Extras din Hotărârea C.S.M. nr. 387 / 2005 pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, cu modificările si completările aduse de Rectificarea nr. 387/2005; Hotărârea nr. 352/2006; Hotărârea nr. 635/2006; Hotărârea nr. 46/2007, Hotărârea nr. 614/2008, Hotărârea nr. 1154/2008 şi nr. 1315/2008;
cu privire la unele atribuţii regulamentare ale grefierilor referitoare la: păstrarea confidenţialităţii unor informaţii, unele măsuri de protecţie a scurgerii de informaţii, modalitatea de ţinere a unor registre nedestinate publicităţii, atribuţiile biroului de informare şi relaţii publice
……………………………………………….
ART. 50
(1) Primii-grefieri ai curţilor de apel, ai tribunalelor si ai tribunalelor specializate au următoarele atribuţii:
……
….
…………
(2) Primii-grefieri ai curţilor de apel ţin registrele privind controlul averilor, confirmarea si autorizarea interceptării si înregistrării convorbirilor telefonice, autorizarea percheziţiilor, evidenta cererilor privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securităţii ca politie politică, evidenta notarilor publici si a executorilor judecătoreşti.
(3) Primii-grefieri ai tribunalelor ţin registrele privind persoanele juridice, registrele privind confirmarea si autorizarea interceptării si înregistrării convorbirilor telefonice, autorizarea percheziţiilor, evidenta traducătorilor si interpreţilor autorizaţi.
ART. 52
(1) Grefierul sef de secţie are următoarele atribuţii:
…………
………………………
………………..
ART. 53
(1) Grefierul sef al judecătoriei are următoarele atribuţii:
……………
…………
………….
……………..
5. Biroul de informare si relaţii publice
ART. 77
(1) Biroul de informare si relaţii publice este organizat si funcţionează potrivit dispoziţiilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public si ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobata cu modificări prin Legea nr. 233/2002.
(2) Biroul de informare si relatii publice asigura legaturile instantei cu publicul si cu mijloacele de comunicare în masa, în vederea garantarii transparentei activitatii judiciare, în conditiile legii.
(3) Biroul de informare si relatii publice asigura activitatea de solutionare în termen a petitiilor, în conditiile legii.
ART. 78
(1) Biroul de informare si relaţii publice este condus de un judecător desemnat de preşedintele instantei ori de un absolvent al facultăţii de jurnalistica sau de un specialist în comunicare, numit prin concurs sau examen. Conducătorul biroului îndeplineşte si rolul de purtător de cuvânt.
(1^1) Desemnarea unui judecător sa conducă biroul de informare si relaţii publice se poate face numai cu acordul prealabil al acestuia. In funcţie de volumul de activitate al judecătorului desemnat sa conduca biroul de informare si relatii publice, preşedintele instanţei, cu avizul colegiului de conducere, poate dispune degrevarea partiala sau totala a acestuia de atributiile ce îi revin ca judecator.
--------
Alin. (1^1) al art. 78 a fost introdus de pct. 5 al art. I din HOTARîREA nr. 352 din 10 mai 2006, publicata în MONITORUL OFICIAL nr. 491 din 7 iunie 2006.
(2) In cadrul biroului de informare si relatii publice functioneaza consilieri pentru informatii publice si unul sau mai mulţi grefieri desemnaţi de presedintele instantei.
(2^1) Preşedintele instanţei poate dispune ca un alt judecator sau, dupa caz, unul dintre consilierii prevazuti la alin. (2) sa-l înlocuiască pe purtatorul de cuvînt în situatia în care acesta lipseste din instanta sau este antrenat în alte activitati.
----------
Alin. (2^1) al art. 78 a fost introdus de pct. 6 al art. I din HOTARîREA nr. 352 din 10 mai 2006, publicata în MONITORUL OFICIAL nr. 491 din 7 iunie 2006.
(3) Programul zilnic al biroului coincide cu programul de lucru al instantei, într-o zi pe saptamana fiind obligatorie stabilirea a 3 ore de functionare si dupa-amiaza, dupa încheierea programului de lucru al instantei.
