Ghid Juridic Căsătoria, Transcriere, Divorțul pe cale administrativă
Acte necesare:
După caz, acte din care să rezulte desfacerea căsătoriilor anterioare:
Cetăţeanul român va prezenta actele menţionate la « Căsătoria între cetăţeni români »
Acte necesare cetățeanului străin:
* Actul de identitate al cetăţeanului străin şi viza acordată acestuia în vederea şederii pe teritoriul României trebuie să fie valabile atât la data depunerii dosarului de căsătorie cât şi la data oficierii căsătoriei.
Pentru cetăţenii statelor cu care România a încheiat tratate, convenţii sau acorduri de asistenţă juridică în materie civilă ori de dreptul familiei vor prezenta documente eliberate de autorităţile competente ale statului de cetăţenie, datate recent - maximum 3 luni de la emitere;
Se va ataşa şi traducerea în limba română, legalizată la un notar din România a dovezii / certificatului menţionat anterior;
- După caz, dovada desfacerii căsătoriilor anterioare prin sentinţe de divorţ sau certificate de deces însoţite de certificatele de căsătorie, apostilate sau supralegalizate în funcţie de ţară, traduse şi legalizate de un birou notarial de pe teritoriul României;
- În cazul cetăţenilor străini care nu cunosc limba română, la încheierea căsătoriei este obligatorie prezenţa unui interpret autorizat.
Certificatele de stare civilă se eliberează persoanelor îndreptăţite, odată cu întocmirea unui act în registrele de stare civilă – de căsătorie – sau ulterior, pe baza cererii depuse de titular sau de alte persoane îndreptăţite.
Prin alte persoane îndreptăţite – în înţelesul legii, sunt asimilaţi: reprezentanţii legali.
Solicitarea eliberării certificatelor se poate face:
Acte necesare:
-Cerere tip, se obţine de la ghişeu si se semnează în momentul depunerii;
-Act identitate titular sau persoana împuternicită, original şi copie xerox
În cazul în care titularul nu se poate prezenta este necesară obţinerea certificatului se poate face prin Procură specială autentificată de către un notar public în care se va menţiona expres ,,pentru obţinerea certificatului de naştere/căsătorie/deces (după caz) de la starea civilă”.
Condiţii: Solicitantul să aibă asupra sa un ACT DE IDENTITATE - VALABIL, care poate fi:
! Persoanele care au atât actul de identitate, cât şi certificatul de stare civilă pierdut, furat sau distrus pot obţine un nou certificat de stare civilă astfel:
- În situaţia în care serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor care are în păstrare actul de stare civilă este acelaşi cu cel pe raza căruia persoana are domiciliul, aceasta va depune atât cererea pentru obţinerea certificatului de stare civilă, cât şi pentru eliberarea actului de identitate la structura de evidenţă a persoanelor din cadrul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor.
- În cazul în care serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor care are în păstrare actul de stare civilă nu este acelaşi cu cel pe raza căruia persoana are domiciliul, acesteia i se va elibera, mai întâi, o carte provizorie, în vederea procurării certificatelor de stare civilă.
!Persoanele cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care au acte de stare civilă înregistrate la România pot solicita procurarea certificatelor astfel:
Când certificatul este solicitat în folosul unei persoane grav bolnave, netransportabile, procurarea se poate face şi de către alte persoane, cu aprobarea primarului, sens în care se va prezenta:
Termenul de soluționare al dosarelor este de 30 de zile. Transcrierea poate fi solicitată și la Ambasada sau Consulatul României din țara unde va aflați.
Documente necesare:
- Certificatul de căsătorie original simplu/apostilat/supralegalizat, eliberat de autorităţile din străinătate – original şi două copii xerox ;
- Traducerea certificatului de căsătorie–în original şi copie xerox
- Copii xerox după certificatele de naştere ale soţilor;
- Copii xerox după actele de identitate ale soţilor (carte identitate/carte provizorie de identitate sau paşaport cu domiciliul în străinătate)
- Declaraţia notarială a ambilor soţi cu privire la numele de familie după încheierea căsătoriei, în cazul în care acesta nu este specificat în certificatul original
- Copie xerox după hotărârea de divorţ sau certificatul de deces privind o eventuală căsătorie anterioară, dacă este cazul;
În cazul în care titularul nu se poate prezenta împuternicitul trebuie să prezinte:
Procură specială autentificată;
Termenul de soluționare a dosarelor este de 60 zile. Transcrierea poate fi solicitată și la Ambasada sau Consulatul României din țara unde va aflați.
