Drept civil
10 august 2017OUG 59/2017
13 august 2017Ce trebuie sa plateasca o firma care are sediul in cadrul unei Asociatii de proprietari?
Buna ziua. Reprezint o asociatie de proprietari. As dorii sa stiu ce obligatii financiare catre asociatie are o firma care isi desfasoara activitatea la parterul blocului, in conditiile in care apartamentul in care este sediul firmei si isi desf activ este proprietate personala?
Bună ziua!
În curpinsul Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, sunt stabilite anumite condiții precise în vederea schimbării destinației locuinței, așa cum rezultă din art. 42 „Schimbarea destinației locuințelor, precum și a spațiilor cu altî destinație decât aceea de locuință față de destinația inițială, conform proiectului inițial al clădirii cu locuințe, se poate face numai cu avizul comitetului executiv și acceptul proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical, spațiul supus schimbarii.”.
Dacă destinația locuinței a fost schimbată în conformitate cu dispozițiile legale, aceasta va îndeplini aceleași condiții precum orice altă proprietate individuală, așa cum indică art. 3, ce stabilește un înțeles identic pentru cele două noțiuni:„proprietate individuala – apartamentul sau spatiul cu alta destinatie decat aceea de locuinta, parte dintr-o cladire, destinata locuirii sau altor activitati, care impreuna cu cota-parte indiviza din proprietatea comuna constituie o unitate de proprietate imobiliara.”
În continuare, menționăm câteva aspecte cu privire la cota de contribuire la cheltuielile asociațiilor de proprietari: art. 46 precizează că „Toți proprietarii au obligația să plătească lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociației de proprietari, în avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contributie ce le revine la cheltuielile asociației de proprietari, inclusiv cele aferente fondurilor din asociația de proprietari.”
Articolul 49 stabilește regulile aplicabile plății ” (1) Asociația de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice suma cu titlu de restanță, afișată pe lista de plată. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2 % pentru fiecare zi de întârziere și se vor aplica numai după o perioada de 30 de zile care depașește termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăși suma la care s-a aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari, afișate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităților de întârziere vor face obiectul fondului de penalități al asociației de proprietari și se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociației de proprietari de către terți și pentru cheltuieli cu reparațiile asupra proprietății comune sau alte cheltuieli de natura administrativă. ”
În ipoteza în care nu sunt îndeplinite obligațiile menționate mai sus, art. 50 oferă asociației posibilitatea acțiunii în instanță „(1) Asociația de proprietari are dreptul de a acționa in justiție pe orice proprietar care se face vinovat de neplata cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari mai mult de 90 de zile de la termenul stabilit.
(2) Acțiunea asociației de proprietari este scutită de taxă de timbru.
(3) Sentința dată în favoarea asociației de proprietari, pentru sumele datorate de oricare proprietar, poate fi pusă în aplicare pentru acoperirea datoriilor prin orice modalitate permisă de Codul de procedură civilă.”