Exercitarea dreptului de acces in perimetrul de exploatare petroliera
30 martie 2020Exceptia de neexecutare a contractului
30 martie 2020
Exceptie de nelegalitate act administrativ, Competenta de solutionare a exceptiei
Drept administrativ. Contencios administrativ. Exceptie de nelegalitate.
Legea 554/2004, legea 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila.
Potrivit dispozitiilor Legii 76/2012, care a intrat in vigoare la data de 15.02.2013, coroborate cu dispozitiile art. 4 alin. 2 din legea 554/2004, de la aceasta data, instanta investita cu fondul cauzei are si competenta de a solutiona exceptia de nelegalitate a unui act administrativ de care depinde solutionarea litigiului de fond.
Curtea de Apel Bacau - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal
Sentinta civila nr. 35 din 5 decembrie 2013
Prin cererea formulata la termenul de judecata din 18.03.2013, adresata Judecatoriei Bicaz, in dosarul nr. 202/188/2013, reclamanta Z. Z. a invocat exceptia de nelegalitate a Certificatului pentru atestarea posesiei sub nume de proprietar nr. 60004/24.09.2010, eliberat pe numele A. D.
Prin Incheierea din 16.04.2013, pronuntata de Judecatoria Bicaz s-a dispus suspendarea judecatii cauzei pana la solutionarea irevocabila a exceptiei de nelegalitate act administrativ, fiind inaintat dosarul Tribunalului Neamt - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, judecatoria a retinut ca este investita cu o cerere de constatare a nulitatii unui contract de vanzare cumparare, ca Certificatul pentru atestarea posesiei sub nume de proprietar nr. 60004/24.09.2010 a stat la baza incheierii contractului respectiv, iar in conditiile in care reclamanta a invocat exceptia de nelegalitate a Certificatului, devin incidente dispozitiile art. 4 din legea 554/2004, care impun ca instanta de contencios administrativ sa se pronunte asupra exceptiei.
Dosarul a fost inregistrat la Tribunalul Neamt - Sectia a II -a civila si de contencios administrativ la data de 29.05.2013, aceasta instanta considerand, la randul ei, ca nu este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de nelegalitate, in considerarea urmatoarelor argumente:
Potrivit art.4 alin.1 din Legea nr. 554/2004, legalitatea unui act administrativ cu caracter individual, indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetata oricand in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate iar potrivit aliniatului 2, instanta investita cu fondul litigiului si in fata careia a fost invocata exceptia de nelegalitate, constatand ca de actul administrativ cu caracter individual depinde solutionarea litigiului pe fond, este competenta sa se pronunte asupra exceptiei, fie printr-o incheiere interlocutorie, fie prin hotararea pe care o va pronunta in cauza. In situatia in care instanta se pronunta asupra exceptiei de nelegalitate prin incheiere interlocutorie, aceasta poate fi atacata odata cu fondul.
Cum la data sesizarii tribunalului cu exceptia de nelegalitate competenta de solutionare a acestei exceptii apartinea instantei investita cu fondul litigiului si cum fondul litigiului face obiectul dosarului inregistrat pe rolul Judecatoriei Bicaz, s-a declinat competenta in favoarea acestei instante.
In consecinta, constatandu-se ivit conflictul de competenta, s-a inaintat dosarul Curtii de Apel Bacau pentru solutionarea conflictului.
Astfel investita cu solutionarea conflictului negativ de competenta, curtea constata ca fata de obiectul cererii de chemare in judecata si de dispozitiile legale incidente, instanta competenta material pentru solutionarea cauzei de fata este judecatoria.
Se are in vedere ca la data la care s-a invocat exceptia de nelegalitate a actului administrativ, respectiv la data de 18.03.2013, art. 4 alin.2 din legea 554/2004 prevedea urmatoarele: „Instanta investita cu fondul litigiului si in fata careia a fost invocata exceptia de nelegalitate, constatand ca de actul administrativ cu caracter individual depinde solutionarea litigiului pe fond, este competenta sa se pronunte asupra exceptiei, fie printr-o incheiere interlocutorie, fie prin hotararea pe care o va pronunta in cauza. In situatia in care instanta se pronunta asupra exceptiei de nelegalitate prin incheiere interlocutorie, aceasta poate fi atacata odata cu fondul
Alineatul 2 al art. 4 din Legea 554/2004 a fost introdus prin Legea 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila si modifica norma de competenta care prevedea anterior ca asupra exceptiei de nelegalitate se pronunta instante de contencios administrativ.
Cum legea 76/2012 a intrat in vigoare la data de 15.02.2013, de la aceasta data instanta investita cu fondul cauzei are si competenta de a solutiona exceptia de nelegalitate a unui act administrativ de care depinde solutionarea litigiului de fond. Relevant este, asadar, momentul la care s-a invocat exceptia de nelegalitate si nu data la care a fost initiat dosarul de fond.
Nu se poate retine o situatie de ultraactivitate a legii vechi (respectiv a art. 4 alin.1 in forma anterioara a legii 554/2004), intrucat exceptia de nelegalitate nu este o veritabila exceptie procedurala, avand mai curand caracterul unei aparari de fond, iar legiuitorul a stabilit modalitatea in care se poate fructifica aceasta aparare, respectiv printr-o hotarare anterioara solutionarii fondului, prin care se statueaza asupra legalitatii unui act administrativ de care depinde solutia pe fond. Daca anterior Legii 76/2012 asupra exceptiei de nelegalitate se putea pronunta numai instanta de contencios administrativ, dupa data de 15.02.2013 instanta investita cu fondul cauzei are si competenta de a solutiona exceptia de nelegalitate a unui act administrativ.
Pe cale de consecinta, in considerarea dispozitiilor art. 22 alin.5 Cod procedura civila, curtea a stabilit competenta de solutionare a prezentei cauze in favoarea Judecatoriei Bicaz, careia i-a fost inaintat dosarul.