Clauze abuzive, Solicitare de inghetare a cursului CHF
26 martie 2020Contestatie in anulare. Conditii de admisibilitate
26 martie 2020
Conflict negativ de competenta intre sectiile civila si de contencios administrativ si fiscal ale tribunalului
Litigiul avand ca obiect modificarea Deciziei Comisiei pentru Protectia Copilului (Legea nr. 272/2004) in ce priveste incadrarea copiilor cu dizabilitati intr-un grad de handicap.
A fost stabilita competenta in favoarea Sectiei de contencios administrativ si fiscal, avand in vedere art. 2 lit. a din HG nr. 1437/2004, art. 133 din Legea nr. 272/2004, precum si dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. b din Legea nr. 554/2004 si art. 2 lit. c din Legea nr. 554/2004. Prin cererea inregistrata la nr. X/99/2016 pe rolul Tribunalului Iasi, reclamantii U. in nume propriu si in calitate de reprezentanti legali ai fiului minor U.G.-A. au chemat in judecata Consiliul Judetean Iasi - Comisia pentru Protectia Copilului pentru a se dispune modificarea hotararii nr. 1909/R1/06.07.2016 de incadrare a minorului in gradul de handicap grav cu asistent personal si eliberarea unui nou certificat cu incadrarea minorului in gradul corespunzator.
Prin incheierea din 24 august 2016 Tribunalul Iasi - Sectia II Civila, contencios administrativ si fiscal a admis exceptia necompetentei Sectiei a II-a Civila, de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Iasi si a declinat competenta de solutionare a cererii reclamantilor U., reprezentanti legali ai minorului U.G.-A. in contradictoriu cu paratul Consiliul Judetean Iasi - Comisia pentru Protectia Copilului Iasi, avand ca obiect modificarea Deciziei nr. 1909/T1/06.07.2016 in favoarea Sectiei I Civila, careia ii trimite aceste cereri cu aplicarea art. 111 alin. 1 din Hotararea CSM nr. 1375/2015.
Pentru a se pronunta astfel, s-a retinut, in esenta, ca in conformitate cu art. 124 din legea nr. 274/2004, instanta competenta sa solutioneze in prima instanta contestatiile impotriva hotararilor Comisiei pentru Protectia Copilului in situatia copilului cu dizabilitati apartine tribunalului - sectia minori.
Prin incheierea din 07 octombrie 2016 a Tribunalului Iasi - Sectia I Civila, s-a admis exceptia necompetentei functionale a Sectiei I Civile din cadrul Tribunalului Iasi si s-a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Sectiei a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal. S-a constatat ivit conflictul negativ de competenta. S-a suspendat judecata cauzei si s-a inaintat dosarul la Curtea de Apel Iasi, Sectia Civila in vederea solutionarii conflictului de competenta.
Pentru a se pronunta astfel, Sectia I Civila a Tribunalului Iasi a retinut ca numai pentru masurile de protectie speciala art. 10 alin. 3 si art. 133 din Legea nr. 274/2004 identifica tribunalul - sectia civila competenta sa solutioneze aceste litigii.
Legea nr. 272/2004 prevede in mod expres competenta completelor specializate din cadrul tribunalului, daca sunt atacate hotarari ale Comisiei - art. 2 lit. a din HG nr. 1437/2004, competenta revine tribunalului administrativ si fiscal.
Asupra prezentului conflict negativ de competenta
Potrivit art. 1 din HG nr. 1437/2004, Comisia pentru protectia copilului, denumita in continuare Comisia, prevazuta la art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, este organul de specialitate fara personalitate juridica, al consiliului judetean, respectiv al consiliului local cu activitate decizionala in materia protectiei si promovarii drepturilor copilului.
In conformitate cu art. 2 din cuprinsul aceluiasi act normativ, Comisiei ii revin, printre altele, urmatoarele atributii:
- stabileste incadrarea copiilor cu dizabilitati intr-un grad de handicap;
- stabileste masurile de protectie speciala a copiilor, in conditiile legii.
De asemenea, potrivit art. 10 alin. 3 din HG nr. 1437/2004, „Hotararile Comisiei pot fi atacate la tribunalul de la domiciliul copilului, cauzele supuse judecarii fiind solutionate potrivit regulilor speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004.
Referindu-ne la acest ultim text legal, acest text se aplica numai in cazul in care sunt atacate hotararile Comisiei privind masurile de protectie speciala (plasament, plasament de urgenta, supraveghere specializata) luate in vederea protejarii intereselor minorilor.
Art. 133 din Legea nr. 272/2004 din Capitolul X al legii, intitulat „ Reguli speciale de procedura” stabileste:
„Cauzele prevazute de prezenta lege privind stabilirea masurilor de protectie speciala sunt de competenta tribunalului de la domiciliul copilului”.
Daca sunt atacate celelalte hotarari ale Comisiei, cele de la art. 2 lit.”a” din HG nr. 1437/2004, determinarea instantei competente trebuie sa aiba in vedere specificul Comisiei ca organ de autoritate publica (in sensul art. 2 alin. 1 lit. b din legea nr. 554/2004, dar si natura hotararilor, de acte administrative in sensul art. 2 lit. c din Legea nr. 554/2004.
Actul administrativ este potrivit Legii nr. 554/2004 actul unilateral cu caracter individual emis de o autoritate publica in regim de putere publica, in vederea organizarii, executarii legii sau a executarii in concret a legii care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice.
Observand pozitionarea Comisiei pentru protectia copilului - autoritate publica emitenta a actului in sistemul administratiei publice, dar si dispozitiile art. 10 din Legea nr. 554/2004, competenta prezentului litigiu revine Sectiei de contencios administrativ si fiscal - Sectia II Civila a Tribunalului Iasi.
De altfel si Decizia nr. 13/22.06.2015 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie pronuntata in solutionarea unui recurs in interesul legii (publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 690 din 11.09.2015) a statuat in acelasi sens, a recunoasterii competentei in favoarea instantei de contencios administrativ