Decizie de instituire masuri asiguratorii, Conditii de emitere
1 aprilie 2020Decizie de sanctionare, Obligatia motivarii
1 aprilie 2020
Decizie de revizuire pensie limita de varsta, Stagiu complet cotizare
Persoanele cu handicap mediu incadrate cu contract individual de munca, beneficiaza de pensionarea la cerere pentru limita de varsta la o vechime in munca realizata de la data dobandirii handicapului de minimum 25 de ani barbatii si minimum 20 de ani femeile, potrivit art. 44 lit. f pct. 3 din OUG 102/1999 si nu se aplica dispozitiile generale din Legea nr.19/2000.
Prin sentinta civila apelata, Tribunalul Dolj a admis in parte contestatia precizata de contestatoarea T. E. in contradictoriu cu intimatii C J P Dolj si CC Contestatii din cadrul C N P P.
A anulat decizia nr. 226350/17.01.2013 emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii Dolj si hotararea nr. 6492/2013 a CNPP ,a mentinut decizia nr. 226350/2001 emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii Dolj.
A respins cererea contestatoarei privind cheltuielile de judecata
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca prin decizia nr. 1-226350/2001 emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii Dolj in baza Legii nr. 19/2000 s-a admis cererea de pensionare a contestatoarei nr. 762/2001, s-au stabilit drepturi de pensie incepand cu data de 05.04.2001, retinandu-se un stagiu de cotizare realizat de catre aceasta de 20 ani si 21 zile, iar stagiul legal de cotizare ca fiind 9 ani si 6 luni.
Aceasta decizie a avut la baza certificatul nr. 5291/2001 de expertiza medicala a persoanelor cu handicap care necesita protectie speciala, certificat prin care contestatoarea a fost incadrata in gradul III de handicap, retinandu-se deficienta functionala medie-handicap mediu, data ivirii handicapului ca fiind data nasterii .
Prin decizia nr. 226350/2013 contestata in prezenta cauza, in temeiul art.107 alin 1, 2 din Legea nr. 263/2010 s-a revizuit decizia de pensionare din 2001 in sensul respingerii cererii nr. 762/2001 privind acordarea pensiei pentru limita de varsta, intrucat nu sunt indeplinite conditiile art. 47 alin 1 lit. c din Legea nr. 19/2000 si anume, conditia privind varsta standard de pensionare redusa cu 10 ani si stagiul complet de cotizare, ca persoana cu handicap mediu.
Impotriva acestei decizii a formulat contestatie contestatoarea la Comisia Centrala de Contestatii, solutionata prin hotararea nr. 6492/2013 in sensul respingerii acesteia.
Contestatoarea a formulat critici comune impotriva deciziei de pensionare si a hotararii Comisiei Centrale de Contestatii, aratand, in esenta, ca la data depunerii cererii de pensionare au fost indeplinite toate conditiile de admisibilitate a cererii de pensionare prevazute de dispozitiile art. 44 lit f pct. 3 din OUG 102/1999.
Potrivit art. 44 lit. f pc.t 3 din OUG 102/1999, persoanele cu handicap mediu "incadrate cu contract individual de munca", beneficiaza de "pensionarea la cerere pentru limita de varsta" "la o vechime in munca realizata de la data dobandirii handicapului de minimum 25 de ani barbatii si minimum 20 de ani femeile."
Prin art. 1 pct. 43 din Legea nr. 519/2002 acest articol a fost abrogat .
Potrivit art. 47 alin 1 lit. c din Legea nr. 19/2000 "Persoanele asigurate care au realizat un stagiu de cotizare in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat, in functie de gradul handicapului, beneficiaza de reducerea stagiilor de cotizare si a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr. 3, astfel:
c) cu 10 ani, reducerea varstei standard de pensionare, daca au realizat stagiul complet de cotizare, pentru cei cu handicap mediu".
Instanta a constatat ca dispozitiile OUG 102/1999 in vigoare la momentul emiterii deciziei nr. 1-226350/2001 - a carei revizuire s-a facut prin decizia contestata in prezenta cauza - au caracter de norma speciala in raport cu cele ale Legii nr. 19/2000 si prin urmare, se aplica cu prioritate fata de acestea.
In raport de dispozitiile art. 44 lit. f pct. 3 din OUG 102/1999 s-a constatat ca reclamanta indeplinea conditiile de pensionare pentru limita de varsta, respectiv era incadrata in grad de handicap mediu si avea o vechime in munca de 20 ani si 21 zile, dupa s-a retinut si in decizia de pensionare emisa in 2001.
Fata de cele expuse mai sus, dat fiind ca intimata in mod gresit a facut aplicarea dispozitiilor art. 47 alin 1 lit. c din Legea nr. 19/2000, revizuind astfel decizia nr 1- 226350/2001 in sensul respingerii cererii de pensionare pentru limita de varsta a contestatoarei, in baza art. 149 si urm coroborat cu art.107 alin 1 din Legea nr. 263/2010, instanta a admis in parte contestatia precizata, a anulat decizia nr. 226350/17.01.2013 emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii Dolj si hotararea nr. 6492/2013 a CNPP - Comisia Centrala de Contestatii.
Avand in vedere ca decizia contestata este o decizie de revizuire a deciziei nr. 1- 226350/2001 emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii Dolj, instanta a respins cererea contestatoarei privind emiterea unei decizii de pensionare pentru limita de varsta si a mentinut decizia nr. 226350/2001 emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii Dolj.
