(■■■)
(...) iar, daca prin declaratia facuta conform art. 28 alin. (1) lit. h) debitorul iSi arata intentia de a intra in procedura simplificata sau nu depune documentele prevazute de art. 28 alin. (1) lit. a) - f) Si h) la termenele prevazute la art. 28 alin. (2) sau se incadreaza intr-una dintre categoriile prevazute la art. 1 alin. (2), judecatorul va pronunta o incheiere de deschidere a procedurii simplificate.
Intrarea în procedura simplificată de faliment la cererea debitorului are loc sub rezerva întrunirii a cel puţin una din condiţiile prevăzute la art. 32 alin. (1) din lege, respectiv:
Asupra cererii debitorului privind deschiderea procedurii simplificate judecătorul-sindic se va pronunţa prin încheiere, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 32, alin. (2) din lege numind totodată şi lichidatorul ce urmează a administra proceduraPrevederile art. 28 alin. (1), (2) şi (4), art. 30 şi art. 34, precum şi comentariile la acestea expuse în cadrul procedurii generale se aplică în mod corespunzător şi în cazul procedurii simplificate.
Comentarii la art. 28 alin. (1) Si (2)
Atunci cand debitorul iSi manifesta intentia de intrare in procedura simplificata, prin declaratia anexata cererii sale introductive, sau in maxim 10 zile de la momentul introducerii cererii sale (conform art. 28 alin. (1) lit. h) Si alin. (2) al aceluiaSi articol), judecatorul-sindic va dispune, prin incheiere, intrarea debitorului in procedura simplificata de faliment, numind totodata Si un lichidator.
Oportunitatea intrarii debitorului in procedura simplificata nu este lasata la aprecierea judecatorului-sindic (ca in cazul formularii cererii de catre creditori), intrucat lipsa declaratiei debitorului de intrare in procedura simplificata/in faliment, coroborata cu imposibilitatea acestuia de a beneficia de reorganizare, Si/sau nedeclararea intentiei sale de reorganizare, valoreaza
prezumtie
de intrare in procedura simplificata.
Declaratia va fi semnata de catre debitorul persoana fizica/de persoana din initiativa careia a fost infiintata asociatia familiala/de persoana care, potrivit actului constitutiv al societatii, are calitatea de reprezentant legal al societatii, aceasta din urma fiind, de regula, administratorul judiciar al societatii.
Pentru ca judecatorul-sindic sa se poata pronunta in sensul admiterii cererii debitorului Si dispunerii deschiderii procedurii simplificate de faliment este imperativ necesar ca, pe langa manifestarea vointei debitorului prevazuta la lit. h) a art. 28 alin. (1), acesta sa depuna in probatiune toate documentele legal prevazute, sub sanctiunea respingerii cererii sale.
Astfel, pentru identitate de ratiune, nedepunerea de catre debitor a actelor prevazute la art. 28 alin. (1), in termenul prevazut la art. 28 alin. (2), valoreaza
declaratie
a acestuia de intrare in procedura simplificata de faliment/ recunoaStere a starii de insolventa a patrimoniului sau.
Manifestarea de vointa a debitorului in sensul intrarii acestuia direct in procedura simplificata de faliment poate avea ca temei Si simpla cunoaStere a criteriilor prevazute la art. 1 alin. (2) din lege, referitoare la calitatea, la starea patrimoniului sau, sau la situatia sa juridica, Si aprecierea indeplinirii acestora.
F0001 Cererea de deschidere a procedurii de insolvenţă formulată de debitor
In termen de 10 zile de la deschiderea procedurii, potrivit art. 33 alin. (4) sau (6), debitorul este obligat sa depuna la dosarul cauzei actele Si informatiile prevazute la art. 28 alin. (1).
Debitorul are obligatia de a pune la dispozitie administratorului judiciar sau, dupa caz, lichidatorului toate informatiile cerute de acesta precum Si toate informatiile apreciate ca necesare, cu privire la activitatea Si averea sa, precum Si lista cuprinzand platile Si transferurile patrimoniale facute de el in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii.
