Pensie militara recalculare
28 martie 2020Recalcularea perioadei considerate executate
28 martie 2020
Raspunderea disciplinara a functionarului public
Cuprins pe materii
:
Drept administrativ
Legislatie relevanta
:
Legea nr. 188/1999
Rezumat
:
Raspunderea functionarului public vizeaza atat modul de indeplinire a atributiilor ce-i revin din functia publica pe care o detine, dar si a atributiilor ce ii sunt delegate.
Decizia nr. 819/18.09.2019 a Curtii de Apel Galati
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Galati – SCAF sub nr. 2367/121/2018 din 5.07.2018 reclamanta … in contradictoriu cu parata UAT ... – C.J. ..., prin presedinte, a solicitat instantei ca prin sentinta ce o va pronunta sa dispuna:
Anularea Dispozitiei …/26.03.2018 emisa de presedintele CJ ..., prin care reclamantei i s-a aplicat sanctiunea disciplinara „mustrare scrisa”,
Anularea Raportului final al cercetarii disciplinare inregistrata sub nr. …/19.03.2018 emis de Comisia de disciplina din cadrul CJ ...
Cu cheltuieli de judecata.
Reclamanta a solicitat judecarea cauzei si in lipsa partilor.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca este functionar public in cadrul CJ ... avand functia publica de consilier clasa I, grad principal, in cadrul Compartimentului de analiza, sinteza si derulare programe comunitare – Directia Economie si Finante.
Prin Dispozitia …/26.03.2018 emisa de presedintele CJ ... reclamanta a fost sanctionata cu „mustrare scrisa”. A formulat contestatie administrativa conform art. 7 din Legea nr. 554/2004 care a fost respinsa de presedintele CJ ... la data de 11.05.2018, raspunsul fiind comunicat reclamantei la data de 16.05.2018.
Arata ca aceasta dispozitie a fost emisa in mod nelegal, iar pe fond imprejurarile de fapt retinute sunt nereale.
Contestatia a fost respinsa fara a raspunde aspectelor invocate in aparare. Se concluzioneaza ca asupra atributiilor suplimentare stabilite prin Dispozitia …/2016 si neexistente in fisa postului, reclamanta avea obligatia de a monitoriza furnizarea de mere in scoli si de a formula rapoarte saptamanale cu referire la executarea contractului de catre societatea furnizoare de mere.
Reclamanta arata ca dispozitia contestata este nelegala deoarece:
Nu este motivata, ceea ce face imposibil controlul judecatoresc. Nici dispozitia contestata si nici raportul final de cercetare disciplinara nu prezinta faptele si atributiile pe care nu le-a indeplinit conform functiei, reclamanta.
Nu cuprinde temeiul de drept in baza caruia a fost aplicata sanctiunea disciplinara, conform art. 50 al. 3 lit. b din H.G. nr. 1344/2007.
Nu au fost respectate disp. art. 249 al. 2 din Legea nr. 53/2003 care prevad ca „pentru aceeasi abatere disciplinara se aplica o singura sanctiune”. Pentru neindeplinirea atributiilor de serviciu stabilite prin Dispozitia …/2016 reclamanta a mai fost odata sanctionata, acordandu-i-se calificativul „satisfacator” in urma evaluarii profesionale realizate la data de 31.01.2017. Reclamanta a contestat in instanta acest calificativ – dosar 2363/121/2017. Instanta a dispus in mod definitiv anularea Raportului de evaluare a performantelor si reevaluarea performantelor reclamantei pentru perioada la care se refera raportul de evaluare anulat.
Sarcinile suplimentare a caror neindeplinire este imputata reclamantei nu se regasesc in fisa postului acesteia. ANFP a comunicat faptul ca delegarea unor atributii se putea face doar pe o perioada determinata, iar stabilirea cu caracter permanent de noi atributii in sarcina unui functionar public poate fi realizata doar prin modificarea in mod corespunzator a fisei postului. Prin urmare, reclamanta nu se poate face vinovata de nerespectarea unor atributii atribuite nelegal, intrucat fisa postului nu era completata cu noile atributii.
