Pensie. Recalcularea pensiei pentru limită de vârstă urmare a schimbării prin decizie a gradului de handicap
11 martie 2020Restituire impozit aferent compensaţiei de concediere; nemotivarea sentinţei instanţei de fond — criterii
11 martie 2020
Promovarea prin transformarea postului de asistent medical absolvent de studii sanitare postliceale sau superioare de scurtă durată într-o specializare de profil clinic care ulterior a absolvit studii superioare de asistent medical generalist ori de moaşă
Cuprins pe materii: Litigii de muncă
Indice alfabetic: Promovarea prin transformarea postului
Temei de drept: art. 6 si 26 din Legea 284/2010, precum si potrivit art. 31 din Legea 153/2017, art. 201 alin. 1 si 7, art. 207 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 (fost art. 196 ind. 1 introdus prin OUG 35/2012), art. 15, art. 25-26 din Normele Metodologice de aplicare a OUG nr. 162/2008, aprobate prin HG nr. 56/2009 (conform art. 24 din OUG 162/2008)
Potrivit legii, ordonatorii principali de credite au obligaţia să asigure promovarea personalului în funcţii, grade şi trepte profesionale şi avansarea în gradaţii, în condiţiile legii, astfel încât să se încadreze în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu, promovarea făcându-se potrivit prevederilor din statute sau alte acte normative specifice domeniului de activitate, aprobate prin legi, hotărâri ale Guvernului sau act administrativ al ordonatorului principal de credite, ori prin transformarea postului din statul de funcţii în care acestea sunt încadrate într-unul de nivel imediat superior.
Transformarea posturilor presupune, însă, atât modificarea statelor de funcţii deja aprobate, cât şi modificarea bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat.
Autoritatea administraţiei publice locale, prin structura cu atribuţii specifice în domeniu, are competenţa de a aproba aprobă ştatele de funcţii ale unităţilor sanitare subordonate, cu încadrarea în normativele de personal şi în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, precum şi modificarea ştatelor de funcţii aprobate.
De asemenea, bugetul de venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare cu paturi transferate se aprobă de consiliile locale, la propunerea managerului spitalului, iar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raportează lunar şi trimestrial consiliilor locale.
In concluzie, obligaţia de a asigura promovarea personalului în funcţii, grade şi trepte profesionale (inclusiv prin transformarea postului cu studii medii în post cu studii superioare) este condiţionată de modificarea statelor de funcţii şi de încadrarea în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu al ordonatorului principal de credite.
Curtea de Apel Iaşi, Secţia Litigii de muncă şi asigurări sociale, Decizia civilă nr. 292/2 mai
2018
Prin sentinţa civilă nr. 1551/07.12.2017, Tribunalul Vaslui a admis cererea formulată de reclamantul Sindicatul Judeţean Sanitas Vaslui, în numele şi pentru membrii de sindicat în contradictoriu cu pârâtul Spitalul Municipal de Urgenţă „Elena Beldiman” Bârlad şi, în consecinţă:
A obligat pârâtul să promoveze membrii de sindicat în numele şi pentru care a fost introdusă acţiunea, în funcţia de Asistent medical principal cu studii superioare şi să-i încadreze în grila de salarizare corespunzătoare.
A obligat pârâtul să plătească membrilor de sindicat reclamanţi diferenţele de drepturi salariale neacordate, începând cu data de 11.10.2016 şi până la data promovării.
A obligat pârâtul la plata sumei de 1500 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.
Pentru a se pronunţa astfel,
instanţa de fond a reţinut următoarele:
În fapt, membrii de sindicat reclamanţi sunt angajaţi ai spitalului pârât ca „Asistent medical”. Sunt încadraţi şi retribuiţi ca asistenţi medicali cu studii medii. În cursul anului 2016, angajaţii au absolvit programul de studii „Asistenţă medicală generală” organizat de Facultatea de medicină dentară din cadrul Universităţii „A.” din Iaşi, dobândind titlul de „Asistent medical generalist licenţiat”.
La data de 11.10.2016, angajaţii au depus la secretariatul spitalului pârât adeverinţele de absolvire, iar la data de 25.11.2016 au depus diplomele de absolvire la pârât.