Art. 55
Ulterior intrarii in procedura simplificata, in cazul in care documentele prevazute la art. 28 alin. (1) lit. b),- e) Si i) nu sunt prezentate de catre debitor, lichidatorul desemnat va reconstitui, in masura posibilului, acele documente, cheltuielile astfel efectuate urmand a fi suportate din averea debitorului.
Comentarii generale
Prevederile coroborate mai sus arătate sunt incidente deopotrivă în ipoteza deschiderii procedurii la solicitarea creditorilor sau a debitorului, finalitatea acestor dispoziţii constând în respectarea principiului administrării cu celeritate a procedurilor,şi implicit, salvarea cheltuielilor pe care le implică procedurile astfel administrate, dar şi a timpului astfel alocat.
Comentarii la art. 28 alin. (2), art. 35, art. 44 Si art. 55
Coroborarea sistematica a dispozitiilor legale mai sus aratate ne indica faptul ca neconformarea debitorului la obligatiile astfel stipulate va avea ca efect pronuntarea, de catre judecatorul-sindic, a incheierii/sentintei, dupa caz, privind intrarea acestuia in procedura simplificata de faliment.
Momentul intrarii debitorului in procedura simplificata va fi marcat, dupa caz, de pronuntarea Incheierii de admitere a cererii debitorului insuSi, sau, in ipoteza solicitarii deschiderii procedurii de catre creditori, de pronuntarea Sentintei de deschidere a procedurii, in conditiile art. 33 alin. (6) teza a II-a sau art. 54 alin. (5) din lege.
Data fiind importanta documentelor prevazute la lit. b), c), d) Si e) ale art. 28 alin. (1) pentru derularea in bune conditii a procedurii, nedepunerea acestora de catre debitor la dosarul cauzei va avea efectele dupa cum urmeaza:
In aplicarea coroborata a prevederilor mai sus indicate, nu intereseaza daca debitorul este persoana fizica sau juridica, precum nu intereseaza nici faptul daca acesta se incadreaza Si in celelalte criterii prevazute la art. 1 alin. (2) din lege.
F0010 Notificarea debitorului în temeiul art.35 privind depunerea
documentelor financiare şi a celorlalte documente prevăzute de art. 28
Art. 38.
Creditorul indreptatit sa participe la procedura insolventei este acel creditor care a formulat Si i-a fost admisa, total sau in parte, o cerere de inregistrare a creantei sale pe tabelul definitiv al creantelor contra debitorului Si care are dreptul de a participa Si vota in adunarea creditorilor, inclusiv asupra unui plan de reorganizare judiciara admis de judecatorul-sindic, de a fi desemnat in calitate de membru al comitetului creditorilor, de a participa la distributiile de fonduri rezultate din reorganizarea judiciara a debitorului sau din lichidarea averii debitorului, de a fi informat sau notificat cu privire la desfaSurarea procedurii Si de a participa la orice alta procedura reglementata de prezenta lege;
Art. 312.
Valoare prag reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea creditorului. Acesta este de 10.000 lei, iar pentru salariati, de 6 salarii medii pe economie;
Art. 33 alin. (6) teza a Il-a
(...) In cazul in care din declaratia debitorului, facuta pana la data pronuntarii sentintei, rezulta ca acesta se incadreaza intr-una dintre categoriile prevazute la art. 1 alin.
Art. 54
Intrarea debitorului în procedura simplificată de faliment poate avea loc - atunci când cererea introductivă a fost formulată de creditori -, la momentul soluţionării acesteia prin Sentinţă a judecătorului-sindic, dacă debitorul depune, până la data pronunţării Sentinţei, o declaraţie din care să reiasă că se încadrează în una din categoriile prevăzute la art. 1 alin. (2), şi/sau că a mai beneficiat de reorganizare în ultimii 5 ani anteriori deschiderii procedurii.
În caz contrar, şi în condiţiile în care administratorul judiciar desemnat constată că debitorul se încadrează în unul dintre criteriile prevăzute la art. 1 alin. (2) din lege, intrarea debitorului în procedura simplificată de faliment se va produce
la propunerea administratorului judiciar,
ca efect al aprobării, de către judecătorul-sindic, a concluziilor raportului de 30 de zile întocmit de administratorul judiciar şi supus dezbaterii părţilor interesate în şedinţa convocată în termenul de maxim 20 de zile de la primirea raportului.