Reclamanta arata ca dispozitia contestata este netemeinica deoarece:
Dispozitia privind aprovizionarea cu mere a 200 scoli presupune deplasarea pe teren pentru a controla documentele furnizorului. Pentru anul 2016 – 2017 distributia merelor a inceput ulterior datei de 12 octombrie, fiind semnat un singur contract. Distributia s-a desfasurat doar timp de 2 luni. In aceasta perioada au avut loc si controalele APIA, motiv pentru care reclamanta avea obligatia de a fi prezenta in institutie pentru a asigura buna desfasurare a relationarii dintre scoli si inspectorii APIA, astfel ca reclamanta nu a avut timpul fizic necesar pentru a se deplasa la scoli.
Atributiile pretins nerespectate de catre reclamanta nu erau cuprinse in fisa postului.
In dovedirea actiunii, reclamanta a depus inscrisuri.
Paratii UAT jud. ... si CJ ... – prin presedinte au formulat intampinare prin care au solicitat respingerea actiunii ca netemeinica.
Prin Dispozitia nr…./26.03.2018 presedintele CJ ... a dispus sanctionarea disciplinara a functionarului public … cu „mustrare scrisa”.
Astfel, Comisia de disciplina pentru cercetarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare savarsite de functionarii publici din aparatul de specialitate al CJ ..., reorganizata prin Dispozitia presedintelui CJ ... nr. … din 05.07.2017 a fost investita cu solutionarea sesizarii domnului … -director executiv al Directiei Economice si Finante referitoare la neindeplinirea sarcinilor de serviciu repartizate prin dispozitia presedintelui CJ ... nr…./06.06.2016 de catre functionarul public din subordinea sa, doamna …
In calitate de consilier, clasa I grad principal, in cadrul compartimentului analiza, sinteza derulare programe comunitare al Directiei Economice si Finante din cadrul CJ ... functionarul public … avea obligatia de a urmari contractele, precum si de a verifica buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul judetului ...
Totodata, functionarul public … avea obligatia sa monitorizeze si sa controleze distributia fructelor proaspete in scoli prin verificarea saptamanala a unui numar de minim 5 unitati de invatamant din municipiul ... si din comunele judetului in care se desfasoara Programul de incurajare a consumului de mere in scoli.
Pentru anul scolar 2016-2017, in semestrul I, pentru perioada de valabilitate a contractului de prestare servicii cand s-a derulat programul de incurajare a consumului de mere in scoli, functionarul public … nu a facut nici o dovada ca in perioada 07.11.-25.11.2016 ar fi intreprins o actiune de control la unitatile de invatamant si nu a raportat in niciun fel activitatea desfasurata conducerii Directiei Economice si Finante.
In urma cercetarii disciplinare efectuate de catre Comisia de Disciplina, s-a propus sanctionarea disciplinara a functionarului public … cu mustrare scrisa, sanctiune prevazuta de art.77 alin 3 lit. a din Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici.
Prin Dispozitia nr …./26.03.2018 presedintele CJ ... a dispus sanctionarea disciplinara a functionarului public … cu „mustrare scrisa”, fapta care constituie abatere disciplinara fiind: ”Neindeplinirea sarcinilor de serviciu repartizate prin dispozitia presedintelui CJ ... nr…./06.06.2016 de catre doamna …(consilier, clasa I, grad principal in cadrul Directiei economic si finante din cadrul aparatului de specialitate al CJ ...). Concret, in perioada 07.11.2016-25.11.2016 functionarul public nu a urmarit contractele si nu a verificat buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul judetului ..., nu a monitorizat si controlat corespunzator distributia fructelor proaspete in scoli”.
Prin sentinta civila nr …/26.03.2019 a Tribunalului Galati a fost admisa in parte actiunea formulata de reclamanta …, in contradictoriu cu parata UAT ... – CJ ..., prin presedinte si s-a dispus anularea dispozitiei …/26.03.2018 emisa de presedintele C.J. ...
A fost respins capatul de cerere referitor la anularea Raportului final al cercetarii disciplinare inregistrata sub nr. …/19.03.2018 emis de Comisia de disciplina din cadrul CJ ...
A fost redus onorariul de avocat de la 2.090 lei la 1.000 lei si obliga parata sa achite reclamantei 1.000 lei cheltuieli de judecata.
In fapt s-a retinut ca „
prin dispozitia …/26.03.2018 emisa de presedintele CJ ..., reclamanta a fost sanctionata disciplinar cu „mustrare scrisa” pentru ca nu si-a indeplinit sarcinile de serviciu repartizate prin dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/6.06.2016 .
