Ghid Juridic pentru contestarea și anularea amenzilor rutiere
7 august 2018Ghid juridic privind Pensia de întreținere datorată minorului
7 august 2018Ghid juridic privind accesul la informații de interes public - legea 544/2001
Ghid juridic privind accesul la informații de interes public - legea 544/2001
Sediul materiei: legea nr.544/2001
- Ce sunt informațiile de interes public?
Informațiile de interes public sunt orice informații care privesc activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației.
- Ce este o autoritate sau instituție publică?
Prin autoritate sau instituție publică se înțelege orice autoritate ori instituție publică ce utilizează sau administrează resurse financiare publice, orice regie autonomă, companie națională, precum și orice societate comercială aflată sub autoritatea unei autorități publice centrale ori locale și la care statul român sau, după caz, o unitate administrativ-teritorială este acționar unic ori majoritar.
- Care sunt informațiile care trebuie comunicate din oficiu de către autoritățile publice?
Fiecare autoritate sau instituție publică are obligația să comunice din oficiu următoarele informații de interes public:
- actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice
- structura organizatorică, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare, programul de audiențe al autorității sau institutiei publice
- numele și prenumele persoanelor din conducerea autorității sau a instituției publice și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice
- coordonatele de contact ale autorității sau instituției publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de Internet
- sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil
- programele și strategiile proprii
- lista cuprinzând documentele de interes public
- lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
- modalitățile de contestare a deciziei autorității sau a instituției publice în situația în care persoana se consideră vătămată în privința dreptului de acces la informațiile de interes public solicitate
- Cine poate solicita informații de interes public?
Orice persoană are dreptul să solicite și să obtina de la autoritățile și instituțiile publice, în condițiile prezentei legi, informațiile de interes public. Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea acestora, informațiile de interes public solicitate în scris sau verbal.
- Ce trebuie să conțină solicitarea în scris a informațiilor de interes public?
Solicitarea în scris a informațiilor de interes public cuprinde următoarele elemente:
- autoritatea sau instituția publică la care se adresează cererea
- informația solicitată, astfel încât să permită autorității sau instituției publice identificarea informației de interes public
- numele, prenumele și semnătura solicitantului, precum și adresa la care se solicită primirea răspunsului
Solicitarea și obținerea informațiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condițiile tehnice necesare, și în format electronic.
- În cât timp trebuie transmis răspunsul de către autoritățile publice?
Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării. În cazul in care durata necesara pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.
Refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se comunică în termen de 5 zile de la primirea petițiilor.
- Ce informații nu pot fi accesate liber de către cetățeni?
Se exceptează de la accesul liber al cetățenilor, următoarele informații:
- informațiile din domeniul apărării naționale, siguranței și ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informațiilor clasificate
- informațiile privind deliberările autorităților, precum și cele care privesc interesele economice și politice ale României, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate
- informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum și principiului concurenței loiale
- informațiile cu privire la datele personale
- informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidențiale ori se pun în pericol viața, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfășurare
- informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces
- informațiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecție a tinerilor
- Ce pot face dacă mi se refuză accesul la informațiile de interes public?
Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorităti ori instituții publice constituie abatere si atrage răspunderea disciplinara a celui vinovat.
Impotriva refuzului se poate depune reclamație la conducătorul autorității sau al instituției publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință de către persoana lezată. Dacă după cercetarea administrativă reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamației și va conține atât informațiile de interes public solicitate inițial, cât și menționarea sancțiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.
- În ce condiții pot sesiza instanța de judecată?
În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, aceasta poate face plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorității ori al instituției publice. Plângerea se face în termen de 30 de zile de la data la care răspunsul a fost sau trebuia primit.
Instanța poate obliga autoritatea sau instituția publică să furnizeze informațiile de interes public solicitate și să plătească daune morale și/sau patrimoniale. Hotărârea tribunalului este supusa recursului, iar decizia Curtii de apel este definitivă și irevocabilă.
Atât plângerea, cât și recursul se judecă în instanță, în procedura de urgență, și sunt scutite de taxa de timbru.
PE SCURT
- Informaţiile de interes public pot fi solicitate verbal sau în scris, la alegere, de orice persoană.Cererea nu trebuie motivată.
- În caz de refuz sau întârziere nejustificată, se face reclamaţie administrativă.
- Dacă reclamaţia administrativă rămâne fără efect, se adresează o plângere tribunalului.
- Împotriva hotărârii tribunalului, se poate face recurs la Curtea de apel.