Publicarea cererii de inregistrare a marcii
1 aprilie 2020Ghid de completare a formularului de cerere de brevet de inventie
1 aprilie 2020
CUM INREGISTRATI LA OSIM O MARCA
Ce este o marca?
Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica, servind la deosebirea produselor sau a serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane. Marca NU protejeaza produsul ca atare, ci reprezinta semnul asociat produsului/serviciului. Astfel, cand exista mai multe produse/servicii identice sau similare, pe baza semnului asociat, cumparatorul poate sa aleaga produsul/ serviciul care corespunde cel mai bine cerintelor sale.
Poate constitui marca orice semn susceptibil de reprezentare grafica, cum ar fi:
- cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre;
- elemente figurative;
- forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau;
- culori, combinatii de culori, holograme, semnale sonore;
- orice combinatie a elementelor de mai sus, cu conditia ca aceste semne sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi.
Cum trebuie sa arate o marca?
In crearea unei marci sunt avute in vedere anumite principii:
- marca trebuie sa se remarce fata de marcile concurente existente pe piata;
- marca trebuie sa se diferentieze de acestea;
- marca nu trebuie sa limiteze produsul;
- marca trebuie mai mult sa sugereze decat sa afirme;
- marca trebuie sa fie viabila din punct de vedere juridic.
0
hm
I
Dreptul asupra marcii este dobandit si protejat prin inregistrarea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSlM), in conditiile Legii nr. 84/1998, privind marcile si indicatiile geografice, republicata.
Cine poate inregistra o marca?
Orice persoana fizica sau juridica poate inregistra o marca.
Solicitantii romani se pot adresa la OSIM direct, sau pot apela la serviciile unui consilier in proprietate industriala, lista acestora putand fi consultata pe site-ul OSIM, la rubrica denumita "Consilieri in proprietate industriala”, in Buletinele Oficiale de Proprietate Industriala (BOPI), la Sala de lectura sau la Biblioteca tehnica ale OSIM.
Solicitantii straini care nu au nici domiciliul, nici sediul si nicio unitate industriala sau comerciala efectiva si functionala pe teritoriul Uniunii Europene ori in Spatiul Economic European, cu exceptia procedurii de depunere a cererii de inregistrare a marcii, trebuie sa apeleze la serviciile unui consilier in proprietate industriala, care sa-i reprezinte in fata OSIM.
Constituirea depozitului reglementar al marcii
Procedura de protectie a marcilor incepe prin depunerea la OSIM a unei cereri, redactata in limba romana, care contine urmatoarele elemente:
- formularul de cerere de inregistrare marca;
- reprezentarea grafica, suficient de clara, a marcii a carei inregistrare este ceruta;
- lista produselor si/sau serviciilor pentru care se solicita inregistrarea marcii;
- dovada achitarii taxelor de depunere si de publicare a cererii de inregistrare a marcii.
Formularul de cerere de inregistrare a marcii se poate depune la OSIM in 2 moduri:
- on-line
, accesand de pe site-ul institutiei
www.osim.ro
link-ul
„Depunere electronica de cerere de inregistrare marca nationala”
. In acest caz trebuie ca, inainte de a incepe completarea formularului, sa fie achitate taxele de depunere a cererii si de publicare a ^acesteia, pentru a putea introduce in aplicatie dovada de plata. In situatia in care marca este combinata, este obligatoriu ca reproducerea grafica a acesteia sa fie in
format gif. - accesand
formularul in format pdf
, tot de pe site-ul OSIM. In acest caz, dupa completarea formularului pe calculator, acesta se listeaza in doua exemplare si se depune la sediul OSIM direct, la "Biroul de Receptie Inregistrari CBI, Marci, DM”, sau prin posta, cu confirmare de primire, insotit de dovada achitarii taxelor de depunere si publicare, si de anexe, daca acestea sunt necesare
Formularul tip presupune completarea urmatoarelor rubrici:
- numele/denumirea si adresa/sediul solicitantului, inclusiv numarul de telefon si fax, codul unic de inregistrare (CUI), numarul de inregistrare la Registrul Comertului (J);
- pentru solicitant persoana juridica: forma de constituire a acesteia si statul a carui legislatie a servit drept cadru pentru constituirea persoanei juridice;
- denumirea marcii;
• tipul marci;
Nota:
Dupa modul de reprezentare grafica, marcile pot fi:
marca este reprezentata de o denumire sau un slogan, acestea fiind scrise cu caractere standard;
marca este reprezentata de un element grafic (desen) care nu contine litere sau cifre;
marca este reprezentata de o denumire scrisa cu o grafica aparte si/sau in culori, sau o denumire insotita de un element grafic (desen);
marca este constituita din forma produsului sau a ambalajului, sau din orice alt semn specific tridimensional, care permite identificarea unui produs sau serviciu.
