Adeverinţe emise de angajatori, Verificarea legalităţii
11 martie 2020Transformarea postului în post cu studii superioare. Obligarea pârâtului la emiterea deciziei privind transformarea postului deţinut la terminarea studiilor superioare din „muncitor calificat" post de în inspector/consilier cu studii superioare de lungă durată
11 martie 2020
Pensie. Recalcularea pensiei pentru limită de vârstă urmare a schimbării prin decizie a gradului de handicap
Cuprins pe materii: Litigii de asigurări sociale
Indice alfabetic: Pensie. Recalcularea pensiei pentru limită de vârstă urmare a schimbării prin decizie a gradului de handicap
Temei de drept: art. 47 din Legea 19/2000, art. 169 alin.1 din Legea 19/2000, art. 2 alin.1 din OUG 4/2015
La data înscrierii iniţiale la pensie sunt stabilite elementele necesare deschiderii dreptului la pensie pentru limită de vârstă sub aspectul vârstei de pensionare si a stagiului de cotizare. Schimbarea ulterioară înscrierii la pensie a gradului de handicap nu afectează drepturile de pensie acordate si prin urmare nu deschide dreptul la o o nouă recalculare. Pensia poate fi recalculată doar prin adiţionarea altor stagii de cotizare realizate după pensionare si nu ca urmare a schimbării încadrării în gradul de handicap.
Curtea de Apel Iaşi, Secţia Litigii de muncă şi asigurări sociale, Decizia civilă nr.
180/13.03.2018
Prin contestaţia înregistrată pe rolul Tribunalului Vaslui la data de 16.06.2017, sub nr. XX49/89/2017, contestatoarea X a solicitat anularea Deciziei nr.37713 emisă la data de 19.05.2017 de intimata Casa Judeţeană de Pensii Vaslui.
Prin sentinţa civilă nr. 1496/23.11.2017 Tribunalul Vaslui a respins excepţia inadmisibilităţii, invocate de către intimată, ca neîntemeiată. A admis contestaţia formulată de X împotriva Deciziei 37713 din 19.05.2017, emisă de intimata Casa judeţeană de pensii Vaslui. A anulat decizia contestată.
Pentru a pronunţa această soluţie prima instanţă reţine următoarele:
În fapt, contestatoarea s-a născut la data de 03.06.1950 suferind de „Surdomutitate congenitală”.
Începând cu data de 01.07.1995, a beneficiat de pensie pentru limită de vârstă, când a fost încadrată în gradul de handicap III („capacitatea de muncă pierdută - jumătate”) în baza certificatului de handicap din 1994. Pentru a beneficia de pensie pentru limită de vârstă, contestatoarea a beneficiat de prevederile Legii nr. 57/1992, anume de prevederile art. 11 care prevedea posibilitatea acordării pensiei pentru limită de vârstă pentru femeile având gradul III de handicap şi care au realizat o vechime în muncă de 20 de ani, după data dobândirii handicapului.
La data de 14.10.1999, contestatoarei i s-a recunoscut încadrarea permanentă în gradul II de handicap (capacitatea de muncă pierdută „total sau în cea mai mare parte”) prin Certificatul de încadrare nr. 2091 din 14.10.1999 (fila 24). În certificat se menţionează „aplicarea ord. 102/1999”.
OUG nr.102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap a abrogat Lege 57/1992 şi a prevăzut în art.44 alin.(1) lit.f) pensionarea la cerere pentru limită de vârstă pentru: 2. persoanele cu handicap accentuat, la o vechime în muncă realizată de la data dobândirii handicapului de minimum (...) 15 ani femeile;
Pentru vechimea în muncă care depăşeşte vechimea prevăzută la pct. 1, 2 şi 3 se acordă un spor la pensie de 1% pentru fiecare an în plus.”
Art.56 alin.(3) dispunea:
„
Până la sfârşitul anului 1999, actualele comisii de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă de pe lângă cabinetele de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă ce funcţionează în cadrul policlinicilor teritoriale, pentru adulţi, şi comisiile de diagnostic şi triaj judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru copii, vor continua să elibereze certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap.”
Acest certificat de handicap a fost depus chiar de către intimată, rezultând că s-a găsit de la emiterea sa la dosarul de pensie al contestatoarei.
Intimata nu a depus la dosarul cauzei actul/decizia prin care a fost valorificat certificatul de handicap în aplicarea Ordonanţei 102/1999.