Abaterea disciplinara retinuta in sarcina reclamantei a fost aceea ca nu a urmarit si nu a verificat buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul jud. ..., nu a monitorizat si controlat corespunzator distributia fructelor proaspete in scoli. Fapta savarsita este prev. de art. 77 al. 2 lit. b din Legea nr. 188/1999.
Prin intampinare parata a aratat ca reclamanta avea obligatia sa monitorizeze si sa controleze distributia fructelor proaspete in scoli prin verificarea saptamanala a unui nr. de minim 5 unitati de invatamant din mun. ... si din comunele judetului in care se desfasoara Programul de incurajare a consumului de mere in scoli. Reclamanta nu a raportat in niciun fel activitatea desfasurata.
Reclamanta sustine ca nu se face vinovata de savarsirea abaterii contraventionale retinuta in sarcina sa deoarece obligatia monitorizarii si controlului distributiei fructelor proaspete in scoli nu este prevazuta in fisa postului emisa de parata pe numele ei.
Paratii prin intampinare recunosc acest aspect insa arata ca aceste obligatii ale reclamantei aveau caracter temporar si din acest motiv nu au fost incluse in fisa postului, insa ele au fost prev. in dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/6.06.2016 .
In Dosarul …./121/2017, in care s-a pronuntat sentinta civila nr. 409/28 martie 2018 a Tribunalului Galati – SCAF, definitiva prin Decizia 1804/1.10.2018 a Curtii de Apel Galati – SCAF s-a transat acest aspect, in sensul ca stabilirea cu caracter permanent de noi atributii unui functionar public, care sa subscrie scopului postului si conditiilor specifice acestuia, poate fi realizata pe baza atributiilor si functiilor stabilite prin acte normative pentru autoritatea sau institutia publica respectiva, structurii organizatorice aprobate si regulamentului de organizare si functionare, prin modificarea in mod corespunzator a fisei postului. Contrar acestor principii, prin dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/6.06.2016 s-a stabilit obligatia reclamantei de a efectua monitorizarea si controlul distributiei de fructe proaspete in scoli. Aceasta obligatie a fost stabilita cu caracter permanent, iar nu temporar.
Prin urmare, obligatia nefiind prevazuta in fisa postului, reclamanta nu se face vinovata de savarsirea abaterii disciplinare retinute in sarcina sa.
Din aceste motive, actiunea va fi admisa in parte, cu consecinta anularii dispozitiei …/26.03.2018 emisa de presedintele CJ ...
In ce priveste capatul de cerere privitor la anularea Raportului final al cercetarii disciplinare inregistrata sub nr. …/19.03.2018 emis de Comisia de disciplina din cadrul CJ ...
Art. 18 din Legea nr. 554/2004 dispune:„(1) Instanta, solutionand cererea la care se refera art. 8 alin. (1), poate, dupa caz, sa anuleze, in tot sau in parte, actul administrativ, sa oblige autoritatea publica sa emita un act administrativ, sa elibereze un alt inscris sau sa efectueze o anumita operatiune administrativa.
(2) Instanta este competenta sa se pronunte, in afara situatiilor prevazute la art. 1 alin. (6), si asupra legalitatii operatiunilor administrative care au stat la baza emiterii actului supus judecatii.”
Intrucat nu exista vicii de legalitate ale acestui raport, instanta va respinge acest capat de cerere ca nefondat.
Cu privire la cheltuielile de judecata in suma de 2.090 lei
Avand in vedere ca actiunea a fost solutionata la primul termen de judecata, precum si faptul ca urmeaza a fi admisa doar in parte, instanta va reduce cheltuielile de judecata la 1.000 lei si va obliga parata sa plateasca reclamantei suma de 1.000 lei cheltuieli de judecata”.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs U.A.T. ... si CJ ..., ., prin reprezentantul sau legal - presedinte …,
in conformitate cu art. 20 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ si art. 488 pct. 8 din Codul de Procedura Civila, solicitand modificarea sentintei civile nr. 211 din 26.03.2019 pronuntata de Tribunalul Galati - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal in sensul respingerii cererii de chemare in judecata formulata de … avand in vedere urmatoarele motive de nelegalitate si netemeinice:
In fapt, prin Dispozitia nr. …/26.03.2018 presedintele CJ ... a dispus sanctionarea disciplinara a functionarului public … cu “mustrare scrisa”.