Dupa natura solicitantilor, marcile pot fi:
- individuale - marca al (ai) carei solicitant(ti) este (sunt) persoana(e) juridica(e)
sau/si fizica(e);
- colective - marca destinata a servi la deosebirea produselor sau a serviciilor
membrilor unei asociatii de produsele sau serviciile apartinand altor persoane;
- de certificare - marca ce indica faptul ca produsele sau serviciile pentru care
este utilizata sunt certificate de titularul marcii in ceea ce priveste calitatea, materialul, modul de fabricatie a produselor sau de prestare a serviciilor, precizia ori alte caracteristici.
Spre exemplu, putem avea o marca
individuala
cu 12 solicitanti/titulari care o detin in coproprietate, si putem avea o marca
colectiva
cu un singur solicitant/titular, care este, de fapt, o asociatie organizata ca persoana juridica.
- declaratia continand indicarea numelui sau a codului culorii sau al culorilor revendicate, iar pentru fiecare culoare, indicarea partilor principale ale marcii care contine aceasta culoare;
- o transliterare a caracterelor marcii, cand acestea sunt altele decat cele latine, ori din alte cifre decat cele arabe si romane;
- o traducere a cuvintelor din care se compune marca, daca acestea nu sunt in limba romana;
cand cererea contine o declaratie indicand ca marca este holograma, solicitantul va depune o reproducere a marcii, care va consta intr-o singura vedere a semnului, ce reda efectul holografic in integralitatea sa (holograma in sine), ori, la alegerea solicitantului, in mai multe vederi ale hologramei, din diferite unghiuri;
- declaratia de invocare a prioritatii de expozitie, cu indicarea locului si a denumirii expozitiei, precum si a datei introducerii produselor sau serviciilor in respectiva expozitie;
- numele si adresa mandatarului, daca solicitantul este reprezentat de un consilier in proprietate industriala autorizat;
- indicarea produselor sau serviciilor pentru care este ceruta inregistrarea marcii, grupate conform "Clasificarii de la Nisa”. Lista produselor si serviciilor pentru care protectia marcii este solicitata trebuie sa fie stabilita in termeni precisi, care sa permita clasificarea fiecarui produs sau serviciu numai intr-o singura clasa a "Clasificarii internationale a produselor si serviciilor in vederea inregistrarii marcilor - Nisa”. Clasificarea Nisa cuprinde 45 de clase de produse si servicii, respectiv, 34 de clase de produse si 11 clase de servicii (vezi anexa 2);
- semnatura solicitantului persoana fizica sau numele in clar, functia si semnatura reprezentantului persoanei juridice sau a mandatarului, dupa caz, si stampila societatii.
Daca doriti ca insemnul ales ca marca sa fie scris cu alte caractere decat cele standard, sau sa contina elemente grafice, cererea va fi insotita de 5 reprezentari grafice sau fotografice ale marcii, suficient de clare, in dimensiuni de maximum 8 x 8 cm, astfel: o reprezentare atasata in spatiul corespunzator de pe formular (la rubrica 2.4), si o reprezentare identica, pe o pagina anexa. Aceste 2 reprezentari ale marcii trebuie sa fie identice ca dimensiuni si culoare.
Pentru marca tridimensionala, cererea va fi insotita de reprezentarea grafica sau fotografica a marcii din cel mult trei vederi diferite ale acesteia.
Dupa caz, cererea va fi insotita si de alte documente, cum ar fi:
- cand solicitantul invoca prioritatea unei cereri anterioare, un document care sa certifice data constituirii primului depozit al marcii, eliberat de administratia nationala, insotit de traducerea acestuia in limba romana;
- cand solicitantul invoca prioritatea de expozitie, un document care sa ateste ca marcile au fost aplicate la produsele sau serviciile prezentate in expozitie, si data introducerii acestora in expozitie, eliberat de organizatorul expozitiei, insotit de traducerea in limba romana;
- daca inregistrarea este ceruta prin mandatar (consilier in proprietate industriala), procura de reprezentare a solicitantului in fata OSIM, sub semnatura privata, intocmita in limba romana sau insotita de traducerea acesteia in limba romana;