Cu referire la statul de funcţii, în care posturile ocupate de către reclamanţi apar de Asistent medical cu studii postliceale, nu s-a făcut dovada datei la care proiectul a fost înaintat de unitatea pârâtă către Consiliul local Bârlad. Este însă cert că Statul de funcţii al spitalului este aprobat prin Hotărârea Consiliului Local 141/23.11.2016. Bugetul de Venituri şi Cheltuieli fusese aprobat anterior prin hotărâre a Consiliului local.
Prin adresa nr. 2200 din 31.01.2017 pârâtul a solicitat Consiliului Local Bârlad modificarea statului de funcţii.
Prin adresa nr. 4272 din 7 martie 2017, Consiliul Local Bârlad a răspuns unor relaţii solicitate de către Primarul Municipiului Bârlad referitoare la impactul financiar lunar al transformărilor posturilor.
Spitalul a revenit în mai multe rânduri la solicitarea sa, ultima fiind făcută prin adresa nr. 9756 din 17 mai 2017, fără însă ca statul de funcţii să fie modificat prin hotărâre a Consiliului local.
În drept, litigiul priveşte promovarea angajaţilor şi plata drepturilor salariale aferente promovărilor solicitate, în condiţiile în care în statul de funcţii nu sunt prevăzute posturi corespunzătoare studiilor absolvite.
Raportat la data survenirii elementelor care, în susţinerea reclamantului, determină o obligaţie de promovare şi de plată a diferenţelor salariale, actul normativ general în vigoare era Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice.
Art. 6, existent la capitolul „Reglementări comune”, prevedea că „Gestiunea sistemului de salarizare a personalului din unităţile sanitare publice, din reţeaua Ministerului Sănătăţii şi a autorităţilor administraţiei publice locale se asigură de ordonatorii principali de credite şi de Ministerul Sănătăţii. (...) Ordonatorii principali de credite au obligaţia să stabilească salariile de bază, soldele funcţiilor de bază/salariile funcţiilor de bază, indemnizaţiile lunare de încadrare, sporurile, alte drepturi salariale în bani şi în natură stabilite potrivit legii, să asigure promovarea personalului în funcţii, grade şi trepte profesionale şi avansarea în gradaţii, în condiţiile legii, astfel încât să se încadreze în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu”.
Art. 26 dispunea că „(1) Încadrarea şi promovarea personalului plătit din fonduri publice pe funcţii, grade sau trepte profesionale se fac potrivit prevederilor din statute sau alte acte normative specifice domeniului de activitate, aprobate prin legi, hotărâri ale Guvernului sau act administrativ al ordonatorului principal de credite. (2) În situaţia în care promovarea personalului bugetar în funcţie, grad sau treaptă profesională nu este reglementată prin statute proprii, promovarea se face de regulă pe un post vacant existent în statul de funcţii. (3) În situaţia în care nu există un post vacant, promovarea personalului plătit din fonduri publice în funcţii, grade sau trepte profesionale se va face prin transformarea postului din statul de funcţii în care acestea sunt încadrate într-unul de nivel imediat superior. (4) Promovarea în grade sau trepte profesionale imediat superioare se realizează pe baza criteriilor stabilite prin regulament-cadru, ce se aprobă prin hotărâre a Guvernului, dacă nu este reglementată altfel prin statute sau alte acte normative specifice.”
Aceste prevederi au fost reluate şi prin art. 31 din Legea 153/2017, aplicabilă de la data de 1 iulie 2017. Şi acest act normativ prevede obligaţia încadrării în bugetul de venituri şi cheltuieli.
În cazul angajaţilor din domeniul sănătăţii şi al asistenţilor medicali existau prevederi specifice. Astfel, Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, prevede în art. 207 alin. 2, astfel cum a fost modificat prin OUG nr. 45/2016 - aprobată prin Legea nr. 48/2017 - că „Asistenţii medicali absolvenţi de studii sanitare postliceale sau superioare de scurtă durată într-o specializare de profil clinic, care au dobândit gradul de principal şi, ulterior, au absolvit studii superioare de asistent medical generalist ori de moaşă, se încadrează în funcţia corespunzătoare studiilor superioare absolvite, cu menţinerea gradului de principal şi a gradaţiei avute la data promovării”.
