia iSi are sediul debitorul.
Pot fi declarati raspunzatori
- administratorii debitorului, actionand individual sau in cadrul unui consiliu de administratie, in baza atributiilor de reprezentare Si gestionare, conform art. 70 Si 71 din Legea nr. 31/1990, republicata
- directorii executivi ai debitorului in virtutea atributiilor lor de a executa operatiunile societatii, conform art. 152 din Legea nr. 31/1990, republicata, chiar daca ar exista o conventie contrara Si mandatul lor rezulta dintr-un contract de munca
- cenzorii debitorului, care, , au atributii de supraveghere a gestiunii, verificarea intocmirii Si tinerii evidentelor contabile Si de a controla inopinat gestionarea lichiditatilor societatii, conform art. 163 din Legea nr. 31/1990, republicata,
- orice alta persoana care a contribuit prin savarSirea faptelor prevazute la art. 138 alin. (1) lit. a)- g), la ajungerea debitorului in incetare de plati - de exemplu administratorul de fapt care desfaSoara activitati specifice functiilor de conducere Si control, fara a fi insa respectate conditiile de forma prevazute de lege pentru intrarea in aceasta functie
Membrii organelor de conducere nu raspund pentru o simpla incapacitate manageriala, ci pentru savarSirea unor fapte cu caracter ilicit, urmarind de regula deturnarea activitatii de la realizarea scopului pentru care a luat fiinta societatea Si satisfacerea unui interes personal sau a unui tert, astfel ca in practica exista tendinta de a califica aceasta forma a raspunderii ca avand caracter delictual in toate situatiile.
De asemenea, daca suntem in prezenta unei fapte ilicite care a creat un prejudiciu nesemnificativ fata de cifra de afaceri a debitorului Si de la care a trecut suficient de mult timp incat se poate aprecia ca nu a avut nici o influenta asupra declanSarii procedurii de insolventa, nu se poate pune in discutie atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor de conducere. Ca alternativa, se poate apela la forma de raspundere civila delictuala generala in baza Legii nr. 31/1990
[15]
.
Administratorul judiciar/lichidatorul va analiza de asemenea existenta legaturii de cauzalitate dintre eventuala fapta a persoanei care facea parte din organele de conducere ale debitorului Si starea de insolventa in care acesta a ajuns. Sunt indeplinite conditiile atragerii raspunderii nu numai atunci cand savarSirea faptei a constituit o conditie determinanta a ajungerii debitorului in incetare de plati, ci Si atunci cand a constituit numai o conditie favorizanta.
In cazul in care, la data intocmirii raportului de catre administratorul judiciar/lichidator, nu pot fi analizate toate faptele prevazute de art. 138 alin. (1), acesta nu va fi scutit pe parcursul procedurii sa completeze raportul cu faptele ce ar putea atrage raspunderea membrilor organelor de conducere Si sa analizeze faptele sub aspectul legaturii de cauzalitate dintre fapta Si raspundere,sub conditia respectarii termenului de prescriptie indicat la art.139..