Criterii pentru aprobarea, respingerea cererii introductive Art. 33 alin. (4), (5) Si (6)
17 martie 2020Atributiile administratorului judiciar in procedura simplificata
17 martie 2020
Procedura simplificata - Falimentul
Particularitati de notificare Art. 109
- In cazul intrarii in faliment prin procedura simplificata, lichidatorul va trimite o notificare privind intrarea in procedura falimentului Si, in cazul debitorului persoana juridica, ridicarea dreptului de administrare Si dizolvarea acestuia, tuturor creditorilor notificati conform art. 61, debitorului Si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole ori registrului asociatiilor Si fundatiilor, in care debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii. In cazul in care este justificata majorarea in sensul art. 62 alin. (2) a termenelor de afiSare a tabelului preliminar, prevazut la art. 62 alin.
- lit. c) Si de definitivare a tabelului creantelor prevazut la art. 62 alin. (1) lit. d), noile termene astfel fixate vor fi notificate creditorilor.
- In cazul in care pana la aprobarea propunerii administratorului judiciar, prevazuta la art. 54 alin. (4), debitorul aflat in faliment prin procedura simplificata Si-a continuat activitatea, lichidatorul va notifica, in termen de 5 zile de la data intrarii in faliment, creditorii detinand creante asupra debitorului avand prioritate conform art. 123 pct. 2, nascute in perioada de observatie, solicitandu-le sa inscrie, in termen de 10 zile de la primirea notificarii, cereri de creanta insotite de documente justificative. Notificarea va cuprinde Si termenele de afiSare a tabelului preliminar, prevazut de art. 62 alin. (1) lit. c) Si de definitivare a tabelului creantelor prevazut de art. 62 alin. (1) lit. d), aSa cum au fost cuprinse Si in notificarea prevazuta de art. 61 alin. (1) sau de alin. (1) al prezentului articol, dupa caz. Dispozitiile alin. (2) Si (3) ale art. 61 se aplica in mod corespunzator.
- Vor fi supuse verificarii toate creantele asupra averii debitorului, inclusiv cele bugetare, nascute dupa data deschiderii procedurii.
- Titularilor de creante nascute dupa deschiderea procedurii, care nu depun cererea de admitere a creantelor in termenul prevazut la alin. (2), li se aplica, in mod corespunzator, prevederile art. 76.
Comentarii generale
O dată cu intrarea debitorului în procedura simplificată de faliment, lichidatorul va proceda în mod corespunzător la comunicarea notificărilor, conform art. 61 din lege, către creditori, debitor şi oficiul registrului comerţului, registrul societăţilor agricole sau alte registre, cu respectarea prevederilor art. 62 alin. (2).
Totodată, în ipoteza în care debitorul şi-a continuat activitatea până la intrarea în procedura simplificată - conform art. 54 alin. (5) -, lichidatorul va proceda şi la notificarea creditorilor titulari de creanţe născute în perioada de observaţie, înregistrând creanţele acestora în tabelul preliminar de creanţe, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 61, alin. (1) sau art. 109, alin. (1), teza a Il-a, după caz.
Comentarii generale
O dată cu intrarea debitorului în procedura simplificată de faliment, lichidatorul va proceda în mod corespunzător la comunicarea notificărilor, conform art. 61 din lege, către creditori, debitor şi oficiul registrului comerţului, registrul societăţilor agricole sau alte registre, cu respectarea prevederilor art. 62 alin. (2).
Totodată, în ipoteza în care debitorul şi-a continuat activitatea până la intrarea în procedura simplificată - conform art. 54 alin. (5) -, lichidatorul va proceda şi la notificarea creditorilor titulari de creanţe născute în perioada de observaţie, înregistrând creanţele acestora în tabelul preliminar de creanţe, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 61, alin. (1) sau art. 109, alin. (1), teza a Il-a, după caz.
Notificarile adresate creditorilor vor cuprinde mentiuni referitoare la intrarea debitorului in procedura simplificata de faliment, la ridicarea
ex lege
a dreptului sau de administrare, precum Si a dizolvarii acestuia, in cazul debitorilor persoane juridice.
Spre deosebire de notificarile prevazute la art. 61 alin. (1), cele prevazute la art. 109 alin. (1), Si (2) vor fi comunicate, de catre lichidator, indiferent daca procedura a fost declanSata la solicitarea creditorilor sau a debitorului insuSi.