Art. 208 din acelaşi act normativ prevede în mod imperativ că „Salarizarea personalului de conducere din spitalele publice, precum şi a celorlalte categorii de personal se stabileşte potrivit legii.”
Din aceste prevederi legale rezultă obligaţia unităţii sanitare angajatoare să promoveze asistenţii medicali absolvenţi de studii superioare de asistent medical generalist (care anterior absolviseră studii postliceale) şi de a-i retribui în consecinţă.
Această obligaţie are un drept corelativ al fiecărui asistent medical angajat, iar acest drept nu este acordat de lege sub condiţie.
Dificultăţile administrative legate de aprobarea modificării statelor de funcţii, prevăzute de un act de valoare normativă inferioară, anume de art. 15 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 162/2018, aprobate prin HG nr. 56/2009, nu pot duce la înlăturarea drepturilor angajaţilor.
Deşi refuzul Consiliului local Bârlad de a aproba modificarea statului de funcţii nu este imputabil pârâtului, instanţa de fond a observat că între data depunerii adeverinţelor de absolvire a studiilor superioare 11.10.2016 şi data de 23.11.2016 - data aprobării statelor de funcţii de către Consiliul local - pârâtul nu a întreprins nici un demers prin care să includă în statele de funcţii propuse spre aprobare şi modificările impuse de promovarea reclamanţilor. Abia la data de 31.01.2017 (la peste două luni de la data la care pârâtului i-a fost adusă la cunoştinţă în mod oficial necesitatea promovării) se înregistrează primul demers al pârâtului pentru modificarea statelor de funcţii.
Nici cerinţa legală a încadrării în bugetul de venituri şi cheltuieli existent nu poate duce la ignorarea drepturilor salariale stabilite prin lege ale angajaţilor. Este sarcina managementului unităţii sanitare să identifice soluţii - reduceri de cheltuieli, reorganizări ale unităţii sanitare sau chiar concedieri - care să asigure plata drepturilor salariale legale cu încadrarea în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat.
Prin urmare, tribunalul a admis cererea reclamanţilor, aşa cum a fost formulată şi a obligat pârâtul să promoveze pe membrii de sindicat reclamanţi începând cu data la care aceştia au făcut dovada îndeplinirii condiţiei prevăzute de lege, anume a absolvirii studiilor superioare de „Asistent medical generalist”, adică data de 11.10.2016, data depunerii adeverinţelor de absolvire.
Pârâtul a fost obligat şi la plata diferenţelor salariale dintre salariile aferente funcţiei de „Asistent medical cu studii superioare”- cu menţinerea gradului şi gradaţiei fiecărui membru de sindicat - şi salariile efectiv plătite.
În temeiul prevederilor art. 453 alin. 1 Cod procedură civilă, pârâtul a fost obligat la plata sumei de 1500 lei, valoarea onorariului de avocat, achitat cu chitanţa 972 din 19.06.2017 (fila 78), cu titlu de cheltuieli de judecată.
Împotriva acestei sentinţe a declarat apel pârâtul Spitalul Municipal de Urgenţă „Elena Beldiman” Bârlad, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie.
Susţine apelantul că în mod greşit, prima instanţă nu a ţinut cont de faptul că angajatorul, în speţă Spitalul Municipal de Urgenţă ,,Elena Beldiman" Bârlad, nu poate proceda la transformarea posturilor fără aprobarea ordonatorului principal de credite, respectiv Consiliul Local Bârlad, conform dispoziţiilor art. 15 lit. b) din Normele Metodologice de aplicare a OUG nr. 162/2008 privind transferul de atribuţii şi competenţe exercitate de către Ministerul sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale şi a dispoziţiilor art. 31 din Legea nr. 153/2017.
Mai susţine apelantul că instanţa nu poate obliga spitalul să efectueze ceva ce nu îi este dat în competenţă, respectiv nu poate transforma postul dacă nu există aprobarea ordonatorului principal de credite. În absenţa acestei aprobări, nu se poate modifica statul de funcţii, chiar dacă instanţa s-a pronunţat în acest sens; unitatea nu poate decât să revină cu solicitarea la ordonatorul principal de credite, dar nu poate fi obligată să transforme posturile decât sub condiţia suspensivă a obţinerii transformărilor de post şi a modificării statului de funcţii al spitalului, conform dispoziţiilor legale. Or, în statul de funcţii asistentele medicale reprezentate de către sindicat figurează ca având studii postliceale, prin urmare nu pot fi „promovate”, aşa cum obliga instanţa spitalul prin sentinţa apelată, în asistente medicale cu studii superioare.
