Pensii militare de stat, Contestatie decizie de pensionare
1 aprilie 2020Contestatie decizie de pensionare, Emiterea unei noi decizii de recalculare
1 aprilie 2020
Recalcularea drepturilor de pensie prin luarea in considerare a sumelor mentionate in adeverintele eliberate de angajator
In cuprinsul adeverintelor eliberate de angajator au fost mentionate salariile brute de care a beneficiat reclamantul in perioada lucrata in cadrul unitatii, fiind de asemenea confirmata si achitarea contributiilor de asigurari sociale de stat.
In sensul valorificarii acestor venituri s-a pronuntat si inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia in interesul Legii nr. 19/2011 publicata in M.O. nr. 824/22.11.2011, care a stabilit ca „Formele de retribuire obtinute in acord global, prevazute de art. 12 alin. 1 lit. a) din Legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii nr. 57/1974, vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public, daca au fost incluse in salariul brut si, pentru acestea, s-a platit contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii. ”
Ulterior, prin Decizia nr.19/10.12.2012 pronuntata de inalta Curte de Casatie tot in recurs in interesul legii, s-a statuat, in interpretarea si aplicarea prevederilor art. 2 lit. e) si art. 164 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si pct. V din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, sporurile si alte venituri suplimentare realizate anterior datei de 1 aprilie 2001 vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public daca au fost incluse in baza de calcul conform legislatiei anterioare, sunt inregistrate in carnetul de munca sau in adeverintele eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare, si pentru acestea s-a platit contributia de asigurari sociale.
Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 19/2011 - RIL
Art. 165 din Legea nr. 263/2010 Art. 12 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 57/1974 Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr.19/10.12.2012 - RIL
Prin cererea inregistrata sub nr. .../118/2017 la Tribunalul Constanta - sectia I civila, reclamantul [...] in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Constanta a solicitat instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa dispuna: obligarea paratei la emiterea unei decizii de revizuire a punctajului mediu anual stabilit in dosarul de pensionare nr. [...], ca urmare a incalcarii
principiului contributivitatii
prin nefructificarea salariilor brute din adeverintele nr.[...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...], obligarea paratei la plata diferentelor de drepturi de pensie rezultate in urma revizuirii punctajului mediu anual fata de pensia data in plata.
In expunerea situatiei de fapt, reclamantul a aratat ca drepturile sale de pensie au fost deschise incepand din data de 3.07.2017.
Reclamantul a sustinut ca prin decizia initiala de pensionare i s-a precizat ca nu sunt luate in calcul la determinarea punctajului mediu anual salariile brute atestate de adeverintele nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...].
Fata de refuzul de valorificare a salariilor brute certificate de angajator prin adeverintele sus mentionate, reclamantul a inteles sa promoveze cerere prealabila de revizuire, iar Casa Judeteana de Pensii Constanta prin adresa de raspuns nr.7773/04.12.2017 a refuzat fructificarea cu motivatia ca : “
sporul pentru orele de munca prestate in zilele de sambata, duminica si sarbatori legale, precum si formele de atribuire in acord global nu s-au valorificat, intrucat nu reprezinta sporuri cu caracter permanent in intelesul anexei nr.15 din H.G. nr.257/2011.
“
In esenta, o astfel de conduita a paratei, a apreciat reclamantul, este de natura sa infranga
principiul contributivitatii
.
In drept
au fost invocate dispozitiile art.149 si urm. din Legea nr.263/2010.
In sustinerea actiunii s-au depus
inscrisuri
(f.9/14) si anume: carte de identitate reclamant; decizia de pensionare nr. [...]/31.07.2017; adeverintele nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...] si raspunsul paratei nr. 7773/04.12.2017.
In aparare, parata a formulat intampinare prin care a solicitat instantei respingerea actiunii reclamantului ca nefondata si a invederat faptul ca adeverintele nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...] ce cuprind date referitoare la veniturile reclamantului, nu au fost valorificate, deoarece s-a apreciat ca sumele primite cu titlu de „
salarii brute„
inscrise in adeverinte, nu pot fi valorificate in determinarea punctajului mediu anual intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiei conform legislatiei anterioare datei de 01.04.2001, acestea fiind fructificate sub forma salariilor tarifare si a sporurilor cu caracter permanent acordate.
In sustinerea apararilor, parata a depus copia dosarului administrativ.
Prin sentinta civila nr.1455 din data de 8 iunie 2018, pronuntata in dosarul civil nr. .../118/2017, Tribunalul Constanta
a admis actiunea formulata de reclamantul [...], in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Constanta.
A obligat parata sa procedeze, in favoarea reclamantului, la revizuirea drepturilor de pensie stabilite prin Decizia nr. [...]/31.07.2017 emisa de Casa Judeteana de Pensii Constanta, prin valorificarea continutului adeverintelor nr. [...]/12.06.2017 si nr. [...]/12.06.2017 eliberate de [...].