Particularitatea acestor notificari consta, pe de o parte, in precizarea expresa, de catre lichidator, a necesitatii prelungirii, in baza art. 62 alin. (2), a termenelor prevazute la art. 62 alin. (1) lit. c) Si d), respectiv a termenelor de intocmire Si afiSare a tabelului preliminar de creante, precum Si cel de definitivare a tabelului astfel intocmit.
Precizarea mai sus aratata va fi facuta de catre lichidator in ipoteza in care, ulterior deschiderii procedurii generale la cererea creditorilor, in perioada de observatie administratorul judiciar desemnat a comunicat notificarile specifice procedurii simplificate (in considerarea termenelor reduse la jumatate fata de procedura generala), iar o data cu intrarea debitorului in procedura simplificata de faliment, prelungirea acestor termene se dovedeSte a fi necesara.
Astfel, functie de stadiul procedurii, notificarea va cuprinde Si mentiuni cu privire la necesitatea prelungirii (cu maximum 15 zile) a termenelor comunicate anterior, in cadrul perioadei de observatie.
Pe de alta parte, in ipoteza in care, in cursul perioadei de observatie, debitorul Si-a continuat activitatea curenta, lichidatorul va fi tinut, in termen de 5 zile de la data intrarii in faliment, sa notifice creditorii detinand creante asupra debitorului nascute in perioada de observatie, cu privire la posibilitatea inscrierii de catre aceStia, in termen de 10 zile de la primirea notificarii, a cererilor lor de creante.
Intrucat in cadrul procedurii simplificate de faliment nu se intocmesc tabele suplimentare - preliminare Si definitive -, Si nici tabele consolidate, notificarile adresate creditorilor vor cuprinde Si aceste mentiuni.
Notificarea adresata debitorului va trebui sa cuprinda toate mentiunile referitoare la intrarea sa in procedura simplificata de faliment, la ridicarea
ex lege
a dreptului sau de administrare, precum Si la dizolvarea acestuia, in cazul debitorilor persoane juridice, cu toate consecintele ce decurg din acest fapt.
Cat priveSte notificarile adresate debitorului Si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole, acestea au rolul incunoStintarii partilor Si persoanelor interesate despre noua situatie juridica a debitorului Si a efectuarii mentiunilor in mod corespunzator. Toate notificarile vor cuprinde in mod corespunzator datele complete referitoare la incheierea/sentinta comerciala prin care a fost deschisa procedura simplificata, precum Si numarul dosarului aflat pe rolul tribunalului Si numele/denumirea practicianului in insolventa desemnat in vederea administrarii procedurii.
Bune practici:
Evidentele contabile trebuie intocmite in conformitate cu Normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare Si lichidare a societatilor comerciale (OMFP 1376/2004), care, pe langa aspectele de monografie contabila, au drept scop stabilirea sarcinilor fiscale rezultand din activitatea de lichidare a patrimoniului Si incetarea activitatii debitoarei.
In aceasta faza, activitatile comerciale curente ale debitoarei se simplifica mult, reducandu-se practic la operatiunile legate de: inventarierea activelor Si pasivelor debitoarei, vanzarea patrimoniului Si plata creditorilor, tinerea unor evidente speciale de incasari Si plati, ceea ce atrage implicit Si o reducere substantiala a volumului inregistrarilor
contabile. Conform prevederilor art. 107 alin. (5), perioada de raportare fiscala este extinsa
la toata durata lichidarii Si nu la anul calendaristic.
Principalele activitati ce trebuie realizate de lichidator Si care ar trebui sa se
oglindeasca in inregistrarile contabile ale debitoarei
- inventarierea bunurilor din patrimoniu
- inventarierea creantelor istorice ale debitoarei fata de terti Si cele impotriva debitoarei
- inventarierea creantelor impotriva debitoarei nascute impotriva debitoarei
- inventarierea drepturilor Si obligatiilor viitoare ale debitoarei decurgand din continuarea sau incetarea unor contracte comerciale
- vanzarea bunurilor, valorificarea creantelor Si incasarea creantelor
- recuperarea unor sume prin anularea unor tranzactii patrimoniale din perioada suspecta
- recuperarea unor sume de la persoane fizice responsabile in caz de bancruta simpla sau frauduloasa
- distributia sumelor obtinute din lichidare Si din incasarea de creante catre creditori
[7]