In cazul aprobarii raportului prevazut la alin. (4), judecatorul-sindic va decide, prin aceeaSi sentinta, intrarea in faliment a debitorului in conditiile art. 107 alin. (1) lit. D.
Comentarii la art. 33 alin. (6) teza a Il-a
Atunci cand, urmare a comunicarii, de catre judecatorul-sindic, a cererii formulate de creditori, in termenul de 48 de ore de la inregistrarea acesteia prevazut la art. 33 alin. (1) din lege, debitorul recunoaSte existenta starii de insolventa, Si, cumulativ, depune declaratia conform careia acesta se incadreaza in una din categoriile prevazute la art. 1 alin. (2), inclusiv ca a mai beneficiat de reorganizare in ultimii cinci ani anteriori deschiderii procedurii, judecatorul-sindic va pronunta sentinta de deschidere a procedurii simplificate de faliment fara a mai dispune intrarea debitorului in perioada de observatie.
Comentarii la art. 54 alin. (1) - (5)
Raportul pe care administratorul judiciar este tinut sa il intocmeasca in maxim 30 de zile de la desemnarea sa, reprezinta prima analiza efectuata de catre acesta asupra situatiei economice Si juridice a debitorului.
Raportului ii vor fi anexate in probatiune toate actele Si documentele doveditoare, avand in vedere ca sentinta judecatorului-sindic de intrare a debitorului in procedura simplificata va fi intemeiata atat pe sustinerile dovedite ale administratorului judiciar, cat Si pe cele ale partilor interesate, respectiv ale creditorilor, care au depus cererile introductive, Si ale debitorului (prin administratorul special, in cazul persoanelor juridice), notificati anterior Sedintei publice convocate in acest sens.
Prevederile art. 8 alin. (5) lit. b) se aplica in mod corespunzator in ambele ipoteze mai sus aratate.
F0009 Formular pentru depunerea documentelor financiare şi a celorlalte
documente prevăzute de art. 28 coroborat cu art.35
3.4 Efectele deschiderii procedurii simplificate
Comentarii generale
Intrarea debitorului în procedura simplificată de faliment implică şi ridicarea dreptului său de administrare, precum şi dizolvarea debitorului persoană juridică, stare de fapt şi de drept care va fi comunicată de către lichidator creditorilor notificaţi conform art. 61, debitorului, oficiului registrului comerţului sau, după caz, registrului societăţilor agricole ori registrului asociaţiilor şi fundaţiilor unde debitorul este înmatriculat, pentru efectuarea de menţiuni.
Prevederile art. 48 alin. (1) şi 2 se aplică în mod corespunzător.
Comentarii la art. 107 alin. (2) lit. a) Si art. 47 alin. (4)
Potrivit prevederilor coroborate mai sus indicate, o data cu intrarea debitorului in procedura simplificata de faliment, acestuia i se ridica
ex lege
dreptul de administrare, constand in dreptul de a-Si conduce activitatea, de a-Si administra bunurile din avere Si de a dispune de acestea, fara a mai fi necesara formularea unei cereri in acest sens din partea creditorilor, a comitetului creditorilor, ori a administratorului judiciar.
In mod corespunzator procedurii generale, dupa momentul ridicarii dreptului de administrare al debitorului, mandatul administratorului special inceteaza acesta avand atributii de reprezentare doar in ce priveSte interesele asociatilor/actionarilor, in timp ce
intreaga activitate de reprezentare Si de coordonare a conducerii debitorului este preluata de lichidatorul numit/confirmat.
F0035 Cerere de ridicare a dreptului de administrare şi pentru intrarea
în procedura de faliment
Reprezentarea debitorului exclusiv de catre lichidator Art. 107
(■'■■)
Comentarii generale
În virtutea caracterului esenţial al procedurii insolvenţei - celeritatea-, în cazul intrării în procedura simplificată de faliment, se impune confirmarea în calitate de lichidator, a administratorului judiciar desemnat anterior (în ipoteza formulării cererii introductive de către creditori, conform art. 54 alin. (4)), cu excepţia cazului în care acesta nu a fost numit direct, conform art. 32, alin.(1) sau art. 33, alin. (1) şi (6).