A obligat parata la plata diferentelor ce vor rezulta, incepand cu data de 03.07.2017.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut urmatoarele:
Reclamantul este beneficiarul unei pensii pentru limita de varsta.
La data de 05.10.2017, reclamantul s-a adresat Casei Judetene de Pensii Contanta cu o cerere de revizuire in conformitate cu disp. art.107 din Legea nr.263/2010.
In urma depunerii cererii de revizuire, reclamantul a primit un raspuns la petitia/cererea formulata, prin adresa nr. 66729/P4161/12.10.2017 emisa de Casa Judeteana de Pensii Constanta, prin care i se comunica refuzul de valorificare a
sporului pentru orele de munca prestate in zilele de sambata, duminica si sarbatori legale, acord global,
pe considerentul ca: .
nu reprezinta sporuri
cu caracter permanent prevazute in Anexa nr. 15 din H.G. nr.257/2011. “
Astfel, legiuitorul a creat posibilitatea inlaturarii prejudicierii asiguratilor prin instituirea procedurii revizuirii pensiei, procedura urmata si de reclamant.
O diferenta esentiala dintre procedura contestatiei si procedura revizuirii consta in data de la care drepturile legal cuvenite se acorda, in sensul ca in primul caz drepturile se acorda de la data prevazuta in art.107 alin.(3) si (5) din Legea nr.263/2010, in timp ce in cazul revizuirii, drepturile se acorda in cadrul termenului general de prescriptie, calculat de la data constatarii diferentelor, iar nu de la data initiala la care au fost stabilite.
Prin urmare, procedura revizuirii drepturilor de pensie la cererea beneficiarului acestora nu poate fi asimilata cu cea a contestatiei indreptate impotriva deciziei de pensionare, chiar daca, in esenta, in cadrul ambelor proceduri se urmareste o verificare a elementelor care influenteaza punctajul mediu anual pe baza inscrisurilor existente la dosarul administrativ la momentul emiterii deciziei.
Concluzionand, asiguratul beneficiar are posibilitatea sa solicite revizuirea pensiei ulterior stabilirii si/sau platii pensiei, cand constata ca exista o diferenta intre drepturile de pensie stabilite si /sau platite si cele care considera ca i s-ar fi cuvenit in mod legal.
In speta, reclamantul s-a adresat cu cerere de revizuire, asa cum rezulta din prevederile art.107 alin.(1) din Legea nr. 263/2010, aratand ca parata nu i-a fructificat veniturile brute obtinute in activitatea in munca depusa in cadrul de [...] care atesta drepturile salariale obtinute de reclamant.
Potrivit dispozitiilor art.165 din Legea nr.263/2010: „(1) La determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de
1
aprilie
2001
, se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inscriere a acestora in carnetul de munca, astfel:
- salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977;
- salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pana la data de 1 ianuarie 1991;
- salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor lunare, pe langa salariile prevazute la alin. (1) se au in vedere si sporurile cu caracter permanent care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inscrise in carnetul de munca sau sunt dovedite cu adeverinte eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare.
De asemenea, conform dispozitiilor art.127 alin.(1) din H.G. nr. 257/2011 privind normele metodologice de aplicare a Legi nr. 263/2010, sporurile cu caracter permanent se pot valorifica la stabilirea sau recalcularea drepturilor de pensie, potrivit prevederilor art.165 alin.(2) din Lege.
Parata nu a valorificat continutul celor doua adeverinte cu motivarea ca veniturile brute nu au facut parte din baza de calcul a pensiei potrivit legislatiei anterioare datei de 01.04.2001.
In cuprinsul adeverintelor nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...], au fost mentionate salariile brute de care a beneficiat reclamantul in perioada lucrata in cadrul unitatii, fiind de asemenea confirmata si achitarea contributiilor de asigurari sociale de stat.
In conformitate cu prevederile art.2 lit.c) din Legea nr.263/2010 sistemul public de pensii se organizeaza si functioneaza avand ca principiu de baza
principiul contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se in temeiul contributiilor sociale platite.
Potrivit art.19, constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si/sau platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii.
Prin decizia nr.19/2012 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-a stabilit ca principalul element obiectiv apt sa conduca la o justa si legala stabilire si reactualizare a pensiilor provenind din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat il reprezinta contributiile de asigurari sociale platite, astfel ca la stabilirea si reactualizarea drepturilor de pensie
trebuie luate in calcul toate sporurile si alte venituri de natura salariala pentru care angajatorul/angajatul a platit contributia pentru asigurarile sociale de stat
.
Astfel, conditia esentiala pentru luarea in calcul a unor venituri la stabilirea punctajului lunar este plata contributiei de asigurari sociale.
