Trece terenul în proprietate dacă moștenitorul a renunțat la teren după succesiune
10 decembrie 2019Pensie de urmaș
11 decembrie 2019Incetare contract de munca
Buna ziua, Cum trebuie sa procedeze o salariata, asistenta medicala, in varsta de 59 ani care, necunoscand prevederile art. 56, alin. (1), lit. c) teza a doua, din Codul muncii, potrivit caruia CIM existent inceteaza de drept la data comunicarii deciziei de pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare
Cu toate ca dorea sa lucreze in continuare in aceeasi unitate, a solicitat, in aprilie 2019, Casei de pensii teritoriale, emiterea deciziei de pensie, iar in luna iulie 2019, a primit decizia de pensie pentru limita de varsta,
Cod pensie N10 (cu reducerea varstei standard de pensionare de 6 ani si 6 luni pentru 21 ani lucrati in grupa a II-a si un stagiu de cotizare de 46 ani si 8 luni), decizie pe care nu a comunicat-o si angajatorului?
Chiar daca necunoasterea prevederilor legale nu este o scuza, anterior depunerii cererii de pensionare, salariata s-a interesat (verbal!) atat la unitatea unde lucreaza, cu ocazia solicitarii adeverintelor de vechime si grupa, cat si la functionara de la Casa de pensii, cand a depus dosarul de pensionare si a fost asigurata ca poate cumula pensia cu salariul in baza art. 118 alin. (1), lit. a) din Legea nr. 263/2010.
De asemenea, a fost asigurata (!) ca nu are obligatia sa comunice decizia de pensionare angajatorului si ca activitatatea poate fi continuata in baza aceluiasi CIM.
In unitatea unde isi desfasoara activitatea, datorita conditiilor deosebite de munca de pe unele sectii, exista un numar foate mare de asistente care s-au pensionat si au continuat activitatea in baza aceluiasi CIM, cumuland pensia cu salariul, neintroducand cerere de continuarea activitattii si necomnicand angajatorului decizia de pensie.
Fara a se cunoaste circumstantele in care angajatorul a aflat de existenta deciziilor de pensie ale unor angajate, au fost emise deciziile de incetare CIM, cu data 12 dec. 2019, pentru inceput la un numar de peste 22 asistente, necunoscandu-se criteriile de selectie, presupanandu-se ca au fost vizate cele care mai au 2-3 ani pana la implinirea varstei de 65 ani.
Deocamdata, salariata de mai sus, nu se afla pe lista celor carora li se vor comunica deciziile de incetare a CIM, insa doreste sa stie daca poate sa evite o situatie similara?
Se mai poate pune in situatia anterioara renuntand la pensie, suspendand pensia sau anuland decizia de pensionare? Care ar fi temeiul legal?
Cum trebuie sa procedeze salariata care doreste sa-si pastreze calitatea de angajat si nu pe cea de pensionar?
Daca, totusi, angajatorul nu afla de existenta decizei de pensie, salariata poate solicita, cu 30 zile inainte de implinirea varstei legale de pensionare, continuarea activitatii in baza art. 56, alin. (1), lit. c) teza intai din Codul muncii?
Avea obligatia sa comunice angajatorului decizia de pensie?
Este posibil sa ramana angajata in baza aceluiasi CIM sau trebuie sa incheie un nou CIM pe perioada determinata sau nedeterminata, in cazul in care si angajatorul mai doreste incheierea unui nou CIM?
Va multumesc!
Please login or Register to submit your answer
Echipa replied 4 ani ago
Bună ziua,
Vă mulțumim pentru interesul acordat serviciilor juridice oferite de cabinetul nostru de avocatură.
Consultanta juridica - telefonic sau pe whatsapp 0745 034 638.