Astfel, Comisia de disciplina pentru cercetarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare savarsite de functionarii publici din aparatul de specialitate al CJ ..., re/organizata prin dispozitia presedintelui CJ ... nr. … din 05.07.2017 a fost investita cu solutionarea sesizarii domnului …. - director executiv al Directiei Economie si Finante referitoare la neindeplinirea sarcinilor de serviciu repartizate prin dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/06.06.2016 de catre functionarul public din subordinea sa, doamna ….
In calitate de consilier, clasa 1 grad principal, in cadrul Compartimentului analiza, sinteza derulare programe comunitare al Directiei Economie si Finante din cadrul CJ ... functionarul public … avea obligatia de a urmari contractele, precum si de a verifica buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul judetului ...
Totodata, functionarul public … avea obligatia sa monitorizeze si sa controleze distributia fructelor proaspete in scoli prin verificarea saptamanala a unui numar de minim 5 unitati de invatamant din municipiul ... si din comunele judetului in care se desfasoara Programul de incurajare a consumului de mere in scoli.
Pentru anul scolar 2016-2017, in semestrul 1, pentru perioada de valabilitate a contractului de prestare servicii cand s-a derulat programul de incurajare a consumului de mere in scoli, functionarul public … nu a facut nici o dovada ca in perioada 07.11-25.11.2016 ar fi intreprins vreo actiune de control la unitatile de invatamant si nu a raportat in nici un fel activitatea desfasurata conducerii Directiei Economie si Finante.
In urma cercetarii disciplinare efectuate de catre Comisia de Disciplina, s-a propus sanctionarea disciplinara a functionarului public …. cu mustrare scrisa, sanctiune prevazuta de art. 77 alin. (3) lit. a din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici.
Prin dispozitia nr. …/26.03.2018 presedintele CJ ... a dispus sanctionarea disciplinara a functionarului public … cu „mustrare scrisa”, fapta care constituie abatere disciplinara fiind: “Neindeplinirea sarcinilor de serviciu repartizate prin dispozitia presedintelui CJ ... nr …/06.06.2016 de catre doamna … (consilier, clasa I, grad principal in cadrul Directiei economie si finante din cadrul aparatului de specialitate al CJ ...). Concret, in perioada 07.11.2016-25.11.2016, functionarul public nu a urmarit contractele si nu a verificat buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul judetului ..., nu a monitorizat si controlat corespunzator distributia fructelor proaspete in scoli.”
Dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/2018 este un act administrativ care poate fi atacat conform prevederilor Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.
Raportul Comisiei de disciplina este doar un act prealabil dispozitiei de sanctionare disciplinara care se soldeaza cu o propunere care poate fi sau nu luata in considerare de catre persoana cate are atributia legala de a sanctiona functionarul public.
Cel mult Raportul final al cercetarii poate fi considerat de catre instanta de judecata ca documentatie care a stat la baza emiterii dispozitiei de sanctionare.
Instanta de fond a interpretat in mod gresit normele de drept material, astfel:
Singurul motiv pentru care instanta de fond a inteles sa admita in parte actiunea formulata de reclamanta, a fost faptul ca atributiile privind furnizarea de mere in scoli nu au fost trecute in fisa postului, ci au fost atribuite printr-o Dispozitie a presedintelui CJ ...
In ceea ce priveste faptul ca atributiile prevazute in dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/06.06.2016 nu au fost trecute in fisa postului functionarului public …, recurenta a precizat ca in cadrul fisei postului nr. …/01.07.2015 se prevede la punctul 7: „asigura realizarea altor lucrari si indeplineste alte atributii stabilite prin acte normative si administrative, sau dispuse de conducerea CJ ..., in limitele legii”;
- fisa postului nu a fost modificata deoarece atributiile prevazute in dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/06.06.2016 sunt temporare, acestea desfasurandu-se doar pe durata contractului de furnizare mere - respectiv 35 de zile lucratoare (perioada 12.10.2016 - 30.11.2016) si nu pe intreaga perioada a anului. In plus, indeplinirea atributiilor depinde si de semnarea sau nu a unui contract de achizitie publica de catre UAT ... pentru furnizarea de mere in scoli;
- Dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/06.06.2016 privind stabilirea unor sarcini doamnei …, consilier clasa I, grad principal in cadrul Compartimentului analiza, sinteza, derulare programe comunitare (Directia Economie si Finante) din cadrul aparatului de specialitate al CJ ... reprezinta un act administrativ care nu a fost contestat in baza prevederilor Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ de catre functionarul public …
In ceea ce priveste cercetarea disciplinara efectuata in cauza, Comisia de Disciplina a retinut urmatoarele:
- Ca urmare a dispozitiei presedintelui CJ ... nr. …/06.06.2016 functionarul public … avea obligatia de a urmari contractul de furnizare mere in scoli, precum si de a verifica buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul CJ ...;
- Conform actului administrativ mentionat mai sus, functionarul public avea obligatia de a monitoriza si controla distributia fructelor proaspete in scoli prin verificarea saptamanala a unui numar de minim 5 unitati de invatamant din municipiul ... si din comunele judetului in care se desfasoara Programul de incurajare a consumului de mere in scoli;
- Din analizarea clauzei contractuale privind durata, prevazuta la art. 5 din contractul de furnizare subsecvent acordului cadru nr. …/18.04.2016, aferent semestrului I al anului scolar 2016 - 2017, rezulta ca „Furnizorul se obliga sa furnizeze fructele proaspete (mere) pentru o perioada de maxim 35 de zile, pentru un numar de 44.674 elevi din invatamantul gimnazial de stat si privat din judetul ..., conform distributiei din Anexa”.