Comentarii la art. 107 alin. (2) lit. c)
Potrivit prevederilor art. 107 alin. (2) lit. c), indiferent daca debitorul intra in procedura simplificata de faliment ca efect al admiterii cererii sale introductive, sau la solicitarea unuia dintre creditorii sai, ori la propunerea administratorului judiciar, drepturile Si interesele acestuia in cadrul procedurii astfel instituite vor fi reprezentate exclusiv de catre lichidator. Numirea prealabila a unui administrator judiciar nu este necesara, intrucat procedura simplificata nu presupune parcurgerea unei perioade de observatie, cu atat mai putin de reorganizare, cu exceptia cazului in care intrarea in procedura a avut loc conform art. 54 alin. (4), cand mandatul administratorului judiciar va dura maxim 50 de zile de la desemnare.
Trebuie de asemenea mentionat faptul ca, daca creditorii considera necesara desemnarea altui practician in calitate de lichidator al debitorului subiect al procedurii simplificate, se aplica corespunzator prevederile art. 19 alin 1 Si 2 privind desemnarea practicianului de catre adunarea creditorilor.
Art. 49'
Continuarea desfăşurării activităţii în această etapă procedurală nu are nici o raţiune, ţinând cont de specificul acestei proceduri şi de faptul că, în procedura simplificată, reorganizarea este exclusă. Singurul argument al continuării activităţii sub conducerea în tot a administratorului judiciar, este acela al închiderii controlate a afacerii debitorului şi punerii în conservare a activelor, cu minimizarea pierderilor aferente acesteia.
sub conducerea administratorului judiciar, daca debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare.
Potrivit dispozitiilor coroborate mai sus aratate, ca efect al intrarii debitorului in procedura simplificata de faliment Si al ridicarii dreptului sau de administrare, intreaga activitate a acestuia va fi condusa/se va desfaSura conform
principiului rentabilizarii maxime a averii sale,
astfel:
Cazul particular in care activitatea debitorului mai poate continua Si dupa deschiderea procedurii, conform art. 47 alin. (7), este cel prevazut la art. art. 109 alin. (2), reglementand posibilitatea continuarii activitatii de catre debitor in ipoteza intrarii acestuia in procedura simplificata de faliment, ca efect al aprobarii propunerii administratorului judiciar, conform art. 54 alin. (5) din lege.
Astfel, atunci cand, pana la pronuntarea sentintei de deschidere a procedurii, de catre judecatorul-sindic, debitorul Si-a continuat activitatea (in conditiile mai sus aratate), lichidatorul confirmat va tine cont, la intocmirea tabelului de creante, Si de creantele nascute in perioada de observatie, avand prioritatea prevazuta la art. 123 pct. 3.
Toate aspectele prezentate la Cap. 6 Situatia unor acte juridice se aplica corespunzator Si in cazul Procedurii Simplificate.
Comentarii generale
În procedura simplificată de faliment, desfacerea contractelor individuale de muncă se va face în regim de urgenţă, cu respectarea preavizului de 15 zile, dar fără a parcurge procedura de concediere colectivă, respectând astfel principiul celerităţii care guvernează întreaga procedură simplificată.
Comentarii la art. 86 alin. (6)
Prevederile de mai sus reglementeaza una din exceptiile legale de la prevederile dreptului comun, respectiv de la dispozitiile art. 68 Si art. 70 alin. (1) - (3) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, referitoare la
Astfel, in considerarea respectarii principiului celeritatii procedurii astfel instituite, al rentabilizarii maxime a averii debitorului, care presupune Si incetarea, sau reducerea la minimul necesar a activitatii acestuia, precum Si din intreaga economie a dispozitiilor referitoare la atributiile Si la rolul lichidatorului in procedura, dispozitiile Codului muncii mai sus aratate nu vor fi incidente in cauzele ce fac obiectul Legii privind procedura insolventei.