ART. 79
(1) Conducătorul biroului de informare si relatii publice are urmatoarele atribuţii:
(2) Conducătorul biroului de informare si relatii publice îndeplineste orice alte atributii stabilite de presedintele instantei, conform legii si regulamentului.
ART. 80
(1) Purtătorul de cuvânt al instanţei are dreptul de a consulta documentele sau dosarele aflate la instanţa, având obligaţia de a respecta secretul de serviciu si de a proteja informaţiile confidenţiale de care ia cunoştinţa.
(2) Furnizarea de informaţii privind activitatea judiciara poate fi restrânsă, în condiţiile legii, atunci când aceasta se face în interesul moralităţii, al ordinii publice ori al securităţii naţionale sau când interesele minorilor ori protecţia vieţii private a părţilor în proces o impun. Dreptul la liberul acces la informaţii poate fi restrâns si atunci când, în împrejurări speciale, instanţa apreciază ca publicitatea ar fi de natura sa aducă atingere intereselor justiţiei.
ART. 81
(1) Grefierul din cadrul biroului de informare si relaţii publice are următoarele atribuţii:
(2) Grefierul din cadrul biroului de informare si relatii publice îndeplineste orice alte atributii stabilite de conducatorul biroului, potrivit legii si regulamentului.
SECŢIUNEA a VIII-a
Evidenţa activităţii instanţei
……………
ART. 83
(1) Pentru evidenta activităţii instanţelor se întocmesc si se păstrează:
In acest registru se vor face urmatoarele mentiuni: numarul curent, numarul si data adresei parchetului, numarul dosarului instantei, numarul si data încheierii, numarul de autorizatie, data si ora emiterii, numele si prenumele persoanei, sediul unitatii publice sau al persoanei juridice la care se efectueaza perchezitia, a sistemelor informatice si a suporturilor de stocare a datelor informatice, perioada de valabilitate a autorizatiei de perchezitie, numele si prenumele judecatorului care a emis autorizatia.
Registrul de evidenta a sesizărilor privind autorizarea efectuarii perchezitiilor nu este destinat publicitatii.
In acest registru se vor face urmatoarele mentiuni: numarul curent; numarul si data adresei parchetului, data înregistrarii cererii persoanei vatamate; numarul dosarului instantei; data pronuntarii încheierii; numarul de autorizatie, data si ora emiterii; numele, prenumele, mijlocul de comunicare sau locul supus supravegherii; judecatorul care a emis autorizatia; data comunicarii de catre parchet a finalizarii operatiunii de interceptare si înregistrare; data efectuarii comunicarii catre persoana a carei convorbire sau comunicare a fost interceptata; data prelungirii.
Registrul de evidenta a sesizarilor privind autorizarea efectuarii interceptarilor si înregistrarilor pe banda magnetica sau pe orice tip de suport nu este destinat publicitatii.
……………
In acest registru se înregistreaza corespondenta care nu are legatura cu dosarele. Corespondenta de serviciu care nu este destinata publicitatii se va inregistra într-un registru separat.
La fiecare instanta se tine un singur registru de intrare-iesire a corespondentei administrative.
In acest registru se vor înscrie în ordinea primirii toate petitiile adresate instantei, cu mentionarea datei primirii, a termenului fixat pentru solutionare, a compartimentului caruia i-au fost repartizate si a datei inaintarii la acest compartiment, a datei la care raspunsul redactat a fost înaintat spre semnare persoanei competente, a datei la care raspunsul a fost comunicat petitionarului sau, dupa caz, cu mentionarea altei solutii date petitiei (conexare sau clasare).
Acest registru cuprinde: numarul si data cererii, numele si prenumele solicitantului, informatiile solicitate si raspunsul comunicat. La rubrica raspuns se va trece:
……………………….