- Perioada de distributie a merelor din lotul respectiv, asa dupa cum rezulta din Cererea de plata a ajutorului financiar nr. …/02.05.2017 este cuprinsa intre 12.10.2016 - 30.11.2016 si cuprinde un numar de 35 de zile lucratoare.
- Din rapoartele de inspectie la solicitant intocmite de reprezentantii APIA, care au avut ca obiect verificarea implementarii masurilor adiacente distributiei de mere, an scolar 2015-2016, semestrul II, rezulta ca durata vizitelor de control a fost cuprinsa intre 10.10-14.10.2016 si respectiv 19.10- 03.11.2016;
- Furnizorul a emis un numar de 2 facturi fiscale pentru incasarea sumelor cuvenite pentru merele distribuite in lunile octombrie si noiembrie, documente care au fost certificate in privinta realitatii, regularitatii si legalitatii si care au primit viza de bun de plata, ceea ce atesta ca bunurile au fost livrate conform clauzelor contractuale.
- in primele 4 saptamani ale programului de furnizare mere functionarul public … nu a putut indeplini sarcina stabilita prin dispozitia presedintelui UAT ... motivand ca a avut loc controlul APIA, dar Comisia de disciplina a constatat neindeplinirea sarcinilor stabilite prin acelasi act administrativ cu caracter imperativ in perioada cuprinsa intre 07.11-25.11.2016. Astfel, pentru perioada 07.11-25.11.2016, desi avea obligatia sa monitorizeze si sa controleze distributia fructelor proaspete in scoli, functionarul public … nu a putut demonstra faptul ca a verificat saptamanal un numar de minim 5 unitati de invatamant din municipiul ... si din comunele judetului in care se desfasoara Programul de incurajare a consumului de mere in scoli;
Aceasta este fapta pentru care Comisia de disciplina a propus sanctionarea functionarului public … cu mustrare scrisa pentru abaterea disciplinara “neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor”.
Temeiul legal in baza caruia a fost aplicata sanctiunea a fost expus in detaliu in cadrul actului administrativ, atat in preambulul acestuia cat si in ceea ce se dispune, astfel:
- Art.77 alin. (1) Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici: “(1) incalcarea cu
vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care
o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora.
- Art. 77 alin. (2) lit. b Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici: “(2) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;”
- Art. 77 alin. (3) lit. a) Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici: “(3) Sanctiunile disciplinare sunt:
a) mustrare scrisa; ”
- art. 77 alin. (4) Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici: (4) La individualizarea sanctiunii disciplinare se va tine seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare care nu au fost radiate in conditiile prezentei legi.
Conform art. 78 Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici:
(1) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 77 alin. (3) lit. a) se poate aplica direct de catre persoana care are competenta legala de numire in functia publica.
In consecinta, temeiul legal in baza caruia a fost sanctionat functionarul public … este clar precizat in cadrul actului administrativ.
Reclamanta a considerat ca prin sanctionarea sa cu mustrare scrisa s-a incalcat art. 249 alin. (2) din Codul Muncii care interzice dubla sanctionare pentru aceeasi abatere disciplinara.
Or, in cazul de fata reclamanta … se refera la evaluarea sa anuala pentru activitatea desfasurata pe parcursul intregului an de activitate si sanctionarea disciplinara cu mustrare scrisa pentru savarsirea abaterii disciplinare constand in neefectuarea controalelor saptamanale la 5 scoli pentru monitorizarea programului de distribuire a fructelor in scoli.