Documente necesare:
Acte necesare:
Cererea de divorţ pe cale administrativă se face în scris, se depune şi semnează personal de către ambii soţi, în faţa ofiţerului de stare civilă delegat:
- de la primăria care are în păstrare actul de căsătorie
- de pe raza ultimei locuinţe comune
În cererea de divorţ soţii declară pe proprie răspundere că:
Actele necesare pentru desfacerea căsătoriei pe cale administrativă :
Dosarul de divorţ va cuprinde:
- certificatul de naştere, al soţului, respectiv soţiei – în original şi copie;
- certificat de căsătorie – în original şi copie;
- actul de identitate (buletinul / cartea / cartea provizorie de identitate) - în original şi copie;
- taxa de divorţ administrativ
Actele de identitate trebuie să se afle în termen de valabilitate, atât la momentul depunerii cererii, cât şi la data eliberării certificatului de divorţ.
- în cazul cetăţenilor străini certificatele de stare naştere trebuie să îndeplinească cerinţele de legalitate conform convenţiilor internaţionale şi tratatelor încheiate între România şi statele a căror cetăţeni sunt (după caz simple / apostilate / supralegalizate)
Termenele stabilite pentru desfacerea căsătoriei pe cale administrativă:
Ofiţerul de stare civilă delegat înregistrează cererea de divorţ în ziua în care aceasta a fost primită şi acordă soților un termen de 30 de zile calendaristice, calculate de la data depunerii cererii, pentru eventuala retragere a acesteia. La expirarea termenului de 30 DE ZILE calendaristice ofiţerul de stare civilă delegat verifică dacă soţii stăruie să divorţeze şi dacă, în acest sens, consimţământul lor este liber şi neviciat, în acest sens solicitând soţilor o declarație privind menținerea cererii de desfacere a căsătoriei.
În situaţia în care ambii soţi sau numai unul dintre aceştia înţeleg/înţelege să renunţe la divorţ, completează o declarație de renunțare privind cererea de desfacere a căsătoriei.
Dacă soţii nu se prezintă împreună, după termenul de 30 de zile, în vederea completării declaraţiei de menţinere a cererii de divorţ, dosarul cuprinzând actele de divorţ se clasează, prin întocmirea unui referat aprobat de primar.
Condiţii care invalidează cererea pentru divorţul administrativ:
Dosarul de divorţ se clasează în următoarele cazuri:
Procedura respingerii cererii de divorţ pe cale administrativă:
În situaţia în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile legale, ofiţerul de stare civilă delegat întocmeşte un proces verbal prin care propune respingerea cererii de divorţ care se supune aprobării primarului.
În situaţia în care se constată că soţii nu se înţeleg asupra numelui de familie pe care să îl poarte după divorţ, ofiţerul de stare civilă delegat întocmeşte un referat, prin care propune primarului o dispoziţie de respingere a cererii de divorţ şi îndrumă soţii să se adreseze instanţei de judecată.
Împotriva refuzului ofiţerului de stare civilă sau a notarului public nu există cale de atac, dar soţii se pot adresa cu cererea de divorţ instanţei de judecată, pentru a dispune desfacerea căsătoriei prin acordul lor în baza unui alt temei prevăzut de lege.
Când sunt întrunite toate condiţiile, ofiţerul de stare civilă constată desfacerea căsătoriei prin acordul soţilor şi eliberează CERTIFICATUL DE DIVORŢ, pe care-l înmânează soţilor în termen de maxim 5 zile lucrătoare.
Certificatul de divorţ se întocmeşte în 3 exemplare originale, din care 2 se înmânează părţilor pe bază de semnătură, iar un exemplar rămâne la dosarul de divorţ.
Este interzis să se înscrie pe certificatul de divorţ menţiuni cu privire la motivele sau culpa soţilor.
Certificatul de căsătorie reţinut la dosarul de divorţ, se transmite spre anulare primăriei emitente la data eliberării certificatului de divorţ.
La data desfacerii căsătoriei, ofiţerul de stare civilă delegat anulează cartea de identitate a fostului soţ care îşi schimbă numele de familie prin divorţ, prin tăierea colţului în care se află înscrisă perioada de valabilitate. În cazul cărţilor de identitate provizorii şi buletinelor de identitate, anularea se face prin înscrierea menţiunii privind desfacerea căsătoriei, numărul de înregistrare al certificatului de divorţ, menţiunea privind numele de familie al titularului, data până la care va fi preschimbat actul de identitate. Termenul de preschimbare este de 15 zile.
Ghid Juridic Căsătoria, Transcriere, Divorțul pe cale administrativă