3.6
Art. 62
Art. 109
F0038 Notificarea deschiderii procedurii. Adunarea creditorilor. Termene
F0016
Cererea de înscriere a creanţei în tabelul definitiv al creanţelor
Prevederile coroborate ale art. 61 alin. (1) şi art. 62 alin. (1) şi (2) sunt incidente şi debitorilor care urmează să intre în procedura simplificată, exclusiv în ipoteza în care procedura (generală) a fost deschisă la cererea creditorilor, în condiţiile art. 54 alin. (5). Aceste prevederi se aplică în mod alternativ, în perioada de observaţie, până la momentul pronunţării, de către judecătorul-sindic, a sentinţei privind intrarea debitorului în procedura simplificată de faliment, moment în care vor fi incidente prevederile art. 109 alin. (1) şi (2).
Atunci cand intrarea in procedura simplificata are loc conform prevederilor art. 54, alin. (4) Si (5), prevederile art. 61 din lege, precum Si comentariile la acestea expuse in cadrul procedurii generale se aplica in mod corespunzator Si in cazul procedurii simplificate de faliment.
Notificarea comunicata de catre administratorul judiciar, creditorilor, debitorului Si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole sau altor registre se va face, de asemenea, cu celeritate, in considerarea respectarii principiilor privind transparenta procedurii instituite impotriva debitorului Si a opozabilitatii fata de terti.
In procedura simplificata, termenele pentru verificarea creantelor, intocmirea, afiSarea Si comunicarea tabelului preliminar al creantelor, precum Si pentru definitivarea acestuia sunt reduse la jumatate fata de termenele din procedura generala, in mod corespunzator.
In logica lucrurilor, intreaga procedura este simplificata, incepand cu perioada de observatie Si continuand in cadrul procedurii simplificate a falimentului propriu-zisa.
Astfel, in procedura simplificata, termenul pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului este de maximum 60 de zile de la deschiderea procedurii, in mod similar procedurii generale.
Termenul pentru verificarea creantelor, intocmirea, afiSarea Si comunicarea tabelului preliminar al creantelor nu va depaSi 15 zile de la expirarea termenului pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului.
Termenul pentru definitivarea Si afiSarea tabelului creantelor nu va depaSi 15 zile de la expirarea termenului pentru verificarea creantelor, intocmirea, afiSarea Si comunicarea tabelului preliminar al creantelor.
Prima Sedinta a adunarii creditorilor va fi convocata in termen de maxim 5 zile de la expirarea termenului de verificare a creantelor Si intocmire a tabelului preliminar al creantelor, deci anterior definitivarii tabelului de creante.
Notificarea se va publica, pe cheltuiala averii debitorului, intr-un ziar de larga circulatie. In cazul creditorilor cu sediul/domiciliul in strainatate, daca aceStia au reprezentanti in tara, notificarea va fi transmisa acestora din urma. Prevederile art. 76 alin.
Notificarile vor cuprinde toate datele referitoare la incheierea/sentinta civila prin care a fost deschisa procedura reglementata de Legea privind procedura insolventei, precum Si date privind dosarul aflat pe rolul tribunalului Si numele/denumirea practicianului in insolventa desemnat in vederea administrarii procedurii.
Obligatia notificarii debitorului, precum Si creditorilor, se va face de catre administratorul judiciar imediat ce acestuia i-a fost comunicata hotararea de deschidere a procedurii insolventei, promptitudinea indeplinirii acestei atributii fiind justificata de respectarea principiului desfaSurarii cu celeritate a procedurii astfel instituite.
Comunicarile oficiale catre oficiul registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole/sau altor registre referitoare la deschiderea procedurii (generale) impotriva unui debitor se va face, de asemenea, cu celeritate, in vederea inscrierii, in aceste registre a mentiunilor corespunzatoare.
In toate cazurile, sub rezerva aplicarii prevederilor art. 109, alin. (1) din lege, in procedura simplificata termenele procedurale nu pot fi prelungite decat in mod exceptional.