Ulterior, contestatoarea a beneficiat de pensie pentru limită de vârstă, drepturile sale de pensie fiind recalculate în temeiul OUG nr.4/2005. Acest act normativ prevedea, în esenţă, recalcularea pensiilor acordate anterior intrării în vigoare a Legii nr.19/2000 pe baza principiului contributivităţii, anume calcularea unui punctaj mediu anual şi a unui cuantum al pensiei prin înmulţirea acestui punctaj cu valoarea punctului de pensie.
În urma procesului de recalculare, pe care intimata îl recunoaşte, fără însă a indica şi nici a depune decizia de recalculare iniţială, dar care este menţionată în decizia contestată la „Motivare”, anume Decizia nr.37713 din 19.07.2005 a rezultat un punctaj anual de 1,37363 puncte de pensie.
Pentru a ajunge la acest rezultat a fost avut în vedere un stagiu complet de cotizare de 15 ani, corespunzător unui grad de handicap „accentuat.”
Ulterior, în urma verificării dosarului de pensie, a fost emisă decizia contestată.
Prin această decizie au fost luate mai multe măsuri: s-a revizuit Decizia nr.37713 din 19.07.2005, s-a corectat evaluarea conform OUG 4/2005, s-au recalculat drepturile de pensie corespunzător unui punctaj mediu anual de 1,0322 şi s-a constituit un debit de 9969 lei, s-a scutit de la plată suma de 1028 lei şi s-a dispus recuperarea sumei de 8941 lei.
În cuprinsul deciziei se menţionează „Prezenta decizie poate fi contestată în termen de 45 de zile de la comunicare la instanţa competentă”.
Această decizie care are un caracter juridic incert, întrucât Legea 263/2010 reglementează distinct noţiunile de
recalculare
,
revizuire
,
respectiv
recuperarea uni debit
rezultat în urma revizuirii, după cum o categorie distinctă este
recalcularea legală
prevăzută OUG 4/2005, în cadrul căreia s-a făcut „
evaluarea
conform OUG 4/2005 pentru persoanele cu handicap mediu”.
Ceea ce stă la esenţa tuturor măsurilor dispuse prin decizia contestată este aprecierea gradului de handicap al contestatoarei, faţă de care intimata a stabilit stagiul standard de cotizare. Restul sunt efecte ale acestei stabiliri.
Prin urmare, nu ne aflăm în prezenţa unei veritabile decizii „de pensie”, decizie în privinţa căreia să fie obligatorie procedura prealabilă prevăzută de art.149 din Legea nr. 263/2010 şi a cărui interpretare trebuie să fie limitativă, întrucât este de natură să limiteze accesul la justiţie al beneficiarului de pensie.
Excepţia inadmisibilităţii a fost respinsă, în consecinţă, ca neîntemeiată.
Cu privire la fondul cauzei, instanţa constată că prin art.2 alin.(4) din Normele metodologice anexă la HG nr.1550 din 23 septembrie 2004
privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000
se dispunea
„
(4) Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite în condiţii prevăzute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului de pensie prevăzută de aceste acte normative.”
Contestatoarea, la data intrării în vigoare a HG nr.1550/2004, beneficia de o pensie „stabilită” în condiţii prevăzute în condiţii prevăzute de un astfel de act normativ cu caracter special, anume Ordonanţa 102/1999. Or, vechimea în muncă prevăzută de acest act normativ special şi certificatul de handicap emis în vederea aplicării acestei ordonanţe era de 15 ani corespunzător gradul II de invaliditate stabilit certificatului de handicap 2091/14.10.1999, emis de către medicul expert de asigurări sociale din cadrul Casei judeţene de pensii Vaslui - Casa locală de pensii Bârlad.
Aşadar, nu există vreun motiv legal pentru care intimata să refuze în anul 2017, în evaluarea prevăzută de un act normativ din anul 2004, aplicarea unui act normativ (OG 102/1999) care era în vigoare în anul 2004.
Prin urmare, constatând că intimata a „corectat” evaluarea făcută conform OUG nr. 4/2005 în mod nelegal, ignorând efectele OUG nr.102/1999 (privind drepturile persoanelor cu handicap ) şi certificatul de handicap emis ca efect al acestei legi, instanţa va anula decizia contestată, cu efectul inexistenţei operaţiunii de recalculare şi a debitului constituit în baza acesteia.