În consecinţă, solicită admiterea apelului şi respingerea acţiunii.
În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 470 şi urm. C.proc.civ., art. 15 lit. b) din Normele metodologice la OUG nr. 162/2008, art. 31 alin. 2 din Legea nr. 153/2017.
Intimatul Sindicatul Judeţean Sanitas Vaslui, în numele şi pentru membrii de sindicat a formulat
întâmpinare,
prin care a solicitat respingerea apelului.
Susţine intimatul că între părţile litigante există raporturi de muncă, ce nu se stabilesc în funcţie de categoria ordonatorilor de credite. Consideră intimatul că unitatea angajatoare avea posibilitatea să solicite chemarea în garanţie a ordonatorului principal de credite, în cazul în care aprecia că nu poate finaliza procesul de promovare a salariaţilor fără aprobarea acestuia.
Însă, intimatul arată că solicitarea salariaţilor de promovare este fundamentată şi pe dispoziţiile Hotărârii nr. 286/2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice (art. 41 şi urm).
În consecinţă, solicită respingerea apelului, cu cheltuieli de judecată.
În apel s-au depus înscrisuri.
Analizând actele şi lucrările dosarului prin prisma motivelor invocate şi a dispoziţiilor legale aplicabile, Curtea de Apel constată că apelul declarat de pârâtul Spitalul Municipal de Urgenţă „Elena Beldiman” Bârlad este fondat, pentru considerentele ce vor fi expuse în continuare.
Aşa cum a reţinut şi prima instanţă, potrivit art. 6 şi 26 din Legea 284/2010, precum şi potrivit art. 31 din Legea 153/2017, ordonatorii principali de credite au obligaţia să stabilească salariile de bază... sporurile, alte drepturi salariale în bani ..., să asigure promovarea personalului în funcţii, grade şi trepte profesionale şi avansarea în gradaţii, în condiţiile legii, astfel încât să se încadreze în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu, promovarea făcându-se potrivit prevederilor din statute sau alte acte normative specifice domeniului de activitate, aprobate prin legi, hotărâri ale Guvernului sau act administrativ al ordonatorului principal de credite, ori prin transformarea postului din statul de funcţii în care acestea sunt încadrate într-unul de nivel imediat superior.
Într-adevăr, în cazul angajaţilor din domeniul sănătăţii şi al asistenţilor medicali există prevederi specifice, art. 207 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 (fost art. 196 ind. 1 introdus prin OUG nr. 35/2012), prevăzând că „
Asistenţii medicali
absolvenţi de studii sanitare postliceale sau superioare de scurtă durată într-o specializare de profil clinic,
care au dobândit gradul de principal şi, ulterior, au absolvit studii superioare
de asistent medical generalist ori de moaşă,
se încadrează în funcţia corespunzătoare studiilor superioare absolvite, cu menţinerea gradului de principal
şi a gradaţiei avute la data promovării”.
Însă, din coroborarea prevederile Legii nr. 284/2010 cu prevederile Legii nr. 95/2006, astfel cum au fost modificate prin OUG nr. 35/2012, rezultă că promovarea asistenţilor medicali încadraţi în unităţile sanitare publice în baza diplomei/certificatului de studii sanitare postliceale, care au absolvit, ulterior, studii superioare în profilul acestora, este condiţionată de încadrarea în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu.
Astfel s-a reţinut şi în dosarul Curţii de Apel Iaşi nr. 1526/89/2013, invocat de reclamantul-apelant, în care, însă, obiectul nu l-a constituit promovarea efectivă a asistentelor medicale, încadrate în baza diplomei/certificatului de studii sanitare postliceale, şi care au absolvit, ulterior, studii superioare în profilul acestora, ci
menţinerea gradului de principal avut la data promovării.