Recurenta a precizat ca nu este o dubla sanctionare, evaluarea functionarilor publici de catre evaluator, astfel cum acesta a fost definit prin Hotararea Guvernului nr. 611/2008 privind aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici neputand fi echivalata cu raspunderea disciplinara a functionarilor publici.
Pentru toate aceste motive, a solicitat admiterea recursului si modificarea sentintei civile nr. 211 din 26.03.2019 pronuntata de Tribunalul Galati - Sectia Contencios administrativ si fiscal, in sensul respingerii cererii de chemare in judecata formulata de … ca nefondata.
In drept, si-a intemeiat cererea pe prevederile art. 20 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ si art. 488 pct. 8 din Codul de Procedura Civila.
Prin intampinarea depusa de intimata reclamanta … a solicitat respingerea apararilor recurentei parate formulate prin cererea de recurs ca fiind neintemeiate, cu consecinta respingerii recursului ca nefondat.
Cu privire la recursul formulat, ce vizeaza critici de nelegalitate si netemeinicie subsumate dispozitiilor art.488 pct.8 din Noul Cod de procedura civila, a aratat urmatoarele:
In ceea ce priveste critica ce vizeaza Raportul final al Comisiei de disciplina inregistrat sub nr. .../19.03.2018, aceasta este nefondata, in sensul solutiei adoptate de instanta de fond care a admis in parte actiunea formulate, tocmai pentru ca a constatat ca nu exista vicii de legalitate ale acestui raport, respingand solicitarea de anulare a raportului mentionat ca fiind nefondata.
Cu privire la criticile ce vizeaza atributiile prevazute in dispozitia nr …/26.03.2018 emisa de presedintele CJ ..., a sustinut ca nu se mai justifica reluarea apararilor ce au fost corect redate de instanta de fond, in concordanta cu probatoriul administrat, situatie de fapt si de drept confirmata si in dosarul 2363/121/2017, in care s-a pronuntat sentinta civila 409/28.03.2018 a Tribunalului Galati - SCAP, definitiva prin decizia 1804/01.10.2018 a Curtii de Apel Galati - SCAP, prin care, s-a transat acest aspect privind caracterul permanent al atributiilor dispuse prin dispozitia nr. .../06.06.2016, in sensul ca stabilirea cu caracter permanent de noi atributii unui functionar public, care sa subscrie scopului postului si conditiilor specific acestuia, poate fi realizata pe baza atributiilor si functiilor stabilite prin acte normative pentru autoritatea sau institutia publica respectiv, structurii organizatorice aprobate si regulamentului de organizare si functionare prin modificarea in mod corespunzator a fisei postului.
Contrar acestor principii, prin dispozitia nr .../06.06.2016, s-a stabilit obligatia intimatei - reclamante de a efectua monitorizarea si controlul distributiei de fructe proaspete in scoli. Aceasta atributie a fost stabilita cu caracter permanent, iar nu temporar. Prin urmare, astfel cum a rezultat din intreg materialul probator administrat si cum in mod corect a stabilit si instanta de fond, obligatia nefiind prevazuta in fisa postului, intimata - reclamanta nu se face vinovata de savarsirea abaterii disciplinare retinute in sarcina sa, motiv pentru care actiunea a fost admisa in parte, cu consecinta anularii Dispozitiei nr.220/26.03.2018 emisa de presedintele CJ ...
Cu privire la critica ce are in vedere cercetarea disciplinara efectuata in cauza, intrucat este o critica subsumata motivului anterior de recurs, si care se refera la atributiile dispuse prin Dispozitia …/2016 despre care, in raport de lipsa caracterului temporar al atributiilor stabilite prin acest act administrativ si necontestate de catre recurenta, invederand caracterul permanent, lipsa consemnarii acestora in fisa postului, mai multe instante au dispus ca aceste obligatii, nefiind prevazute de fisa postului, nu pot atrage raspunderea disciplinara a intimatei, asa cum s-a retinut prin hotararile pronuntate in dosarul 2363/121/2017.
Prin urmare, a apreciat ca faptele ce au facut obiectul cercetarii disciplinare nu exista, in raport de imprejurarile concrete date in cuprinsul raportului final de cercetare disciplinara si propunere de sanctionare, coroborat cu probatoriul administrat care a dovedit acest aspect, considerente pentru care culpa atribuita functionarului public cercetat este neintemeiata.