Pentru aceleaşi considerente, participând la deliberări, în temeiul art.55 din Legea 303/2004, asistenţii judiciari şi-au exprimat opinia în sensul celor reţinute.”
Împotriva acestei sentinţe a declarat apel Casa Judeţeană de Pensii Vaslui, considerând-o nelegală şi netemeinică atât sub aspectul soluţiei adoptate în privinţa excepţiei inadmisibilităţii cât şi pe fond.
Motivează apelanta că intimata X a solicitat pensie de limită de vârstă prin cererea nr. 2780 din 31.05.1995, la vârsta de 45 ani, fiind posesoarea certificatului de încadrare într-o categorie de handicap cu nr. 3035 din 27.10.1994, gradul III (mediu) eliberat de D.M.P.S. Vaslui.
Astfel, în conţinutul certificatului se specifică pensionarea conform Legii nr. 57/1992 art. 11 alin. (1), potrivit căruia persoanele handicapate beneficiază, la cerere, de pensie integrală pentru limită de vârstă dacă dovedesc o vechime în muncă, după data dobândirii handicapului, de 15 ani bărbaţii şi 10 ani femeile, în cazul celor încadraţi în gradul I de invaliditate, de 20 ani pentru bărbaţi şi 15 ani pentru femei, în cazul celor încadrării în gradul II de invaliditate, de 25 ani pentru bărbaţi şi 20 de ani pentru femei, în cazul celor încadrabili în gradul III de invaliditate.
Or, în situaţia dată, contestatoarea X încadrată în gradul III (mediu) de handicap ivit la naştere care a realizat o vechime de 23 ani 04 luni în condiţii de handicap, a fost pensionată pentru limită de vârstă începând cu data de 01.07.1995 conform Deciziei nr. 37713 din 21.07.1995 emisă în baza Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială.
Înscrierea la pensie s-a făcut ca urmare a aplicării prevederilor Legii nr. 57/1992 art. 11 alin. (1), fiind în posesia certificatului de încadrare într-o categorie de handicap nr. 3035 din 27.10.1994, gradul III (mediu).
Ulterior cu cererea înregistrată sub nr. 7934 din 18.10.1999 solicită recalcularea pensie prin valorificarea certificatului de handicap nr. 2091 din 14.10.1999 gradul II de invaliditate.
Cu adresa nr. 7934 din 25.11.1999 se comunică petentei că nu este posibilă efectuarea calcului de pensie conform solicitării deoarece, înscrierea iniţială la pensie s-a făcut ca urmare a aplicării prevederilor Legii nr. 57/1992 art. 11 alin. (1), fiind în posesia certificatului de încadrare într-o categorie de handicap nr. 3035 din 27.10.1994, gradul III (mediu).
Susţine apelanta că certificatul de încadrare în gradul II (accentuat) handicap, nr. 2091 din 14.10.1999 nu produce efecte asupra pensiei de limită de vârstă stabilită potrivit legislaţiei de pensii în vigoare la acea dată, Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială.
Având în vedere că, la recalcularea prevăzută de OUG nr. 4/2005 coroborata cu prevederile HG 1550/2004 eronat s-a valorificat certificatului de handicap nr. 2091 din 14.10.1999 gradul II de invaliditate de către operatorul căruia i s-a repartizat dosarul de pensionare al contestatoarei a fost de natura să creeze o creştere nejustificată a punctajului In plata.
Astfel, urmare a recalculării în conformitate cu OUG nr. 4/2005 coroborată cu prevederile HG 1550/2004, punctajul mediu anual a fost de 1.37363 puncte, utilizându-se stagiul complet de cotizare de 15 ani, prevăzut de art. 47 alin. (1) Ut. b), respectiv stagiul complet de cotizare corespunzător handicapului accentuat.
Urmare a verificării dosarului de pensie, s-a corectat punctajul mediu anual utilizând stagiul complet de cotizare de 20 ani, prevăzut de art 47 alin. (1) lit, c), corespunzător handicapului mediu în conformitate cu precizările certificatului de încadrare, într-o categorie de handicap nr. 3035 din 27.10.1994.
Urmare a verificările efectuate asupra dosarului, s-a constatat că nu au fost respectate prevederile art. 2 din HG 1550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public potrivit căruia, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală în muncă prevăzută de legislaţia în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază.