Mai mult, aşa cum rezultă din prevederile art. 15 din Normele Metodologice de aplicare a OUG nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale, aprobate prin HG nr. 56/2009 (conform art. 24 din OUG nr. 162/2008) „Autoritatea administraţiei publice locale, prin structura cu atribuţii specifice în domeniu, are următoarele competenţe:
- aprobă ştatele de funcţii ale unităţilor sanitare subordonate, cu încadrarea în normativele de personal şi în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat;
- aprobă modificarea ştatelor de funcţii aprobate;
- aprobă organigrama şi modificarea acesteia;
- înaintează Ministerului Sănătăţii, în vederea obţinerii avizului conform, propunerile managerului unităţii privind modificarea structurii organizatorice, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii pentru unităţile sanitare cu paturi al căror management a fost transferat, pentru aprobarea acestora”.
Or, ceea ce se solicită în acţiunea de faţă este promovarea membrilor de sindicat în numele şi pentru care a fost introdusă acţiunea, prin transformarea posturilor de Asistent medical principal cu studii medii în Asistent medical principal cu studii superioare, încadrarea în grila de salarizare corespunzătoare şi plata diferenţelor de drepturi salariale.
Transformarea posturilor presupune, însă, atât modificarea statelor de funcţii deja aprobate, cât şi modificarea bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat.
Astfel cum prevăd atât art. 201 alin. 1 şi 7 din Legea nr. 95/2006, cât şi art. 25-26 din Normele Metodologice de aplicare a OUG nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale, aprobate prin HG nr. 56/2009,
bugetul de venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare cu paturi transferate se aprobă de consiliile locale
, la propunerea managerului spitalului, iar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raportează lunar şi trimestrial consiliilor locale.
Aşadar, în mod greşit a reţinut prima instanţă obligaţia necondiţionată a unităţii sanitare angajatoare să promoveze asistenţii medicali absolvenţi de studii superioare de asistent medical generalist (care anterior absolviseră studii postliceale) şi de a-i retribui în consecinţă, considerând că „dificultăţile administrative legate de aprobarea modificării statelor de funcţii, prevăzute de un act de valoare normativă inferioară, anume de art. 15 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 162/2018, aprobate prin HG nr. 56/2009, nu pot duce la înlăturarea drepturilor angajaţilor”.
Dimpotrivă, din dispoziţiile legale menţionate rezultă că obligaţia de a asigura promovarea personalului în funcţii, grade şi trepte profesionale (inclusiv prin transformarea postului cu studii medii în post cu studii superioare) este condiţionată de modificarea statelor de funcţii şi de încadrarea în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu al ordonatorului principal de credite.
În concluzie, instanţa de control judiciar reţine că tribunalul a admis acţiunea cu aplicarea şi interpretarea greşită a dispoziţiilor legale incidente în cauză.
Pe de altă parte, se constată că, deşi diplomele de licenţă datează din luna noiembrie 2016, prima instanţă a obligat pârâtul la plata diferenţelor salariale începând cu data de 11.10.2016.
Or, astfel cum reiese din înscrisurile depuse în apel, Statul de funcţii al Spitalului Municipal de Urgenţă „Elena Beldiman” Bârlad fusese aprobat prin HCL nr. 141/23.11.2016, fiind modificat şi completat prin HCL nr. 371/29.11.2017, ca urmare a parcurgerii tuturor procedurilor prevăzute în Legea nr. 215/2001, OMS nr. 1224/2010, Normele Metodologice de aplicare a OUG nr. 162/2008, Legea nr. 95/2006.
Pentru toate considerentele expuse, Curtea de Apel constată că apelul declarat de pârâtul Spitalul Municipal de Urgenţă „Elena Beldiman” este fondat astfel că, în baza disp. art. 480 alin. 2 C.proc.civ. îl admite şi schimbă în tot sentinţa atacată, în sensul respingerii acţiunii formulate de reclamantul Sindicatul Judeţean „Sanitas” Vaslui, în numele şi pentru membrii de sindicat.
În baza disp. art. 482 cu referire la art. 453 alin. 1 C.proc.civ., intimatul Sindicatul Judeţean Sanitas Vaslui este obligat să plătească apelantului suma de 102 lei, cheltuieli de judecată în apel.