Arestare preventiva dupa luarea masurii obligarii de a nu parasi tara. Temeiuri noi.
18 martie 2020Executarea asfalarii strazilor se face pe baza documentatiilor privind proiectarea constructiei, reabilitarea si modernizarea drumurilor cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism si cu avizele prevazute in normele metodologice. Demararea urgenta a lucrarilor solicitate reprezinta chestiuni de oportunitate. Nu exista un refuz nejustificat in sensul art. 8 din Legea 554/ 2004 privind contenciosul administrativ.
18 martie 2020
Dreptul de deducere a TVA ia nastere la momentul exigibilitatii taxei care intervine la data la care are loc faptul generator, iar aceasta data este data livrarii bunurilor sau data prestarii serviciilor, cu exceptiile prevazute la alin.(2) al art.134
2
din Codul fiscal.
Codul fiscal, alin.(2) al art.134
2
, art.145 alin.(1)
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal,
Decizia nr. 2827 din 10 noiembrie 2015.
Prin decizia nr. 2827 din 10 noiembrie 2015 Curtea de Apel Ploiesti a admis recursul formulat de parata DGFP - BSC , impotriva sentintei nr. 977 din 6.05.2015 pronuntata de Tribunalul Prahova, in contradictoriu cu intimata reclamanta SC I.N. SRL, a casat sentinta recurata, iar pe fond a respins actiunea ca neintemeiata.
Prin sentinta nr. 977 din 6.05.2015 Tribunalul Prahova a admis actiunea formulata de reclamanta SC I.N.L, in contradictoriu cu parata DGFP-BSC, a anulat Decizia nr. 411/10.07.2013, decizia de impunere nr. F-PH 199/2442/24.04.2013 si Raportul de inspectie fiscala nr. F-PH 170/24.04.2013.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs parata DGFP , intemeiat pe prevederile art. 488 alin. 1 pct. 6 si 8 din CPC solicitand admiterea recursului, casarea sentintei si respingerea actiunii formulate de intimata reclamanta ca neintemeiata.
Curtea examinand sentinta recurata prin prisma criticilor formulate , a actelor si lucrarilor dosarului, a normelor legale incidente in cauza, a admis recursul pentru considerentele urmatoare:
Prin Raportul de inspectie fiscala incheiat in data de 24.04.2013 la S.C. "I.N." S.R.L. Ploiesti, au fost stabilite obligatii fiscale suplimentare in suma totala de 127.392 lei reprezentand impozit pe profit (3.254 lei), TVA de plata (13.011 lei) si accesorii aferente acestora (3.298 lei + 107.829 lei), din care societatea comerciala a contestatat obligatia de plata a dobanzilor in suma totala de 22.967 lei, din care:
- 20.748 lei dobanzi aferente TVA inscrisa in facturile de avans stornate ulterior;
- 1.668 lei dobanzi aferente TVA stabilita suplimentar de plata, calculate pe perioada de suspendare a inspectiei fiscale; 551 lei dobanzi aferente impozitului pe profit stabilit suplimentar de plata, calculate pe perioada de suspendare a inspectiei fiscale. Perioada verificata a fost ianuarie 2008 - septembrie 2011, iar obiectul principal de activitate il reprezinta"Activitati de consultanta in tehnologia informatiei" - cod CAEN 6202, activitate desfasurata in perioada verificata.
Astfel, din Raportul de inspectie fiscala a rezultat ca organele de control nu au acordat dreptul de deducere pentru TVA deductibila in suma totala de 469.600 lei inscrisa in 2 facturi de avans emise de doua societati comerciale furnizoare, facturi stornate ulterior, iar pentru intarzierea la plata a taxei datorate bugetului de stat au fost calculate dobanzi intre data facturarii avansurilor si data stornarii acestora in suma totala de 20.748 lei , suma contestata.
TVA deductibila pentru care nu a fost acordat dreptul de deducere in suma de 469.600 lei nu a reprezentat diferenta suplimentara de plata la sfarsitul perioadei verificate, nefiind inscrisa in decizia de impunere, ci a reprezentat diferenta suplimentara de plata doar in perioada dintre data facturarii avansurilor(octombrie 2010,respectiv decembrie 2010) si data stornarii acestora (noiembrie 2010–respectiv mai 2011).