În acest sens, s-a corectat punctajul mediu anual utilizând stagiul complet de cotizare de 20 ani, prevăzut de art. 47 alin, (1) lit. c), respectiv stagiul complet de cotizare corespunzător handicapului mediu în conformitate cu precizările certificatului de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap nr. 3035 din 27.10.1994.
Intimata X
formulează întâmpinare.
Susţine apelanta, că excepţia inadmisibilităţii acţiunii formulata de apelanta în mod corect a fost respinsă şi a fost admisă contestaţia cu consecinţa anulării deciziei. Susţine intimata că la data intrării in vigoare a HG 1550/2004 beneficia de o pensie stabilita in condiţiile Ordonanţei nr. 102/1999. Vechimea in munca prevăzuta de acest act normativ special era de 15 ani corespunzător gradului de handicap II de invaliditate stabilit de Certificatul de handicap 2091/14.10.1999.
Cum art.2 al.4 din Normele metodologice anexa la HG 1550/23.09.2004 dispune ca „Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite in condiţiile prevăzute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea in munca necesara deschiderii dreptului de pensie prevăzuta de aceste acte normative", în mod corect instanţa a statuat ca nu exista vreun motiv legal pentru care apelanta sa refuze in anul 2017 aplicarea unui act normativ care era in vigoare in anul 2004 (OG 102/1999) si la data emiterii deciziei de pensionare (Decizia nr.37713 din 01.07.2005)
În concluzie, solicită respingerea apelului.
Intimata a formulat concluzii scrise, susţinând în esenţă aceleaşi aspecte invocate în cererea de apel.
În apel s-a administrat probe cu înscrisuri.
Examinând probele cauzei în raport de motivele de apel invocate, apărările intimatei şi dispoziţiile legale aplicabile şi hotărârea apelată, Curtea constată următoarele:
Intimata X a fost înscrisă la pensie pentru limită de vârstă în baza deciziei nr.37713/01.07.1995, ca urmare a aplicării prevederilor Legii nr. 3/1977 şi ale Legii nr. 57/1992 art. 11 alin. (1), la stabilirea condiţiilor de pensionare fiind valorificat certificatul de handicap de încadrare în gradul III de invaliditate, nr. 3035 din 27.10.1994, eliberat de D.M.P.S. Vaslui, utilizându-se un stagiu complet de cotizare de 20 ani.
Prin decizia nr. 37713/19.07.2005 Casa Judeţeană Vaslui procedează la recalcularea pensiei în conformitate cu OUG nr.4/2005 coroborată cu prevederile HG 1550/2004, prin decizia nr. 37713/19.07.2005 prin valorificarea certificatului de handicap nr.2091 din 14.10.1999 de încadrare în gradul II de invaliditate. Faţă de noua încadrare în grad de invaliditate s-a utilizat un stagiul complet de cotizare de 15 ani, prevăzut de art. 47 alin. (1) lit b) din Legea 19/2000, respectiv stagiul complet de cotizare corespunzător handicapului accentuat, rezultând un punctajul mediu anual de 1.37363 puncte, drepturile astfel stabilite fiind plătite începând cu data de 01.09.2015.
Ulterior, prin Decizia nr.37713 din 19.05.2017 privind recalcularea pensiei din sistemul public, a fost revizuită decizia nr. 37713/19.07.2005 în sensul că la stabilirea condiţiilor de pensionare a fost valorificat certificatul de handicap iniţial, de încadrare în gradul III de invaliditate, nr. 3035 din 27.10.1994, eliberat de D.M.P.S. Vaslui. A rezultat astfel un punctaj mediu anual 1.03022 ca urmare a utilizării unui stagiul complet de cotizare de 20 ani, prevăzut de art. 47 alin, (1) lit. c) din Legea 19/2000, respectiv stagiul complet de cotizare corespunzător handicapului mediu, recalcularea fiind făcută începând cu data de 01.09.2005.
Această din urmă decizie formează obiectul controlului jurisdicţional în litigiul pendinte.
Problema litigioasă o constituie împrejurarea dacă, schimbarea ulterioară înscrierii la pensie a gradului de handicap afectează drepturile de pensie stabilite, sub aspectul reducerii varstei de pensionare, stagiului de cotizare şi implicit a punctajului.
Pentru perioada supusă revizuirii (începând cu data de 01.09.2005) normele legale incidente sunt: Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, HG 1550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu Legea nr. 19/2000, OUG 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap şi OUG 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat.
