Valoarea prag a creantei pentru care poate fi promovata o actiune, ce are ca obiect deschiderea procedurii insolventei prevazuta de legea nr.85/2006.
18 martie 2020Acces la justitie. Posibilitatea persoanei vatamate de a ataca in fata instantei de contencios administrativ decizia comisiei superioare de disciplina.
18 martie 2020
Dispozitiile art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, privind contenciosul administrativ,
dispozitii ce prevad obligativitatea procedurii prealabile, sunt aplicabile si in cauzele ce au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public.
Art. 109 din Legea nr. 188/1999, privind statutul functionarului public, stabilesc ca, cauzele ce au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public sunt de competenta instantelor de contencios administrativ
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal,
Decizia nr. 276 din 9 februarie 2011.
Prin sentinta nr. 1107 din 14 octombrie 2010 Tribunalul Dambovita – Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal a admis exceptia lipsei procedurii prealabile, a respins cererea formulata de reclamantul C V, in contradictoriu cu paratul Penitenciarul Margineni – Comisia de disciplina, prin care a solicitat anularea referatului Comisiei de disciplina numarul Y/37318 si a deciziei de sanctionare numarul Y/41283 din 28.06.2010.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, tribunalul a avut in vedere dispozitiile art.137 cod procedura civila, potrivit careia instanta se pronunta mai intai asupra exceptiilor de procedura si asupra celor de fond care fac de prisos, in totul sau in parte, cercetarea fondului si a ramas in deliberare pe exceptia ridicata de parata.
Astfel tribunalul a retinut ca reclamantul nu a facut dovada indeplinirii procedurii prealabile, motiv pentru care exceptia privind inadmisibilitatea cererii, invocata de parata, a fost admisa intrucat, in conformitate cu prevederile art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 „inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie sa solicite autoritatii publice emitente, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte a acestuia”, procedura prealabila neefectuata de reclamant.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul C V, criticand hotararea pentru nelegalitate si netemeinicie, aratand ca el fiind functionar public cu statut special, isi desfasoara activitatea in baza unei legi speciale, respectiv Legea nr. 293/2004, care prevede la art. 66 alin. 2 ca functionarul public cu statut special nemultumit de sanctiunea aplicata se poate adresa instantei de judecata competenta, astfel ca procedura prealabila nu se aplica in cazul functionarului public cu statut special, cum este cazul sau, considerente pentru care arata ca instanta de fond in mod gresit a admis aceasta exceptie si a respins cererea pentru lipsa procedurii prealabile.
Curtea a respins ca nefondat recursul declarat de reclamant.
Potrivit dispozitiilor art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, privind contenciosului administrativ, se prevede ca inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competenta, persoana ce se considera vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral trebuie sa solicite autoritatii publice emitente, in termenul de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea in tot sau in parte a acestuia.
In speta, recurentul nu a respectat procedura prealabila reglementata de aceste dispozitii, astfel ca in mod corect si legal prima instanta a admis exceptia indeplinirii procedurii prealabile si a respins cererea formulata de recurent pentru neindeplinirea acestei proceduri.
Sustinerile recurentului ca procedura administrativa a plangerii prealabile nu se aplica in cazul functionarului public cu statut special, nu sunt fondate, deoarece dispozitiile art.109 din Legea nr. 188/1999, privind statutul functionarului public, stabilesc ca, cauzele ce au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public sunt de competenta instantei de contencios administrativ, cu exceptia situatiilor pentru care este stabilita expres prin lege competenta altor instante.
Cererea cu care a fost investita prima instanta de catre recurentul reclamant este o cerere de competenta instantei de contencios administrativ, situatie in care sunt pe deplin aplicabile dispozitiile art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, dispozitii care prevedeau obligativitatea procedurii prealabile inainte de formularea actiunii de contencios administrativ, procedura pe care recurentul nu a respectat-o, astfel incat criticile aduse sentintei sunt nefondate.