In fapt, s-a retinut ca furnizorul S.C. "M.S.I." S.R.L. a emis pentru societate-reclamata factura nr. 102005/28.10.2010 in valoare totala de 826.670 lei din care 666.670 lei valoare avans si 160.000 lei TVA deductibila (24%), reprezentand contravaloare avans servicii conform contractului de prestari servicii nr. 12e/15.10.2010 avand ca obiect: activitati de consultanta si management; activitati de consultanta in domeniu relatiilor publice si al comunicarii; activitati de training adulti;activitati de cercetare piata; activitati de consultanta fiscala; activitati de consultanta financiara.
In luna noiembrie 2010, furnizorul a stornat factura respectiva prin emiterea facturii de stornare nr. 104006/24.11.2010 in valoare totala de - 826.670 lei, din care TVA in suma de - 160.000 lei. La baza acestei stornari a stat notificarea din data de 15.11.2010 prin care societatea beneficiara informeaza furnizorul ca este nevoita sa renunte la "serviciile pentru care s-a emis factura de avans Seria ..... nr. ........... conform prevederilor capitolului IV articolul 4.3 din contractul nr...../...., fara o prezentare a motivatiilor care au condus la aceasta reziliere a contractului.
De retinut este ca, factura de avans in suma totala de 826.670 lei nu a fost achitata de catre beneficiarul S.C. "I.N" S.R.L. Ploiesti.
De asemenea, furnizorul S.C. "IT I.S." S.R.L. a emis pentru societate factura nr. 10011/06.12.2010 in valoare totala de 1.599.600 lei din care 1.290.000 lei valoare avans si 309.600 lei TVA deductibila (24%), reprezentand "Avans conform contract, in baza contractului de furnizare nr. 10/02.12.2010 avand ca obiect furnizarea produselor si prestarea serviciilor prevazute in anexa nr.1 la contract., iar obiectul contractului, in reprezinta servicii IT, respectiv: servicii customizare sistemizare; servicii instalare echipamente; servicii customizare sistem facturare.
In luna mai 2011, furnizorul a stornat factura respectiva prin emiterea facturii de stornare nr.10030/04.05.2011 in valoare totala de - 1.599.600 lei, din care TVA in suma de - 309.600 lei. La baza acestei stornari sta notificarea din data de 02.05.2011 prin care societatea beneficiara informeaza furnizorul ca este nevoita sa rezilieze contractul, intrucat aceasta nu a prezentat garantia bancara de returnare a avansului si "neinregistrarii vreunui progres cu privire la livrarea echipamentelor", rezilierea fiind solicitata in baza prevederilor art.14 alin. 1 lit.B din contract.
De retinut este ca ,factura de avans in suma totala de 1.599.600 lei nu a fost achitata de catre beneficiarul S.C. "I.N" S.R.L. Ploiesti.
Astfel, in cele doua cazuri prezentate mai sus nu au fost efectuate decontari intre parti, iar societatea reclamanta in calitate de beneficiar nu a prezentat, documente din care sa rezulte necesitatea si utilizarea serviciilor in folosul operatiunilor sale impozabile si prestarea efectiva a serviciilor mentionate contracte (devize, situatii de lucrari, rapoarte etc.), nu s-a identificat punerea in aplicare a contractelor incheiate, prezentand numai facturi de avans neachitate , urmate dupa o perioada de timp stornari ale acestora.
Prin emiterea si stornarea ulterioara a facturilor de avans de. catre furnizori, fara realizarea obligatiilor contractuale, s-a amanat de catre intimata reclamanta plata la bugetul de stat a TVA datorata pentru o perioada de timp, motiv pentru care organele de inspectie fiscala au calculat corect dobanzi aferente acestei obligatii bugetare neachitate.