In considerarea argumentelor de fapt si de drept expuse, cererea reclamantului va fi admisa, va obliga parata sa procedeze, in favoarea reclamantului, la revizuirea drepturilor de pensie stabilite prin Decizia nr.[...]/31.07.2017, prin valorificarea continutului adeverintelor nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...].
Facand aplicarea disp. art.107 alin.(2) din Legea nr.263/2010, instanta a obligat parata catre reclamanta la plata diferentelor de drepturi de pensie rezultate ca urmare a revizuirii incepand cu data de 03.07.2017.
Impotriva acestei hotarari, in termen legal a declarat apel reclamantul [...], pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie sub urmatoarele aspecte:
Apreciaza ca in mod gresit instanta de fond a admis actiunea, in sensul admiterii actiunii. Obliga parata sa procedeze, in favoarea reclamantului, la revizuirea drepturilor de pensie stabilite prin decizia nr. [...]/31.07,2017 emisa de Casa Judeteana de Pensii Constanta, prin valorificarea continutului adeverintelor nr. [...]/12.06.2017 si nr. [...]/12.06.2017 eliberate de [...], obliga parata la plata diferentelor ce vor rezulta, incepand cu data de 03.07,2017,
Critica solutia instantei de fond in sensul ca nu a analizat in mod corect si legal inscrisurile de la dosarul cauzei in sensul ca in mod corect parata Casa Judeteana de Pensii a respins valorificarea adeverintelor pentru urmatoarele motive:
Prin decizia nr.[...] emisa la data de 31.07.2017 a fost inscris la pensie pentru limita de varsta in conformitate cu art.52 coroborat cu art.55 din Legea nr.263/2010.
Pentru calculul punctajului mediu anual au fost respectate dispozitiile art.165 din Legea nr.263/2010, conform caruia:
(1) La
determinarea
punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz,
in
conformitate cu modul de inscriere a acestora
in
carnetul de munca, astfel:
- salariile brute, pana ta data de 1 iulie 1977;
- salariile nete, de la data de 1 iulie 1977pana la data de 1 ianuarie 1991;
- salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor lunare, pe langa salariile
prevazute
la alin. (1) se au in vedere si sporurile cu caracter permanent care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inscrise
in
carnetul de munca sau
sunt
dovedite cu
adeverinte
eliberate de unitati, conform legislatiei
in
vigoare.
Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin KG nr.257/2011 j dispun potrivit art. 127:
“Sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la
stabilirea
si/sau recalcularea drepturilor de pensie, potrivit prevederilor
art.
165 alin, (2) din lege, sunt cele prevazute in
anexa nr.
15. ”
Mentiune: Nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
- formele de retribuire
in
acord sau cu bucata, in regie ori dupa timp, pe baza de tarife sau cote procentuale; - participarea la beneficii
a
oamenilor muncii din unitatile economice
;
premiile anuale si premiile acordate in cursul anului pentru realizari deosebite; recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate
;
drepturile platite potrivit dispozitiilor legale, in cazul desfacerii contractului de munca;
al treisprezecelea salariu;
formele de retribuire pentru "orele suplimentare
"
realizate peste programul normal de lucru; m indemnizatiile de munca nenormata;
compensatiile acordate conform decretelor nr. 46/1982 si nr. 240/1982; alte sporuri care nu au avut caracter permanent. "
Luand in considerare dispozitiile Legale referitoare la calculul punctajelor lunare si anuale, sumele primite cu titlu de “
spor pentru orele de munca
prestate in
zilele de sambata, duminica si sarbatori legale acord global
inscrise in adeverintele nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 pentru care unitatea face mentiunea ca nu s-a achitat CAS individual/nu a contribuit la pensie suplimentara, nu pot fi valorificate in determinarea punctajului mediu anual intrucat nu reprezinta sporuri cu caracter permanent prevazute in Anexa 15 din H.G. nr.257/2011.
Potrivit art.107 din Legea nr. 263/2010 pensia poate fi recalculata prin adaugarea veniturilor si/sau a stagiilor de cotizare, prevazute de lege, nevalorificate la stabilirea acesteia.
Ori, in cazul de fata nu au fost depuse in completare alte documente care sa conduca la majorarea punctajului mediu anual si, in consecinta, la majorarea cuantumului pensiei.
In ceea ce priveste continutul adeverintei mentioneaza faptul ca fostul angajator si-a asumat intreaga raspundere pentru corectitudinea mentiunilor din adeverinta, iar aceasta nu a fost combatuta prin alte probe.
De asemenea, conform art.125 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 263/2010 „Angajatorii sau orice alti detinatori de arhive sunt direct raspunzatori, in conditiile legii, de legalitatea, exactitatea si corectitudinea detinute, in adeverintele pe care le elibereaza in vederea stabilirii, recalculari sau revizuirii drepturilor de pensie.