ART. 85
La judecătorii, tribunale, tribunale specializate si curţi de apel se înfiinţează dosarele administrative prevăzute de lege, cu respectarea normelor tehnice privind înregistrarea, selecţionarea si păstrarea documentelor, precum si mapele ce cuprind dările de seama statistice.
ART. 86
(1) La sfârşitul fiecărui an, după ultima operaţie, în fiecare registru se va întocmi un proces-verbal de închidere, care va fi semnat de preşedintele instanţei si primul-grefier, respectiv grefierul-sef sau, după caz, preşedintele de secţie si grefierul sef de secţie, aplicându-se stampila instanţei.
(2) Pentru registrele de evidenta a valorilor se aplica în mod corespunzător normele generale referitoare la inventarierea bunurilor materiale si băneşti.
CAP. III
Desfăşurarea activităţii administrativ-judiciare a instanţelor
SECŢIUNEA I
Raporturile de serviciu cu publicul
ART. 87
……………………
ART. 92
(1) Scoaterea din incinta instanţelor a dosarelor, actelor si lucrărilor, în afara cazurilor prevăzute de lege si de prezentul regulament, este interzisa.
(2) Dosarele si evidentele instantei privitoare la activitatea de judecata pot fi consultate de persoanele care justifica un interes legitim, cu respectarea ordinii de solicitare si a masurilor de asigurare a integritatii documentelor. Cererea, cu datele de identificare ale solicitantului, se aproba de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva. Cererile formulate de ziaristi se aproba de purtatorul de cuvînt sau, în lipsa acestuia, de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva.
(2^1) Cererile prevazute la alin. (2) se depun în dosarul cauzei.
(3) Accesul la dosar si la evidentele instantei este permis cu respectarea dispozitiilor art. 31 din Constitutia Romîniei, republicata, si ale art. 14 din Legea nr. 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public.
(4) Documentele prevazute la alin. (2) se studiaza numai în arhiva, dupa identificarea solicitantului, prin verificarea actului de identitate, a procurii sau a delegatiei si notarea numelui si prenumelui acestuia. Dupa studiere, se verifica integritatea documentelor.
(5) Au prioritate la consultarea dosarului cauzei partile, avocatii sau reprezentantii partilor, expertii si interpretii desemnati în cauza.
(5) Au prioritate la consultarea dosarului cauzei, în următoarea ordine: avocatii, partile sau reprezentantii partilor, expertii si interpretii desemnati în cauză.
(6) Dosarele privind cauzele care au fost sau sunt judecate în sedinta secreta, cele privind adoptiile, precum si cele privind autorizarea efectuarii perchezitiilor si confirmarea si autorizarea interceptarilor si înregistrarilor convorbirilor telefonice pot fi consultate numai de catre persoanele mentionate la alin. (5), în conditiile legii. In acelasi mod pot fi consultate documentele si evidentele speciale ale instantei care presupun confidentialitate.
SECŢIUNEA a II-a
Activitatea premergatoare şedinţei de judecata si de rezolvare a lucrărilor cu caracter administrativ
ART. 93
………….
(8) Înregistrarea, evidenta si pastrarea documentelor ce nu sunt destinate publicitatii se vor face în conditiile prevazute de lege.
(9) Plicurile continînd corespondenta cu caracter confidential se înregistreaza în registrul de intrare a corespondentei, cu aceasta mentiune, fara a fi desfacute, dupa care se predau destinatarului.
…………………………………………………………….
SECŢIUNEA a III-a
Raspunderea personalului auxiliar de specialitate
ART. 148
Personalul auxiliar de specialitate răspunde civil, disciplinar, administrativ si penal, după caz, în condiţiile legii.
ART. 149
(1) Personalul auxiliar de specialitate răspunde disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu, precum si pentru comportările care dăunează intereselor serviciului sau prestigiului justiţiei.
(2) Sunt abateri disciplinare ale personalului auxiliar de specialitate:
…………….
………….
(3) Sanctiunile disciplinare ce se pot aplica personalului auxiliar de specialitate în raport cu gravitatea abaterilor sunt:
Extras din Hotărârea C.S.M. nr. 387/2005