In baza art. 451 Cod procedura civila, a respinge cererea contestatoarei privind obligarea intimatelor la cheltuielile de judecata, intrucat contestatoarea nu a facut dovada efectuarii acestora.
Impotriva acestei hotarari au declarat, in termen legal, apel paratele Casa Nationala de Pensii Publice - Comisia Centrala de Contestatii
si
Casa Judeteana de Pensii Dolj,
criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In acest sens, reclamanta, asa cum au aratat in fata instantei de fond, la data pensionarii initiale, s-a valorificat in mod eronat certificatul de expertiza a persoanelor cu handicap nr. 5291/04.04.2001, nu s-a valorificat ca grad de handicap, handicap mediu, ci ca persoana cu handicap grav (nevazatoare), caz in care stagiul de cotizare era de o treime din stagiul complet de cotizare prevazut de lege, fiind emisa decizie de pensie nr. 226350/08.10.2001, in baza art. 47 alin. 2 din Legea 19/2000 ca persoana nevazatoare.
Urmare a acestei valorificari eronate a gradului de handicap ca nevazator in loc de handicap mediu cum era mentionat in certificatul de incadrare in grad de handicap, reclamanta a beneficiat de pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstei de pensionare ca urmare a faptului ca era nevazatoare, conform deciziei de pensie nr. 226350/08.10.2001, emisa in baza art. 47 alin. 2 din Legea 19/2000.
Prin solutia pronuntata, instanta de fond a considerat ca fiind cadrul legal in baza careia reclamanta s-a pensionat, prevederile art. 44 lit. f pct. 3 din OUG 102/1999 si nu dispozitiile Legii 19/2000 si Legii 263/2010.
Fata de aceasta solutie, pe care o apreciaza eronata a instantei de fond de a considera ca lege speciala in vederea pensionarii OUG 102/1999 si nu Legea 19/2000, in baza careia a fost eronat pensionata, respectiv Legea 263/2010, in baza careia i-au fost revizuite drepturile de pensie.
Examinand sentinta prin prisma criticilor aduse si a dispozitiilor legale incidente, Curtea, constata urmatoarele:
Prin decizia nr. 1-226350/2001 emisa de intimata Casa Judeteana de Pensii Dolj in baza Legii nr. 19/2000 s-a admis cererea de pensionare a contestatoarei nr. 762 din 18 04 2001, s-au stabilit drepturi de pensie incepand cu data de 05.04.2001, retinandu-se un stagiu de cotizare realizat de catre aceasta de 20 ani si 21 zile, iar stagiul legal de cotizare ca fiind 9 ani si 6 luni.
Fata de aceste aspecte, Curtea considera ca modul de stabilire a pensiei intimatei se va analiza prin prisma dispozitiilor Legii nr.19/2000 si OUG.nr.102/1999, acte normative in vigoare in momentul stabilirii dreptului la pensie.
Din acest punct de vedere nu are relevanta Legea nr.263/2010 deoarece acest act normativ se aplica in speta doar in ceea ce priveste procedura de revizuire a deciziei si este in masura sa impuna alte conditii de pensionare doar celor care formuleaza cerere de pensionare dupa data de 01.01.2011, data intrarii in vigoare a acestui act normativ. Pentru perioada anterioara, dreptul la pensie se stabileste in raport de conditiile impuse de Legea nr.19/2000.
Astfel, la data formularii cererii de pensionare era in vigoare Legea nr.19/2000 care la art.47 alin.1 lit. c
prevede ca persoanele asigurate care au realizat un stagiu de cotizare in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat, in functie de gradul handicapului, beneficiaza de reducerea stagiilor de cotizare si a varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr. 3, cu 10 ani, reducerea varstei standard de pensionare, daca au realizat stagiul complet de cotizare, pentru cei cu handicap mediu.
Dar, paralel cu aceasta reglementare, pana la data de 12 07 2002 cand a fost abrogata expres prin Legea nr.519/2002, a existat si OUG.nr.102/1999 care in art.44 lit. f pct.3
persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, incadrate cu contract individual de munca, beneficiaza de pensie integrala pentru munca depusa si limita de varsta, acordata la cerere, indiferent de varsta, pentru persoanele cu handicap mediu, la o vechime in munca realizata dupa data ivirii handicapului de minimum 25 de ani barbatii si de minimum 20 de ani femeile.
Drept urmare, legea prin care se stabilea cadrul general pentru pensionare era Legea nr.19/2000 dar dispozitii privind pensionarea persoanelor cu handicap sunt cuprinse si in OUG 102/1999 care reprezinta legea speciala.
Astfel, aceste dispozitii se aplica cu prioritate deoarece este un principiu juridic care implica faptul ca norma speciala e cea care deroga de la norma generala si ca norma speciala este de stricta interpretare la cazul respectiv. Mai mult, o norma generala nu poate inlatura de la aplicare o norma speciala.
Curtea constatata ca intimata indeplinea conditiile prevazute de dispozitiile speciale pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta respectiv era incadrata in grad de handicap mediu nerevizuibil, data ivirii handicapului fiind data nasterii dupa cum reiese din certificatul nr.5291/04 04 200, fila 79, dosar fond, si a realizat un stagiu de cotizare de 20 de ani si 21 de zile, asa cum in mod corect a apreciat si instanta de fond iar recurentele in mod nelegal au emis decizia de revizuire a pensiei .
(Decizia nr. 3398/19 09 2014 - Sectia I civila, rezumat judecator Mihaela Mitranca)