Conform prevederilor art. 11 alin.(1), art.134
1
alin.(1), art 134
2
alin.(l) si (2) si art 145 alin.(2) lit.a) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a art.6 si art.105 alin.(1) din O.G. nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art.6 alin.1 si 2 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, organele de inspectie fiscala nu au acordat dreptul de deducere a TVA deductibila in suma totala de 469.600 lei (160.000 lei +309600 lei) inscrisa in cele doua facturi de avans susmentionate, primite de la furnizorii S.C. SSI" S.R.L. Ploiesti si S.C. "IT I.S" S.R.L. Ploiesti calculandu-se dobanzi intre data facturarii avansurilor si data stornarii acestora in suma totala de 20.748 lei.
Potrivit art.145 alin.(1) din Codul fiscal, dreptul de deducere a TVA ia nastere la momentul exigibilitatii taxei care intervine la data la care are loc faptul generator, iar aceasta data este data livrarii bunurilor sau data prestarii serviciilor, cu exceptiile prevazute la alin.(2) al art.134
2
din Codul fiscal.
Conform alin.(2) al art.145 din Codul fiscal , dreptul de deducere a TVA este conditionat de utilizarea achizitiilor in folosul operatiunilor taxabile, "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni: a) operatiuni taxabile", respectiv conditia ca achizitiile sa fie urmate de livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor inscrise in contractele incheiate intre parti, care sa conduca la obtinerea de venituri impozabile, si de asemenea, dreptul de deducere a TVA este conditionat de detinerea unei facturi fiscale in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal, conform art.146 alin.(1) lit.a) din lege.
Ca atare, pentru a beneficia de acordarea dreptului de deducere a TVA, persoana impozabila, trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege, respectiv exercitarea acestui drept in baza unei facturi emise in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal si conditia ca factura sa fie urmata de efectuarea achizitiilor in folosul operatiunilor taxabile, respectiv pentru obtinerea de venituri impozabile, conditii care trebuie indeplinite inclusiv in cazul facturilor de avansuri emise de furnizori.
In speta, avansurile nu au fost achitate de reclamanta nici anterior facturarii si nici ulterior emiterii de catre furnizori a facturilor de avans potrivit art. 134
2
alin. (2) lit. a din Codul fiscal, facturile au fost stornate de furnizori intr-o perioada de pana la 5 luni de facturare, in baza unor notificari ale beneficiarului, prestarea serviciilor neavand loc.
Asadar, reclamanta nu a respectat prevederile legale privind plata catre furnizori a facturilor de avans emise de acestia.
Intrucat achizitiile de servicii in cazul de fata nu au avut loc, nu s-au realizat operatiuni taxabile si prin emiterea facturilor de avans, nu s-a urmarit realizarea unui scop economic al tranzactiilor, respectiv realizarea de operatiuni taxabile, intrucat operatiunile nu s-au finalizat printr-o prestare de servicii.
Prin operatiunile de emitere si stornare ulterioara a facturilor de avans de. catre furnizori, fara realizarea obligatiilor contractuale, s-a amanat de catre intimata reclamanta plata la bugetul de stat a TVA datorata pentru o perioada de timp, motiv pentru care organele de inspectie fiscala au calculat corect dobanzi aferente acestei obligatii bugetare neachitate.
In privinta dobanzilor in suma de 2.219 lei aferente diferentelor de impozit pe profit si taxei pe valoarea adaugata, calculate pe perioada de suspendare a inspectiei fiscale, dispozitiile legale sunt relevante.
Conform prevederilor art. 119 alin.(1) si art. 120 alin.(2) din O.G. nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, mai sus citate la pct.1), pentru diferentele suplimentare de creante fiscale rezultate la inspectia fiscala, nevirate, se datoreaza dobanzi incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei creantei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv.
Astfel, organele de control au calculat dobanzi in suma de 2.219 lei inclusiv pentru perioada in care inspectia fiscala a fost suspendata.
Asa fiind, motivele de recurs sunt fondate, prima instanta nu a aplicat legal prevederile in vigoare la situatia de fapt dedusa judecatii, motiv pentru care, Curtea vazand si dispozitiile art. 488 alin. 1 pct. 8 si art. 496 din NCPC, a admis recursul, a casat sentinta recurata, iar pe fond a respins actiunea ca neintemeiata.
(Judecator
Rodica Dubosaru)