Publicarea cererii de inregistrare a marcii
1 aprilie 2020Ghid de completare a formularului de cerere de brevet de inventie
1 aprilie 2020
Drepturi conferite de marca
Drepturile titularului marcii sunt confirmate prin certificatul de inregistrare a marcii.
Inregistrarea marcii confera titularului un drept de folosire exclusiva a marcii pe teritoriul statului unde a fost solicitata protectia pentru produsele si/sau serviciile pentru care s-a efectuat inregistrarea, pe un termen de 10 ani de la data constituirii depozitului, precum si dreptul de a interzice tertilor folosirea marcii sau imitarea sa frauduloasa, acestea constituind infractiuni care se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda, titularul marcii putand solicita si despagubiri, potrivit dreptului comun.
La cererea titularului, inregistrarea unei marci poate fi reinnoita la implinirea fiecarui termen de protectie de 10 ani, prin depunerea unei cereri de reinnoire si achitarea taxei legale.
Drepturile cu privire la marca individuala inregistrata sau reinnoita pot fi transmise total sau partial, oricand in cursul duratei de protectie.
La cererea persoanei interesate si cu plata taxei de 466 lei, OSIM inscrie transmiterea de drepturi (cesiuni, licente, fuziuni) in Registrul marcilor, si o publica in BOPI. Transmiterea de drepturi devine opozabila tertilor incepand cu data inscrierii acesteia in Registrul marcilor.
Protectia marcilor in strainatate
Marcile inregistrate la OSIM nu sunt protejate decat pe teritoriul Romaniei. Protectia intr-un alt stat presupune indeplinirea formalitatilor prescrise de legislatia statului respectiv, si a conventiilor si tratatelor la care acesta este parte.
Exista 3 modalitati pentru a obtine protectia in alte tari, in functie de numarul acestor tari si de apartenenta lor la diverse tratate internationale:
- calea nationala, depunand cereri de inregistrare la Oficiile nationale de marci din tarile respective;
- calea regionala, depunand cereri de inregistrare la Oficiul regional competent (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuala - EUIPO, Oficiul de Marci Benelux, Organizatia Africana de Proprietate Intelectuala etc.);
- calea internationala, prin Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale (OMPI), care administreaza, in acest domeniu, urmatoarele tratate:
- Conventia de la Paris;
- Aranjamentul de la Madrid;
- Protocolul referitor la Aranjamentul de la Madrid.
Servicii de cercetare documentara
Optional, odata cu depunerea cererii de inregistrare a marcii sau in urmatoarele 2-3 saptamani, puteti solicita efectuarea unei cercetari documentare. Scopul cercetarii documentare este de a afla ce marci sunt inregistrate, sau ce cereri sunt depuse spre inregistrare anterior cererii dvs., marci al caror titular sau cereri al caror solicitant s-ar putea opune la inregistrarea marcii, in termen de 2 luni de la data publicarii cererii dvs.
Aceasta cercetare documentara are
doar
un caracter informativ, si nu are legatura cu procedura de examinare a cererii de inregistrare a marcii. Raspunsul la cercetarea documentara este constituit dintr-o
lista de marci
care contin elemente asemanatoare cu cele ale marcii pe care doriti sa o inregistrati, atat din punct de vedere verbal, cat si grafic.
NU ESTE O DECIZIE
(
da,
puteti inregistra, sau
nu,
nu puteti).
Decizia o veti lua dvs. sau, in cazul in care nu sunteti sigur, puteti apela la serviciile unui Consilier in proprietate industriala, autorizat de OSIM si membru al Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala (CNCPIR).
Toate bazele de date in care OSIM executa cercetarile documentare sunt publice si pot fi accesate gratuit pe internet la urmatoarele adrese:
http://bd.osim.ro/marci/index.jsp
http://www.wipo.int/romarin
http://www.tmdn.org/tmview/welcome
Formularul tip si taxele corespunzatoare se gasesc pe site-ul OSIM la capitolul "Servicii” - punctul 3:
”Servicii in domeniul marcilor
Formularul pentru cercetari documentare in domeniul marcilor are inscriptionat, in coltul din dreapta, sus, cuvantul "MARCI”, iar tarifele sunt cuprinse in Ordinul nr. 65/09.07.2008.
Serviciile oferite de OSIM in domeniul marcilor sunt urmatoarele:
tip 1 - cercetare documentara avand partea verbala identica;
tip 2 - cercetare documentara avand aceeasi radacina trunchiata
stanga si dreapta;
tip 3 - cercetare documentara avand elemente figurative conform
anexei;
tip 4 - cercetare documentara avand elemente combinate, conform anexei;
tip 5 - cercetare documentara pentru identificarea titularului unei marci figurative sau combinate;
tip 6 - cercetare documentara privind portofoliul unui titular;
tip 7 - cercetare documentara privind portofoliul unui mandatar;
tip 8 - copie dupa fila RM pentru o marca;
tip 9 - cercetare documentara privind analiza statutului juridic al unei
marci;
tip 10 - cercetare documentara privind marcile pe clasa (tabel, baza nationala si sistemul Madrid);
tip 11 - cercetare documentara privind marcile pe clasa (fila RNM, baza nationala si sistemul Madrid);
tip 12 - cercetare documentara privind marcile pe clasa inregistrate in ultimele 12 luni (tabel, baza nationala si sistemul Madrid);
tip 13 - cercetare documentara privind marcile pe clasa inregistrate in ultimele 12 luni (fila RM, baza nationala si sistemul Madrid);
tip 14 - cercetare documentara privind situatia existenta la nivelul marcii comunitare pentru o marca (tabel);
tip 15 - cercetare documentara privind situatia existenta la nivelul marcii comunitare pentru o marca (prima pagina);
tip 16 - citarea in rapoartele de cercetare documentara trimise la EUIPO in baza art. 39, din Regulamentul Marcii Comunitare;
tip 17 - cercetare documentara periodica, pentru portofoliul unui titular (abonament pe 6 luni, prima pagina);
tip 18 - cercetare documentara periodica, pentru o marca verbala (abonament pe 6 luni, prima pagina);
tip 19 - cercetare documentara periodica, pentru o marca figurativa sau combinata (abonament pe 6 luni, prima pagina).
Serviciile de la punctele 17, 18 si 19 sunt fostele servicii de
supraveghere a concurentei.
Avantajele realizarii unei cercetari documentare sunt urmatoarele:
- luarea unei decizii fundamentate, referitoare la inregistrarea unei marci;
- evitarea unor cheltuieli ca: reclama pentru marca altei persoane, daunele pentru utilizarea unei marci inregistrate;
- studierea evolutiei pe piata a concurentei;
- timp de realizare redus: de la cateva ore pana la15 zile lucratoare;
- costuri reduse