Potrivit dispoziţiilor art. 41 (1) din Legea 19/2000 ”Pensia pentru limita de vârstă se acorda asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării, condiţiile privind vârstă standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.”
În ceea ce priveşte persoanele asigurate care au realizat un stagiu de cotizare în condiţii de handicap preexistent calităţii de asigurat, în funcţie de gradul handicapului, dispoziţiile art. 47 din Legea 19/2000 prevăd că ”beneficiază de reducerea stagiilor de cotizare şi a vârstelor standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 3, astfel:
- cu 15 ani, reducerea vârstei standard de pensionare, dacă au realizat cel puţin o treime din stagiul complet de cotizare, pentru cei cu handicap grav;
- cu 10 ani, reducerea vârstei standard de pensionare, dacă au realizat cel puţin doua treimi din stagiul complet de cotizare, pentru cei cu handicap accentuat;
- cu 10 ani, reducerea vârstei standard de pensionare, dacă au realizat stagiul complet de cotizare, pentru cei cu handicap mediu.”
Potrivit art. 2 alin. 4 din HG 1550/2004 ”Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite în condiţii prevăzute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului de pensie prevăzută de aceste acte normative.”
În persoanelor cu handicap, stagiul complet de cotizare este prevăzut de art.44 din OUG nr. 102 din 29 iunie 1999, text potrivit căruia: „Persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, încadrate cu contract individual de munca, beneficiază de următoarele drepturi de protecţie specială: f)
pensionarea la cerere pentru limita de varsta
pentru:
- persoanele cu handicap grav, la o vechime în munca realizată de la data dobândirii handicapului de minimum 15 ani bărbaţii şi de minimum 10 ani femeile;
- persoanele cu handicap accentuat, la o vechime în munca realizată de la data dobândirii handicapului de minimum 20 de ani bărbaţii şi minimum 15 ani femeile;
- persoanele cu handicap mediu
,
la o vechime în munca realizată de la data dobândirii handicapului de minimum 25 de ani bărbaţii şi
minimum 20 de ani femeile
.”
Curtea notează că se impun a fi reţinute şi dispoziţiile art. 3 şi 4 din HG 1550/2004 potrivit cărora. ”Prin data deschiderii dreptului la pensie se înţelege data la care persoana în cauză a fost înscrisă la categoria de pensie de care beneficiază sau care i se cuvine la data începerii operaţiunilor de evaluare”, „Condiţiile necesare deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază sau i se cuvine, la data începerii operaţiunilor de evaluare, se consideră îndeplinite.”
Din interpretarea sistematică şi teleologică a textelor de lege menţionate rezultă că la data înscrierii iniţiale la pensie sunt stabilite elementele necesare deschiderii dreptului la pensie pentru limită de vârstă sub aspectul vârstei de pensionare şi a stagiului de cotizare. Schimbarea ulterioară înscrierii la pensie a gradului de handicap, cum s-a întâmplat în cazul contestatoarei (din gradul III în gradul II) nu afectează drepturile de pensie acordate şi prin urmare nu deschide dreptul la o o nouă recalculare.
Potrivit dispoziţiilor art. 169 alin.1 din Legea 19/2000 legiuitorul a prevăzut că ”Pensia poate fi recalculata prin adăugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia.”
Prin urmare pensia poate fi recalculată doar prin adiţionarea altor stagii de cotizare realizate după pensionare şi nu ca urmare a schimbării încadrării în gradul de handicap.
Dispoziţiile art. 2 alin.1 din OUG 4/2015 prevăd că ”Recalcularea prevăzută la art. 1 se efectuează prin determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.”
Ceea ce s-a urmărit prin recalcularea pensiilor în procedura prevăzută de OUG 4/2005 este, aşa după cum se notează în expunerea de motive a fost ca prin acest proces să fie respectat principiul ca"la condiţii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieşirii la pensie", ceea ce nu este cazul contestatoarei.
Prin urmare, Curtea constată că Decizia nr.37713 din 19.05.2017, emisă de intimata Casa Judeţeană de Pensii Vaslui este legală şi temeinică.
Pentru aceste considerente, Curtea constatând întemeiate criticile apelantei, în temeiul dispoziţiilor art. 480 NCPC admite apelul, schimbă în tot sentinţa în sensul că respinge contestaţia formulată de X împotriva Deciziei nr. 37713 din 19.05.2017, emisă de intimata Casa Judeţeană de Pensii Vaslui.