Un al treilea motiv de recurs circumscris tot cazului de nelegalitate prevazut de art. 488 pct. 8 din Noul Cod de procedura civila, priveste termenul legal in baza caruia a fost aplicata sanctiunea, din moment ce instanta de fond nu a considerat necesara analizarea acestor motive de nelegalitate pe fondul cauzei, nu intelege ratiunea acestor critici in recurs, motiv pentru care nu a formulat un punct de vedere in legatura cu acest aspect.
Asadar, avand in vedere motivele pentru care prima instanta a admis in parte actiunea formulata de intimata, anuland dispozitia nr .../26.03.2018 emisa de presedintele CJ ..., respectiv pentru ca obligatiile stabilite prin dispozitia nr. …/2016 aveau caracter permanent, iar nu temporar, prin urmare, obligatia nefiind prevazuta de fisa postului, intimata nu se face vinovata de savarsirea abaterii disciplinare retinute in sarcina sa.
Cum in cauza recurenta nu a contestat in niciun fel argumentele instantei de fond prin prisma incalcarii sau aplicarii gresite a normelor de drept material, aceasta invocand in aparare aceleasi motive ce au fost analizate de prima instanta si fata de care a fost dispusa o solutie, a apreciat criticile formulate ca fiind neintemeiate.
Examinand recursul declarat de recurentul parat UAT ... - CJ ... reprezentat de presedinte … impotriva sentintei civile nr. 211/26.03.2019 pronuntata de Tribunalul Galati, prin prisma art. 488 pct. 8 din Codul de Procedura Civila va constata ca este fondat avandu-se in vedere urmatoarele:
Prin dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/06.06.2016 s-a stabilit in sarcina intimatei …, in calitate de functionarul public, consilier clasa I, grad principal in cadrul Compartimentului analiza, sinteza, derulare programe comunitare (Directia Economie si Finante) din cadrul aparatului de specialitate al CJ ... obligatia de a urmari contractul de furnizare mere in scoli, precum si de a verifica buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul CJ ...
Conform acestui act administrativ, functionarul public avea obligatia de a monitoriza si controla distributia fructelor proaspete in scoli prin verificarea saptamanala a unui numar de minim 5 unitati de invatamant din municipiul ... si din comunele judetului in care se desfasoara Programul de incurajare a consumului de mere in scoli.
Conform dispozitiilor art. 45 din Legea nr. 188 /1999 privind Statutul functionarilor publici
„(1) Functionarii publici raspund, potrivit legii, de indeplinirea atributiilor ce le revin din functia publica pe care o detin, precum si a atributiilor ce le sunt delegate.
(2) Functionarul public este obligat sa se conformeze dispozitiilor primite de la superiorii ierarhici.
(3) Functionarul public are dreptul sa refuze, in scris si motivat, indeplinirea dispozitiilor primite de la superiorul ierarhic, daca le considera ilegale. Daca cel care a emis dispozitia o formuleaza in scris, functionarul public este obligat sa o execute, cu exceptia cazului in care aceasta este vadit ilegala. Functionarul public are indatorirea sa aduca la cunostinta superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispozitia astfel de situatii.”
Astfel, legiuitorul a prevazut raspunderea functionarilor publici atat in cazul indeplinirii atributiilor ce le revin din functia publica pe care o detin, dar si a atributiilor ce le-au fost delegate.
In speta, prin dispozitia presedintelui CJ ... nr. …/06.06.2016 i-au fost delegate intimatei atributii privind urmarirea contractul de furnizare mere in scoli, precum si de a verifica buna desfasurare a procesului de aprovizionare, act administrativ care nu a fost contestat in baza prevederilor art. 45 alin. 3 din Legea nr. 188/19999 si a Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ de catre functionarul public …
In consecinta, in mod eronat s-a retinut de catre instanta de fond ca obligatia nefiind prevazuta in fisa postului, reclamanta nu se face vinovata de savarsirea abaterii disciplinare retinute in sarcina sa, contrar disp. art. 45 din Legea nr. 188/1999.
