Încheierea şi omologarea concordatului preventiv
11 martie 2020Principiile fundamentale ale procedurilor de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Definiţii
11 martie 2020
Închiderea procedurii concordatului preventiv
Art. 34
(1)
Creditorii care au votat împotriva concordatului preventiv pot cere anularea acestuia, în termen de 15 zile de la data omologării a cestuia.
(2)
Când se invocă motive de nulitate absolută, dreptul de a cere constatarea nulităţii se prescrie în termen de 6 luni de la data omologării concordatului.
(3)
Judecătorul-sindic, la cererea reclamantului, poate dispune, pe cale de ordonanţă preşedinţială, suspendarea concordatului preventiv.
Comentariu
În doctrină
[63]
a fost subliniat faptul că acei creditori care au votat favorabil, care s-au abținut de la vot sau cei care nu au fost prezenți nu vor putea dobândi calitate procesuală activă în cadrul unei acțiuni în anularea concordatului.
De asemenea, s-a argumentat faptul că administratorul concordatar are calitatea de parte în judecata cererii în anulare „având în vedere că el este organ care aplică procedura, pe de o parte, iar pe de altă parte, că oferta de concordat precum și cererea de omologare intră în atribuțiile sale.”
În ceea ce privește cauzele pentru care un concordat poate fi anulat, acestea sunt cele aferente regimului juridic de drept comun în materia nulității relative.
Referitor la motivele pentru care se poate cere nulitatea absolută a concordatului, în doctrină
[64]
s-a arătat că „textul nu consacră vreun motiv sau cauză de nulitate, de unde reiese concluzia că acestea pot privi atât condițiile de validitate ale contractului de concordat, cât și pe cele specifice procedurii de negociere și aprobare a acestuia.”
Dispozițiile alin. (3) ale acestui articol permit judecătorului-sindic să dispună, pe cale de ordonanță președințială, suspendarea concordatului. În doctrină
[65]
s-a evidențiat caracterul grav al unei astfel de măsuri pentru debitor, de natură a conduce chiar la eșecul concordatului, motiv pentru care „într-o astfel de situație, judecătorul-sindic va trebui să aprecieze, ”pipăind fondul”, cine va suferi o pagubă irecuperabilă, prin suspendarea concordatului, reclamantul sau pârâtul”.
Art. 35
(1)
În situaţia în care se constată încălcarea gravă de către debitor a obligaţiilor asumate prin concordatul preventiv, adunarea creditorilor concordatari poate hotărî introducerea acţiunii în rezoluţiune a concordatului preventiv. Asupra acestui aspect adunarea poate delibera chiar dacă nu a fost înscris pe ordinea de zi. De asemenea, poate introduce această acţiune, în aceleaşi condiţii, creditorul care deţine mai mult de 50% din valoarea creanţelor acceptate şi necontestate.
(2)
În înţelesul alin. (1) reprezintă încălcare gravă a obligaţiilor asumate de debitor prin concordatul preventiv acţiuni precum: favorizarea unuia sau a mai multor creditori în dauna celorlalţi, ascunderea sau înstrăinarea de active în perioada concordatului preventiv, efectuarea de plăţi fără contraprestaţie sau în condiţii ruinătoare.
(3)
Dacă adunarea creditorilor concordatari a decis introducerea acţiunii în rezoluţiune, procedura concordatului preventiv se suspendă de drept.
(4)
Prin hotărârea de admitere a acţiunii în rezoluţiune, judecătorul-sindic acordă creditorilor daune-interese, potrivit dreptului comun.
Comentariu
Dispozițiile art. 35 reglementează acțiunea în rezoluțiunea concordatului. În doctrină
[66]
a fost evidențiat un caz care poate constitui o încălcare gravă a obligațiilor asumate de debitor prin concordat, și anume „contracte sau orice alt tip de înțelegere prin care debitorul se obligă la o prestație (plată) care ar dezechilibra activitatea sa în mod grav și l-ar putea duce în insolvență. O simplă afacere în care debitorul nu va obține un câștig sau va avea chiar o pierdere ușoară nu poate fi considerată ruinătoare pentru acesta.” În orice caz, s-a considerat că exemplele oferite de dispozițiile alin. (2) ale acestui articol nu sunt limitative, gravitatea încălcării urmând a fi apreciată de către judecătorul-sindic.
În privința suspendării concordatului, ca efect al introducerii acțiunii în rezoluțiune, în doctrină
[67]
s-a apreciat că această suspendare fiind una de drept, nu va putea fi atacată și își va poduce efectele până la pronunțarea de către judecătorul-sindic.
În privința admiterii definitive a acțiunii în rezoluțiune, aceasta conduce la desființarea concordatului preventiv, toate prevederile privind modificarea creanțelor urmând a fi desființate.Pe cale de consecință, se va ajunge la executarea silită a creanțelor sau la introducerea unei cereri privind deschiderea procedurii insolvenței.
Art. 36
(1)
Dacă procedura concordatului preventiv se finalizează cu succes, la termenul prevăzut în contract sau anterior acestuia, după caz, judecătorul-sindic va pronunţa o încheiere prin care va constata realizarea obiectului concordatului preventiv. În acest caz, modificările creanţelor prevăzute în concordatul preventiv rămân definitive.
(2)
În cazul în care în cursul derulării procedurii, înainte de expirarea termenului prevăzut la art. 24 alin. (4), administratorul concordatar apreciază că este imposibilă realizarea obiectivelor concordatului din motive neimputabile debitorului, poate cere judecătorului-sindic constatarea nereuşitei concordatului preventiv şi închiderea procedurii.
Comentariu
Finalizarea cu succes a procedurii de concordat preventiv, transformă modificările creanțelor în modificări definitve. Dacă procedura nu se încheie cu succes, creanțele revin la valoarea inițială din care se scade suma achitată.
Dacă administratorul concordatar, conform art. 36 alin. (2), apreciază ca imposibilă realizarea obligațiilor asumate prin concordat, fără o vină din partea debitorului, poate solicita constatarea nereușitei concordatului și închiderea procedurii.
Art. 37
(1)
Măsurile prevăzute de prezentul titlu se vor aplica cu respectarea regulilor în materia ajutorului de stat.
(2)
Prevederile prezentului titlu nu sunt aplicabile în privinţa contractelor financiare calificate şi a operaţiunilor de compensare bilaterală în baza unui contract financiar calificat sau a unui acord de compensare bilaterală.
Comentariu
Prevederile art. 37 se vor aplica prin coroborare cu dispozițiile art. 24 alin. (5), care prevăd obligativitatea efectuării testului creditorului privat în privința creanței bugetare, dacă prin proiectul de concordat se prevăd reduceri ale acesteia, precum și cu cele ale art. 30 alin. (3) care stabilesc opozabilitatea concordatului omologat față de creditorul bugetar, dacă rezultatul testului creditorului privat este unul pozitiv.