Rezulta, astfel ca simpla informatie ca salariatul a beneficiat de plata unui anume venit nu este suficient pentru a se putea considera ca acest venit a constituit in intregime baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, chiar daca aceasta contributie se platea de catre angajator asupra fondului de salarii»
Pentru a se asigura respectarea principiului contributivitatii, este necesar ca fostul angajator, emitentul adeverintei, sa indice fie ca asupra tuturor sumelor mentionate in cuprinsul ei s-au calculat si s-au platit contributii de asigurari sociale, fie pentru care dintre aceste sume s-au calculat si s-au virat aceste contributii.
Simplul fapt ca poarta mentiunea ca s-a retinut si virat CAS, conform legislatiei in vigoare, nu este lamuritoare in sensul sumelor la care s-a retinut si virat CAS.
Astfel, aceasta adeverinta este neclara in sensul ca nu reiese la ce sume s-au oprit CAS si la ce sume s~au virat, pentru a putea legal sa aplicam principiul contributivitatii.
Adeverinta este menita sa faca dovada contributiei la fondul de asigurari sociale, nu numai intr-o anumita perioada, dar asupra unui anumit cuantum declarat al venitului, beneficiind de prezumtia de validitate prin asumarea raspunderii emitentului pentru datele inscrise, motiv pentru care aceste date trebuie sa fie clare inclusiv in ceea ce priveste legatura dintre sumele mentionate si plata contributiei de asigurari sociale.
Ori, in cazul de fata, nu reiese acest aspect din adeverinta solicitata a fi valorificata.
Analizand sentinta apelata in raport de criticile formulate, probele administrate si de dispozitiile legale incidente in speta, Curtea constata ca apelul este nefondat pentru urmatoarele considerente:
In cuprinsul adeverintelor nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...], au fost mentionate salariile brute de care a beneficiat reclamantul in perioada lucrata in cadrul unitatii, fiind de asemenea confirmata si achitarea contributiilor de asigurari sociale de stat.
In sensul valorificarii acestor venituri s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia in interesul Legii nr. 19/2011 publicata in M.O. nr. 824/22.11.2011, care a stabilit ca „ Formele de retribuire obtinute in acord global, prevazute de art. 12 alin. 1 lit. a) din Legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii nr. 57/1974, vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public, daca au fost incluse in salariul brut si, pentru acestea, s-a platit contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii.”
Ulterior, prin Decizia nr.19/10.12.2012 pronuntata de Inalta Curte de Casatie tot in recurs in interesul legii, s-a statuat, in interpretarea si aplicarea prevederilor art. 2 lit. e) si art. 164 alin. (2) si (3) din Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si pct. V din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005,
sporurile si alte venituri suplimentare realizate anterior datei de 1 aprilie 2001 vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public daca au fost incluse in baza de calcul conform legislatiei anterioare, sunt inregistrate in carnetul de munca sau in adeverintele eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare, si pentru acestea s-a platit contributia de asigurari sociale.
Asa cum a retinut si instanta de fond, potrivit mentiunilor din cuprinsul adeverintelor nr. [...]/12.06.2017 si [...]/12.06.2017 eliberate de [...], ce cuprinde sporul pentru orele de munca prestate in zilele de sambata, duminica si sarbatori legale, respectiv formele de retribuire in acord global incasate in perioada 1992 - 1994, respectiv 1983 - 1988, unitatea a retinut si virat CAS la total fond salarii.
Potrivit art. 165 din Legea nr. 263/2010, cu modificarile ulterioare, „la determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de
1
aprilie
2001
, se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inscriere a acestora in carnetul de munca, astfel: a) salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977; b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pana la data de 1 ianuarie 1991; c)salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor lunare, pe langa salariile prevazute la alin. (1) se au in vedere si sporurile cu caracter permanent care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inscrise in carnetul de munca sau sunt dovedite cu adeverinte eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare”.
De asemenea, sporul pentru acord global atestat prin adeverinta nr. [...]/12.06.2017 nu are caracter permanent, iar din cuprinsul adeverintei rezulta ca sumele primite cu acest titlu au intrat in baza de calcul a CAS.
Asadar, corect a retinut prima instanta, ca sumele din adeverintele mentionate pot fi valorificate la recalcularea drepturilor de pensie ale reclamantului.
Prin urmare, fata cele aratate, constatand ca nu este afectata legalitatea si temeinicia sentintei, Curtea, in baza art.480 alin.1 N.C.P.C., va pastra hotararea atacata si va respinge apelul declarat de parata ca nefondat.
Decizia civila nr. 489/AS/06.11.2018 Judecator redactor Claudia Bodean