De asemenea, in mod eronat s-a retinut de catre instanta de fond autoritatea de lucru judecat asupra considerentelor, conform art. 430 alin 2 Cod procedura civila, din dosarul 2363/121/2017, in care s-a pronuntat sentinta civila nr. 409/28 martie 2018 a Tribunalului Galati – SCAF, definitiva prin decizia 1804/1.10.2018 a Curtii de Apel Galati – SCAF prin care s-a transat ca stabilirea cu caracter permanent de noi atributii unui functionar public, care sa subscrie scopului postului si conditiilor specifice acestuia, poate fi realizata pe baza atributiilor si functiilor stabilite prin acte normative pentru autoritatea sau institutia publica respectiva, structurii organizatorice aprobate si regulamentului de organizare si functionare, prin modificarea in mod corespunzator a fisei postului, cat timp situatia de fapt si de drept este diferita.
Obiectul dosarului nr. 2363/121/2017 a vizat anularea fisei de evaluare raportat la prevederile H.G. nr. 611/2018 si retinerea ca printr-o nota de serviciu nu pot fi stabilite atributii cu un caracter permanent, care exced fisei postului.
Astfel, potrivit art. 3 lit. d) din H.G. nr. 611/2018 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici „evaluare a performantelor profesionale individuale - ansamblul proceselor si procedurilor implementate anual, prin aplicarea criteriilor de performanta la gradul de indeplinire a obiectivelor profesionale individuale, stabilite in baza
atributiilor prevazute in fisa postului
”.
Nu se poate retine sustinerea intimatei … ca nu au fost respectate disp. art. 249 alin. 2 din Legea nr. 53/2003, ca ar fi dublu sanctionata pentru aceeasi abatere disciplinara, avandu-se in vedere, asa cum s-a analizat mai sus, ca situatia de fapt si de drept este diferita, evaluarea functionarilor publici nu echivaleaza cu raspunderea disciplinara a acestora.
Prin dispozitia nr. …/26.03.2018 presedintele CJ ..., fapta care constituie abatere disciplinara fiind: “Neindeplinirea sarcinilor de serviciu repartizate prin Dispozitia Presedintelui CJ ... nr …/06,06.2016 de catre doamna …. (consilier, clasa I, grad principal in cadrul Directiei economie si finante din cadrul aparatului de specialitate al CJ ...), intrucat, in perioada 07.11.2016-25.11.2016, functionarul public nu a urmarit contractele si nu a verificat buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul judetului Galati, nu a monitorizat si controlat corespunzator distributia fructelor proaspete in scoli.”
In drept actul administrativ a avut in vedere disp. art. 77 alin. 1, alin. 2 lit. b alin. 3 lit. a si alin. 4, art. 78, 80, 109 din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici.
Potrivit art.77 alin. (1) Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici: “(1) incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora.
Art. 77 alin. (2) lit. b Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici: “(2) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;”
Art. 77 alin. (3) lit. a) Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici: “(3) Sanctiunile disciplinare sunt:
- mustrare scrisa; ”
Fata de cele mai sus aratate,va retine ca Dispozitia nr. …/26.03.2018 Presedintele Consiliului Judetean Galati este legala si temeinica, in sarcina intimatei retinandu-se corect fapta care constituie abatere disciplinara fiind: “Neindeplinirea sarcinilor de serviciu repartizate prin Dispozitia Presedintelui Consiliului Judetean Galati nr, …/06,06.2016 de catre doamna …. (consilier, clasa I, grad principal in cadrul Diectiei economie si finante din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Judetean Galati),intrucat, in perioada 07.11.2016-25.11.2016, functionarul public nu a urmarit contractele si nu a verificat buna desfasurare a procesului de aprovizionare aferent Programului de incurajare a consumului de mere in scoli la nivelul judetului Galati, nu a monitorizat si controlat corespunzator distributia fructelor proaspete in scoli.”
De asemenea, la individualizarea sanctiunii disciplinare s-au avut in vedere cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, conform art. 77 alin. (4) Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici.
Potrivit art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999, republicata „Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de cel mult 1 an de la data sesizarii comisiei de disciplina cu privire la savarsirea abaterii disciplinare, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data savarsirii abaterii disciplinare”, iar in cauza fapta s-a petrecut in perioada 07.11.2016-25.11.2016, iar sanctiunea disciplinara a fost aplicata in cadrul termenului prevazut de legiuitor.
Fata de cele mai sus aratate, in baza art. 488 alin. 1 pct. 8 Cod procedura civila si art. 496 alin. 2 Cod procedura civila va admite recursul, va casa sentinta recurata si in rejudecare va respinge actiunea ca nefondata.